Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

The saga continues met het consultantgedrocht.
Pure kafka.
Soit, ik negeer die aap zoveel mogelijk, antwoord pas veel later als hij iets vraagt.

Nu gaan ze nog maar eens een gesprek aan met die flup, ter verbetering, met ene van zijn eigen bedrijf erbij dan.

Het gedrocht kan totaal niet zelfstandig werken, vindt alles te moeilijk.
Werkelijk, komen diploma's tegenwoordig echt uit een draaiautomaat?

Opdrachten die niet meer zijn dan copy paste van een bestaand iets, om dan wat benamingen aan te passen.
Zelfs dat verpest het gedrocht, er uren mee bezig zijn, en dan toch nog hulp nodig te hebben.
Zit gewoon 100 keren te gokken, en soms werkt het bij toeval, wel niet correct, of blijft het errors geven en komt dan aankloppen.

Nu blijkbaar wordt die ondertussen al gratis aangeboden.

Als je iets gratis krijgt, maar je bent er absoluut niets mee -> vuilbakklep open, *gooi*.🤷‍♂️

Dat zit hier gewoon om te leren. Wij moeten anderen niet opleren. Mocht er nu ook nog maar iets hoop zijn voor die gast, tot daaraan toe.
Wat een shitvicske toch.

Een collega heeft er daarstraks mee samengezeten om hem wederom bij te sturen.
Ik kon de misnoegdheid van de collega zijn gezicht aflezen: "hopelozer dan hopeloos."

Niet normaal, beste is dat die zelf nog les heeft gegeven in de materie blijkbaar:rofl:

Ventileer gerust he, maar het begint wel repetitief te worden. Het is aan jullie om actie te ondernemen.

Dat vaag gedoe over niet buiten te zetten omwille van contracten.. ik kan dat moeilijk geloven 😁
En indien het wel zo is, stop gewoon met die werk te geven? Laat hem 5 dagen thuiswerken en stop met deliverables geven. Tenzij je persoonlijk de rekening betaalt, klinkt het alsof je beter af zal zijn zo

Wat een shitvicske toch.

Ik kon de misnoegdheid van de collega zijn gezicht aflezen: "hopelozer dan hopeloos."

Niet normaal, beste is dat die zelf nog les heeft gegeven in de materie blijkbaar:rofl:

Wat een shitvicske toch.

Waarom kunnen jullie die niet buitensmijten? Zelfs al is dat een contract met een externa partij waar hij dan voor werkt, is dat niet zo moeilijk. Zelfs in een overheidsomgeving.

Een vergadering aanstaande dinsdag met halverwege een lunch voor een 20-tal genodigden. Uitdrukkelijk gevraagd ten laatste gisteren te bevestigen of te verontschuldigen want vandaag geef ik het aantal door aan het facilitair bedrijf. Gisterenavond nog een reminder met als resultaat nog 1 bevestiging en 1 iemand die ‘tentatively accepted’ had die alsnog afzegt.
Er blijven nog 8 deelnemers over die gewoon niks laten weten hebben. Is dat nu zo moeilijk, gewoon “ja ik neem deel” of “neen, ik kom niet” antwoorden?
Niet bevestigd = geen eten, haal u dan maar beneden een broodje terwijl wij een driegangenmenu met o.a côte à l’os eten.

Ventileer gerust he, maar het begint wel repetitief te worden. Het is aan jullie om actie te ondernemen.

Dat vaag gedoe over niet buiten te zetten omwille van contracten.. ik kan dat moeilijk geloven 😁
En indien het wel zo is, stop gewoon met die werk te geven? Laat hem 5 dagen thuiswerken en stop met deliverables geven. Tenzij je persoonlijk de rekening betaalt, klinkt het alsof je beter af zal zijn zo
Waarom kunnen jullie die niet buitensmijten? Zelfs al is dat een contract met een externa partij waar hij dan voor werkt, is dat niet zo moeilijk. Zelfs in een overheidsomgeving.
Men is daar erg vaag in.

Baas x heeft dat eens gezegd. Soort van raamcontracten, als men ene moet buitengooien, kan het zijn dat ze allemaal moeten gaan, ook de goede.
En moet men voor elke positie andere zoeken weer.

Nu, men heeft er al buitengekregen, dus het is mogelijk uiteraard.
Maar dan moet het goed geargumenteerd zijn, schrik voor hoge boetes...
Of recht op een vervanger, alleen toevallig heeft men geen vervanger zitten op de bank...
Ook met budgetinzetten etc.

Het nogal kafka allemaal.

Alé, we zitten bij onze unit met te veel mensen, dikwijls nog dode momenten ook, moeten we nog een externe aan de waggel houden waar je niet veel aan hebt.

Laatst bewerkt:
Een nieuwe term bedacht: GDPRholes.

Zoals *ssholes, verwijst het naar mensen die letterlijk de GDPR volgen en zichzelf daarmee in de voet schieten. Ze vertragen hun werkproces om er zeker van te zijn dat ze zelf, maar de collega's niet, volledig GDPR-compliant zijn. Dit gebeurt zelfs tijdens face-to-face gesprekken en vergaderingen, waar constant wordt opgemerkt: "Oh, daar moeten we mee oppassen, dat mag ik niet zeggen," of: "Dat mag je niet weten."

Uiteindelijk blijken ze toch niet 100% GDPR-compliant te zijn, maar verliezen ze wel een week aan gezever, in plaats van gewoon te doen wat er gevraagd wordt.

Waarom? Omdat het kan.

Als gezond verstand en efficiëntie het al laten afweten, overweeg ik misschien herder te worden en in een berghut te gaan leven. Vraag eens aan de mensen in Oekraïne naar GDPR-compliance nadat er een raket op hun appartementsblok is ingeslagen.

Waar gaat de wereld toch naartoe...

Nog eentje, ik heb een zeer makkelijk telefoonnr. (bv. [zonenr]111111) en dagelijks krijg ik oproepen van mensen die niet kunnen lezen en/of m'n nummer verkeerd intypen, en mij dus bellen i.p.v. iemand anders met wellicht 1 of 2 cijfers verschil... Ongelooflijk irritant, daarnet een secretaresse van een dokterspraktijk, "goeie dag, ik bel i.v.m. een onderzoek voor patient x die dokter x bij jullie had gedaan"...
Dan iemand uit z'n wagen of buiten met keiveel wind/achtergrondgeruis...

Tijd dat ik dat nummer verkoop... Had vroeger speciaal een IVR met de cloud telefooncentrale op gezet, maar nu even niet meer en het blijft maar komen...

Gvd he.
Zitten we hier met een moeilijk gebouw waar van alles niet van in orde was en morgen hebben die vergadering.
Ik vraag de boekhouder wie daar de contactpersoon, "ah dat is persoon X".

Ik bel die op om de situatie uit te leggen, komt de boekhouder ineens aflopen dat hij zich vergist had. Ondertussen zegt die mens me dat ook, ja ok....
Dan vraag ik naar de juiste persoon.
- "Ja sorry het is persoon Y"
"Ik zie die niet in het systeem staan, boekhouder."
- "Dat staat op zijn vennootschap, het is meneer X".

Dus ik bel naar die persoon.

- "Goedendag, met Peter"
"Hallo het is kay-gell hier is het meneer X"
- "Nee"
"Ah u bent niet de verantwoordelijke van dit gebouw en zaakvoerder van NV Huppeldepup"
"- Jawel"
"Ik bel u om een probleem toe te lichten waar we een fout gemaakt hebben etc..." (die fout kunnen we overigens weinig aan doen, maar die uitleg bespaar ik jullie)
- "Kijk, dat is de reden waarom we dus bij jullie weggaan, jullie zijn WEER te laat en dan belt ge mij op en kent ge mijne naam niet eens"

Ja, dan kan ik door de grond zakken he.
Had de boekhouder dus een verkeerde fiche geopend met die naam en me de verkeerde naam doorgegeven.

Nog eentje, ik heb een zeer makkelijk telefoonnr. (bv. [zonenr]111111) en dagelijks krijg ik oproepen van mensen die niet kunnen lezen en/of m'n nummer verkeerd intypen, en mij dus bellen i.p.v. iemand anders met wellicht 1 of 2 cijfers verschil... Ongelooflijk irritant, daarnet een secretaresse van een dokterspraktijk, "goeie dag, ik bel i.v.m. een onderzoek voor patient x die dokter x bij jullie had gedaan"...

Tijd dat ik dat nummer verkoop... Had vroeger speciaal een IVR met de cloud telefooncentrale op gezet, maar nu even niet meer en het blijft maar komen...

Gvd he.
Zitten we hier met een moeilijk gebouw waar van alles niet van in orde was en morgen hebben die vergadering.
Ik vraag de boekhouder wie daar de contactpersoon, "ah dat is persoon X".

Ik bel die op om de situatie uit te leggen, komt de boekhouder ineens aflopen dat hij zich vergist had. Ondertussen zegt die mens me dat ook, ja ok....
Dan vraag ik naar de juiste persoon.
- "Ja sorry het is persoon Y"
"Ik zie die niet in het systeem staan, boekhouder."
- "Dat staat op zijn vennootschap, het is meneer X".

Dus ik bel naar die persoon.

- "Goedendag, met Peter"
"Hallo het is kay-gell hier is het meneer X"
- "Nee"
"Ah u bent niet de verantwoordelijke van dit gebouw en zaakvoerder van NV Huppeldepup"
"- Jawel"
"Ik bel u om een probleem toe te lichten waar we een fout gemaakt hebben etc..." (die fout kunnen we overigens weinig aan doen, maar die uitleg bespaar ik jullie)
- "Kijk, dat is de reden waarom we dus bij jullie weggaan, jullie zijn WEER te laat en dan belt ge mij op en kent ge mijne naam niet eens"

Ja, dan kan ik door de grond zakken he.
Had de boekhouder dus een verkeerde fiche geopend met die naam en me de verkeerde naam doorgegeven.
Sowieso hebben jullie elkaar dus net aan de lijn gehad. :unsure:

Sowieso hebben jullie elkaar dus net aan de lijn gehad. :unsure:
Hahaha, het ambetante is dan dat ik de mensen laat uitpraten, en als het dus 30 seconden duurt eer ze hun uitleg gedaan hebben zeg ik dat ze verkeerd verbonden zijn. Sommige onderbreek ik dan met 'verkeerd verbonden' en ik leg meteen neer. Maar het is echt irritant, gelukkig voor niet zo lang meer...

Ook 1 cijfer verschil met een dokter, en daarnaast ook 1 met een 'eetwinkel' (waar ze gerechten klaar maken voor oudere mensen) en een politiezone.

Sommige demente mensen die repetitief bellen heb ik al geblokkeerd. Letterlijk dementerende ouderen. FML. JAAA BEN IK BIJ DE EETWINKEL? IK WIL DIT /GERECHTJE/ BESTELLEN EEEEEEE. ALOOOO, ALOOOOO. HOORT U MIJ? JA IK WIL DEES BESTELLEN AAAAA. HOEZO IK BEN VERKEERD VERBONDEN????!!! HUH???

Dan deze die denken dat ze de politie bellen mij dan nog uitmaken dat ze toch wel zeker weten dat ze bij de politie zijn éh...
"Het is het juiste nummer meneer we zijn toch bij de politie? Hoe kan dit nu?" ...

Wel nee, kijk de 2 laatste cijfers 33 zijn niet gelijk aan 16 éh.

Ik leg gewoon vaak neer van zodra ik de stem van een oudere persoon hoor... Dan weet ik al hoe laat het is.

Sept '24: Ik kan niet verder met X omwille van ...
De reactie: we zoeken naar een oplossing

April'25 (na veel meetings, discussies, gezaag ..): We hebben (eindelijk) een beslissing genomen. De beslissing = we gaan dit niet doen.
We gaan eerst onderzoeken of een andere oplossing mogelijk is. Indien niet dan gaan we uw oplossing voorzien maar dus alleen als het echt niet anders kan. :wallbash:

Baas: En? Is het al in orde? Kan je nu eindelijk verder met X? Heu neen ..

Copilot is sinds kort bij ons losgelaten. Op zich is de functie in Outlook om een mail op te stellen op basis van wat input best handig. Maar damn, die suggesties zijn altijd zo extreem formeel. Zo stuurt toch niemand nog een mail?

“Geachte heer x,

Ik hoop dat deze mail u goed bereikt.”

Wie schrijft er in godsnaam nog zo? Wij hebben een zeer informele cultuur, een mail naar een VP of director is gewoon standaard “Hey <voornaam>”. Moest die dat nu ook eens aanleren zou het een stuk vlotter gaan.

Nu ben ik vaak even lang bezig aan een mail aanpassen zodat het niet op huiswerk Engels lijkt.

Haha wij hebben het omgekeerde. Ne men die een tijd geleden belde om te zeggen dat hij dagelijks telefoons voor ons krijgt. Het probleem? Ons nummer is bv 091234567 en zijn nummer is 091233456. Mensen die niet goed op hun toetsen duwen komen dus bij hem uit. Vervelend, maar wij kunnen daar niks aan doen helaas.

Haha wij hebben het omgekeerde. Ne men die een tijd geleden belde om te zeggen dat hij dagelijks telefoons voor ons krijgt. Het probleem? Ons nummer is bv 091234567 en zijn nummer is 091233456. Mensen die niet goed op hun toetsen duwen komen dus bij hem uit. Vervelend, maar wij kunnen daar niks aan doen helaas.
Wel ja, zo heb ik een ander alledaags zakelijk nummer genomen, zodat ik kan zien via welk nr. de oproepen binnen kwamen en zo beter kon gaan filteren.

Copilot is sinds kort bij ons losgelaten. Op zich is de functie in Outlook om een mail op te stellen op basis van wat input best handig. Maar damn, die suggesties zijn altijd zo extreem formeel. Zo stuurt toch niemand nog een mail?

“Geachte heer x,

Ik hoop dat deze mail u goed bereikt.”

Wie schrijft er in godsnaam nog zo? Wij hebben een zeer informele cultuur, een mail naar een VP of director is gewoon standaard “Hey <voornaam>”. Moest die dat nu ook eens aanleren zou het een stuk vlotter gaan.

Nu ben ik vaak even lang bezig aan een mail aanpassen zodat het niet op huiswerk Engels lijkt.
Kan je ook gewoon zo vragen aan Copilot hoor. "Maak deze email informeler. We spreken elkaar aan met de voornaam"
En normaal zal dat al beter zijn.

voor @Carrion

collega's die opmerkingen maken als ik met een korte broek kom werken. Ik heb vandaag geen vergadering opstaan met een hoger leidinggevende (management niveau) of mandataris (burgemeester of schepen) of een externe waar de context een korte broek niet toelaat.

Het komt dan vooral van collega's die nog niet zo lang in dienst zijn en die dagelijks wel contact hebben met hoger management en mandatarissen.

Het meeste wat mij eigenlijk stoort dat mannen hier geen sandalen, slippers, teensletsen dragen. Terwijl de vrouwen dat hier wel doen. Ik wil ook met blote tenen kunnen rondlopen.

das echt en dan zij maar klagen over de loonkloof en minder kansen op het werk.

Ik wil ook in oude vodden komen werken!
Oh, de dingen da'k ik de collega's al in weten opdagen heb bij ons.

Er zijn er slechts een paar die meestal meer 'opgekleed' zijn & 't is vooral de oudere garde v/d sales.
Maar voor DEV. En zelfs PM. Kort broekske & nen T-Shirt die nauwelijks den buik bedekt is geen uitzondering.
Men maakt er in feite geen spel van bij ons. Noch M, noch V (verwacht 'k).

Bij klanten on-site gaan is iets anders natuurlijk, dan lijkt het mij dat men iets meer moeite zal doen.
Maar den tijd dat het een kostuum & das moest zijn is eigenlijk al lang gepasseerd. Ook ikzelf heb al jaaaaaren mijn kostuum niet meer nodig gehad. Terwijl dat in de beginjaren van m'n consultancy dagen schering & inslag was.

Terug
Bovenaan