Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Aan ambtenaren die met officiële documenten werken: wat maakt het uit of een document digitaal of fysiek wordt aangeleverd? De Nederlandse autoriteiten willen per sé een "origineel document" via de post, wat de facto hetzelfde document is als datgene wat ze in PDF hebben ontvangen, maar dan gewoon in een afgedrukte versie.

Ghoh, niet eens een apostille van Den Haag nodig, valt nog mee dan.
Of (I kid you not): in persoon aanbieden en handtekenen. Bij een instantie gevestigd in…Praag.

Het gaat over een bankgarantie. Sommige overheden vragen ook "originele documenten" en dan stuur ik een afgedrukte PDF door via de post en dat volstaat, wat compleet absurd is omdat ze het document al in hun mailbox hebben. Het verschil is dat ik tijd, geld en moeite moet steken om het via de post te sturen terwijl zij enkel op het knopje "print" moeten klikken, maar da's misschien teveel moeite gevraagd.

Sommige documenten zijn inderdaad wel op speciaal papier afgedrukt met een speciale reliëfstempel.

Een bankgarantie is nu wel gevoelig. Zou nu niet de eerste keer zijn dat er daarvan valse exemplaren rondvliegen. :p
Ik denk ook dat ze met "origineel document" eerder bedoelen dat de bank dat document rechtstreeks aan hen stuurt? Dus ik verwacht dat je nog een mailtje gaat krijgen wegens onvoldoende :p.

Idem hier

Maar ze hebben mij effectief gezegd achteraf dat het niet rechtsgeldig was en dat ze mij het hebben laten tekenen omdat ze er vanuit gingen dat ik dat niet wist en hierdoor me "verbonden" zou voelen.
Het doet er ook weinig of niet toe. Zelfs een loutere mondelinge arbeidsovereenkomst is een overeenkomst, het is niet omdat je handtekening niet volgens de regels van de kunst geplaatst is dat je overeenkomst ongeldig is. Ik denk dat het aantal gevallen waarbij er bij een arbeidsconflict gediscussieerd wordt over de manier waarop het document getekend zeer laag zal liggen.

Een handtekening met eID certificaat is bvb. "meer" waard dan een document getekend met een aangekocht certificaat bij een certificaatuitgever
Dat is niet noodzakelijk waar. Je kan net zo goed bij private leveranciers een gekwalificeerd certificaat aankopen. Dat biedt dezelfde garantie als een eID-handtekening. Zie https://eidas.ec.europa.eu/efda/tl-browser/#/screen/home --> basically alles wat hier getagd is als "QCert for ESig"

Vlaanderen heeft een eigen tekenplatform voor zijn entiteiten. Wij zijn al jaaaaren vragende partij om ook tekenrequests te kunnen uitsturen om dingen zoals arbeidsovereenkomsten digitaal te laten tekenen door sollicitanten. En dan is itsme inderdaad de handigste oplossing want voor dat tekenen met eID via dat soort platformen moet er bijkomende software geïnstalleerd worden en dat is altijd misérie voor wie eens éénmalig wat moet tekenen.
Aub: https://bosa.belgium.be/nl/services/federal-trust-services. Dat het gebruik van eID te moeilijk zou zijn, versta ik eerlijk gezegd niet. Een keer installeren en vergeten - werkt hier altijd. Ik ben een complete Linux-noob en zelfs daarin heb ik alles zonder slag of stoot aan de praat gekregen.

Kan je checken door in Adobe in het signature panel het certificaat te bekijken en dan staat er normaal "This is a Qualified Electronic Signature According to EU Regulation 910/2014". Ernaast mag het document etc ook niet altered zijn.

Binnen mijn job is het probleem dat sommige bedrijven via derden werken (adobe sign/docusign/..), die in se hetzelfde beloven, maar waar die zin in het sgnature panel niet vermeldt wordt, ergo ik mag het document niet accepteren... Tenzij er een apart contract/document opgesteld is waarin het bedrijf ons toelaat zo'n documenten te accepteren die enkel via docusign zijn getekend. Maar dat apart contract/document moet dan ook eerst apart in origineel getekend worden...

Dan heb je soms ook bedrijven/lokale overheden/mensen die er nog nooit van gehoord hebben (meestal boomers) en die zich aan de oude manier vasthouden.

Kortom dus een dikke soep soms. Vanuit de EU zou er gewoon een centraal opgelegde oplossing moeten komen à la Itsme, om documenten digitaal en rechtsgeldig te laten handtekenen binnen de huidige regelgeving.
Voor meer geavanceerde (en imo iets meer betrouwbare) handtekenvalidatie kan je gebruik maken van https://ec.europa.eu/digital-building-blocks/DSS/webapp-demo/validation.

Gohja, binnen de Vlaamse overheid zelf is er, zoals eerder wel vermeld, een eigen signing platform.
Ik heb applicaties die daarmee integreren, al bezig ik het dus zelf niet.

Voor hun eigen interne keuken is alles dus geregeld.
Dat de burger last heeft om hun een geldig digitaal getekend/aanvaardbaar document te bezorgen ... not their problem. :whistle:
Straffe uitspraak in het land waar elke burger een eID heeft.
Ondertekenen kan via https://sign.fts.bosa.belgium.be/ of in Adobe Reader, met Libre Office.

Overigens heb ik zelf al vaker last gehad met privé-instellingen zoals banken die blijkbaar geen gekwalificeerde elektronische handtekeningen aanvaarden, dan met overheden.

Het feit dat je als Linux noob toch iets in linux aan de slag krijgt, betekent toch dat je kennis van de pc hoger ligt dan de gemiddelde mens.
EID is echt wel brak om te installeren en toch ook dikwijls gehad dat het eenmalig werkt, maar dan de volgende keer niks doet. En dan begint het gefoefel pas echt.

Dat is niet noodzakelijk waar. Je kan net zo goed bij private leveranciers een gekwalificeerd certificaat aankopen. Dat biedt dezelfde garantie als een eID-handtekening. Zie https://eidas.ec.europa.eu/efda/tl-browser/#/screen/home --> basically alles wat hier getagd is als "QCert for ESig"
Ja, als je bij de juiste instantie koopt. Doen ze niet allemaal, liever voor de goedkoop.
Aub: https://bosa.belgium.be/nl/services/federal-trust-services. Dat het gebruik van eID te moeilijk zou zijn, versta ik eerlijk gezegd niet. Een keer installeren en vergeten - werkt hier altijd. Ik ben een complete Linux-noob en zelfs daarin heb ik alles zonder slag of stoot aan de praat gekregen.
Kijk eens wat een gedoe eID uitlezen voor itsme is met die trustconnector die erbij geïnstalleerd moet worden. Hun issue rond DNS rebind protection alleen al. Vergelijkbare software nodig om te tekenen via het Vlaams tekenplatform, idem wat betreft andere tekensoftware. Daar is hier wekelijks (!) misérie mee, en we zijn verre van alleen. De standaard middleware is goed voor authenticatie, niet voor tekenen in de browser.
Overigens heb ik zelf al vaker last gehad met privé-instellingen zoals banken die blijkbaar geen gekwalificeerde elektronische handtekeningen aanvaarden, dan met overheden.
Deze is idd nog een probleem. Geen kat die weet dat die elektronische handtekening evenveel waarde heeft als de natte handtekening.
EID is echt wel brak om te installeren en toch ook dikwijls gehad dat het eenmalig werkt, maar dan de volgende keer niks doet. En dan begint het gefoefel pas echt.
Tgoh, het is veel verbeterd met vroeger heb ik de indruk. Toch wat betreft de middleware van de FOD. De extra software die erbij moet voor de tekenplatformen en andere sites die uw eID willen uitlezen is een ander verhaal. Dan zwijg ik nog over de horror die Belpic + bijhorende hardware is (software die wordt gebruikt voor activatie eID's) al is ook die gelukkig niet meer zo dramatisch als vroeger.

Laatst bewerkt:
https://www.mediarte.be/nl/vacatures/manager-of-graphics-office-and-socials

• You are responsible for the ins and outs of the office: YOU ARE the point of contact for your colleagues, will monitor mail, couriers, answer the phone, purchase and manage office supplies and groceries, arrange maintenance of the building and installations, manage fleet of telephones, check invoices, ...

• You are tech savvy -> Your computer skills are of a certain level -> Intermediate to very skilled in adobe creative suite (InDesign, Photoshop, Illustrator, basic Premiere) -> Basic Wordpress / CMS platforms -> some SEO and/or interactive marketing background is a plus -> Basic knowledge of AI-generation tools – and willing to learn a whole lot more about it.

Gezocht: conciërge die ook SEO marketeer is, hell, in KMO's kan toch echt alles :rofl:

Al twee dagen een lijstje aan het behandelen dat samengesteld is door collega's op basis van 1 element. Dat via 1 klik in een programma heel makkelijk te controleren valt (zelfs tweetalig) en heel duidelijk is (groen nog steeds actief, rood niet meer actief). Meer dan de helft dat ik behandel, hoort niet thuis op die lijst. Zo demotiverend.

Vorige week te horen gekregen dat mijn bedrijf gaat sluiten🙁
Vind het best jammer want heb er wel graag gewerkt, nu komt natuurlijk de administratieve rompslomp.
Ik werk er 6 jaar dus ga ervan uit dat ik geen recht heb op een ontslagcompensatievergoeding als arbeider en enkel op het wettelijke wat dat ook moge zijn?
Iemand meer info hierover?
Ik heb hetzelfde, sluiten in maart. Normaal heb je gewoon recht op een vergoeding. Die van ons is een stuk goodwill dus kan niet volledig meespreken. (Krijgen zo'n 20k en heb er een jaar gewerkt).

Kijk eens wat een gedoe eID uitlezen voor itsme is met die trustconnector die erbij geïnstalleerd moet worden. Hun issue rond DNS rebind protection alleen al. Vergelijkbare software nodig om te tekenen via het Vlaams tekenplatform, idem wat betreft andere tekensoftware. Daar is hier wekelijks (!) misérie mee, en we zijn verre van alleen. De standaard middleware is goed voor authenticatie, niet voor tekenen in de browser.
Je zegt het zelf verderop in je post: de middleware voor deze service is veel eenvoudiger om te installeren (inclusief een installer die geen adminrechten vereist). En verder heb je enkel een browser-plugin nodig die automatisch wordt aangeboden. Er worden met deze service tienduizenden handtekeningen per maand geplaatst, zowel door private als publieke organisaties. Dus zo dramatisch slecht zal het toch niet zijn.

https://www.mediarte.be/nl/vacatures/manager-of-graphics-office-and-socials

Gezocht: conciërge die ook SEO marketeer is, hell, in KMO's kan toch echt alles :rofl:
Verschrikkelijk vind ik dit, wat een lef ook. Zelfsssss bij een relatief kleine studio zijn dat drie volwaardige jobs, maar een driedubbel loon zal er niet aan vasthangen vermoed ik.

En dan die schrijfstijl:
We need you ballsy from the get-go.
What makes you tick? Jump in and be bold.
You have ‘Gusto’.

🤮

Laatst bewerkt:
Verschrikkelijk vind ik dit, wat een lef ook. Zelf bij een relatief kleine studio zijn dat drie volwaardige jobs, maar een driedubbel loon zal er niet aan vasthangen vermoed ik.
ZelfS. ;)

Niet alleen op jou, maar er zijn er zoveel (ook een pak op dit forum) die denk ik zelfs niet weten dat zelfS een woord is en 'zelf' niet dezelfde betekenis heeft.

Terug
Bovenaan