Je glimlach van vandaag

pic.jpg

Ik herinner mij nog mijn eerste job: persoonlijke kosten te maken om deftig te kunnen werken en noppes terug te vorderen :angry:

Good riddance
Parkeerticketjes van 1 à 2 Euro vooral, als ik daarvoor zo'n joekel van een A4 moet printen laat ik dat ook al rap eens vallen.

Mijn eerste keer NY voor het werk was wel pijnlijk. Taxi gepakt van JFK naar Manhattan (ca. 70 USD), cash betaald en dan een ticketje vergeten vragen. :angry:
Dat gaat dan vooral (ik gok bij @Wannez ook) over business trips en buitenlandse projecten, waar ge al snel enkele 1000en euros - vluchten, hotels, autos, restaurants - moet betalen per week. Als ge uwe admin dan niet op orde hebt, betaalt het bedrijf niet direct, en komt amex dat aftrekken van uw persoonlijke rekening.
(en daar heb ik dus ook geleerd dat ik mijn rekening moet instellen op "niet onder 0 gaan aub" :eek:)

Dat gaat dan vooral (ik gok bij @Wannez ook) over business trips en buitenlandse projecten, waar ge al snel enkele 1000en euros - vluchten, hotels, autos, restaurants - moet betalen per week. Als ge uwe admin dan niet op orde hebt, betaalt het bedrijf niet direct, en komt amex dat aftrekken van uw persoonlijke rekening.
(en daar heb ik dus ook geleerd dat ik mijn rekening moet instellen op "niet onder 0 gaan aub" :eek:)
Vluchten worden hier via travelplus geboekt en gefactureerd. Hotels en al de rest idd op eigen initiatief, maar daar krijgt ge een factuur van in de mailbox, dus dat valt al bij al wel mee. Voor eten en drank wordt er met forfaitaire dagvergoedingen gewerkt voor meerdaagse verplaatsingen.

Wij betalen dus steeds alles zelf behalve de vluchten, en vorderen dat dan achteraf terug van het bedrijf... misschien moet ge gewoon wat meer geld op uw rekening hebben hé, zo moeilijk is dat toch niet!

Ik ben weliswaar vaak in het buitenland voor mijn werk, maar zelden langer dan een week, dus echt gortig is het hier nog niet geweest. (Wel eens de baas moeten bellen om mij uit de nood te helpen toen het hotel mijn credit card niet wilde aanvaren wegens over de limiet. Dat was ook pijnlijk. :tongue:)

Vluchten worden hier via travelplus geboekt en gefactureerd.
Sinds mijn aanvaring met Amex (en het besef van mijn slechte admin skills) verkies ik ook deze manier van werken. Maar niet alle bedrijven werken zo jammer genoeg.

misschien moet ge gewoon wat meer geld op uw rekening hebben hé, zo moeilijk is dat toch niet!
Ik denk dat ik het niet echt echt écht wou :headshake:.

Ze beginnen in september aan onze gevel en ik zat altijd met een bedrag in mijn hoofd dat er op die offerte stond. Nu net de offerte nog eens per toeval tegengekomen tussen mijn papieren, blijkt dat die €14.000 lager is dan ik dacht. :unsure:
Vandaag dus veel geld verdiend. :cool:

“If we use the pill from the till to make the drug in the jug, we need not light the candle with the handle on the gateaux from the chateau!”

Fantastische reeks toch. Ben em nog eens helemaal aan het bekijken.

“Ooh how easy it is to slip into the nazi ways”

Nu een glimlach binnenkort waarschijnlijk een ergenis.

Schoonbroer gaat vrijdag naar Zweden om een huis te kopen. Ik hoop van harte dat het voor hem gaat lukken.

De ergenis gaat worden als het niet lukt of het wel lukt, maar dat hij in de problemen komt doordat hij niet met geld kan omgaan en hij bij ons komt bedelen.

De ergenis gaat worden als het niet lukt of het wel lukt, maar dat hij in de problemen komt doordat hij niet met geld kan omgaan en hij bij ons komt bedelen.
Leren nee zeggen. Zijn avontuur, zijn miserie. Helpen kan, maar dat moet natuurlijk niet financieel of zodat jij financieel in het nadeel komt.

Nu een glimlach binnenkort waarschijnlijk een ergenis.

Schoonbroer gaat vrijdag naar Zweden om een huis te kopen. Ik hoop van harte dat het voor hem gaat lukken.

Waarom trekt iedereen tegenwoordig precies naar Zweden? Is dat zo een interessant land qua job/loon/leefkwaliteit? Ik neem aan van wel maar ik weet er hoegenaamd niks over en vind het wel een interessant idee.

Waarom trekt iedereen tegenwoordig precies naar Zweden? Is dat zo een interessant land qua job/loon/leefkwaliteit? Ik neem aan van wel maar ik weet er hoegenaamd niks over en vind het wel een interessant idee.
Schoonbroer denk dat hij een viking is.

Eerlijkheidshalve gaat hij al 10 jaar op regelmatige basis naar daar. Vroeger ook voor zijn werk als vrachtwagenchauffeur.

Schoonbroer denk dat hij een viking is.
Deze uitspraak heeft bij mij de glimlach van vandaag opgewekt. Meer bepaald omdat het een bepaalde herinnering triggerde:
Eind jaren 90 was ik bezig aan één van mijn eerste jaren als chiroleider. Op een gegeven moment waren we op zoek naar een thema voor ons zomerkamp. Ik stelde "The Hobbit" voor. Dit was een aantal jaren voor de LOTR films, dus Tolkien was toen toch iets minder bekend, toch zeker bij de mensen die weinig of niet lazen. Na een enthousiaste uiteenzetting over het verhaal en waarom dat perfect in een kampthema gegoten kon worden haalde mijn voorstel het en dat werd dus ons thema.

Nu was er een medeleider, type boerenzoon, geruit hemdje in de broek en kort gekapt, rookte niet en dronk geen alcohol, Pearl Jam fan maar verder weinig interesse in muziek,... die tot dan toe helemaal niks had met fantasy boeken. Maar, omdat The Hobbit dus ons kamp thema werd, is hij het boek beginnen lezen. En dat heeft een onwaarschijnlijke impact op die mens zijn leven gehad. Al snel heeft hij er ook de LOTR doorgejaagd. Die lag niet veel later als een soort van heilig relikwie op een houten staander bij hem in de living, die dan ineens ook vol stond met kaarsen. Heel snel kwamen daar ook nog lang haar, een baard en lederen armbanden bovenop. Na een tijdje is zijn LOTR fascinatie dan verder door gegroeid naar een soort van adoratie voor al wat Schots is. Tot een tattoo van de landkaart van Schotland op zijn rug toe. Van zijn alcoholvrije leven ging dat naar liefhebberij van zware bieren en uiteraard sloten whisky. Ja, het ging zelfs zover dat hij pijp begon te roken! Zijn gedrag en gedachtengoed werden ook steeds meer bizar waardoor er uiteindelijk ook een breuk met onze chiro kwam. Dat laatste is minder plezant, maar ik moet toch altijd lachen bij de gedachte aan hoe zijn leven was gelopen had ik die keer Waterschapsheuvel in plaats van The Hobbit geopperd.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat veel mensen als toerist een bepaald (favoriet) land romantiseren, om dan een koude douche te krijgen eenmaal ze er effectief een tijd wonen. Zweden lijkt vaak zo'n ideaal land: natuur, hoge levensstandaard, work-life balance, ...

Maar eenmaal daar denk ik ook dan niet iedereen zomaar kan aarden in een land met meer afstandelijke mensen dan hier, waar je uiteindelijk ook wel niet te ver van een stad zal moeten wonen om werk te vinden, en waar sommige zaken ook gewoon duurder zijn.

Ik denk dat spontaan aan deze post van een tijd terug (in een leuke thread):
Dit is een interessante blogpost voor deze thread: https://vlaminginzweden.wordpress.com/2018/11/06/bedenkingen-na-vijf-jaar/ . Blog is een Vlaming die na een scheiding op latere leeftijd een Zweedse heeft leren kennen en uiteindelijk naar daar verhuisd is. Die post die ik heb gelinkt zijn zijn gedachten na 5 jaar in Zweden . Ook de comments onder de post zijn de moeite om te lezen.

Last minute dagje verlof (het is rustig op het werk dus ik kan het mij permitteren in tegenstelling tot in andere jaren/andere periodes).
Al een was gedraaid die hangt te drogen, naar de bakker en de winkel geweest en nu van het zonnetje aan het genieten. :love: Ciao, losers!

Straks nog wel de tuintafel en tuinstoelen afkuisen. :headshake:

Last minute dagje verlof (het is rustig op het werk dus ik kan het mij permitteren in tegenstelling tot in andere jaren/andere periodes).
Al een was gedraaid die hangt te drogen, naar de bakker en de winkel geweest en nu van het zonnetje aan het genieten. :love: Ciao, losers!

Straks nog wel de tuintafel en tuinstoelen afkuisen. :headshake:
Roséke erbij en de voeten omhoog!

Terug
Bovenaan