Je glimlach van vandaag

Nieuwe dag, nieuwe stoot.
Had ne vogel op het raam gescheten dus ik pak rap mijn doekske en wa product.
Wandel na het poetsen naar de wasmand om da doekske daarin te gooien. Doe het deksel open en gooi dat doekske er in.

Om dan tot de conclusie te komen dat ik niet het deksel van de wasmand omhoog had gedaan, maar het deksel van het toilet erlangs en dat mijne doek dus in het toilet lag te drijven.

Goed bezig.

Nieuwe dag, nieuwe stoot.
Had ne vogel op het raam gescheten dus ik pak rap mijn doekske en wa product.
Wandel na het poetsen naar de wasmand om da doekske daarin te gooien. Doe het deksel open en gooi dat doekske er in.

Om dan tot de conclusie te komen dat ik niet het deksel van de wasmand omhoog had gedaan, maar het deksel van het toilet erlangs en dat mijne doek dus in het toilet lag te drijven.

Goed bezig.
Is dat sowieso niet vuil om een doek met vogelstront tussen de andere was zoals keukenhanddoeken, gewone handdoeken?

Vogelstront doe ik met product en papier en dan de vuilbak in. Sinds ik salmonella gehad heb ben ik daar heel voorzichtig mee.

Is dat sowieso niet vuil om een doek met vogelstront tussen de andere was zoals keukenhanddoeken, gewone handdoeken?

Vogelstront doe ik met product en papier en dan de vuilbak in. Sinds ik salmonella gehad heb ben ik daar heel voorzichtig mee.
Goh, goei punt eigenlijk. Daar heb ik nu es nooit bij stil gestaan.

De opa praat altijd Nederlands tegen de jongste. Jongste kan prima antwoorden maar soms een kleine lapsus.
Vanmorgen, de opa: ola, kijk eens, een nieuwe mantel!
De kleine: ik ben geen nieuwe man.

Net nog eens mijn Frans kunnen oefenen met iemand die gewoon héél duidelijk én rustig articuleert. Da's wat anders dan mompelende dialectsprekende Walen.

Ik vermoed dat diezelfde walen hetzelfde issue hebben met onze dialecten, ik spreek ook geen abn zulle :)
Gaat op voor alle anderstaligen. Dan leer je AN in de Nederlandse les, waar je mooi de standaardwoordenschat leert en alles met je en jij, zinnetjes zoals "uit welk land kom jij?" en dan op de werkvloer: "Ah, van wa zedde gij feitelijk erges?"

Mijn vrouw had het daar moeilijk mee. In haar land is niet de standaardtaal spreken een teken van marginaliteit/lage scholing. Hier is dat gewoon bijna overal zo.

Laatst bewerkt:
Gaat op voor alle anderstaligen. Dan leer je AN in de Nederlandse les, waar je mooi de standaardwoordenschap leert en alles met je en jij, zinnetjes zoals "uit welk land kom jij?" en dan op de werkvloer: "Ah, van wa zedde gij feitelijk erges?"

Mijn vrouw had het daar moeilijk mee. In haar land is niet de standaardtaal spreken een teken van marginaliteit/lage scholing. Hier is dat gewoon bijna overal zo.
Hier is dat een teken van taalrijkdom. :unsure:

Hier is dat een teken van taalrijkdom. :unsure:
Ik vind dat ook wel iets hebben hoor, als je onze hoeveelheid klanken/woordenschat bekijkt met al die dialecten is dat indrukwekkend.

Maar tegen een anderstalige spreek je best niet op dezelfde manier als tegen je grootmoeder. Zeker als de conclusie dan is dat die anderstalige slecht "Nederlands" spreekt.

Ik ken heel wat mensen die zich professioneel (geschreven althans) in perfect AN uitdrukken.

Maar 'ondanks' soms meerdere universitaire opleidingen zullen ze zich in het alledaagse leven uitdrukken met een tongval in hun eigen dialect.
Dat is volgens mij ook niet eigen aan Vlamingen maar dat is in heel wat landen zo.

De indruk dat dialect marginaliseert is dan ook van de put gerukt.

Standaardtaal wordt zelden gesproken door niet-taaldocenten in onze contreien.

Al dat maakt het er natuurlijk niet makkelijker op voor anderstaligen om onze taal in de praktijk om te zetten :crazy:

Ik vind dat ook wel iets hebben hoor, als je onze hoeveelheid klanken/woordenschat bekijkt met al die dialecten is dat indrukwekkend.

Maar tegen een anderstalige spreek je best niet op dezelfde manier als tegen je grootmoeder. Zeker als de conclusie dan is dat die anderstalige slecht "Nederlands" spreekt.
Ik probeer me toch ook aan te passen naargelang mijn gesprekspartner, ik denk dat Vlamingen dat toch wel sneller doen tegenover bvb. Nederlanders terwijl dat omgekeerd niet het geval is. Ik durf Bumba wel in het plat Antwaarps voor te lezen aan mijn dochter.

Terug
Bovenaan