Je glimlach van vandaag

Dochter te vroeg wakker om 6u, toen mijn vrouw opstond om te gaan werken.
Maar mijn vrouw had eergisteren pupusa's gemaakt (soort gevulde tortilla), dus dat met een slaatje van ajuin en habanero gegeten in het zonnetje. Koffie erbij.

Life is good. En waarschijnlijk wat korter want bereid met smout.

Wat sommige mensen op Facebook zetten.

Er moet mij effe een paar dingen van mijne lever af. Ik weet dat we in een rotte samen leving zitten waar niemand elkaar nog iets gunt. Ma ik word razend van leugens. Iedereen doet wat em wilt, al jaag je ne kilo coke elke dag door uw neus, of zuipt ge uwe lever te pletter, doe maar. Ma geen leugens vertellen. En bepaalde personen worden echt geviseerd door jaloezie. Ze hebben zogezegd losse handjes bij jonge meisjes, ze zijn ineens homo, ze houden geld achter en ze delen slaag uit. Ik noem geen namen, voelt ge u aangesproken, pech dan. Voor de rest wens ik iedereen ne goeie maandag toe, een plezante werk (of ik doe niks) week. 😉😠🤔♥️

Vandaag deze kit afgewerkt. Het is zo'n beetje als een Revell kit, maar dan met houten stukjes
2026-03-2216.57.559037575933364611188.jpg

20260322_170737.jpg

Ik vond het leuker dan de Lego catamaran die ik een tijdje terug heb gedaan. Ziet er natuurlijk ook beter uit aangezien het niet hoekig is. Wel een aantal stukjes gehad die gebroken zijn doordat het toch wel dun hout is. Er zijn reservestukjes maar natuurlijk niet van degene die ik gebroken heb. Maar khad erger verwacht aangezien m'n handen altijd bibberen, maar 't is me goed gelukt.
Enige spijtige is dat de voorkant en achterkant van de romp (het goude gedeelte) papier is en geen hout zoals de rest. Dat is een beetje een rare keuze van hen, want zoals je ziet krullen de uiteinden een beetje.
Voor degene die het ook eens willen proberen: https://www.bol.com/be/nl/p/robotim...288f22df6e0.ProductList_Middle.1.ProductTitle

Nieuwe automaat met pastagerechtjes ontdekt hier in het dorp. En dan gewoon lekker en simpel eten in den hof aan uw nieuwe tuintafel met een schoon gemaaid graske, kijkend naar de vogelkes die over vliegen... Hond blij. Man blij. Ik blij. Zo mag elke zondag eindigen.

Gisteren een die hard EV hater horen zeggen: met deze prijzen mss toch es kijken voor zo elektrische brol.

:thumb:

eigenlijk een harde les voor Europa, deze oorlog. hadden we effectief vol op hernieuwbare energie ingezet, hadden we er minder last van gehad. maar volop blijven inzetten op fossiele brandstoffen, en nu met de kosten zitten van een oorlog waar we niks mee te maken hebben

eigenlijk een harde les voor Europa, deze oorlog. hadden we effectief vol op hernieuwbare energie ingezet, hadden we er minder last van gehad. maar volop blijven inzetten op fossiele brandstoffen, en nu met de kosten zitten van een oorlog waar we niks mee te maken hebben

Hoeveel harde lessen hebben we nog nodig? Ik heb actie ondernomen na de vorige crisis hoor.

Dit is voor een ander forum topic, maar deze redenering moet toch genuanceerd worden. Je zou ook kunnen zeggen:
"Als men nu de kernuitstap niet zo had willen doordrukken in België (en Duitsland), hadden we nog toegang gehad tot een grote bron van energie"

Hoeveel harde lessen hebben we nog nodig? Ik heb actie ondernomen na de vorige crisis hoor.
Valt ook wel te nuanceren, ik denk dat voor veel mensen het financieel nog altijd beter/haalbaarder is hun huidige ICE-wagen op te rijden dan een elektrische aan te schaffen. Dat hangt natuurlijk af van hoe hard de prijzen stijgen, want dat wordt het punt waarop je break even draait naar voor geschoven. Maar voor wie als particulier probeert een ok wagen te kopen voor een klein budget zit je dacht ik toch nog altijd op een 2dehandsmarkt te kijken waar de elektrische opties (zeker enkele jaren terug) beperkt waren.

Valt ook wel te nuanceren, ik denk dat voor veel mensen het financieel nog altijd beter/haalbaarder is hun huidige ICE-wagen op te rijden dan een elektrische aan te schaffen. Dat hangt natuurlijk af van hoe hard de prijzen stijgen, want dat wordt het punt waarop je break even draait naar voor geschoven. Maar voor wie als particulier probeert een ok wagen te kopen voor een klein budget zit je dacht ik toch nog altijd op een 2dehandsmarkt te kijken waar de elektrische opties (zeker enkele jaren terug) beperkt waren.

De EV is pas later gekomen. Ik heb ingezet toen op extra panelen en warmtepomp. (Akkoord, ook niet mogelijk op elke woning)

het is idd goedkoper om gewoon enkele keren per maand te tanken dan een nieuwe wagen aan te schaffen. da's een feit.
maar bij de aanschaf van die wagen had je wel een andere keuze kunnen maken.
Dit is voor een ander forum topic, maar deze redenering moet toch genuanceerd worden. Je zou ook kunnen zeggen:
"Als men nu de kernuitstap niet zo had willen doordrukken in België (en Duitsland), hadden we nog toegang gehad tot een grote bron van energie"
wel ja. het is geen geheim dat de keuzes voor kerninstappen meer gebaseerd geweest zijn op publieke opinie dan gezond verstand of wetenschappelijke onderbouwing

het is idd goedkoper om gewoon enkele keren per maand te tanken dan een nieuwe wagen aan te schaffen. da's een feit.
maar bij de aanschaf van die wagen had je wel een andere keuze kunnen maken.
EV's hebben denk ik nog altijd een meerprijs voor hetzelfde type wagen, en de vorige crisis was dan toen Rusland (voor de 2de keer) Oekraïne binnenviel begin 2022, dus toen toch zeker? Toen mijn vorige wagen perte totale was heb ik in 2020 een jonge 2dehands gekocht voor 22000 EUR bijvoorbeeld, voor dat geld had ik niet veel elektrisch.

Het is ook gewoon inertie natuurlijk. Wij zijn als volk meestal "late adopters", en ik zeker. Ons huis stond na veel vijven en zessen (lees: bidden dat de stielman eens omkijkt) "in orde", dus dat geeft mij gewoon weinig zin om dat proces weer te gaan beginnen voor een laadpaal, zonnepanelen, heel de ombouw nodig voor een warmtepomp, ...

Befferke met vakantie in Galicië

In het roemruchte universum van zelfbedieningsrestaurants, waar de mens zich doorgaans gedraagt als een beschaafd wezen met een bord en een vork, wandelt één figuur rond als een mythische legende: Befferke.
Befferke — een naam die klinkt als een licht briesje, maar inslaat als een culinaire orkaan.
De automatische schuifdeuren zuchten al bij voorbaat. Een lichte tocht. Een trilling in de koffiekopjes.
Befferke is gearriveerd. Het personeel wisselt blikken uit. Iemand fluistert: “Is hij het?” Een ander knikt zwijgend en draait alvast extra bakken chorizo bij.
Het buffet van het hotel ergens in Noord-Galicië, de scrambled eggs dampen zachtjes, onwetend van hun lot.

Hij bekijkt het buffet zoals een generaal een slagveld inspecteert. Zijn ogen scannen. Zijn hersenen rekenen. Zijn maag… maakt plannen.
Waar normale stervelingen beginnen met een koffie en misschien een slaatje, pakt Befferke meteen een bord. Groot. Nee — het grootste bord. Hij draait zich om… en pakt er nog één. "Voor de efficiëntie" gromt hij

Met de vastberadenheid van een ontdekkingsreiziger die een nieuw continent gaat leegplukken, grijpt Befferke wat hij kan.
Waar anderen twijfelen tussen Paella of spareribs, kent Befferke geen innerlijk conflict. Hij neemt alles. Paella naast stukken vleeslapjes, spareribs, chorizo, chocoladetaart, frieten tegen een verdwaalde brownie gedrukt, en ergens daartussen tonnen rijst met zeevruchten.
De mensen kijken.
O, hoe ze kijken.
Een vrouw met een quinoa-salade verstijft halverwege een hap. Een man met een klein kommetje soep fluistert tegen zijn partner:
“Dat… dat kan toch niet gezond zijn?”
Waarop zijn partner antwoordt:
“Dat is geen mens meer. Dat is een missie.”
Maar Befferke voelt hun blikken niet. Of beter gezegd: hij voelt ze wel, maar interpreteert ze als applaus.
Elke trip naar het buffet is een epische terugkeer. Zijn bord is geen bord meer, maar een topografische kaart van voedsel. Bergen puree, rivieren saus, mysterieuze eilanden waarvan niemand exact weet wat ze voorstellen.
Kinderen staren hem aan alsof hij een levende draak is. Eén jongetje durft zelfs te vragen:
“Meneer… heeft u nog plek?”
Befferke kijkt hem aan, glimlacht wijs en zegt:
“dit is waarom niemand je naam zal herinneren kleine janet”. Al wenend droop de kleine af, Beffere couldn't care less.
Ondertussen begint het buffet tekenen van uitputting te vertonen. De chocolademousse is verdwenen. De loempia’s zijn gereduceerd tot herinneringen. Een kok zit stilletjes in een hoek en vraagt zich af waar het fout ging in zijn leven.
En toch… ondanks de vieze blikken, het gefluister, het lichte paniekgevoel bij het personeel… straalt Befferke.
Want hij weet iets wat de rest niet begrijpt:
Het is geen schaamte.
Het is geen gulzigheid.
Het is toewijding.
En terwijl hij zijn zevende ronde inzet en iemand zachtjes “onmogelijk…” mompelt, heft Befferke zijn vork als een kampioen die zijn trofee viert. "Voilà comment on mange à Bruxelles, bande kluutzakken" !
De wereld mag oordelen.
Maar Befferke…fret.

Terug
Bovenaan