Is mijn tuin groot genoeg voor een schaap & gans

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum Startdatum
Een ander idee is om nu misschien KONIJNEN te hebben.
Ik zou dan een konijnenhok (met binnen en buiten sectie) kopen, van ongeveer 2 meter op 1 meter.

Eventueel een 2 of 3 tal konijnen er in te steken. (of is het beter om een even getal te nemen, zodat er geen kliekjes ontstaan en pest gedrag kan optreden? )

Bovendien: wat met de stront. Als ik dan om de 3 dagen dat hok wat zou opschuiven (opheffen en verplaatsen samen met de vrouw),
en op een nieuw stukje gras zet, kan ik dan die stront gewoon laten liggen? Zal dit vanzelf verteren, aangezien ik er van uitga dat dit kleine keuteltjes zijn.... En hoe lang duurt het eer dat verteert is/in het gras is getrokken.

En wat in de winter? Met wat hooi of stroo, zullen die wel de winter kunnen doorkomen zeker, als ik dat in het binnengedeelte leg?
En om de hoeveel tijd moet ik dat hooi/stroo verversen? Of kan dat 1 winter mee?

Je hoort het al, ik ben er een leek in. Maar wil me natuurlijk deftig informeren vooraleer ik er aan begin.

Ik zou dan een konijnenhok (met binnen en buiten sectie) kopen, van ongeveer 2 meter op 1 meter.

Eventueel een 2 of 3 tal konijnen er in te steken. (of is het beter om een even getal te nemen, zodat er geen kliekjes ontstaan en pest gedrag kan optreden? )

Bovendien: wat met de stront. Als ik dan om de 3 dagen dat hok wat zou opschuiven (opheffen en verplaatsen samen met de vrouw),
en op een nieuw stukje gras zet, kan ik dan die stront gewoon laten liggen? Zal dit vanzelf verteren, aangezien ik er van uitga dat dit kleine keuteltjes zijn.... En hoe lang duurt het eer dat verteert is/in het gras is getrokken.

En wat in de winter? Met wat hooi of stroo, zullen die wel de winter kunnen doorkomen zeker, als ik dat in het binnengedeelte leg?
En om de hoeveel tijd moet ik dat hooi/stroo verversen? Of kan dat 1 winter mee?

Je hoort het al, ik ben er een leek in. Maar wil me natuurlijk deftig informeren vooraleer ik er aan begin.
Informeer je goed aub - maar houd er rekening mee dat:

- je het hok regelmatig zal moeten kuisen (konijnen plassen best veel)
- Hooi is om op te eten, bij voorkeur dagelijks wat geven
- konijnen durven al eens een put graven
- wat schaduw nodig (of dak van hok isoleren) in de zomer
- zijn gevoelig voor neerslag - zeker een droog hok
....

Als kind had ik bij m’n ouders konijnen in een zelfgemaakt verplaatsbaar hok. Dat verzette ik dagelijks en dan was de ophoping van ontlasting nooit problematisch (bij 2-3 konijnen). Soms ook wel konijnen gehad die ipv in het buitengedeelte, hun ontlasting in het binnenhok deden. Dan lukte het soms om die dat in een schotel met wat stro te laten doen, wat een stuk gemakkelijker was om leeg te kappen dan dat hok met stro telkens uit te kuisen (en die pipi tastte sowieso ook dat hout al aan).

2 op 1 meter is niet voldoende voor 2 of meer konijnen imo. Dat is voldoende als hun "hoofd" hok om daar grotendeels in te zitten, op voorwaarde dat ge ze dagelijks ook een uur laat rondrennen in uwe tuin. Wilt ge dat niet doen, hebt ge best een groter buitenstuk voor hun.

Ook heel belangrijk dat ze wat schaduw, obstakels, een plaats om te graven , en tout court wat uitdaging nodig hebben. Zoniet breken ze de boel af. Ook best een stukske draad ingraven, of ze ontsnappen gewoon via een tunnel. Een bergske zand is altijd een goed idee voor konijnen.

Kan allemaal, zorg vooral dat de mannekes gecastreerd zijn.

Voor alles dat ze in het "buiten"stuk doen klopt die theorie. Maar die beesten pissen en kakken overal, dus het binnenhok moet ge echt wel wekelijks schoonmaken. Sommige konijnen kunt ge trainen om op een bepaalde plaats (bvb kattenbak) hun behoefte te doen.

Ik weet wel niet of het opheffen en verplaatsen van uw vrouw iets gaat uitmaken :unsure:.

ALS ge zo een standaard crappy konijnenhok koopt => Zorg dat het overdekt staat in de winter. Die rommel is echt niet gemaakt om langdurig in nat en koud weer te staan, en beschermt uw beesten niet.
En inderdaad stro (hooi is om te eten zoals @contextbinder al zei) gebruiken, vervangen als het volgescheten is (~elke 1-2-3 weken)

De onze lopen gewoon rond in de tuin. Ik geraak bijna niet meer door mijn gras met de grasmaaier omdat het zo dik staat. Beste mest die er is.

De mijne graven wel niet. Zorg er wel voor dat ze niet alleen zitten. Wij hadden er 4 die per 2 zaten (omdat ze niet allemaal overeen komen) en afwisselend vrij liepen.

Vorige week is er 1 gestorven en een paar dagen later de andere ook die ermee samen zat. Vermoedelijk omdat hij zijn maat kwijt was. Nuja hij had ook al de leeftijdsverwachting ruim overschreden dusja...

Moest het ooit zover komen dan steek je best direct een nieuw erbij of plaats je het ander bij iemand anders.

Er is wel nogal wat werk aan. Mijn vrouw geeft die dagelijks groenten en fruit en korrels, dan in het weekend hun kooi kuisen.

Wel geschrokken hoe sociaal die beesten zijn. Vanaf ik de achterdeur open doe komen die direct afgehuppeld.

Wij hebben een paar konijnen. Minimale ruimte voor twee konijnen is 4 m², konijnen zijn dieren die het liefst overal rondcrossen (zeker in de vroege ochtend en late avond), die hebben wat plaats nodig. Als je konijnen in huis haalt, neem er dan ook minimum twee want het zijn sociale dieren en worden gekoppeld (een gesteriliseerd mannetje en gesteriliseerd vrouwtje).

Je kan er halen uit een asiel, konijnen worden vaak gedumpt omdat het op zich geen zo'n eenvoudige huisdieren zijn: het zijn prooidieren waardoor het vaak moeilijk is om ze vast te nemen (doe je eigenlijk best gewoon niet), ze hebben een erg fragiel skelet en gevoelige darmen. Er moet permanent hooi zijn waarop ze kunnen knagen anders kunnen hun tanden uitgroeien en gaan ze ook (langzaam en pijnlijk) dood + dat is hun voornaamste voedselbron.

Als je toch konijnen wil houden is Bunny Tails een goed konijnenasiel met een uitbaatster met kennis van zaken, in Oudenaarde: https://bunnytails.be/. Je kan die site ook gebruiken als naslagwerk, er staat daar veel goede informatie op mbt houden van konijnen. Bv. de pagina over huisvesting: https://bunnytails.be/huisvestiging/

Laatst bewerkt:
Je kan er halen uit een asiel, konijnen worden vaak gedumpt omdat het op zich geen zo'n eenvoudige huisdieren zijn: het zijn prooidieren waardoor het vaak moeilijk is om ze vast te nemen (doe je eigenlijk best gewoon niet), ze hebben een erg fragiel skelet en gevoelige darmen.
Dit !!
Mensen beseffen vaak niet dat konijnen GEEN knuffeldieren zijn. Die willen dat meestal niet en dan beginnen ze wild te doen, en dat is uitermate slecht voor ze.

Terug
Bovenaan