sarnath
Active member
Absoluut. Hier kan ik mij volledig in vinden.Als jij er eentje hebt die bovendien nog zelfs niet veel boven de limiet is, dan gaat niemand van jou een zware crimineel maken. Behoudens dan extremisten. Maar er zijn mensen die de boetes aan elkaar rijgen, en dat gaat dan niet over slechts een paar km/u te veel. Die mensen moeten ze veel strenger aanpakken.
Ik woonde vroeger aan zo een baan "waar 's nachts niemand komt". En ja, je kon daar (indien het geen spitsuur is) makkelijk 70 of misschien zelfs 90 rijden, want het is een soort verbindingsweg die vooral gebruikt wordt voor spitsverkeer. Het probleem is dat de snelheidsduivels dat ook wisten. Na de spits (zeker in het weekend) hoorde je al van ver de opgedreven pasterbakjes optrekken, en die kwamen dan vaak ver boven de 100 km/u voorbijgesjeesd.
Dat was een baan met langs beide kanten huizen (dus geen afgelegen straatje) die ook nog eens vrij bochtig was (dus geen honderden meters zicht) dus zoiets is levensgevaarlijk als daar zo'n idioot tegen 100+ komt doorgeknald terwijl er bijvoorbeeld iemand met de fiets net thuis komt van het uitgaan. Of een veel kleinere irritatie: 's nachts wakker worden door zo'n idioot met een veel te luide motor die Need For Speed komt spelen.
Op die baan staat nu trajectcontrole. Heel veel gezeur en "oeh" en "ah" van mensen die daar maar gewoon doorrijden, maar ik ben nog in contact met vele buren. Niemand die daar daadwerkelijk woont of daar als zwakke weggebruiker passeert die dat erg vindt.
Om dus maar te zeggen: het kan soms lijken op een pestmaatregel (en er zullen er ongetwijfeld wel zijn die puur voor de winst zijn geplaatst) maar het zijn toch ook vaak de rotte appels die het verpesten voor de gewone persoon.
Vandaar: extreme snelheidsovertredingen, daar moet men veel strenger in zijn. Een rijbewijs met punten moet er m.i. echt komen.
En ik vind het een goede zaak dat ze deze controles plaatsen op van die doorgangswegen waar men doorraast.
Dat gedrag moet eruit en kan alleen afgedwongen worden door dit soort systemen.
Maar de kakafonie van 5 verschillende snelheden op 2km en dat vol camera's pleuren is gewoon pesterij en overduidelijk gedaan om mensen te pakken die eens even niet goed opletten of er gewoonweg niet aan uit kunnen.
Want op sommige plaatsen is er gewoon echt moeilijk aan uit te komen. Daar zouden ze mij ook met gemak kunnen pakken zonder dat ik bewust te snel rij.
Een kameraad heeft zo eens een boete gehad omdat hij 50 reed in een zone 30 op een zaterdagavond bij een school.
Dat is toch echt wel te zot voor woorden zoiets hoor.
Ik vind dat punten-systeem wat velen willen maar iets bijkomstig is met weinig direct impact. Ik zou liever iets zien met een "sneller" impact. Daarom, +30 snelheidsovertreding -> onmiddelijk 80 u gemeenschapswerk of 2 weken gevangenisstraf.
2 weken gevangenisstraf is echt wel overdreven vind ik.
Dat is ook gewoonweg niet haalbaar.
En als je kijkt welke luxestraffen men krijgt voor zeer ernstige zaken zoals verkrachting zou ik eens eerst zorgen dat men daar zwaarder gaat straffen.
Ik ben het er zeker mee eens dat er zwaarder gestraft mag worden voor verkeersovertredingen. Zeker voor doodrijders mag er een zware gevangenisstraf volgen.
En zeker ook mensen die het maar niet willen leren en keer op keer voor de rechtbank verschijnen mogen dat ook krijgen.
Maar voor snelheidsovertredingen zou ik nuttigere straffen vorderen zoals inderdaad gemeenschapsdienst.