is deze pc €2500 waard?

QiQi

Member
hallo,

ik zou graag willen vragen of deze pc €2500 waard is of zal ik er te veel voor betalen?
specs zijn:

AMD Ryzen 7 9800X3D
MSI GeForce RTX 5080 Gaming Trio OC
MSI MPG B850 EDGE TI WIFI
32GB Corsair Vengeance RGB DDR5
Samsung 990 Pro 2TB NVMe SSD
NZXT Kraken Plus 360 RGB White
Corsair RM1000x ATX 3.1
MSI MAG PANO White
Windows 11

alvast bedankt!

Lijkt mij zelf een goede deal aan huidige hardware prijzen.

De cpu - ram en ssd en gpu alleen kosten nieuw al bijna zoveel.

CPU 450
GPU 1300
Ram 350
Ssd 300

Nieuwprijs van het totaalpakket zal iets meer dan 3k kosten.

bedankt voor het antwoord,
kan ik met deze pc een tijdje door in de toekomst voor 1440p op minstens high settings en minstens 60fps?

ja dat kan best wel zijn, maar als ik kijk naar bijvoorbeeld black myth wukong, native 1440p zonder ray tracing ,cinematic settings en de fps is 57-65 dan begin ik wel beetje zorgen te maken voor de toekomst
Dlss op quality zie je het verschil niet met native . Op Nvidia GPU’s kan je eigenlijk altijd met dlss spelen. Tenzij het zeer oude games zijn die nog 1 of 2 gebruiken.

Dlss op quality zie je het verschil niet met native . Op Nvidia GPU’s kan je eigenlijk altijd met dlss spelen. Tenzij het zeer oude games zijn die nog 1 of 2 gebruiken.
ok thx om dit te laten weten, ik had altijd gedacht dat dlss het beeld waziger maakt,
zou jij deze pc kopen voor €2500? of zou je het goedkoper willen?
heb de prijzen van die pc opgezocht en ik kom uit op ongeveer €3650

mijn huidige pc is ryzen 5 3600 met een rx 6700 xt op 1080p
wil overstappen naar 1440p

ok thx om dit te laten weten, ik had altijd gedacht dat dlss het beeld waziger maakt,
zou jij deze pc kopen voor €2500? of zou je het goedkoper willen?
heb de prijzen van die pc opgezocht en ik kom uit op ongeveer €3650

mijn huidige pc is ryzen 5 3600 met een rx 6700 xt op 1080p
wil overstappen naar 1440p
Als je niet wil wachten tot volgend jaar op de volgende generatie GPU’s zou ik die kopen ja.

Te bekijken of je effectief die upgrade wil doen en niet nog even wachten met deze zotte prijzen?
Of een sidegrade doen (vb 5600-5700x met een 9070 of een 9070xt)

Ok het is geen XT, maar het verschil tussen de XT en de basis is iets van een 11%, zelfs zonder die 11% extra ga je het daarmee wel eventjes moeten kunnen trekken zeker met gebruik van FSR. Al zou de 6000 reeks in de toekomst ook een beperktere versie van fsr 4 moeten krijgen... al is dat afwachten.
En dan ben je in principe maar:

159 + 599 -> 758€ kwijt. De rest van uw rig kan je dan verder gebruiken.

Is potentieel een betere optie dan 2500€ spenderen aan iets wat voor uw gebruik niet zodanig noodzakelijk is.
En hopelijk tegen de tijd dat de volgende generatie er is en de prijzen wat zijn afgekoeld kan je u dan een betere optie voorzien.

Je zou zelfs om te starten kunnen kijken wat enkel de upgrade van de videokaart zou doen. De videokaart zou namelijk een 90% performanter zijn. Terwijl het voordeel van de processor maar een 20% is. Maar de 5800x3d is gewoon veel te duur voor het verschil.

Al moet je ook even kijken hoe het zit met uw ram. AM4 ram is ook niet goedkoop... maar als dat 32gb is, zie ik weinig reden om nu effectief een upgrade te doen met de huidige prijzen.

Met zoveel onzekerheid over wat de volgende jaren gaan brengen, kan je beter iets kopen waar je nu tevreden mee bent.

Raytracing is een recent voorbeeld van hoe een "nieuwigheid" opeens heel andere eisen kan stellen aan de hardware, en AI acceleratie gaat ongetwijfeld een grotere rol beginnen spelen in zowel cpu als gpu.

Te bekijken of je effectief die upgrade wil doen en niet nog even wachten met deze zotte prijzen?
Of een sidegrade doen (vb 5600-5700x met een 9070 of een 9070xt)

Ok het is geen XT, maar het verschil tussen de XT en de basis is iets van een 11%, zelfs zonder die 11% extra ga je het daarmee wel eventjes moeten kunnen trekken zeker met gebruik van FSR. Al zou de 6000 reeks in de toekomst ook een beperktere versie van fsr 4 moeten krijgen... al is dat afwachten.
En dan ben je in principe maar:

159 + 599 -> 758€ kwijt. De rest van uw rig kan je dan verder gebruiken.

Is potentieel een betere optie dan 2500€ spenderen aan iets wat voor uw gebruik niet zodanig noodzakelijk is.
En hopelijk tegen de tijd dat de volgende generatie er is en de prijzen wat zijn afgekoeld kan je u dan een betere optie voorzien.

Je zou zelfs om te starten kunnen kijken wat enkel de upgrade van de videokaart zou doen. De videokaart zou namelijk een 90% performanter zijn. Terwijl het voordeel van de processor maar een 20% is. Maar de 5800x3d is gewoon veel te duur voor het verschil.

Al moet je ook even kijken hoe het zit met uw ram. AM4 ram is ook niet goedkoop... maar als dat 32gb is, zie ik weinig reden om nu effectief een upgrade te doen met de huidige prijzen.
is eigenlijk geen slecht idee
zal een 450W PSU genoeg zijn voor 5700x + 9070xt?

en ik zou eigenlijk ook graag die pc kopen voor €2500 maar ik wil niet dat het binnen 2-3 jaar obsolete word als je mij begrijpt
wat denkt u?

en ik zou eigenlijk ook graag die pc kopen voor €2500 maar ik wil niet dat het binnen 2-3 jaar obsolete word als je mij begrijpt
wat denkt u?
450W gaat echt op het randje zijn. 9070XT verbruikt al tegen de 340W full load. Een 5700X verbruikt tegen de 85W, tenzij je een OC zou draaien kan dat wel eens meer zijn. 750W is toch het minimum dat ik zou aanraden.

Die PC van €2500 gaat zeker niet binnen 2-3 jaar obsolete zijn. Zal je wel een pak langer mee kunnen doen. Heb nog altijd een 11700KF (3-4 jaar oud) met 5070TI (vorig jaar aangekocht) en kan alles op max settings draaien op 1440p 21:9.

Die 1000W ATX 3.1 psu in je eerste post lijkt toch perfect?

Een psu is op z'n efficiëntst rond de (ruim genomen) helft van z'n wattage dus eigenlijk ben je best om de full load iets boven de helft te nemen. Dan produceert hij het minste overbodige warmte, en hoeft de ventilator niet hard te draaien.

Tegenwoordig zitten er ook kortstondige piekjes in het verbruik van cpu en gpu, en een ATX 3.x zou daar goed mee om moeten kunnen gaan.

Bij een psu kijk je best eerst eens naar zijn ranking in de 'tier lists' -- dat zijn testcertificaties of ervarings-rankings. Ga ervan uit dat ieder speficiek model verschilt van opbouw, dus een 750W unit kan verschillen van een 850W unit binnen dezelfde reeks en merk.

EDIT :: zelf kijk ik vooral naar de geluidstests, en naar de "ripple", dat is ruis op het voltage en hoe lager, hoe beter. Erg hoge ripple kan de aangesloten componenten veel meer stress bezorgen en daardoor hun levensduur verkorten.

Laatst bewerkt:

wat denkt u?
Obsolete wordt het niet. Net zoals uw huidig systeem ook nog niet obsolete is. Daar kun je met FSR, verlaging kwaliteit, etc ook nog extra levensduur uithalen. Toch zolang het niet stuk is. Maar alles hangt af van de specs van uw huidige PC waarover we spreken. En wat uw eisen zijn.

Als die vb 32GB ram heeft
1- 4TB NVME
een harde schijf met voldoende storage capaciteit voor het 1 en ander
Desnoods zoals gezegd de PSU te vervangen door een andere. Omdat een 450W PSU onvoldoende lijkt te zijn voor een zwaardere grafische kaart.

De PC van 2500€ is een zeer krachtige PC. Zonder een zotte PC te zijn (met een 5090 vb). Maar zolang je niet van plan bent om op 4k te spelen. Je geen eisen hebt om alles op ultra te hebben of het minstens 240FPS moet zijn want minder is niet aanvaardbaar. EN jij ziet effectief het verschil (ik zie zelfs het verschil niet tussen 30FPS en 60FPS behalve de microstuttering of tearing...) dan is en blijft een 5080 en een 9800x3d overkill. Wat ook de prijs al laat zien. Maar het is onderdeel van het beste van het beste dat je voorlopig kan krijgen.

Maar voor een performante PC op 1440p. Met de eisen die je gesteld had (high, FPS +/-60 zonder fsr) lijkt mij dat perfect haalbaar. Maar laat ons eerlijk zijn een 6700XT is ook nog capabel.

Wat echter wel een zekerheid is is dat je momenteel in een tussenfase zit bij AMD bij de overgang naar een volgende architectuur. En het is wat afwachten wat dat gaat geven. Maar het is wel aannemelijk dat er een significante stap komt. Al zal het sowieso even duren voordat de games al die toeters en bellen gebruiken.

Ik heb zelf een 7700x en een 9070xt gekocht vorig jaar voor de zware stijging (+/- 1500€ betaald voor de volledige PC). Komende van een 1700 en een vega 64. En ik verwacht dat ik daar toch ook vlot opnieuw een 5 - 7 jaar ga mee kunnen doen (vega gekocht in 2017, vervangen in eind 2025).
Waarbij je nu met het voordeel zit dat het systeem van FSR de levensduur van die kaarten langer gaat kunnen rekken als vroeger. Al blijft dat mijn interpretatie.
En om eerlijk te zijn zie ik niet in dat een 9800x3d en een 5080 dit zoveel significanter langer gaat gaan laten duren. Dus mijn voorkeur zou dan ook eerder zijn die beperkte upgrade te doen, tgv de huidige zotte prijzen, en in de toekomst (na 2030) te kijken of we dan niet dat uitgespaard budget spenderen aan een nieuwe PC. En met 2500 - 950€ (100€ voor een PSU - potentieel beter een 850W versie, 50€ voor iemand die u helpt om de aanpassingen te maken of zo - als je dat niet zelf kan of durft doen) schiet er 1550€. Wat mijn persoonlijke voorkeur zou hebben in functie van price for zijn bucks.
Maar zoals gezegd, alles hangt af van wat zijn de specs voor uw huidige PC en uw specifieke eisen naar andere componenten.

Als je nieuwe NVME van 1-2 TB moet kopen en voorzien dan is dat ook weer vlot 150 - 300€. Het voordeel is dat je nog relatief goedkoop processors kan vinden voor AM4 die redelijk kort komen bij de capaciteiten van AM5. En met geluk de meerkost kan uitsparen van dure RAM en vernieuwen van een mobo. Wat voor 32GB RAM tegenwoordig vlot 400€ is en kan zijn en nog eens een 150 - 200€ voor de MOBO.

Vroeger indien het niet te ver was kon een Ascari al eens iemand bijstaan. Al is het bouwen van een nieuwe PC makkelijker dan zitten te klossen aan het aanpassen van een bestaande met nieuwe componenten.
En 2500€ is, al blijft het redelijk wat geld, voor een PC met die componenten gewoon een OK prijs. Ik zou die vroeger echter nooit gekocht hebben want in mijn ogen voor mijn gebruik overkill. Maar jij bepaalt dit uiteindelijk voor uw eigen.

Maar misschien een goed idee dat je ook eens zegt welke type games je graag speelt. Dan kunnen mensen die slimmer zijn dan mij, kijken of mijn raad toch nog altijd van toepassing is voor U.

Die 1000W ATX 3.1 psu in je eerste post lijkt toch perfect?

Een psu is op z'n efficiëntst rond de (ruim genomen) helft van z'n wattage dus eigenlijk ben je best om de full load iets boven de helft te nemen. Dan produceert hij het minste overbodige warmte, en hoeft de ventilator niet hard te draaien.

Tegenwoordig zitten er ook kortstondige piekjes in het verbruik van cpu en gpu, en een ATX 3.x zou daar goed mee om moeten kunnen gaan.

Bij een psu kijk je best eerst eens naar zijn ranking in de 'tier lists' -- dat zijn testcertificaties of ervarings-rankings. Ga ervan uit dat ieder speficiek model verschilt van opbouw, dus een 750W unit kan verschillen van een 850W unit binnen dezelfde reeks en merk.

EDIT :: zelf kijk ik vooral naar de geluidstests, en naar de "ripple", dat is ruis op het voltage en hoe lager, hoe beter. Erg hoge ripple kan de aangesloten componenten veel meer stress bezorgen en daardoor hun levensduur verkorten.

Die 1000W is voor een PC die hij eventueel volledig kon kopen. Als hij echter denkt aan een goedkoper alternatief door zijn huidige PC te upgraden. En budgetbesparing ook een ding zijn. Dan kom je met een 850W gold voeding ook al in veel gevallen toe voor de behoeften. En moet je niet nog verder gaan en daar meer geld aan spenderen. Voor een nieuwe PC of als je van plan bent om een 5080 of een 5090 te zetten dan is dat normaal. Als je tevreden bent met een 9070, 9070 XT, een 5070 of een 5070Ti dan moet dat niet. Of je moet tgv een actie die 1000W voeding goedkoper op de kop kunnen tikken dan een 750 - 850W goede kwaliteitsvoeding

EDIT: alternatieve zienswijze is eens kijken wat je nog kan krijgen voor de huidige PC. Als dat vb 500-650€ is. Dan heb je een nieuwe top of the line PC met 2TB NVME voor 1850-2000€ en dan zou ik gewoon zeggen dat dit een perfect aanvaardbare prijs is. Het verkopen van uw processor zal namelijk niet evident zijn. Grafische kaart mogelijks wel nog een optie om die voor 200 - 250 - 300€ kwijt te geraken. Als je toch niet van plan bent om die huidige PC nog ergens anders te gebruiken. En je doet daar evengoed 5 - 8 jaar mee. Al zal de toekomst dat nog altijd moeten uitwijzen. Dan is dat ook een valabele piste.
Al weet ik niet of met de specs van uw PC iemand daar nog 500-650€ zou aan willen geven. Aan de andere kant kan je ook die stukken nog verkopen om ook daar nog iets van af te doen. (hoger vermelde 950€ -225€ grafische kaart - 25€ processor (dumpingprijs) en je hebt dan uw upgrade voor 700€. Uiteindelijk is een 6700XT iets performanter dan een 9060 toch volgens dit : https://technical.city/en/video/Radeon-RX-9060-vs-Radeon-RX-6700-XT.
KORTOM alles hangt af van zoals gezegd uw eisen, wensen en de specs van uw huidige PC en hoe gemakkelijk die upgradebaar en aanpasbaar is. En uw kast ook nog voldoende groot is om die aanpassingen te doen.

Laatst bewerkt:
Ik heb een soortgelijke pc als in de startpost (al 1,5 jaar) en dat is een zeer goede PC. Heb die wel hoofdzakelijk voor SIM racing met triple 1440p screens.

De rest speel ik op een 34” oled in 3440x1440, alles ultra en altijd meer of rond de 100fps (speel alles native omdat het kan).
Ik verwacht die nog een jaar of 3-4 te houden, er is zelfs nog geen opvolger van de GPU aangekondigd en dat lijkt nog even te duren. En als het dan nog zo duur is ga ik wel naar medium/high, DLSS, frame gen etc om de levensduur te rekken.

Verkoop je PC en koop die in je post als je get kan veroorloven. Je zal er nog lang plezier van hebben imo.

Terug
Bovenaan