Ik ben wel te vinden voor het principe, zie ook een eerdere discussie hierover. Maar ik moet toegeven dat praktische uitwerken waarschijnlijk tot iets gaat leiden waar we niet beter van worden: grootkeukenvoedsel waarbij men het meeste kcal/EUR kan voorzien.
Pas op, ik denk dat het best mogelijk is om gezond eten te voorzien voor 99% van de kinderen, maar dat vereist dan wel een serieuze controle/omvorming van hoe grootkeukens meestal werken.
Ik meen ooit eens een studie gelezen te hebben waarin men de Belgische eetgewoonten vergeleek met andere landen. Maar om dit te doen werd dat allemaal herrekend naar een vast aantal kcal. Daar kwamen onze maaltijden heel slecht uit, ik denk zelfs slechter dan de VS. Natuurlijk, die herrekening trekt dat scheef. Om maar te zeggen, wij eten eigenlijk niet zo gezond in dit land, zeker niet tijdens onze broodmaaltijden: in het slechtste geval is dat wit brood met choco, en zelfs met betere keuzes zijn de groenten vaak afwezig.
Maar ik denk nu wel dat, buiten een algemeen actievere levensstijl, men vroeger die warme maaltijd wel gemiddeld gezonder maakte. En ook het snacken tussendoor zal toen denk ik minder aanwezig geweest zijn.