investeren in garage box voor verhuur

TRUMP

Active member
Hallo,

aangezien de spaar rente's niets opbrengen, of toch minder dan inflatie,
maar ik nu ook weer nog niet genoeg geld heb om een appartementje te kopen voor verhuur, dacht ik hieraan.

Garagebox kopen op een toeristische plaats eventueel, en verhuren.
Maandelijkse opbrengst is onbelast denk ik.
Je dient hiervoor ook wel kadastraal inkomen te betalen zie ik, maar dat zal best meevallen ivgl met een appartement denk ik dan?

Is dit een goed idee? Er lijkt me weinig onderhoud aan alvast...
En qua verhuur, is dat dan ook meestal met 3-6-9 formule, of helemaal anders?

Zijn er hier leden die dit doen? Of is het het sop de kolen niet waard?

Zo zal je géén rekening moeten houden met de btw-verplichtingen indien de omzet die je haalt uit het verhuren van de garage(s) minder dan 25.000 euro bedraagt per jaar. Heel vaak zal iemand die investeert in een paar garages met oog op het verhuren ervan niet aan dit grensbedrag komen.

enkel maar als je dus boven dat bedrag komt. van 1 enkele garagebox ga je daar dus nooit aan komen.
Ja, je dient nog wel een btw nr aan te vragen, maar is maar een formaliteit.

Je zult dan ingeschreven zijn als zelfstandige in bijberoep vermoed ik? Moet je dan ook geen sociale bijdragen betalen, jaarlijks klantenlisting indienen (nihillisting is verplicht), etc. ?

amper reacties.... geen interessante piste lijkt me?

Ik dacht dat er iemand op BG was die garageboxen verhuurde, alleen geen idee meer wie dat was. Zal eerder in de economie topics gezeten hebben dan in bouwen & wonen, misschien daar eens zoeken of je post daar in een gepast topic zetten?

Al eens bekeken wat de kosten van aankoop zijn van een garage (registratie en notaris) ? Uw investering - dat is ook met andere immo natuurlijk- brengt niet direct op ook.

Ik heb 8j een paar garageboxen verhuurt. Bewust boxen zonder nutsvoorzieningen, zodat je enkel 4 muren, een dak en een poort verhuurt.

Voordelen:
- gemene huur contract, dus iets flexibeler voor beide partijen
- kan relatief weinig aan gebeuren. Ze kunnen tegen je poort rijden maar daarmee is in feit ook alles gezegd.
- tot huurprijs van 100eu relatief gemakkelijk huurders te vinden, is meestal voor opslag van goederen. Zelden verhuurt aan iemand die er effectief een auto in zette. Boven de 100eu wordt het echt een andere zaak.
- bepaalde rentelasten kan (of kon?) je inbrengen in de belastingen als opbrengsteigendom. Weet niet of dat nu nog gaat, ben er al een paar jaar uit.

Nadelen:
- In verhouding hoge extra kosten bij aankoop. 12% registratie + notariskosten + (eventuele) aktekosten van een lening. Je moet al best wel wat jaren verhuren voor je zelf enkel je kosten er uit hebt.
- zoals hierboven beschreven inderdaad een BTW nummer (is ook niet gratis...) met al het gedoe dat er bij komt.
Onder een bepaald jaaromzet val wel je wel buiten wat administratieve verplichtingen, mits je dit aanvraagd.
- grootste nadeel is dat je verhuurt aan... mensen. Veel mensen zijn helaas niet van hun woord, alsook is een contract voor sommige niets waard...

Ik heb al het vastgoed verkocht en heb nu enkel nog men woning en een magazijntje. Al de opbrengst zit nu in ETF's.
Kon ik het opnieuw doen, ik zou gewoon van jongs af aan van investeringsvastgoed gebleven zijn en direct in het ETF beleggen gestapt zijn.
Is niet zo sexy als kunnen zeggen dat je 10 garageboxen verhuurt, maar het brengt je meer op.
Om maar te zwijgen over het gemoedsrust...

Ik denk dat het investeren in vastgoed sowieso niet meer heel rendabel is, ongeacht wat je koopt.

Prijs/rendement verhouding is op het randje van belachelijk, je houdt amper de inflatie bij.

Ik dacht dat er iemand op BG was die garageboxen verhuurde, alleen geen idee meer wie dat was. Zal eerder in de economie topics gezeten hebben dan in bouwen & wonen, misschien daar eens zoeken of je post daar in een gepast topic zetten?

Ik heb daar ooit eens een topic over geopend. Tot hier toe heb ik nog geen spijt gehad van mijn aankoop. Ze geraken heel vlot verhuurd met amper verloop.

Betreffende die btw-nummer: ik heb twee garageboxen in een complex waar er een 10-tal zijn met verschillende eigenaars en letterlijk niemand volgt die procedure. Het is belachelijk ook: eerst een btw-nummer aanvragen om dan een administratieve procedure te volgen om geen btw te moeten betalen.

Puur qua rendement denk ik inderdaad dat ETF's een betere keuze zijn, maar het geeft je wel een stabiel extra inkomen elke maand en voor mij speelde vooral ook de mogelijkheid mee om ze later eventueel zelf te gebruiken. Mijn garageboxen hebben ook eleketriciteitsaansluiting voor een laadpaal wat op termijn misschien ook wel een beter rendement oplevert daar ik verwacht dat private laadplaatsen in de stad schaars zullen worden.

Terug
Bovenaan