Internetverbinding in nieuwbouw verbeteren

Gentei

Well-known member
Crowdfunder FE
Edit mod: deze posts werden afgesplitst uit een thread in het relaties & intimiteit forum.
Ik hoor een gebrul en gevloek vanuit de kleinste kamer dat er geen wifi is. Hij is nog nooit zo vlot van de wc geweest :laugh:. Vervolgens nog meer gevloek dat de wifipod ‘spoorloos’ was. Volgende keer dat we ergens echt niet te laat kunnen aankomen weet ik wat mij te doen staan 😈.
Als ik geen wifi heb schakel ik over naar 5G ze....

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat in een bunker als een nieuwbouw niet werkt 🤷🏻‍♀️. Vandaar de nood aan wifipods.
Offtopic, hier raar maar waar overal 5g binnenshuis zelfs in de kelder nog 4g met Telenet. De rest van de providers had niets verbinding. Telenet is op andere zaken dan weer kut.

Offtopic, hier raar maar waar overal 5g binnenshuis zelfs in de kelder nog 4g met Telenet. De rest van de providers had niets verbinding. Telenet is op andere zaken dan weer kut.
Ik heb met telenet geen mobiele verbinding in huis. Heb continu gemiste oproepen door gebrek aan netwerk. Mijn vriend heeft proximus, hij heeft soms verbinding maar ook niet super. Is een BEN-woning.

Nog een frustratie is dan ook dat er hier dringend een deftig netwerk moet opgezet worden, zonder pods, daarvoor kijk ik dan ook in de richting van mijn partner, hij is de IT-er. Hij heeft nog enkele weken om te zorgen dat ons huis klaar is voor een babyfoon :p.

Ik heb met telenet geen mobiele verbinding in huis. Heb continu gemiste oproepen door gebrek aan netwerk. Mijn vriend heeft proximus, hij heeft soms verbinding maar ook niet super. Is een BEN-woning.

Nog een frustratie is dan ook dat er hier dringend een deftig netwerk moet opgezet worden, zonder pods, daarvoor kijk ik dan ook in de richting van mijn partner, hij is de IT-er. Hij heeft nog enkele weken om te zorgen dat ons huis klaar is voor een babyfoon :p.
WIFI bellen aanzetten kan helpen!

WIFI bellen aanzetten kan helpen!
...als telenet dit ondersteunt voor uw model van GSM.

Ik heb een OnePlus Nord 2 5G, en wifi bellen wordt door telenet geblokkeerd.

Meer zelfs... als ik mijn simkaart in m'n vrouw haar gsm steek, dan enablet telenet VoWifi na enkele minuten op die sim.
Steek ik dan daarna mijn sim in mijn eigen OnePlus, dan blijft VoWifi even werkende, tot telenet aan hun kant het terug disablet voor mijn nummer!

Om krankjorum van te worden.

....en telenet support is compleet nutteloos om dit op te lossen.

Mobile vikings + telenet + iphone en bij mij staat dat idd vaak op wificalling maar dat werkt ook gewoon goed.
Proximus + telenet + iphone zie ik dat minder staan maar kan in de achtergrond misschien gebeuren. (dat is werkgsm) heb daar ook geen klagen mee.
Ook nieuwbouw, overal bereikbaar en 4G/5G zelfs ook eigenlijk.

Binnen bellen (4G) was vanaf het begin hier ondoenbaar maar sinds een jaartje ondersteunt mobile vikings VoWifi en nu werkt alles perfect.
Verder heb ik in het huis gewoon een access point op de begane grond en twee AP's boven en zo is alles gecovered met snelle wifi.

Mijn internet komt binnen in mijn kelder, dus de standaard wifi van de isp-router was sowieso geen optie.

Moet je die Access Points verbinden met de ethernet kabel of gaan die vanzelf wifi versterken?
Welke toestellen gebruik je hiervoor?
Wifi repeaters ontvangen en zenden opnieuw waardoor uw effectieve wifi snelheid minstens gedeeld door 2 gaat.

Access Points zijn verbonden met een switch poort (in mijn geval poe dus zelfs geen stroomkabel meer nodig) en zenden hun eigen wifi-netwerk uit.

Mijn hele netwerk (router, switch, AP's) is Mikrotik materiaal maar tenzij je thuis bent in het netwerk gebeuren en niet vies bent van een command line zoek je best andere merken met meer plug & play in hun assortiment (tplink, netgear, unifi, ...)

Heel soms heb je afhankelijk van de smartphone (S23 duidelijk pakken beter dan een oude S10 en een of andere goedkope pruts werktelefoon van mijn madam) en waar exact in huis je staat nog iets van verbinding, maar dat kan evengoed zijn dat je vooral gekraak hoort of dat jij hen kan verstaan maar zij u helemaal niet.

In de praktijk is het hier thuis dus bellen langs vowifi. Vaak zelfs nog geforceerd door de smartphones thuis op vliegtuigstand te zetten om slechte verbinding (en duidelijk hoger batterijverbruik door steeds te zoeken achter netwerk) te vermijden. De helft van de tijd vergeet ik dat dan weer wel uit te zetten als ik vertrek. :unsure:

Hebben een Ubiquiti Unifi 6 pro netwerk met één AP per verdieping en dan nog een Fritzbox in de kelder waar edpnet toekomt (en waar de PV omvormer, P1 dongle etc ook op WiFi zitten). Werkt vlotjes. Tegen volgende zomer nog zien voor buiten ook iets van WiFi te hebben eens terras en tuin in orde zijn. Want ja, 4G/5G geraakt quasi niet binnen, WiFi geraakt helemaal niet buiten tenzij het schuifraam open staat. :sop:

Mobile Vikings heeft sinds begin dit jaar Vowifi. Ik heb dat aangezet maar het blijft zeer onregelmatig, en mensen hebben vaak nog altijd enorme moeite om mij te bereiken. Zeker geen heilige graal. Ik ben er serieus over aan het denken een vaste lijn te nemen thuis. Er moet maar eens een noodgeval zijn.

Hier nieuwbouw, overal 5G en perfect wifi bereik via Telenet.

2 access points beneden achter de TV en boven op de bureau.

Bellen is helaas dikke miserie, ik moet vooraan in de keuken tegen het raam gaan staan om mij verstaanbaar te maken.

Vriendin, ook Telenet heeft dan weer geen problemen om te bellen.

Kan dat aan de gsm liggen? Ik iPhone 12 en zei de 14.

Nieuwbouw is een ruim begrip hè. Het hangt heel hard af van hoe je huis is gebouwd.
Met enkel ‘nieuwbouw’ weet je weinig.

Nieuwbouw is een ruim begrip hè. Het hangt heel hard af van hoe je huis is gebouwd.
Met enkel ‘nieuwbouw’ weet je weinig.
De meeste isolatieplaten voor buitengevel hebben een laag aluminiumfolie en als ze dan toch EPS-platen zonder alufolie onder bv een crepi steken komt er nog een wapeningsgaas tussen. Het resultaat is weliswaar dat ongeveer eender welk nieuwgebouwd huis zeer ongunstig is voor ontvangst van radiosignalen.

De meeste isolatieplaten voor buitengevel hebben een laag aluminiumfolie en als ze dan toch EPS-platen zonder alufolie onder bv een crepi steken komt er nog een wapeningsgaas tussen. Het resultaat is weliswaar dat ongeveer eender welk nieuwgebouwd huis zeer ongunstig is voor ontvangst van radiosignalen.
Wij hebben een nieuwbouw die heel goede 5g verbinding heeft.

Eén woord: houtskelet.

Tgoh, het is niet ideaal maar ik wilde wifi in de tuin. Ik had daar niet direct een goede oplossing voor, dus dan maar zo devolo wifi6 adapters gekocht.

Werkte zo goed dat ik er dan maar op elke verdieping eentje heb gehangen. Mooie roaming van de ene ap naar de andere, en vowifi overal in het huis.

Het kan allemaal eleganter maar dit is plug en play en werkt goed genoeg. Wifi boeit me bijzonder weinig. Dat is quasi enkel voor gsm's en een draadloze camera.

Het resultaat is weliswaar dat ongeveer eender welk nieuwgebouwd huis zeer ongunstig is voor ontvangst van radiosignalen.
Daar ben ik het niet mee eens. Er is toch een groot verschil tussen een nieuwbouw met zadeldak en daaronder een zolder met houten roostering, dan een beton- of staalbouw met een dak van gewapend beton. Bij dat laatste zet je als het ware een deksel op je woning om de ideale kooi van Faraday te bouwen.

Het verschil tussen de twee is zeer merkbaar qua ontvangst in mijn ervaring.

Terug
Bovenaan