Installateur worden van eigen SolarEdge installatie

Chris_147

Well-known member
Hey,

ik heb dus al jaren een SolarEdge installatie.
Echter, bij SolarEdge ben ik wel de eigenaar, maar niet de installateur. Ik kan dus niets aanpassen, dat kan enkel mijn installateur.

Toen ik deze liet installeren in 2018 kwamen we op 10 zonnepanelen uit met een SolarEdge SE-3000H omvormer.
Toen ik een airco liet installeren in 2020 liet ik er 4 panelen bij leggen, maar bleef de omvormer, omwille van het prosumententarief. Hierdoor topt de omvormer op 3000kW af, vanaf maart van 12 tot 15, in de zomer tot 17u.
Binnenkort komt men eindelijk een digitale meter plaatsen. Vermits het prosumententarief dan vervalt, maar capaciteitstarief belangrijker wordt, dacht ik dat het wel goed kon zijn om die top toch te gaan benutten, om airco te laten draaien, of EV te laden, om extra ruimte te hebben ivm capaciteitstarief.

Grotere omvormer dus, maar voorwaarde is wel dat die vrij goedkoop geïnstalleerd kan worden.
Installateur vraagt 1.400€ voor omvormer en installatie.
Lijkt me vrij veel geld, als ik een nieuwe kan vinden voor 370€, of 2dehands ongebruikt voor minder.
Ook: ik zo het doen voor het financiële voordeel, maar met 1.400€ is die terugverdientijd vrij lang denk ik.

Ik kan wel een bevriende electricien vragen om dat ding te installeren, maar die kan natuurlijk niet in de installatie in SolarEdge.
Ik vraag me af wat hier nu de mogelijkheden zijn.
Kan een andere electricien installateur worden van mijn installatie?
Kan ik installateur worden van mijn eigen installatie?

Liggen de bijkomende panelen op dezelfde oriëntatie als de andere? Welke type panelen heb je precies (hoeveel Wp per paneel?)
Indien andere oriëntatie is het niet nodig om omvormer te veranderen (pieken vallen niet op zelfde moment).
En zelfs mét dezelfde oriëntatie lijkt het mij niet nodig, omvormers worden regelmatig ondergedimensioneerd (de piek in zonneproductie vangen is weinig zinvol, meer interessant om een constante productie te hebben)

Liggen allemaal op hetzelfde dak, zelfde, zuidelijke oriëntatie, allemaal op 1 kring in de app.
Eerste 10 zijn SPR-X21-335-BLK.
Laatste 4 zijn SunPower-P3-325-Black, maar staan in de configuratie wel als SPR-X21-335-BLK.

Ik ben inderdaad aan het denken om misschien 4 panelen naar een plat dak aan de zijkant te verplaatsen aan de oostelijke kant.
Zo zou ik langer opbrengst hebben wat in de zomer handig kan zijn om de auto langer te laden.
Dit is de opbrengst op perfecte dag in maart:
p.png

Topt af van 11u15 tot 15u45.

En dit in augustus:
p.png

Topt af van 12u tot 17u.

Met die panelen te verplaatsen zou ik wel minder totale opbrengst hebben, maar mogelijk langer zodat als de EV niet thuis is, we van 18u tot 19u meer kunnen laden.
Ik heb echter geen flauw idee wat dit me zou kunnen opleveren en wat het me aan werkuren zal kosten.

Kan een andere electricien installateur worden van mijn installatie?
Kan ik installateur worden van mijn eigen installatie?
Dat kan.
Registreer bij solaredge en geef de serienummers door van je installatie.
Kan wel even duren eer dat in orde komt.

Je krijgt dan wel controle over je inverter maar de layout/config van je optimisers zal je niet hebben.
Die heeft je originele installateur.

Let wel, als je er zelf aan gaat rammelen vervalt mogelijks de garantie die je originele installateur je gaf.

Je kan je volledige installatie overzetten naar jezelf.

Ik heb dit ook gedaan en zelf de omvormer vervangen, niet zo moeilijk allemaal. En je kan je layout ‘overzetten’ naar je nieuwe omvormer.

Terug
Bovenaan