informatica in België of nederland?

fb1907

New member
Waar is de bachelor en master voor informatica het best, in België of nederland? ik heb gezien dat de studies in nederland lichter zijn dan in België qua vakkenaantal. Maar hoe zit het qua kwaliteit?

Beide onderwijssystemen zijn zonder meer goed te noemen, maar leggen andere accenten. Belgische opleidingen leggen meer de nadruk op theorie, terwijl het Nederlandse onderwijssysteem meer focust op projectwerk en vakoverschrijdend werken. Dat was in het verleden zo, maar ik weet niet of dat het de laatste tien, twintig jaar nog steeds zo is. Belgische opleidingen schuiven toch ook meer op naar de meer pragmatische Nederlandse aanpak.

Omwille van de theoretische aanpak werden opleidingen in België als moeilijker bestempeld dan in Nederland. De Belgische opleidingen zal zich meer richten op zuivere wiskunde. Dat gezegd zijnde vermoed ik dat beide richtingen wel ongeveer dezelfde moeilijkheidsgraad zullen hebben. Dus de richting in Nederland volgen omdat die gemakkelijker is dan in Vlaanderen, lijkt me eerder zinloos.

Je hebt in Belgie ook "lichtere informatica" richtingen en zwaardere, daarvoor hoef je niet persé naar Nederland voor te gaan.

Dit tegenstaande "ik ben zelfs bereid voor naar Nederland te gaan omdat het daar makkelijk is" is misschien niet echt zo'n sterk verhaal om aan uw studies te beginnen. Misschien is dan een professionele bachelor even interessant ipv een academische? Zeker en vast niet te klagen van de capaciteiten van het gros van volk wat er vrij komt elk jaar van KDG Antwerpen.

In de praktijk met enkele jaartjes ervaring gaat het in 90% van de gevallen toch geen verschil maken (en als het een verschil is dan is dit 100 euro bruto startersloon ofzo). Ik werk zelfs samen met (competente) collega's die geeneens nen diplom hebben.

Zonder diploma stap je soms in den IT in als servicedesk medewerker, met diploma mag je meteen met de pet van (junior) system engineer gaan lopen.

Laatst bewerkt:
De moeilijkheidsgraad van de lessen is niet het reden, het is de verspreiding van de vakken en examens die me meer naar de studies van Nederland trekken. Ze krijgen daar per trimester maar 2 vakken en bij het einde van die trimester moeten ze direct de examens van die vakken doen. En daarom lijkt het me makkelijker om een zelfde diploma te halen in Nederland. Want qua vakken is het grootste deel hetzelfde.

Het is meer dan een decennium geleden, maar toen ik mijn BA Informatica deed te KHLeuven, was het buisvak bij uitstek Frans. Een aantal van mijn medestudenten heeft zijn studies afgemaakt in Nederland omdat Frans daar geen deel van het curriculum is.

Ik weet niet hoeveel Frans ze tegenwoordig nog geven, maar op dat gebied is het in Nederland zeker makkelijker. Echter, ik werk nu bijna 11 jaar in Brussel, en ik ben toch blij dat het Frans relatief zwaar was. Ik heb er in ieder geval later nog wat aan gehad.

De moeilijkheidsgraad van de lessen is niet het reden, het is de verspreiding van de vakken en examens die me meer naar de studies van Nederland trekken. Ze krijgen daar per trimester maar 2 vakken en bij het einde van die trimester moeten ze direct de examens van die vakken doen. En daarom lijkt het me makkelijker om een zelfde diploma te halen in Nederland. Want qua vakken is het grootste deel hetzelfde.

Dan zou ik aanraden om eens te kijken naar Informatica op de unief van Hasselt. Volgens mij gebruiken ze daar een systeem van trimesters. Vroeger was dat voor twee jaar, nu enkel voor het eerste jaar. Als overgangsmaatregel wel een nuttige, maar het heeft ook het nadeel dat je veel kan missen als je bijvoorbeeld wat langer ziek bent.

Ik ben als belg heel lang geleden in Nederland afgestudeerd (zeevaartschool) en ik heb kort voor hun gewerkt om Belgische studenten te informeren.
Zoals vermeld is het grootste verschil : veel meer praktijk dan in België.
Zij werken tegenwoordig veel met het principe van demand based learning: jij leert op u eigen en komt vragen stellen tijdens de lessen. Toen ik er nog studeerde kreeg ik gewoon nog les. Op Hogeschool niveau is er nu ook een trend om geen examens meer te geven maar leeruitkomsten bereiken en deze in een verslag schrijven (kan individueel of in groep).

Een andere verschil is het ing-ir titel, in NL krijg je een ing titel als je op Hogeschool afstudeert en IR alleen op universiteit.

Over Hogeschool kan in je meer informatie geven, voor unief minder

Ik ben als belg heel lang geleden in Nederland afgestudeerd (zeevaartschool) en ik heb kort voor hun gewerkt om Belgische studenten te informeren.
Zoals vermeld is het grootste verschil : veel meer praktijk dan in België.
Zij werken tegenwoordig veel met het principe van demand based learning: jij leert op u eigen en komt vragen stellen tijdens de lessen. Toen ik er nog studeerde kreeg ik gewoon nog les. Op Hogeschool niveau is er nu ook een trend om geen examens meer te geven maar leeruitkomsten bereiken en deze in een verslag schrijven (kan individueel of in groep).

Een andere verschil is het ing-ir titel, in NL krijg je een ing titel als je op Hogeschool afstudeert en IR alleen op universiteit.

Over Hogeschool kan in je meer informatie geven, voor unief minder
Demand based learning. Hoe werkt dat daar? Mijn ervaring is daar eerder dat zoiets vaak niet werkt. Maar bon. Mijn doelpubliek was ook wel iets anders.

Demand based learning. Hoe werkt dat daar? Mijn ervaring is daar eerder dat zoiets vaak niet werkt. Maar bon. Mijn doelpubliek was ook wel iets anders.
Je krijgt een cursus, en deze moet je zelfstandig leren. Tijdens de lessen is het de bedoeling dat je vragen stelt over de leerstof. Meestal gaat dit gepaard met projecten, dus naast vragen stellen wordt er verder gewerkt aan projecten tijdens de lesuren.

Mijn ervaring, professionele bachelor behaald op Karel de Grote hoge school. Zeer praktijk gericht, en sluit goed aan met wat er wordt verwacht op de werkvloer.
Geen simpele opleiding, maar als je uw diploma hebt behaald wordt deze wel als hoog bezien (ten minste op de Belgische arbeidsmarkt).
Mijn raad is; er is niet echt een reden om naar NL te gaan, alleen voor de kosten zou ik al in België blijven. Op de arbeidsmarkt gaan ze er geen verschil van maken.

Terug
Bovenaan