In Ninove benoemt D'Haeseleer plusdochter tot schepen

Maar dat is anders, want die 2 kunnen niet over dezelfde dingen stemmen.
Waarbij de ene dus druk kan uitvoeren op de andere...
Maar als die nu voor dezelfde partij zetelen gaat die druk er toch altijd zijn ongeacht of dit familie is of niet? Er zal altijd wel overleg gebeuren als er bepaalde zaken moeten gestemd worden.

Maar als die nu voor dezelfde partij zetelen gaat die druk er toch altijd zijn ongeacht of dit familie is of niet? Er zal altijd wel overleg gebeuren als er bepaalde zaken moeten gestemd worden.
Maar het ene is in een privécontext, wat toch wel een ander verhaal is (imo).

Maar dat is anders, want die 2 kunnen niet over dezelfde dingen stemmen.
Waarbij de ene dus druk kan uitvoeren op de andere...
Er kan toch perfect druk uitgeoefend worden door iemand die er niet op stemt maar wel belang bij heeft? Beetje scheve redenering dat er enkel "geest van de wet" en belangenconflicten zouden zijn als beiden op hetzelfde stemmen. En zelfs dat zou mogelijk zijn hé, genoeg dossiers die over gemeenten heen gaan.
In de legislatuur 2006-2012 was Stijn Bex gemeenteraadslid in Leuven terwijl zijn vader Jos Bex nog altijd gemeenteraadslid was in het aangrenzende Herent. Daar kan perfect (in beide richtingen) gestuurd geweest zijn...

Maar zoiets kan in feite ook gebeuren wanneer iemand met zijn beste maat samen in op een lijst staat. Of als 2 mensen van dezelfde partij een affaire hebben.
Genoeg mogelijke gevallen van belangenvermenging, denk ik. Lijkt me onmogelijk om dat allemaal te voorkomen.

Of een relatie, zoals in Assenede. Maar buiten in de regio live blog van het Meetjesland en een betalend artikel op het Nieuwsblad, wordt daar niet zoveel aandacht aan besteed blijkbaar. En is ook geen probleem volgens de letter van de wet, maar daar stelt niemand (in de media toch) zich de vraag hoe het zit met de geest van de wet...
5DnTict.png

Ik moest toch ook eens bedenkelijk kijken dat dit nu volgens de 'geest van de wet' problematisch zou zijn maar dat politieke dynastieën allemaal best wel ok zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_familiale_verbanden_tussen_Belgische_politici
de geest van de wet gaat over het feit dat 2 mensen in dezelfde vergadering elkaar kunnen beïnvloeden. Dat een zoon/dochter van een politicus dankzij familiebanden gemakkelijker verkozen geraakt, klopt, maar is een ander probleem.

Stel uzelf de vraag .
Moest jij nu verkozen zijn en de verdeling van de postjes in handen hebben …en je hebt een bloedverwante die je graag ziet en waar je goed mee overeenkomt of een goede vriend enz …zou jij dan niet hetzelfde doen ?

Los van de familiebanden, maar de gemeentepolitiek staat toch gewoon bol van sterke beïnvloeding en ons-kent-ons?

Veel mensen op de lijsten staan er vaak ook gewoon op als vriendendienst omdat ze iemand uit de partij goed kennen, er wekelijks mee op café zitten of mee gaan sporten, buren zijn, de deur bij elkaar plat lopen,... Heel vaak gaan die ook gewoon de voorstellen van die persoon waarmee ze een sterke band hebben blindelings steunen.

Daarom vind ik hier "oordelen naar de geest van de wet" echt niet aan de orde. Want dan kan je elke band buiten de familiale ook in vraag gaan stellen, en daar is imo geen beginnen aan of geen grens aan te trekken.

Wet, geest van de wet, kan je over blijven doorbomen. Ik zie niemand spreken over:
-hoe ze tevens de jongste schepen is, en niet van een of andere boerengemeente maar van een stad met duidelijk veel problemen. En dit zonder enige ervaring.
-dat de eerste bestuursdaad van VB er eentje is waar ze zelf hel en verdoemnis over zouden spreken moest het bij een andere partij gebeuren. Geeft alvast geen goed teken voor die andere aanpak, neen?

Of een relatie, zoals in Assenede. Maar buiten in de regio live blog van het Meetjesland en een betalend artikel op het Nieuwsblad, wordt daar niet zoveel aandacht aan besteed blijkbaar. En is ook geen probleem volgens de letter van de wet, maar daar stelt niemand (in de media toch) zich de vraag hoe het zit met de geest van de wet...
5DnTict.png
Dit vind ik evengoed een probleem hoor. Maar inderdaad, het gaat niet over VB dus komt het niet in het nieuws

Stel uzelf de vraag .
Moest jij nu verkozen zijn en de verdeling van de postjes in handen hebben …en je hebt een bloedverwante die je graag ziet en waar je goed mee overeenkomt of een goede vriend enz …zou jij dan niet hetzelfde doen ?

Nee. Is er geen minimum aan zelfreflectie meer?

Maar als die verkozen is in de top x van x aantal schepenen voor die gemeente dan is het toch logisch dat die schepen wordt?
Dat die bloedverwante, plusdochter of wat dan ook is dat zou geen rol mogen spelen.

Wet, geest van de wet, kan je over blijven doorbomen. Ik zie niemand spreken over:
-hoe ze tevens de jongste schepen is, en niet van een of andere boerengemeente maar van een stad met duidelijk veel problemen. En dit zonder enige ervaring.
-dat de eerste bestuursdaad van VB er eentje is waar ze zelf hel en verdoemnis over zouden spreken moest het bij een andere partij gebeuren. Geeft alvast geen goed teken voor die andere aanpak, neen?
Langs de andere kant, schepen van jeugd, sport en dierenwelzijn.
Laat ons zeggen toch ook wel niet de zwaarste thema’s voor een schepen. Haar leeftijd speelt weinig rol, ze is eerlijk en democratisch verkozen dus daar kan je niks over zeggen.

Dat je het moet willen is een andere zaak natuurlijk. Maar laat het ons ook een eerlijke kans geven.

Terug
Bovenaan