Impact geopolitieke conflicten op beurs

En denk jij dat die oorlog tot in de eeuwigheid gaat duren?

Eens alles opnieuw normaliseert (wat op een gegeven moment zal gebeuren) dan wordt dubai opnieuw de favoriete plek van al wie geld heeft
Het imago van het 'veilige' Dubai heeft daar toch een ferme deuk gekregen. Zal wel jaren duren eer alles terug is zoals ervoor.

Blijkbaar veel mensen zijn daar gewoon halsoverkop vertrokken en hebben hun huisdieren daar achtergelaten. Wat voor uitschot moet je daarvoor zijn?

Het is belangrijk financieel nieuws maar beperk de politiek
"Ik ben verheugd te kunnen melden dat de Verenigde Staten en Iran de afgelopen twee dagen zeer goede en productieve gesprekken hebben gevoerd over een volledige en totale oplossing van onze vijandelijkheden in het Midden-Oosten"

Bedoelt hij die gesprekken waarbij hij een ultimatum van 48u stelde en dreigde om daarna oorlogsmisdaden te begaan? Die vijandelijkheden die hij en zijn "minister van Oorlog" zelf zijn gestart en hebben geëscaleerd?

Wat een ongelooflijke afgang, jammer dat ze terloops wel de grootste energiecrisis in decennia hebben veroorzaakt, heel het Midden-Oosten weer in de fik staat en Rusland terug zonder oliesancties de vernietiging van Oekraïne kan blijven financieren. Heel de Europese industrie is fucked beyond belief met deze olie- en gasprijzen. Thanks Obama /s. We zijn een zeer donkere bladzijde geschiedenis aan het schrijven.

Laatst bewerkt door een moderator:
Denk dat de volgende tweet van Trump al stilaan moet komen, want de beurzen zijn al redelijk teruggezakt sinds zijn laatste tweet :thinking:.

Mss kan hij een betalend abonnent lanceren zodat je die post een paar minuten eerder kan lezen ...

Fun fact. Tot een jaar of 10-15 geleden was er een premium feature om bepaalde economische data 5 sec of zo sneller te krijgen. Kwestie van als overheid gewoon te cashen op hedgies die willen front-runnen.

Ik zoek even op of ik het nog terugvind.

Edit: Thanks ChatGPT

You’re thinking of a practice that caused quite a bit of controversy in the 2000s–early 2010s: the early or preferential release of market-moving economic data to paying clients.

A well-known example involved the University of Michigan and its consumer sentiment index. For years, this data was compiled by the university but distributed commercially through Thomson Reuters (now part of Refinitiv / London Stock Exchange Group). High-frequency trading firms and hedge funds could pay for access and receive the data a couple of seconds before the public release.

That tiny time advantage mattered a lot. Firms with ultra-fast trading systems could react to the data in milliseconds and profit before the broader market even saw the numbers.

What changed?​

The practice drew regulatory attention, especially from the U.S. Securities and Exchange Commission.

• In 2013, regulators scrutinized whether giving a head start to select clients was fair.
  • By 2014–2015, the early-access window was eliminated, and releases were standardized so everyone gets the data at the same time.

Other similar cases​

• The U.S. Department of Labor was also reported to have allowed certain news agencies (like Bloomberg and Thomson Reuters) into “lockup rooms,” where they could prepare reports on data (e.g., jobs numbers) just before release.
    • However, they weren’t supposed to transmit the data until the official release time.
    • Over time, procedures became stricter to prevent leaks or timing advantages.

The broader issue​

This all ties into a bigger concept: information asymmetry in financial markets.

Even today:

• Professional investors still pay for faster feeds, better analytics, and premium datasets.
  • But outright time advantages on official economic releases are now heavily restricted or eliminated in major markets.

Bottom line​

Yes—your memory is spot on. There was a period when paying clients could get key economic indicators slightly early, and even milliseconds gave them an edge. Regulatory pressure largely shut that down to make markets fairer, though advantages in speed and data quality still exist.

Denk dat de volgende tweet van Trump al stilaan moet komen, want de beurzen zijn al redelijk teruggezakt sinds zijn laatste tweet :thinking:.
Dead cat bounce, zijn bericht is ondertussen al ontkend door Iraanse media. Lopen zelfs geen gesprekken via tussenpersonen volgens hen. Veel succes met uw bodem. 🙂

Onze oranje vriend beseft nog altijd niet dat hij in dit verhaal niet langer aan het stuur zit.

En binnenkort weer drama, want Trump zijn uitspraken worden blijkbaar al ontkend in Iraanse media. Mogelijk weer een poging om de markt te kalmeren.

Donald zijn ego moet natuurlijk kunnen verkroppen dat hij zijn kak moet intrekken. Hij kan moeilijk tweeten "Ik heb nu door dat mijn dreigement van Hormuz dat moet vrij zijn morgen om 5.44 Belgisch tijd niet hard te maken is, dus ik zal niet doen wat ik zei dat ik ging doen".

Er is in een ruzie altijd 1 van de 2 die moet starten met de-escaleren. Anders raak je er niet uit. Dat daar dan wat grootspraak en halve waarheden voor moeten gebruikt worden, dat moeten we er dan eventjes maar bijnemen denk ik dan.

Het is toch al een andere rhetoriek dan donderdag of vrijdag. Viel me ook al op dat de president niet zo escalerend was dit weekend; no clue wat die mens nog te zeggen heeft. Ook andere filmpjes gezien van Iraanse hoge piefen die relatief de-escalerend waren; maar altijd de vraag wat die nog te zeggen hebben.

Ik vermoed dat ze Khamenei als een plant in een bed liggen hebben en de revo garde via via hem als stroman 'benoemd' heeft en gewoon hun goesting doen. Vermoedelijk gaan er in Iran wel nog sjarels rondlopen die niet volledige mutual destruction voor ogen hebben...

Wat niet wegneemt dat Donald nog altijd epic fury failure gedaan heeft door alles en iedereen om te leggen. Je kunt beter iedereen omleggen behalve wie je op de stoel wil. Ipv het over te laten aan de dobbelsteen en interne krachten. En uiteraard niet escaleren 'when you don't have the cards', donald.

De banken en beurzen vinden dit allemaal wel leuk natuurlijk, die zullen goed verdienen aan al de transactiekosten op de trades.

Classic Trump toch weeral, eigenlijk exact dezelfde werkwijze als met die importtarieven -> stoer liggen dreigen en net voor de deadline kak intrekken.

Hij kan het gewoon niet maken dat de beurzen voor lange tijd dalen -> te veel Amerikanen zitten met hun spaargeld op de beurs dus de republikeinse partij wordt gewoon afgmaakt als dit nog veel langer duurt.

Terug
Bovenaan