Impact beglazing op EPC

toru

Crew Member
Crowdfunder FE
In onze EPC is geen vermelding gemaakt van het type glas of de u-waarde, waardoor er dus als categorie gezet is: 'Dubbel glas?'. Nu heb ik van de vorige eigenaars documenten gevonden toen deze woning gebouwd werd en daar spreekt men over beglazing met een kw waarde van 1,1. Nu ken ik niets van de opstelling van een EPC, maar wou ik toch inschatten of deze 'extra' gegevens een negatieve of positieve invloed hebben op de EPC, en bijgevolg dat ik dus eerder naar andere dingen moet kijken om onze woning te optimaliseren of dat deze ramen toch ook al meer voordeel bieden, ervanuitgaande dat een lagere EPC effectief een goede leidraad.

Er staat ook op de EPC dat de Berekende U-waarde op 2,86w/m2 zit. Maar ik neem aan dat ik dat niet rechtstreeks in verband staat met die (oude) kw waarde?

Moest er iemand iets van kennen en mij wat uitleg geven, merci!

Normaal kan je tussen de 2 glasplaten op het metalen frame aflezen welke beglazing het juist is. Met de u-waarde die je noemt vermoed ik dat er uitgegaan is van standaard dubbel glas ipv hoogrendementsglas (https://www.energiesparen.be/hoogrendementsglas/wat)

Al neemt EPC ook wel de u-waarde van het kader mee om zo tot een gemiddelde u-waarde per m2 te komen dacht ik.

Normaal kan je tussen de 2 glasplaten op het metalen frame aflezen welke beglazing het juist is. Met de u-waarde die je noemt vermoed ik dat er uitgegaan is van standaard dubbel glas ipv hoogrendementsglas (https://www.energiesparen.be/hoogrendementsglas/wat)

Al neemt EPC ook wel de u-waarde van het kader mee om zo tot een gemiddelde u-waarde per m2 te komen dacht ik.
Het zijn houten profielen, dus daar kan ik weinig van terugvinden ook.
Ik zie ook 2 aluminium strips in het raam. Klopt het dan dat de ramen beter zijn dan wat er in de EPC staat? En valt er in te schatten of dit invloed heeft op de globale EPC?

De Uw (glas+chassis) met dubbele beglazing onbekend (vandaar dat vraagteken) met houten chassis is 2,86.
Ditzelfde houten raam met Ug 1,1 daalt tot Uw 1,76. Dat is dit wel degelijk een verschil en op pagina 2 zullen je ramen er groener uitkomen.
Hout is echter niet zo goed en je hebt ook Ug 1.0 nodig om in dondergroen (nieuwbouwniveau) te vallen.
Op het totale EPC is de invloed van betere ramen echter nooit spectaculair (tenzij je van enkel glas komt) omdat de grote kleppers toch altijd de verwarming en de grote verliesoppervlaktes zullen zijn.
Het kan best zijn dat de bewijzen niet aanwezig waren tijdens het bezoek of niet voldoende waren om in het EPC te mogen invoeren. (bv ongesigneerde offerte of factuur zonder adres op, ...) en dan heeft de energiedeskundige niets verkeerd gedaan.

Het kan ook in je voordeel zijn wanneer het EPC niet al te scherp ingevoerd is indien je daardoor in 400+ valt en (onterecht) beroep kan doen op de EPC-labelpremie.

Laatst bewerkt:
De Uw met dubbele beglazing onbekend (vandaar dat vraagteken) met houten chassis is 2,86.
Ditzelfde houten raam met Ug 1,1 daalt tot Uw 1,76. Dat is dit wel degelijk een verschil en op pagina 2 zullen je ramen er groener uitkomen.
Hout is echter niet zo goed en je hebt ook Uw 1.0 nodig om in dondergroen (nieuwbouwniveau) te vallen.
Op het totale EPC is de invloed van betere ramen echter nooit spectaculair (tenzij je van enkel glas komt) omdat de grote kleppers toch altijd de verwarming en de grote verliesoppervlaktes zullen zijn.
En laat ramen toch soms net tot die "grote verliesoppervlakken" horen. Een nieuwbouwmuur zit aan U=0,12. Als je raam zakt van 1,5-2 tot rond de 1 ga je dat echt wel merken in je warmteverlies en dus ook je EPC. Het zal maar enkele eenheden zijn, dat wel, aangezien je meestal niet zo'n hoog percentage glas hebt, maar hoe moderner het gebouw hoe relatief hoger die invloed door de doorgaans grotere glaspartijen.
Dan komt ook de orientatie en zonweringsmechanismes in het spel, aangezien de ramen dan ook voor oververhitting gaan zorgen wat dan weer de energievraag doet stijgen door koeling in de zomer.

Laatst bewerkt:
Elk huis is natuurlijk anders en enkel de energiedeskundige die het EPC gemaakt heeft, kan simulaties maken om dat soort zaken concreet te beantwoorden. In tegenstelling tot EPB, wordt in EPC die oververhitting niet zwaar verrekend. En koeling met airco is tegenwoordig dankzij de inversie vaak ingevoerd als een hernieuwbare lucht-lucht warmtepomp, wat ook weer positief is, maar dat is een ander verhaal.
Maar ik moet geregeld een 'update' doen na €20.000 aan nieuwe ramen en dat valt doorgaans lelijk tegen:) (ook omdat het oudere EPC's zijn die ondertussen door nieuwe normen en protocol sowieso met de tijd al wat gestegen zijn.)

In onze EPC is geen vermelding gemaakt van het type glas of de u-waarde, waardoor er dus als categorie gezet is: 'Dubbel glas?'. Nu heb ik van de vorige eigenaars documenten gevonden toen deze woning gebouwd werd en daar spreekt men over beglazing met een kw waarde van 1,1. Nu ken ik niets van de opstelling van een EPC, maar wou ik toch inschatten of deze 'extra' gegevens een negatieve of positieve invloed hebben op de EPC, en bijgevolg dat ik dus eerder naar andere dingen moet kijken om onze woning te optimaliseren of dat deze ramen toch ook al meer voordeel bieden, ervanuitgaande dat een lagere EPC effectief een goede leidraad.

Er staat ook op de EPC dat de Berekende U-waarde op 2,86w/m2 zit. Maar ik neem aan dat ik dat niet rechtstreeks in verband staat met die (oude) kw waarde?

Moest er iemand iets van kennen en mij wat uitleg geven, merci!
Ik heb pas examen EPC afgelegd op school.
De EPC tool gaat bij gebrek aan ingevulde waarde een inschatting maken op basis van de data die de energiedeskundige wel kon vaststellen of aantonen. De schatting zal altijd conservatief zijn en dus hoogstwaarschijnlijk nadelig zijn voor je raam.
Hier is een voorbeeld van een berekening waar geen U waarde werd ingevuld.

Als je graag eens wilt dat ik die info eens voor je aanpas in die tool met je gegevens, laat maar weten.

De Uw (glas+chassis) met dubbele beglazing onbekend (vandaar dat vraagteken) met houten chassis is 2,86.
Hout is echter niet zo goed en je hebt ook Ug 1.0 nodig om in dondergroen (nieuwbouwniveau) te vallen.
Het kan best zijn dat de bewijzen niet aanwezig waren tijdens het bezoek of niet voldoende waren om in het EPC te mogen invoeren. (bv ongesigneerde offerte of factuur zonder adres op, ...) en dan heeft de energiedeskundige niets verkeerd gedaan.

Het kan ook in je voordeel zijn wanneer het EPC niet al te scherp ingevoerd is indien je daardoor in 400+ valt en (onterecht) beroep kan doen op de EPC-labelpremie.
Ik spreek ook niet van een fout hoor :) . Ik wil gewoon een realistisch beeld hebben van onzen nieuwe woning en de juiste zaken aanpakken in de toekomst.

Onze EPC is op dit moment niet slecht met zijn 141. Ook de dakisolatie etc was onbekend tijdens het opmaken van de EPC. Daarvoor ben ik nu de oorspronkelijke bouwheer aan het bevragen.

Maar dan moet ik dus rekenen dat onze reële EPC dus een paar punten lager gaat liggen (bv 130) en dus niet veel lager met die ramen.

Het zijn houten profielen, dus daar kan ik weinig van terugvinden ook.
Ik zie ook 2 aluminium strips in het raam. Klopt het dan dat de ramen beter zijn dan wat er in de EPC staat? En valt er in te schatten of dit invloed heeft op de globale EPC?
De informatie van de beglazing zelf zou je moeten kunnen aflezen tussen de glasplaten, zoals dit:

markering-glas-300x300.jpg

Ja, ik zie daar Thermobel GGG 75 2008 staan. Maar ik vind zowel op Google als bij de fabrikant niks van.

Misschien de fabrikant contacteren voor info? Niet dat die meestal op zo'n vragen reageren, maar je kan het maar proberen...

En buiten die code GGG 75 2008 geen andere tekst dan Thermobel?

Terug
Bovenaan