iemand die zijn/haar ervaring als sociaal controleur wil delen?

Er gebeurt zoveel dat die controleurs nooit zullen weten. Je moet eigenlijk al verraden worden, anders zouden ze het nooit kunnen weten. Ach ja, ik ken er tientallen en ik heb er weinig problemen mee. Het is altijd €500 of iets meer per maand. Ze werken er voor dus who gives a F. En het zal wel verdwijnen met Payconiq denk ik.

Alhoewel, als er iedere maand stortingen van €75 op mijn privé rekening komen… gaan ze dat echt controleren voor miljoenen Belgen?

Ik heb gehoord dat ze hun vooral bezighouden met diegene die verraden worden (altijd klein grut) en ieder jaar 1 sector (bv tuinaannemers)

Diegene met een bijberoep zijn soms nog de ergste. Ze hebben een btw nummer (bv ruitenwasser), maken een paar facturen op einde kwartaal, en je zal nooit weten dat ze bv 12x voor 1 klant gewerkt dat kwartaal

Zolang ze 1 factuur hebben is alles in orde.
 
Er gebeurt zoveel dat die controleurs nooit zullen weten. Je moet eigenlijk al verraden worden, anders zouden ze het nooit kunnen weten. Ach ja, ik ken er tientallen en ik heb er weinig problemen mee. Het is altijd €500 of iets meer per maand. Ze werken er voor dus who gives a F. En het zal wel verdwijnen met Payconiq denk ik.

Alhoewel, als er iedere maand stortingen van €75 op mijn privé rekening komen… gaan ze dat echt controleren voor miljoenen Belgen?

Ik heb gehoord dat ze hun vooral bezighouden met diegene die verraden worden (altijd klein grut) en ieder jaar 1 sector (bv tuinaannemers)

Diegene met een bijberoep zijn soms nog de ergste. Ze hebben een btw nummer (bv ruitenwasser), maken een paar facturen op einde kwartaal, en je zal nooit weten dat ze bv 12x voor 1 klant gewerkt dat kwartaal

Zolang ze 1 factuur hebben is alles in orde.
"Ik heb gehoord dat" oké dan 😊

Ik denk dat je je iets anders erbij voorstelt, iedereen die ergens aan het werk is kan ooit gecontroleerd worden hè.
 
Meen je dat? Zoiets kan een doelstelling zijn voor de sociale inspectie?

Ik hoop dat het tijdstip van een sociale inspectie toch eerder vanuit tactische ingevingen wordt gepland: genre we gaan die nachtclub niet om 11 u. 's ochtends controleren (simplistisch gezegd). Als het gewoon voor een inspecteur een doel an sich is om een bepaald quota inspecties te halen buiten normale kantooruren dan zet dat toch de deur open voor willekeurige inspecties. Ik kom nog niet aan mijn quota dus zal anders snel die frituur op weg naar huis 's controleren. Da's er dan weer eentje bij buiten de kantooruren...
Waarom niet? Je kan perfect een bar of nachtclub controleren overdag. Iemand die in het zwart aan het poetsen is ofzo?

Sommige sectoren of beroepen kun je ook enkel buiten de kantooruren controleren.
Buiten de uren wil ook zeggen in het weekend hè
 
Onregelmatige uren komen toch wel regelmatig voor.
Je bepaald grotendeels wel zelf wanneer (al doe je ook controles met andere diensten dus je zal moeten aanpassen/overeenkomen)
Wat kunnen we verstaan onder ‘regelmatig’. Dien je als sociaal inspecteur elke week rekening te houden met werk buiten de kantooruren of in het weekend?
 
Wat kunnen we verstaan onder ‘regelmatig’. Dien je als sociaal inspecteur elke week rekening te houden met werk buiten de kantooruren of in het weekend?
Elke week is het zeker niet.

Je bepaald ook wel wat zelf je agenda, maar je moet ook rekening houden en plannen met andere controleurs in je regio.

Ik zou wel zeggen, wil je een 9-5, begin er dan maar niet aan.
Je bent ook bereikbaar na de kantooruren hè, werkgevers bellen vaak pas als hun dan gedaan is dus je kan wel telefoon verwachten om 6-7u of nog langsgaan om eens iets te verduidelijken/uit te leggen.
 
Ok ik zal het anders zeggen. Het was zo vroeger. Ieder jaar 1 sector.
Ieder jaar 1 of meerdere sectoren waar men de focus op legt (die men zelfs expliciet aankondigt) ja, maar natuurlijk zijn er overal controles.
 
Ieder jaar 1 of meerdere sectoren waar men de focus op legt (die men zelfs expliciet aankondigt) ja, maar natuurlijk zijn er overal controles.
Wat de gezamenlijke controles betreft staan ze open en bloot op tinternet:

In 2023 zullen volgende flitscontroles worden georganiseerd:​

  • Februari: transportsector
  • April: bouwsector (incl. elektrotechniek en metaal)
  • Juni: horeca
  • Augustus: schoonmaaksector
  • Oktober: groene sectoren
  • December: vleessector

In 2024:​

  • Januari: grootsteden (incl. carwash)
  • Maart: verhuissector
  • Mei: transportsector
  • Juli: bewaking
  • September: groene sectoren
  • November: bouwsector (incl. elektrotechniek en metaal)
 
Elke week is het zeker niet.

Je bepaald ook wel wat zelf je agenda, maar je moet ook rekening houden en plannen met andere controleurs in je regio.

Ik zou wel zeggen, wil je een 9-5, begin er dan maar niet aan.
Je bent ook bereikbaar na de kantooruren hè, werkgevers bellen vaak pas als hun dan gedaan is dus je kan wel telefoon verwachten om 6-7u of nog langsgaan om eens iets te verduidelijken/uit te leggen.
Bedankt voor de toelichting!

Ik ben geslaagd voor een lopende selectieprocedure binnen de sociale inspectie. Heb je enig idee wanneer ze de laureatenlijst publiceren? Momenteel heb ik enkel zicht op mijn totale eindscore van tests en interview.
 
Terug
Bovenaan