Album of the week Idee thread

Aou graag meedoen; maar mijn profielfoto verraadt al het album dat ik in eerste instantie wil voorstellen.
Nuja, er zijn genoeg albums waarvan ik vooral benieuwd ben waarom ne mens het goed dan wel niet goed bevindt.
 
Voila, dit in contrast met de artiest van de week. Veel behapbaarder en bovendien al geselecteerd door degene die de nominatie instuurt.

Met veel goeie wil aan die artiest van de week begonnen, maar het hele oeuvre van een artiest proberen doorkruisen terwijl de consensus zelfs bij de fans is dat feitelijk 80% ervan bucht is, maakt het wel pijnlijk om zo een avondje gezellig in een hoekske van de zetel te kruipen met uw headset op.
Met dit format kan ik de conclusie dat het mijn ding niet is na een uurtje trekken. Als dat wel het geval is, is het pad geëffend om meer te ontdekken. Laat dus maar komen!
Over welke artiest hebben we het dan mbt de 80% bucht voor zelfs de fans? Rammstein comes to mind, U2 was 99% bucht, Nirvana was hit or miss. De rest leek me vrij consistent.
 
Niemand die u zegt dat je ook het hele oeuvre van een artiest moet beluisteren omdat het toevallig in de spotlights staat, en dat heeft ook geen zin:
1. albums en liedjes moeten groeien over tijd, en meestal is het beter één per keer tot hij valt of niet (en als het niet zo is, kan je iets anders proberen), want inderdaad een artiest / groep kan een totaal ander album hebben
2. ik denk niet dat als je met tegenzin een heel oeuvre beluisterd (zelfs als is dat een beetje tegenzin), dat je dan erg open-minded naar muziek kan luisteren en je dan plots van mening verandert
3. rushen heeft totaal geen zin, want voor veel muziek is aandachtig luisteren toch wel vereist (zeker de eerste keren).

Velen maken er te veel een competitie van. Je kan wel eens een album of een paar "greatest hits" beluisteren om te zien of je het ligt, maar met jezelf te forceren ga je alleen maar het tegenovergestelde bereiken. Ik wil ook heel graag meedoen aan al die topics, maar als ik er niet klaar voor ben, ga ik er ook niet aan beginnen, want dan zal het alleen maar frustratie met zich meebrengen (zoals bij The Beatles en Arcade Fire bvb. het geval was, wanneer ik aan hun werk (nog) eens begon). Wel is het zo dat je af en toe eens iets nieuws moet proberen luisteren, want met altijd bij het herkenbare te blijven, leer je ook niets bij en je moet jezelf soms wel eens uitdagen, maar above all, moet het ook nog plezant blijven.

Het is onmogelijk (of quasi onmogelijk) om op 1 week tijd een eindbeoordeling over een artiest of band te hebben of te herzien, omdat mettertijd je mening ook verandert, op een manier waarop je dat niet altijd kan voorzien. Daarom dat je altijd moet werken met tussenstages in je muziek journey. Nooit iets als absoluut beschrijven.

Voor dit concept is in mijn ogen net niets te 'obscuur' of 'experimenteel', of omgekeerd net 'te bekend'? Je komt gewoon een plaat voorstellen die je goed vindt.

Ik vermoed dat zelfs de allerbekendste albums hier door hoogstens de helft al meermaals beluisterd gaan zijn. Er waren hier meer dan genoeg mensen die OK Computer, Nevermind of Revolver nog nooit beluisterd hadden. Hier zit zo'n bont allegaartje van muziekliefhebbers dat je echt niet moet vrezen dat je 'te bekende' muziek kiest. :p
Dat stelt me al wat gerust. Ik heb al zeker een paar ideeën.
 
Ik zou dit doen na het afsluiten van de poll voor de classic artists. Het resultaat daarvan kan heel wat keuzes beïnvloeden.

Het is onmogelijk (of quasi onmogelijk) om op 1 week tijd een eindbeoordeling over een artiest of band te hebben of te herzien, omdat mettertijd je mening ook verandert, op een manier waarop je dat niet altijd kan voorzien. Daarom dat je altijd moet werken met tussenstages in je muziek journey. Nooit iets als absoluut beschrijven.
Tom Waits is absoluut dé muzikale ontdekking van het jaar tot nu toe voor mij.
 
Ik zou volgende week maandag al starten, gewoon afspraak maken dat de eerste geen artiest kiest uit de lijst? Daarna ligt classic artists ook vast.
 
Is dat dan ook per week en is het de bedoeling een lange post uitleg te geven over de keuze van je album? Want dat neerschrijven ben ik niet zo goed in :p Al wil ik sowieso wel meeluisteren!
Herkenbaar... :unsure:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik doe ook wel mee, heb wel een 3tal leuke ideeën.
Ik verwacht mij aan een stortvloed van negatieve commentaar van de Radioheads :unsure: (als dat nog niet de officiële term is voor Radiohead-fans, zou dit dringend ingevoerd mogen worden)
 
Ik zou dus aan de ene kant wel willen meedoen, maar ben echt slecht in omschrijven van nummers en waarom ik een nummer zo goed vind. :unsure:
 
Terug
Bovenaan