Huur inwonende

Bigbuddha

Active member
Hello. Als ik iemand wil laten inwonen in mijn huis en we komen overeen om huur te betalen. Hoe gaat dit dan? Hoe wordt dit best officieel gemaakt?

Groeten,
 
Hello. Als ik iemand wil laten inwonen in mijn huis en we komen overeen om huur te betalen. Hoe gaat dit dan? Hoe wordt dit best officieel gemaakt?

Groeten,
gaat het over een kamer, een "volledig" deel van je woning (met aparte keuken, badkamer ...), is er een aparte ingang, ga je meubels mee verhuren, ... ?

Allemaal van belang voor het antwoord
 
gaat het over een kamer, een "volledig" deel van je woning (met aparte keuken, badkamer ...), is er een aparte ingang, ga je meubels mee verhuren, ... ?

Allemaal van belang voor het antwoord
Gewoon volledig inwonend. Alles gemeenschappelijk dus. Geen aparte ingang.
 
Gewoon volledig inwonend. Alles gemeenschappelijk dus. Geen aparte ingang.
Dan zijn er een hoop zaken om rekening mee te houden:

1. Fiscaal: je zal belast worden via onroerende inkomsten als je de woning onbemeubeld verhuurt, via roerende én onroerende als je de kamer bemeubeld verhuurt.
2. Werkloosheid, langdurige ziekte: zullen jullie beide (eenvoudig gesteld) als samenwonenden beschouwd worden tenzij een van jullie geen inkomen heeft.
3. Schulden: voor schulden vormen jullie in beginsel 1 gezin. Je goederen zullen dus mogelijks in beslag genomen worden als de andere schulden heeft en de deurwaarder komt. Hou daarmee zeker rekening!
4. Subsidies en belastingen: hou er rekening mee dat voor sommige subsidies er naar het totale inkomen van alle inwonende gekeken worden. Ook bvb aanvullende gemeentebelasting etc wordt vaak bepaald op aantal inwonenden.
5. Huurcontract: indien de persoon daar zijn hoofdverblijfplaats heeft, zal je gebonden zijn aan die reglementering IVM huurcontracten. Dus niet zomaar opzeggen zelfs geen opzeg mogelijk, minimumduur contract,...
6. Stedelijke beperkingen: indien de kamer bvb voor een student verhuurd wordt, moet je eens bij de gemeente checken (toch zeker in studentensteden) of dat wel mag en onder welke beperkingen (minimumafmetingen, brandveiligheid,...)
 
Oja en check ook je brandverzekering en maak afspraken over welke verzekering de huurder moet nemen.
 
Bij nader inzien: als je niet 'iemand' , maar een partner bedoelt, dan zijn de regels anders, maar kan je ook iets anders vragen dan huur.
 
Terug
Bovenaan