Huizenmarkt in België is meest betaalbaar van Europa

Immokantoren willen liever zo snel mogelijk verkopen ipv zo hoog mogelijk verkopen.

Liever 8u werken voor 10k commissie dan 4 maand wachten op 11k commissie
Dit vind ik wel interessant. Heb nu ook een immo gecontacteerd om mijn woning te verhuren en die komen af met 1K per maand. Wat ik eigenlijk best veel vind, maar ze hebben er geen baat bij om dit hoger in te schatten dan dat het zou zijn?
 
Dit vind ik wel interessant. Heb nu ook een immo gecontacteerd om mijn woning te verhuren en die komen af met 1K per maand. Wat ik eigenlijk best veel vind, maar ze hebben er geen baat bij om dit hoger in te schatten dan dat het zou zijn?

Het balanceert zich ergens want

1) zet een immokantoor een te hoog bedrag dus ga je lang wachten op je geld en is de verkoper/verhuurder achteraf pissig.
2) Of immokantoor zet een te laag bedrag waardoor de verkoper/verhuurder niet in zee wil gaan daarmee.


Maar met verhuur: Al een keer gehoord van een verhuurder die het als opdracht gaf aan een immokantoor.
Die hadden dus beloofd alles te doen maar die hebben nooit een plaatsbeschrijving opgemaakt. De verhuurder was fucked toendat zijn huurders weggingen want toen had hij pas door dat er nooit een plaatsbeschrijving werd opgemaakt.

Je moet ook correcte verwachtingen hebben. Hoeveel uur gaan ze steken in een commissie van 1 maand huur :p.
Als ze een huurder hebben gevonden, dan is hun commissie binnen. Gaan ze dan echt moeite doen om nog een deftig geschreven plaatsbeschrijving op te maken?...

Ander voorbeeldje: huis te koop van 360k euro, foto's stonden 1 dag online, onmiddelijk verkocht aan een collega-immo aan vraagprijs die daar een project inzag. Nooit bezichtigd. Puur op basis van foto's gekocht. Dat is 3% commissie direct binnen voor misschien 6u werk :p.
Die ging nooit de moeite steken om 1.200 euro extra tekrijgen voor een verkoopprijs van 400k bijvoorbeeld :p
 
Plaatsbeschrijving is sinds een paar jaar wettelijk verplicht en verhuurder en huurder moeten dit onderling regelen (meestal betaalt elk de helft van de kosten).

Immo kan deze dienst aanbieden maar in se hebben zij daar niets mee te maken, is iets tussen verhuurder en huurder.
Dus als er gene is opgemaakt kun je dat niet op de immo steken.
 
Vriend van me heeft vorige zaterdag zijn huis verkocht op een kijkdag. 21 koppels zijn er komen kijken. 18 hebben een bod uitgebracht. Ze hebben nog es 40k extra in hun zak gestoken bovenop de vraagprijs.

Voor een (wel degelijk gerenoveerde) rijwoning met garage en tuin.
Dat is tegenwoordig wel de uitzondering zo'n situatie. Ik zie hier veel panden met prijsverlagingen.
 
Prijsverlagingen overal?

De huizenmarkt wordt dus almaar betaalbaarder!
Recent daalt de prijs nu terug lichtjes. MAAR niet in Vlaanderen. Enkel Wallonië en Brussel.
Als het blijft zo verder gaan in Vlaanderen stevenen we idd echt op een ferme wooncrisis af.

Voor BG'ers natuurlijk is dat niets hé, genoeg cash ertegenaan gooien zie!
De 'ferm overbieden periode' van corona (tot 80k soms) is idd voorbij, er is terug ruimte voor onderhandeling blijkbaar. Maar dat neemt niet weg dat er al jaren schaarste is op de woonmarkt.
 
Moet nu wel zeggen dat een bevriend koppel ook duurder kunnen verkopen heeft dan wat initieel geraamd was. +30K dacht ik.
 
Plaatsbeschrijving is sinds een paar jaar wettelijk verplicht en verhuurder en huurder moeten dit onderling regelen (meestal betaalt elk de helft van de kosten).
In theorie kan de overheid de verhuurder bestraffen als er geen plaatsbeschrijving is.

In de praktijk gebeurt dit voor zo ver ik weet eigenlijk nooit. Maar als er geen plaatsbeschrijving is, de huurder is van kwade wil én heeft uw kot helemaal afgebroken tot een krot? --> Dan kan je dus niets doen als eigenaar en ben je gewoon *fucked*.

Dus je hebt er geen enkel voordeel bij als eigenaar om dit niet op te stellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Au79
In theorie kan de overheid de verhuurder bestraffen als er geen plaatsbeschrijving is.

In de praktijk gebeurt dit voor zo ver ik weet eigenlijk nooit. Maar als er geen plaatsbeschrijving is, de huurder is van kwade wil én heeft uw kot helemaal afgebroken tot een krot? --> Dan kan je dus niets doen als eigenaar en ben je gewoon *fucked*.

Dus je hebt er geen enkel voordeel bij als eigenaar om dit niet op te stellen.
je kan nog altijd op een andere manier de staat van de woning vaststellen (objectieve duidelijk dateerbase foto's , bvb google streetview, ...), uitgevoerde herstellingen etc. maar is natuurlijk veel moeilijker dan een deftige plaatsbeschrijving.
 
je kan nog altijd op een andere manier de staat van de woning vaststellen (objectieve duidelijk dateerbase foto's , bvb google streetview, ...), uitgevoerde herstellingen etc. maar is natuurlijk veel moeilijker dan een deftige plaatsbeschrijving.
Dat is waar.
 
Recent daalt de prijs nu terug lichtjes. MAAR niet in Vlaanderen. Enkel Wallonië en Brussel.
Als het blijft zo verder gaan in Vlaanderen stevenen we idd echt op een ferme wooncrisis af.

Voor BG'ers natuurlijk is dat niets hé, genoeg cash ertegenaan gooien zie!
De 'ferm overbieden periode' van corona (tot 80k soms) is idd voorbij, er is terug ruimte voor onderhandeling blijkbaar. Maar dat neemt niet weg dat er al jaren schaarste is op de woonmarkt.
Het hangt sterk af van het segment. Met die renovatieplicht blijven E en F panden nu veel langer staan en beginnen verkopers uiteindelijk toch de prijzen te verlagen. Vroeger had je als koper een max. budget en daarmee ging je shoppen. Bij E en F moet je nu nog met een onbekende renovatiekost rekening houden en gaat men het budget niet opgebruiken.
Een recent pand met A of B in een goede buurt gaat altijd sterk in trek blijven en zal niet goedkoper worden, zelfs niet met de hogere rentes. Het zal hoogstens iets langer op de markt staan.

Wat die "wooncrisis" betreft, ik denk gewoon dat sommigen hun verwachtingen wat gaan moeten bijstellen. Ik zie in mijn omgeving twintigers die een jaar of 5-6 aan het werk zijn maar ze willen wel direct wel all the way gaan qua woning die dan direct aan alle eisen moet voldoen. Als je gesponsord wordt gaat dat misschien maar voor de meesten zal dat niet lukken.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan