Houtkachel anno 2022: voor- en nadelen

Sinds we kinderen hebben, hebben we onze houtkachel misschien nog maar twee keer aangestoken (en dan wanneer de kinderen niet in huis waren). En de laatste keer dat we het gedaan hebben, hebben we besloten om het ook de laatste keer te maken. Het is een oudere kachel, en we merken eigenlijk meteen aan de geur die in huis hangt dat het gewoon niet gezond is. Jammer, want ik vind ook niets gezelliger dan een kachel/haard. Maar naar milieu en gezondheid is het, zeker met wat wij staan hebben, echt geen optie meer.

Ik heb er nu gewoon een set kaarsen in staan :unsure:

Het probleem met hout is fijn stof, als je "proper" stookt en er dus geen vuile rommel doorjaagt. Dat is gewoon vooral slecht voor de lokale luchtkwaliteit. Lucht die jij, je gezin, en je buren inademt hoor.
Absoluut, op hout stoken is altijd slecht voor het milieu. De impact verminderen door een goede verbranding en het juiste hout zal nog altijd een impact hebben. Kleiner als een slechte verbranding en rommel stoken maar nog steeds een impact. Zoals een nieuwe dieselwagen ook nog steeds een impact heeft, kleiner als oude dieselwagen maar bon. Een impact.

Ik ben me ervan bewust. Mijn inbouwkachel is eentje met een groen A label. Da's eigenlijk misleidend want daardoor kan je denken dat die 'groen' is. Zo een filter zou eigenlijk verplicht moeten worden. Wel kan ik begrijpen dat mensen tegenwoordig - met de uit de pan swingende energieprijzen - eerder naar hun portefeuille kijken als naar de impact op het milieu. Indien meer gezinnen tegenwoordig vaker de kachel aansteken dan is dat een zeer schadelijk neveneffect van de stijgende energieprijzen. Reden te meer voor een overheid om die onder controle te houden.

Ik ken er mss niks van maar van mij mogen ze die kachels verbieden en wel meteen. Straten hangen hier constant vol stinkende rook en als de wind van het oosten komt dan ruiken we het zelfs binnen door onze buur 2 huizen verder die niks liever doet als vuil hout opstoken.

Absoluut, op hout stoken is altijd slecht voor het milieu. De impact verminderen door een goede verbranding en het juiste hout zal nog altijd een impact hebben. Kleiner als een slechte verbranding en rommel stoken maar nog steeds een impact. Zoals een nieuwe dieselwagen ook nog steeds een impact heeft, kleiner als oude dieselwagen maar bon. Een impact.

Ik ben me ervan bewust. Mijn inbouwkachel is eentje met een groen A label. Da's eigenlijk misleidend want daardoor kan je denken dat die 'groen' is. Zo een filter zou eigenlijk verplicht moeten worden. Wel kan ik begrijpen dat mensen tegenwoordig - met de uit de pan swingende energieprijzen - eerder naar hun portefeuille kijken als naar de impact op het milieu. Indien meer gezinnen tegenwoordig vaker de kachel aansteken dan is dat een zeer schadelijk neveneffect van de stijgende energieprijzen. Reden te meer voor een overheid om die onder controle te houden.
Maar het lijkt me net uit het soort reactie waarop ik reageerde dat veel mensen zich daar helemaal niet van bewust zijn, en het dan gaan zoeken bij de CO2-problematiek en klimaatsverandering, waar het natuurlijk ook mee te linken valt. Maar dat is dan voor velen een ver-van-hun-bed-gegeven waar ze al dan niet in geloven.

Terwijl lokale luchtkwaliteit echt wel iets anders is, en ook veel rechtstreeksere gevolgen heeft.

Maar het lijkt me net uit het soort reactie waarop ik reageerde dat veel mensen zich daar helemaal niet van bewust zijn, en het dan gaan zoeken bij de CO2-problematiek en klimaatsverandering, waar het natuurlijk ook mee te linken valt. Maar dat is dan voor velen een ver-van-hun-bed-gegeven waar ze al dan niet in geloven.

Terwijl lokale luchtkwaliteit echt wel iets anders is, en ook veel rechtstreeksere gevolgen heeft.
Klopt veel mensen trekken zich geen flikker aan van die lokale luchtkwaliteit en stoken alles wat ze vinden. Daardoor zijn kachels terecht in een verdomhoekje geplaatst.

Wij zouden hier graag een kachel steken maar heb wat schrik voor de regelgeving en overlast voor de buren.
Nu ben ik een tijdje geleden de elektrische 'fake' haarden tegengekomen, die zien er eigenlijk redelijk goed uit tegenwoordig...
We hebben overproductie van onze zonnepanelen dus van het verbruik moeten we ons voorlopig niet te veel aantrekken.

Ik ken er mss niks van maar van mij mogen ze die kachels verbieden en wel meteen. Straten hangen hier constant vol stinkende rook en als de wind van het oosten komt dan ruiken we het zelfs binnen door onze buur 2 huizen verder die niks liever doet als vuil hout opstoken.

Jammer genoeg zijn we daar nog ver vanaf.

Zelfs in een nieuwbouw waar een E-peil < 20 moet gehaald kun je probleemloos een houtstoof zetten zonder zelfs nog maar een afstraffing in uw E-peil. Dan moet je weten dat je voor een E-peil < 20 op alle details moet letten om zo zuinig mogelijk uw huis op te warmen, tot en met het aantal vijzen/m² in een OSB-plaat wordt in rekening gebracht omdat vijzen een hogere warmtegeleiding hebben dan de OSB-plaat zelf. Maar dan mag je wél probleemloos een joekel van een houtstoof plaatsen waardoor je in theorie uw CV-ketel of warmtepomp zelfs mag buitengooien. :wtf:

Verbieden is voor mij altijd de laatste optie als liberaal. Maar mocht men nu al eens beginnen met:
- Enorme taksen op de aanschaf van een kachel
- Enorme afstraffing in uw E-peil
- Stookverbod op momenten dat de luchtkwaliteit slecht is, nu is dat slechts een zacht "aanraden" van de VMM. Pas op, of de doorwinterde houtstokers doen al in hun broek met dat advies van de VMM. :sarcastic:

Hier ook een houtkachel, zeer content van en ik stook ook als ik goesting heb en nu zeker iets meer met de energieprijzen. Milieu kan mij niet veel schelen. Ik betaal al genoeg belasting en andere bullshit door milieuzotten, dat ze dat daar maar mee compenseren. Ze weten het zelf ook niet met hun idiote gascentrales en belachelijke energie btw verlaging + cheque. Dus ja, ik zal happy doorstoken.

Met de kachel die in de living staat, word het 25 graden terwijl aangrenzende ruimte 'maar' 22 word. Ik zet dan de deuren open van de living om de gang en de boven ook beetje mee te verwarmen maar heeft niet super veel invloed denk ik.

Iemand trouwens ervaring met zo een houtbrikketten? Ik leg niet graag een blok hout op mijn kachel als ik ga slapen, maar zo een hout briketten zouden alleen gloeien dus lijkt me een goed alternatief.
Ik geef u groot gelijk ivm met het eerste punt doe je maakt. Maar een tweede punt zou kunnen zijn: je gezondheid. Kan je dat ook geen fuck schelen?

@mac-bc afstraffen op e-peil lijkt me nutteloos.
Dan maken ze alle voorbereidingen voor houtkachel maar wachten met deze te installeren tot na het bepalen van het e-peil, niet?

Ik geef u groot gelijk ivm met het eerste punt doe je maakt. Maar een tweede punt zou kunnen zijn: je gezondheid. Kan je dat ook geen fuck schelen?
Tuurlijk wel, maar van een 30 keer men kachel aan doen per jaar ga ik niet 10 jaar vroeger dood gaan. Ik lig er niet wakker van allesinds, juist zoals ik niet wakker lig van de gigantische cruiseschepen die aanmeren in Antwerpen of het , wat lijkt op, een miljard vrachtwagens die overal rondrijden of heel het pfos schandaal.

Waar ik wakker van lig is mijn gas & elentrik rekening die naar omhoog vliegt. De mensen die klagen over houtkachels kunnen misschien ook eens niet op partijen stemmen die daar ook niet van wakker liggen. Tot dan zal ik mijn kachel laten branden.

Tuurlijk wel, maar van een 30 keer men kachel aan doen per jaar ga ik niet 10 jaar vroeger dood gaan. Ik lig er niet wakker van allesinds, juist zoals ik niet wakker lig van de gigantische cruiseschepen die aanmeren in Antwerpen of het , wat lijkt op, een miljard vrachtwagens die overal rondrijden of heel het pfos schandaal.

Waar ik wakker van lig is mijn gas & elentrik rekening die naar omhoog vliegt. De mensen die klagen over houtkachels kunnen misschien ook eens niet op partijen stemmen die daar ook niet van wakker liggen. Tot dan zal ik mijn kachel laten branden.
De kans is idd laag dat dat de veroorzakende factor zal zijn in uw dood, maar het zal in ieder geval de kans vergroten. De kans is misschien alsnog miniem, maar hij is er wel. Reden genoeg voor mij om er iets aan te doen (filter)

Again : ik ben curieus wat die filter precies doet voor het huishouden die hem installeert ?
Hoe reinigt dat de lucht binnenshuis?

Again : ik ben curieus wat die filter precies doet voor het huishouden die hem installeert ?
Hoe reinigt dat de lucht binnenshuis?

Die vraag stel ik mij ook wel heel hard :thinking:
Ik vermoed indirect doordat je van buiten je eigen fijn stof niet zo hard binnenkrijgt. Rechtstreeks van de opening natuurlijk geen effect, maar in principe "trekt" je schouw wel (onderdruk).

Zou je er rekening mee houden moesten er buren over klagen?

Zou je er rekening mee houden moesten er buren over klagen?
Ik zou er geen rekening mee houden.
Die mensen betalen jou rekening niet en moeten jou niet komen zeggen hoe je moet leven :)

Moesten die mensen nu zelf perfect zijn en rekening houden met ons al buur, maar wacht 1 wiens hond continu aan het blaffen is, 1 die feestjes geeft op de meest onmogelijke dagen en uren, 1 die komt sluikstorten op het braakliggend terrein, 1 die op de ziekenkas staat en in het zwart klust.. Dus nee mijn buren hebben mij niks te zeggen :smile:

De kans is idd laag dat dat de veroorzakende factor zal zijn in uw dood, maar het zal in ieder geval de kans vergroten. De kans is misschien alsnog miniem, maar hij is er wel. Reden genoeg voor mij om er iets aan te doen (filter)
Ja maar ik kan hem ergens wel volgen...

Woon je bvb. in de buurt van de haven van Antwerpen met alle scheepsverkeer op heavy fuel... Wat maakt dan jou kachel nog uit? De rotzooi heb je toch al binnen en schone energie is veel duurder. Dus...

Niet dat ik ermee akkoord is maar kan er wel begrip voor opbrengen.

Ja maar ik kan hem ergens wel volgen...

Woon je bvb. in de buurt van de haven van Antwerpen met alle scheepsverkeer op heavy fuel... Wat maakt dan jou kachel nog uit? De rotzooi heb je toch al binnen en schone energie is veel duurder. Dus...

Niet dat ik ermee akkoord is maar kan er wel begrip voor opbrengen.
Het kan de druppel zijn die de emmer doet overlopen.
En ok, ge woont in die regio, dan kunt ge nog altijd de lucht reinigen in uw huis met een luchtreiniger die continue aanstaat. Kost wel wat elektriciteit, maar dat moe ge er gewoon bijrekenen als ge gezond wil blijven.

Terug
Bovenaan