Houtkachel anno 2022: voor- en nadelen

Ik ging gisteren wandelen en in elk bos ligt hout met hopen. Je vult gewoon je koffer met hout. Desnoods pak je een oude buggy mee en propt die vol blokken hout. Gek om te betalen voor hout...

Heb jij al ooit op hout gestookt ?

Als jij uw buggy volpropt met hout, daarmee stook je dan waarschijnlijk maximaal 2 dagen. Als je dan ook betaalt voor hout, gaat het dan ook eerder over het feit dat je daar een serieuze voorraad neergepropt krijgt waar je dan uw winter mee doorkomt.

Bij mijn ouders staat een kachel en dat was wel gezellig af en toe op een guur winterweekend (nu doen ze dat niet meer). Paar keer per jaar ook kampvuurke op afgelegen terrein met de vereneging.

Maar elke dag als hoofdverwarming nog een kachel gebruiken is echt een dikke middelvinger naar al u buren. Zeker bij mistig windstil weer.
Ik heb het bovenste appartement en er zijn een paar houtstokers in de buurt (geen plattelandsbuurt dus), niets zo irritant als willen verluchten en direct terug u ramen moeten toedoen. De bewezen negatieve effecten op de volksgezondheid zijn ook niet gering.
Gelukkig is een nabije buur overgeschakeld op gas, dat is al een gigantische verbetering.

Voor gebruik als hoofdverwarming verwacht ik dat u schouw boven de nok van de buren uitsteekt en er filters aanwezig zijn. En dat je een alternatief hebt voor als het mistif en windstil is (smogalarm).
Hopelijk komt daar nog wetgeving voor.

Maar voor occasioneel gebruik is het ok.

Is het probleem niet vooral dat omdat het zo laagdrempelig is en "DIY" dat je allerhande mensen krijgt die zonder aan hun buren te denken (of dit te beseffen) vuiligheid opstoken al dan niet met slechte/ouderwetse installaties?

Lijkt me dat als je het grondig regulariseert en een soort gekeurde/professioneel geplaatste installatie mét filter dit allemaal nog zou meevallen, maar dan is waarschijnlijk de grootste reden voor velen om het te doen (de prijs) niet meer geldig.

Is het probleem niet vooral dat omdat het zo laagdrempelig is en "DIY" dat je allerhande mensen krijgt die zonder aan hun buren te denken (of dit te beseffen) vuiligheid opstoken al dan niet met slechte/ouderwetse installaties?

Lijkt me dat als je het grondig regulariseert en een soort gekeurde/professioneel geplaatste installatie mét filter dit allemaal nog zou meevallen, maar dan is waarschijnlijk de grootste reden voor velen om het te doen (de prijs) niet meer geldig.
Exact, vandaar dat ik ook niet voor verbieden zal zijn maar wel strengere wetgeving en keuringen. Dat haalt het associaal gebruik er al voor een groot deel uit.

Kachels zijn voor asociale gierigaards. Kan enkel nog bestaan bij gratie van een hypocriete overheid.

Je zal maar net een ventilatiesysteem C geplaatst hebben (want van de overheid moeten we massaal isoleren en ventileren) en constant die vuile kankerlucht binnentrekken in je huis. Een sigaret opsteken in openlucht op het perron waar iedereen de nodige afstand kan bewaren? Scha en schande. Houtkachels aansteken in woonwijken en bij iedereen binnen in hun huis, op hun eigendom, ... vuile rook binnenpompen? Geen probleem.

Kachels zijn voor asociale gierigaards. Kan enkel nog bestaan bij gratie van een hypocriete overheid.

Je zal maar net een ventilatiesysteem C geplaatst hebben (want van de overheid moeten we massaal isoleren en ventileren) en constant die vuile kankerlucht binnentrekken in je huis. Een sigaret opsteken in openlucht op het perron waar iedereen de nodige afstand kan bewaren? Scha en schande. Houtkachels aansteken in woonwijken en bij iedereen binnen in hun huis, op hun eigendom, ... vuile rook binnenpompen? Geen probleem.
Da's erg kort door de bocht.

Een goede kachel met degelijke schouw kost om te beginnen al redelijk wat geld. Dan heb je nog de ligging van je woning die grotendeels zal bepalen of het asociaal is. Als je in je onmiddellijke nabijheid geen buren hebt, een goede kachel met optimale verbranding en zeer droog hout stookt dan zal de overlast voor je buren echt wel nihil zijn. Het blijft wel slecht voor het milieu, dat is met een ICE auto rijden ook.

En wat denk je van ne kachel die geplaatst is met zo'n filter die 95% fijnstof filtert?

Asociale rijke stinkerds ? :p
Ik ben alsnog bang dat moest de overheid afkomen met maatregelen tegen houtkachels, je ondanks je zo'n fijnstoffilter hebt alsnog over dezelfde kam geschoren wordt. Onze gatachterlijke overheid kennende zouden ze geen onderscheid maken tussen kachels met of zonder filter, en gewoon alles aan het zelfde tarief belasten/beboeten.

Huis gekocht met beneden een goede speksteenkachel en boven een gashaard. Ik heb nooit een kachel gehad (laat staan een speksteen), dus ik weet eigenlijk zelfs niet goed hoe te gebruiken. Voor de verhuis mij maar eens inlezen over goed gebruik, hout en filters.

Er is ook gewoon CV op gas, dus ik verwacht eigenlijk niet om de kachels te moeten gebruiken.

Huis gekocht met beneden een goede speksteenkachel en boven een gashaard. Ik heb nooit een kachel gehad (laat staan een speksteen), dus ik weet eigenlijk zelfs niet goed hoe te gebruiken. Voor de verhuis mij maar eens inlezen over goed gebruik, hout en filters.

Er is ook gewoon CV op gas, dus ik verwacht eigenlijk niet om de kachels te moeten gebruiken.
Wij zitten in een gelijkaardige situatie en ik heb vorige vrijdag voor het eerst onze kachel eens aangestoken. Geeft direct een heel gezellig en zen gevoel. Vrouwlief in de zetel en ik ondertussen vuurtje aan het stoken. Nadat hij goed op temperatuur begint te geraken, zet ik de algemene verwarming uit en verwarmen wij ons heel de avond met die kachel. Tip: bonuspunten bij de vrouw indien je haar dekentje er even goed voor houdt en nadien over haar legt.

Wij zitten in een gelijkaardige situatie en ik heb vorige vrijdag voor het eerst onze kachel eens aangestoken. Geeft direct een heel gezellig en zen gevoel. Vrouwlief in de zetel en ik ondertussen vuurtje aan het stoken. Nadat hij goed op temperatuur begint te geraken, zet ik de algemene verwarming uit en verwarmen wij ons heel de avond met die kachel. Tip: bonuspunten bij de vrouw indien je haar dekentje er even goed voor houdt en nadien over haar legt.
Tip: als je hard genoeg stookt kan dat dekentje op de grond voor de haard belanden en worden kleren overbodig :)

Gij zijt eigenaar van een bos?
:wtf:

We got ourselves a rich guy over here, boys.

Een bosje... 25 are is in bostermen erg klein.

Een bos(je) kost veel minder als een Porsche hoor: https://www.immoweb.be/nl/zoeken/bosgebied/te-koop?countries=BE&page=1&orderBy=cheapest
Staat hier ook op de planning ooit, maar dan liefst bereikbaar met de fiets, wat de opties nogal drukt hier rond Brussel.

Hier ook een houtkachel, zeer content van en ik stook ook als ik goesting heb en nu zeker iets meer met de energieprijzen. Milieu kan mij niet veel schelen. Ik betaal al genoeg belasting en andere bullshit door milieuzotten, dat ze dat daar maar mee compenseren. Ze weten het zelf ook niet met hun idiote gascentrales en belachelijke energie btw verlaging + cheque. Dus ja, ik zal happy doorstoken.

Met de kachel die in de living staat, word het 25 graden terwijl aangrenzende ruimte 'maar' 22 word. Ik zet dan de deuren open van de living om de gang en de boven ook beetje mee te verwarmen maar heeft niet super veel invloed denk ik.

Iemand trouwens ervaring met zo een houtbrikketten? Ik leg niet graag een blok hout op mijn kachel als ik ga slapen, maar zo een hout briketten zouden alleen gloeien dus lijkt me een goed alternatief.

Laatst bewerkt:
Hier staat in de living ook een houtkachel (inbouwcassette). We gebruiken die niet als hoofdverwarming maar gaat in deze periode op vrijdag-/zaterdag-/zondagavond toch aan als we thuis zijn, maar dan voor de gezelligheid.
Ik stook enkel met volledig gedroogde eik. 1 blok per uur ongeveer en daarmee hou ik het hier mooi op 22-23°, perfect!

Als ik dan de rook uit mijn kachel vergelijk met die van sommige buren... wereld van verschil. Wat sommigen door hun kachel jagen is hallucinant.

Hier ook een houtkachel, zeer content van en ik stook ook als ik goesting heb en nu zeker iets meer met de energieprijzen. Milieu kan mij niet veel schelen. Ik betaal al genoeg belasting en andere bullshit door milieuzotten, dat ze dat daar maar mee compenseren. Ze weten het zelf ook niet met hun idiote gascentrales en belachelijke energie btw verlaging + cheque. Dus ja, ik zal happy doorstoken.
Het probleem met hout is fijn stof, als je "proper" stookt en er dus geen vuile rommel doorjaagt (anders is het erger). Dat is gewoon vooral slecht voor de lokale luchtkwaliteit. Lucht die jij, je gezin, ... inademt hoor.

Er is geen veilige ondergrens voor fijn stof waaronder geen nadelige gezondheidseffecten voorkomen.

De gezondheidseffecten kunnen zijn:

• luchtwegklachten en -infecties zoals hoesten, astma, verminderde longfunctie en chronische luchtwegaandoeningen
  • kankerverwekkend: fijn stof kan niet enkel leiden tot longkanker, maar een langdurige blootstelling kan ook tot borstkanker en kankers van het spijsverteringsstelsel leiden
  • dichtslibben van bloedvaten en hartaanvallen
  • daling van de levensverwachting: elke inwoner van Vlaanderen verloor in 2019 gemiddeld ongeveer 13 maanden in goede gezondheid aan fijn stof
  • vroegtijdig sterftes: het aantal vroegtijdige sterftes door PM2,5 in 2019 wordt geschat op zo’n 4400

Fijn stof is de belangrijkste polluent op het vlak van gezondheidsimpact door milieufactoren.
Ja belastingen en energiecheques enzo, geef me maar kanker!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan