House of the Dragon - seizoen 3

O ik wist niet dat er een nieuw seizoen was. K zal nog eens een tijdje hbomax moeten nemen.

Drie gruwelijke bevallingen in seizoen 1 en Matt Smith die in seizoen 2 logeert in een bouwvallig kasteel, toch?

Hm, misschien toch ook maar eens een samenvatting opzoeken.

S3E3 klassieke overgangsaflevering maar wel een noodzakelijke met veel symboliek.

De derde is inderdaad een overgangsaflevering. Maar die eerste twee vond ik echt goed. Deze week nog eens opnieuw bekijken.

Heel blij met het 3e seizoen voorlopig. Ook de 3e aflevering. Niet slecht dat ze ook de 'andere kant' eens tonen en belangrijk voor character development (vooral van Rhaenyra dan uiteraard).

Vorige week begonnen aan S1 en ben inmiddels mee tot S3E3.

S1: Bon!
S2: Cva... Hier en daar vreemde keuzes, ma goed, nog altijd cva.
S3: Ze zijn echt wel ferm van de source material aan het weggaan en sommige lines zijn borderline lazy / tenenkrommend / makes no sense?

Voornamelijk Rhaenyra dan...

Vorige week begonnen aan S1 en ben inmiddels mee tot S3E3.

S1: Bon!
S2: Cva... Hier en daar vreemde keuzes, ma goed, nog altijd cva.
S3: Ze zijn echt wel ferm van de source material aan het weggaan en sommige lines zijn borderline lazy / tenenkrommend / makes no sense?

Voornamelijk Rhaenyra dan...
Die boeken (ASOIAF en Dunk/Egg wel) heb ik nooit gelezen. Dus kan daar niet over oordelen.
Ik ben sowieso niet aan personages die dwalen (psychologisch of verslavingen zoals bijv met Ragnar in Parijs).

Voorlopig toch voorzichtig blij met het derde seizoen. De enorme knoop die in het dramatische tweede seizoen was ontstaan is toch enigszins ontward geraakt. Of de manier waarop dan zo fantastisch was is een ander verhaal, maar hij is in ieder geval ontward.

Er zit naar mijn zin ook nog teveel onnodige Hollywood in en aan de beste GoT-seizoenen of Knight of the Seven Kingdoms raakt het voor mij allerminst, maar bon, het is in ieder geval terug kijkbaar en we zullen zien wat het verhaal nog brengt. Want cool is het natuurlijk wel, zo'n fantasyshow met draken.

Ik meende ergens gelezen te hebben dat seizoen 2 zo raar eindigde met slechts 8 afleveringen door de writers strike in Hollywood.
Seizoen 3 episodes 1 en 2 zouden eigenlijk de laatste afleveringen van seizoen 2 moeten geweest zijn, wat nu in hindsight wel logisch lijkt.

Anyhow, seizoen 3 is tot nu toe voor mij echt van een zeer hoog niveau. Vooral E3 vond ik geweldig. Het inzicht in wat het eigenlijk moet zijn om koningin te zijn, de continue afwegingen en dilemma's, het verdwalen in eigen hoofd, de muziek, de spanning. Emma d'Arcy speelt hier echt fenomenaal. Het enige wat me stoorde waren de acteerprestaties van Sonoya Mizuno. Ik vond ze al verschrikkelijk in Devs, en in de vorige seizoenen van HOTD vond ik ze niet echt erg storend, maar in de laatste episode vond ik het echt opvallend hoe ongeloofwaardig ze de rol neerzet.

Ik meende ergens gelezen te hebben dat seizoen 2 zo raar eindigde met slechts 8 afleveringen door de writers strike in Hollywood.
Seizoen 3 episodes 1 en 2 zouden eigenlijk de laatste afleveringen van seizoen 2 moeten geweest zijn, wat nu in hindsight wel logisch lijkt.

Anyhow, seizoen 3 is tot nu toe voor mij echt van een zeer hoog niveau. Vooral E3 vond ik geweldig. Het inzicht in wat het eigenlijk moet zijn om koningin te zijn, de continue afwegingen en dilemma's, het verdwalen in eigen hoofd, de muziek, de spanning. Emma d'Arcy speelt hier echt fenomenaal. Het enige wat me stoorde waren de acteerprestaties van Sonoya Mizuno. Ik vond ze al verschrikkelijk in Devs, en in de vorige seizoenen van HOTD vond ik ze niet echt erg storend, maar in de laatste episode vond ik het echt opvallend hoe ongeloofwaardig ze de rol neerzet.
Emma D’Arcy speelt inderdaad héél sterk!

Ondertussen E4 gezien, maar ik raak eerlijk gezegd steeds minder overtuigd van het verhaal en van sommige bizarre zijsprongen ten opzichte van het bronmateriaal. Zonder te willen spoilen: bepaalde ontwikkelingen beginnen voor mij toch wat “While Dany kind of forgot about the Iron Fleet” flashbacks te geven.

Niet noodzakelijk even achterlijk, want GoT S7-8 was effectief gatachterlijk, maar wel van die momenten waarop personages plots iets overduidelijks niet zien of amper nadenken, omdat het verhaal anders niet geraakt waar de schrijvers het willen hebben.

Emma D’Arcy speelt inderdaad héél sterk!

Ondertussen E4 gezien, maar ik raak eerlijk gezegd steeds minder overtuigd van het verhaal en van sommige bizarre zijsprongen ten opzichte van het bronmateriaal. Zonder te willen spoilen: bepaalde ontwikkelingen beginnen voor mij toch wat “While Dany kind of forgot about the Iron Fleet” flashbacks te geven.

Niet noodzakelijk even achterlijk, want GoT S7-8 was effectief gatachterlijk, maar wel van die momenten waarop personages plots iets overduidelijks niet zien of amper nadenken, omdat het verhaal anders niet geraakt waar de schrijvers het willen hebben.
Wil je die in spoilers zetten? Ben wel eens benieuwd.

Ik denk dat we een nieuwe hatelijke asshole hebben met Ormund Hightower. Wel geen Geoffrey, Ramsay niveau voorlopig.

Kleine spoiler

Rhynaera lijkt tactisch gezien hier wel idd een beetje blind, geen Varys en little bird toestanden is idd wat vreemd op dat niveau van macht. Daemon lijkt ook wat blind op de pure macht te kijken. Mogelijks om het verhaal idd te doen uitgaan waar de schrijvers het willen zonder al teveel extra inspanningen of tijd.

Ik vind Daemon een heerlijk personage. Precies wat ik van een Targaryen verwacht. "Natúúrlijk zijn we beter dan anderen, dat spreekt voor zich, we hebben draken gekregen, wij zijn goden en zouden over de hele wereld moeten heersen." Zowel een zwakte als een kracht. Beetje zoals de eerlijkheid van de Starks.

Aegon heeft dat superieure nu ook een beetje, ben er intussen ook voor aan het stemmen en aan het hopen dat die toch eens serieus uit zijn kram schiet. Die kan een mooie ontwikkelingsboog krijgen en vormt op dit moment in ieder geval een komisch duo met zijn kreupele vriend.

Ik vond S2 best ok maar met S3 zijn ze toch terug een niveau hoger geschakeld, heerlijk seizoen tot nu toe

Terug
Bovenaan