Hondenoverlast!

Eigenlijk komt dat gedrag meestal door de opvoeding .
Niet sociaal genoeg gemaakt waardoor de hond op alles wat beweegt blaft.
Misschien is volgende wetgeving niet slecht:

Debat in Australië over nieuwe hondenwet die baasjes verplicht drie uur per dag door te brengen met hun viervoeter
https://www.hln.be/buitenland/debat...door-te-brengen-met-hun-viervoeter~a6a908915/

Heel leuk natuurlijk maar hoe wil men dat controleren? En als zoiets niet tot nauwelijks te controleren valt (of makkelijk te omzeilen, eventueel) hoeveel zin heeft het om zoiets tot wet te maken? Het is net als door roodlicht rijden: het mag niet, het is meetbaar maar is het daarmee ook een uitgestorven activiteit? En zo is het veelal met de wet, natuurlijk. Elke wet heeft een wormgaatje.. een manier om door de rechter te kunnen bepalen dat iets niet van toepassing is, maar iets anders wel (bijvoorbeeld). Zo ook bij het blaffen van een hond. Je kan natuurlijk allerlei wetgeving hebben die daar aspecten van verbiedt maar heb je dan ook echt iets in handen waarmee je zorgt dat het stopt? Wie meet het, waarmee, heeft die persoon tijd, is het daarmee een éénmalig bewijs of is het bewijs van een (langdurig) patroon? Als je bij de rechter wint, wat win je dan: een papieren tijger of beleid waarmee dit onmiddellijk stopt?

Als je denkt dat je echt iets in handen hebt dan help ik je uit je droom: nee dat is niet zo. Je hebt gewonnen, het mag niet, maar is het daarmee ook opgehouden? Dikke kans van niet. Sterker: de kans is groot dat de loopgravenoorlog net is begonnen.

Die weg is handig als je bereid bent een hele lange procedure van jaren te voeren om aan te tonen dat er een patroon van allerlei overlast is waarbij overlast op overlast zich opstapelt. Als dat er niet is, heb je meer kans met een redelijk contact met je buur waar je dat na een tijd eens een keertje in alle vriendelijkheid kan bespreken. En dat de buur dan denkt, ik woon hier fijn, ik heb fijne buren om me heen, ik wil in deze buurt investeren en ik zorg dat mijn hond zo min mogelijk overlast veroorzaakt. Maar als je begint met op je strepen te staan, strepen die misschien helemaal niet door de rechter worden bevestigd) dan is die weg in elk geval afgesloten.

En ze kiezen een dier op looks en niet op wat de soort of het ras vraagt. Er zijn altijd uitzonderingen, maar een Mechelaar heel z'n leven op een buitenkoer zonder enige uitdaging zetten, is eigenlijk heel cynisch. Al vind ik dat je dat met geen enkele hond moet doen btw. Maar kies een ras dat niet nog eens extra uitdaging nodig heeft.
Daar had ik in het begin wel schrik voor toen wij een hond (Am staff terriër, 10 jaar) adopteerden. Ons huis is wel redelijk ruim maar de tuin is niet afgesloten (ene kant haag, langs de andere zijde van het perceel loopt een wandelweg). Om haar toch buiten ruimte te geven heb ik een stevig touw in de gevel bevestigd dat ik aan haar gareel kan vastmaken en waarmee ze in zo'n halve cirkel van een kleine tien meter kan lopen als we zelf ook buiten bezig zijn.
Eigenlijk was mijn vrees overbodig want met drie wandelingen per dag geraakt ze genoeg energie kwijt en paradeert ze overdag gewoon van de ene zetel naar de andere, naar het bed of naar haar matras, al naar gelang waar iemand is.

Ondertussen ben ik wel geld opzij aan het zetten om de tuin te laten omheinen zodat een toekomstige hond altijd buiten en vrij kan rondlopen (sluit niet graag dieren op, dus zelfs dat touw vind ik een beetje zielig).

Voila, in jouw geval wordt er tegemoet gekomen aan de behoeften van de hond. En dan is, al snap ik je gevoel van vrijheid te geven, dat touw of een bench of een koertje op bepaalde momenten van de dag ook geen probleem.

Onze buren hebben ook een hond die constant buiten zit, op alles zit te blaffen wat beweegt en ze schenken er weinig tot geen aandacht aan. Aangezien zowel ik als mijn vrouw in shiften werken is dit natuurlijk niet aangenaam, zeker als ze hun hond na 22u nog buiten laten.

We hebben er al over gepraat en op zich doen ze wel moeite, maar volgens hen is hun hond enkele uren binnen houden zielig en is het beest als het heel de dag buiten zit veel gelukkiger. Maar volgens ons zouden ze er beter wat mee gaan wandelen en mee spelen, dat zou al veel frustraties bij de hond wegnemen ...

Onze buren hebben ook een hond die constant buiten zit, op alles zit te blaffen wat beweegt en ze schenken er weinig tot geen aandacht aan. Aangezien zowel ik als mijn vrouw in shiften werken is dit natuurlijk niet aangenaam, zeker als ze hun hond na 22u nog buiten laten.

We hebben er al over gepraat en op zich doen ze wel moeite, maar volgens hen is hun hond enkele uren binnen houden zielig en is het beest als het heel de dag buiten zit veel gelukkiger. Maar volgens ons zouden ze er beter wat mee gaan wandelen en mee spelen, dat zou al veel frustraties bij de hond wegnemen ...
Denk dat daar wel de crux zit, dat veel mensen wel een hond willen maar onderschatten hoeveel aandacht zo'n dier vraagt.
Ik heb een schitterende vrouw op veel vlakken en zij drong al langer aan om een hond te halen terwijl ik daarbij de boot afhield (mede omdat we een stiefzoon hebben die al extra aandacht vraagt).
Uiteindelijk toch overstag gegaan en ik hoor haar beloftes nog dat zij ervoor zou zorgen en ik enkel 's middags daarmee een toertje moest maken. Eerste maand ging dat goed, maar vanaf de tweede maand werd ik steeds vaker ingeschakeld om 's morgens en 's avonds met het dier te gaan wandelen omdat ze het toch moeilijk combineerbaar vond met werk en de rest van het huishouden. Ik zit er niet mee in en doe dat graag voor haar en het beest, maar ik wil de honden niet te eten geven die niet dagelijks kunnen gaan wandelen.

Zelfde situatie meegemaakt op mijn vroegere woning. Blaffende honden in de tuin naast mij, letterlijk uren aan een stuk zonder enige pauze. Regelmatig ook 's nachts een uur non-stop. Buren in kwestie ontkennen het simpelweg en wettelijk gezien is er niets dat je kan doen. Mensen denken dan ook vaak dat je een typische klagende zaag bent waardoor er geen enkele instantie je serieus gaat nemen, maar 24/7 geblaf is gewoon hatelijk.

@mega_stihl: iemand anders maakte ook deze opmerking in het topic en ik ben het compleet eens met het gegeven dat honden die constant blaffen niet kunnen. Eigenlijk meen ik dat situaties waarbij honden gans de dag blaffen, situaties zijn waarbij niet goed voor het dier gezorgd wordt en voor mij is dat reden genoeg om vanuit de overheid eens langs te gaan bij mensen.
Misschien zien sommigen dit als een stevige inperking van vrijheid, maar ik ben er een groot voorstander van om mensen veel sneller te verbieden om nog dieren te houden dan nu het geval is.

@mega_stihl: iemand anders maakte ook deze opmerking in het topic en ik ben het compleet eens met het gegeven dat honden die constant blaffen niet kunnen. Eigenlijk meen ik dat situaties waarbij honden gans de dag blaffen, situaties zijn waarbij niet goed voor het dier gezorgd wordt en voor mij is dat reden genoeg om vanuit de overheid eens langs te gaan bij mensen.
Misschien zien sommigen dit als een stevige inperking van vrijheid, maar ik ben er een groot voorstander van om mensen veel sneller te verbieden om nog dieren te houden dan nu het geval is.
101% akkoord mee, maar wettelijk gezien sta je met je rug tegen de muur. Ik heb een hond van mijn buren geweten (is nog headliner geweest van top #10 best topics van 2008 op 9lives, de anciens gaan zich dit nog herinneren) die continu zat te blaffen en aan een ketting in de tuin zat. Kan je niets maken zolang hij eten krijgt en ietsofwat droog zit. (dit was de topic van buren overlast, haag die 9 meter hoog was enzo)

101% akkoord mee, maar wettelijk gezien sta je met je rug tegen de muur. Ik heb een hond van mijn buren geweten (is nog headliner geweest van top #10 best topics van 2008 op 9lives, de anciens gaan zich dit nog herinneren) die continu zat te blaffen en aan een ketting in de tuin zat. Kan je niets maken zolang hij eten krijgt en ietsofwat droog zit. (dit was de topic van buren overlast, haag die 9 meter hoog was enzo)
Dat beest was dus niet mega stil feitelijk?

Terug
Bovenaan