Holebi: huwelijk, adoptie

Een zeer interessante studie bijvoorbeeld:


Our results mostly support the hypothesis that, given the time-consuming and costly procedures for same-sex couples to obtain children, same-sex parents typically have higher socioeconomic status resulting in better school outcomes. Nonetheless, when we control for a range of socioeconomic factors, the significantly positive association does not entirely disappear. We use a novel bounding estimator developed by Oster (2019) to bound the causal effect of being born and raised by same-sex parents. Treatment effect bounds indicate that the selection on unobserved characteristics, such as parental motivation and family planning before having children, would have to be more than three times higher than the selection on observed characteristics, such as parental education and income, to reduce the positive association to zero. Overall, we conclude that children raised by same-sex parents are likely to perform at least as well as (if not better than) children raised by different-sex parents in school.
 
Ik vraag mij af er ook geen studies zijn die verder kijken dan adoptie. Een lesbisch koppel kan 'relatief' eenvoudig een donor vinden om toch een eigen biologisch kind te krijgen, wat ook zonder er veel geld tegenaan te gooien. Bij een homokoppel is het al complexer (draagmoederschap is doorgaans ook al een prijzige optie, een man die pas uit de kast komt nadat hij kinderen heeft + madam die met de noorderzon vertrekt is dan weer een fringecase).

Los daarvan: de rechten van het kind lijken mij ook centraal te staan, zolang ze niet als een drogreden worden gebruikt om de rechten van ouders in te perken (bv. door een algemeen verbod).
 
Terug
Bovenaan