(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Komt daarbij dat "lang" concentreren al helemaal niet meer lukt tegenwoordig (tiktok, reels,..) en nu willen ze er dan nog langere dagen van maken?? Volgens mij gaat dat er juist voor zorgen dat er nog minder motivatie is.
Dat lukt toch gewoon niet omdat mensen er niet op getraind zijn en/of afleiding altijd voorhanden is. Gewoon al beginnen met het bannen van de smartphone uit het klaslokaal lijkt me voor de hand te liggen. Persoonlijk zie ik ook de meerwaarde niet van digitalisering als dan het management daarvan niet goed kan gedaan worden. Ik bedoel dan, wat is het nut van kinderen een laptop of tablet te laten gebruiken, als die niet deftig op slot zijn gezet, dan zitten ze daarmee wel afleiding te zoeken. Uiteindelijk is de gemiddelde school volgens mij niet voorzien op zo'n zaken deftig op te volgen, aangezien je dat met een wafelbak niet opgelost krijgt. Waarom doen we het dan ook.
Ik kan zagen zoveel ik wil, helaas weet ik zelf de oplossing ook niet. Misschien is (hoge) school wel overrated. Wat is kennis tegenwoordig nog met het internet zoals we dat vandaag kennen. Misschien terug wat meer richting die praktijkhandeling die onze laptop niet kan oplossen gaan?
Kennis is de reden dat niet iedereen zo snel mee is met allerhande samenzweringen die op niets slaan. Als je mensen zonder deftige vorming gewoon toegang geeft tot bakken informatie, doen ze "hun eigen onderzoek", en krijg je de kanker die we vandaag overal zien.

Gewoon al beginnen met het bannen van de smartphone uit het klaslokaal lijkt me voor de hand te liggen.
Ik ga nu misschien heel oud klinken, maar ik kan er met mijn hoofd niet bij dat smartphones toegelaten zijn in een klaslokaal. Toen ik in het middelbaar zat waren telefoons nog lang niet zo aandachtsvretend als nu, en zelfs toen werden die bijna onmiddellijk afgenomen wanneer iemand een telefoon vastnam.

Instagram, TikTok, ... staan er voor bekend dat ze absolute kanker zijn voor onze aandachtsspanne en vol staan met misinformatie en andere zever (om nog maar te zwijgen van zaken die niet per se met onderwijs hebben te maken zoals zelfbeeld, ...) en dan gaan we toelaten dat leerlingen daar op zitten te scrollen terwijl ze les aan het krijgen zijn? Dat bannen tijdens de uren lijkt mij toch echt een van de snelste en gemakkelijkste ingrepen die je kan doen.

Daarmee zeg ik niet dat het daarmee opgelost zal zijn, want ik erken uiteraard dat dit een enorm complex probleem is met veel facetten, en dat dat ook verder gaat dan enkel het onderwijs.

Ik ga nu misschien heel oud klinken, maar ik kan er met mijn hoofd niet bij dat smartphones toegelaten zijn in een klaslokaal. Toen ik in het middelbaar zat waren telefoons nog lang niet zo aandachtsvretend als nu, en zelfs toen werden die bijna onmiddellijk afgenomen wanneer iemand een telefoon vastnam.

Instagram, TikTok, ... staan er voor bekend dat ze absolute kanker zijn voor onze aandachtsspanne en vol staan met misinformatie en andere zever (om nog maar te zwijgen van zaken die niet per se met onderwijs hebben te maken zoals zelfbeeld, ...) en dan gaan we toelaten dat leerlingen daar op zitten te scrollen terwijl ze les aan het krijgen zijn? Dat bannen tijdens de uren lijkt mij toch echt een van de snelste en gemakkelijkste ingrepen die je kan doen.

Daarmee zeg ik niet dat het daarmee opgelost zal zijn, want ik erken uiteraard dat dit een enorm complex probleem is met veel facetten, en dat dat ook verder gaat dan enkel het onderwijs.
Ik denk dat het op veel plaatsen wel zo is dat die niet worden toegelaten, maar ik vermoed dat er gewoon scholen/klassen zijn die redelijk "uitdagend" zijn qua omgeving, en dat gecombineerd met leerkrachten die niet altijd zo sterk in hun schoenen staan en/of die niet gesteund worden door de directie (hier toch al een paar keer gelezen), zal het moeilijker maken zeker.

Geen idee eigenlijk wat de verhouding is.

Laatst bewerkt:

Wat is je standpunt tegenover enerzijds het niet toelaten van een smartphone in de les en anderzijds elke leerling een laptop van de school voorzien?

Wat is je standpunt tegenover enerzijds het niet toelaten van een smartphone in de les en anderzijds elke leerling een laptop van de school voorzien?
Ik vind in de eerste plaats al niet dat elke leerling een laptop moet hebben in het middelbaar. Ik vind dat persoonlijk (maar kan zijn dat ik daar fout in zit) meer op zo'n 'kijk eens hoe geavanceerd ons onderwijs is!' symboolmaatregel lijken dan op iets wat echt noodzakelijk is. Leg eventueel in klaslokalen waar het gebruik van een laptop noodzakelijk is wisselexamplaren en laat leerlingen inloggen op de cloud om aan hun account te raken.

En als dan toch blijkt dat dat noodzakelijk is dat elke leerling een persoonlijke laptop heeft omdat ze dan thuis kunnen werken aan projecten etc.: dan zou ik dat enkel toelaten wanneer die voldoende kunnen beperkt worden in het gebruik. Het is niet omdat je een laptop hebt dat je ook op TikTok en dergelijke moet kunnen. Een schoollaptop moet geen persoonlijke laptop zijn. En tijdens lessen of lesmomenten waarbij de laptop niet nodig is moet die gewoon dicht.

Ik denk dat het op veel plaatsen wel zo is dat die niet worden toegelaten, maar ik vermoed dat er gewoon scholen/klassen zijn die redelijk "uitdagend" zijn qua omgeving, en dat gecombineerd met leerkrachten die niet altijd zo sterk in hun schoenen staan en/of die niet gesteund worden door de directie (hier toch al een paar keer gelezen), zal het moeilijker maken zeker.

Geen idee eigenlijk wat de verhouding is.

In het college waar ik vroeger ging zijn ze nu ook nog steeds niet toegelaten. Zelfs niet op de speelplaats.
Als ze ze zien worden ze afgenomen en pas na school teruggegeven.

Je moet dan natuurlijk wel wat respect van de studenten en hun ouders hebben.
En leerkrachten en directie die er iets om geven.

Dus ja in een school waar iedereen al werk genoeg heeft met de zorgen dat kinderen de boel niet afbreken en waar als je een telefoon afpakt er direct diefstal word geroepen door leerling en ouders ligt dat wat moeilijker.

Als leerkracht beslis je dat wel wat zelf. Toen ik les gaf liet ik geen smartphones toe en laptops bleven in de boekentas ook al hadden ze er elk één. De directie vind het wel niet leuk als elke leerkracht de laptopts gewoon negeert, want ja, Ben Weyts wilt dat we inzetten of digitalisatie of whatever, maar uiteindelijk beslist de leerkracht. In een goeie school toch. En je moet ook wel sterk in je schoenen staan als leerkracht als je bv telefoons verbiedt in een school waar ze dat niet gewoon zijn.

Anyway, het ministerie van onderwijs gaat echt het onderwijs niet fixen wie dat ze er ook aan het hoofd zetten. In landen zonder vrijheid van onderwijs gaat het er even slecht aan toe. Laat gewoon de teugels los zodat er toch een paar scholen gespaard blijven van die spiraal naar beneden.

Ik heb al een mail gekregen van de school dat 30 juni om 12u10 eindigt. Plezant hoor...
Ik mag niet op verlof (fictief, wij gaan eind juli) maar ik mag wel een dag verlof nemen om mijn kinderen op te halen?
We zijn weeral vertrokken voor een regering met regeldrift maar zonder resultaten.
We gaan nog wensen dat de N-VA in Genk had gewonnen.

Tsja, pure symboolpolitiek die enkel maar leerkrachten, leerlingen en ouders in de zak zet en 0,0 effect gaat hebben op het onderwijsniveau.

Tsja, pure symboolpolitiek die enkel maar leerkrachten, leerlingen en ouders in de zak zet en 0,0 effect gaat hebben op het onderwijsniveau.
Haar manier om de harde tante te willen spelen zeker?

Op zich vind ik het niet slecht, maar lijkt me dat ze met meer daadkrachtige zaken in het nieuws kan komen betreffende het onderwijs.

Ik heb al een mail gekregen van de school dat 30 juni om 12u10 eindigt. Plezant hoor...
Ik mag niet op verlof (fictief, wij gaan eind juli) maar ik mag wel een dag verlof nemen om mijn kinderen op te halen?
We zijn weeral vertrokken voor een regering met regeldrift maar zonder resultaten.
We gaan nog wensen dat de N-VA in Genk had gewonnen.
Veel scholen hebben maar een halve dag. In het middelbaar stelt het al helemaal niets voor.

Puur symboliek van Demir dat ze een streng beleid wil voeren.

Haar manier om de harde tante te willen spelen zeker?

Op zich vind ik het niet slecht, maar lijkt me dat ze met meer daadkrachtige zaken in het nieuws kan komen betreffende het onderwijs.
De mensen zijn niet dom hé. Iedereen ziet dat dit puur spierballengerol is van een minister die zich wil tonen, maar zelfs het kleinste kind weet dat stoppen op vrijdag in plaats van op maandag voor 0,0 minder leerwinst gaat zorgen.

Dit soort pestmaatregelen doen mensen een afkeer krijgen van de politiek. Terwijl je hier eigenlijk de kans had om als minister met een eenvoudige pennenzwaai op een voor de overheid zowat gratis manier een heleboel mensen wat meer koopkracht te geven (goedkoper op reis kunnen vertrekken) en in elke leerkracht, directie en ouder in het land in elk geval een hoop minder stress en gedoe. Maar liever tonen dat je het meent met een maatregel die geen enkel effect gaat hebben op de schoolresultaten. Goed begin :sarcastic:

De mensen zijn niet dom hé. Iedereen ziet dat dit puur spierballengerol is van een minister die zich wil tonen, maar zelfs het kleinste kind weet dat stoppen op vrijdag in plaats van op maandag voor 0,0 minder leerwinst gaat zorgen.

Dit soort pestmaatregelen doen mensen een afkeer krijgen van de politiek. Terwijl je hier eigenlijk de kans had om als minister met een eenvoudige pennenzwaai op een voor de overheid zowat gratis manier een heleboel mensen wat meer koopkracht te geven (goedkoper op reis kunnen vertrekken) en in elke leerkracht, directie en ouder in het land in elk geval een hoop minder stress en gedoe. Maar liever tonen dat je het meent met een maatregel die geen enkel effect gaat hebben op de schoolresultaten. Goed begin :sarcastic:
Dat is de aard van het beestje. Ze zal snel merken wat voor een logge tanker het onderwijs is...

"gratis manier een heleboel mensen wat meer koopkracht te geven (goedkoper op reis kunnen vertrekken" is wel stevig overdreven natuurlijk...
Als iedereens vakantie begint op 30 juni ipv 01 juli, gaat dat effect ook deels wegsmelten natuurlijk, het luxeverzuim is gebaseerd op je eigen egoïsme te laten primeren door de grote "meute" voor te zijn qua vraag versus aanbod, dit ten koste van een mooi einde van het schooljaar voor je kind.

En als we toch bezig zijn, het is niet alsof (en dan spreek ik uit ervaring) er ook geen ouders zijn die zelfs al laat je die maandag wegvallen die gerust ook de woensdag of donderdag na de examens al op vakantie durven te vertrekken, want dan was het goedkoper om met 5 naar X te vliegen (zal de bestemming even achterwege laten want die doet er niet toe).

Dat luxeverzuim is van alle tijden, en dat bestrijd je wel degelijk ook door symbolisch een harde lijn te trekken.

Een maatregel om de vakantie steevast te laten beginnen na een vrijdag en het schooljaar te laten starten op een maandag zou mij zinvoller lijken, maar is een ingrijpendere hervorming natuurlijk, en dan ga je héél wat mensen tegen je krijgen als je de vakantie inkort, en heus niet alleen de leerkrachten, als ik het me goed herinner waren vorige keer ook horeca, jeugdbewegingen en nog een resem andere mensen met economische belangen tegen een inkorting van de zomervakantie (zoals in Wallonië).

Imo is dit toch helemaal geen pestmaatregel maar gewoon eens een lijn trekken. Het komt inderdaad niet op die ene dag school maar het komt ook niet op 2 dagen of 3 dagen. Het probleem is dat veel mensen meer en meer aan alles lak hebben en gewoon hun goesting doen. En dan mag men wel effectief eens wat meer "regels zijn regels" toepassen en de uitzonderingen achterwege laten.

Plus waar je, meer nog in het secundair dan in het basis rekening mee moet houden is dat er naast die laatste schooldag ook nog deliberaties en voor de leerlingen lesvrije dagen zijn en dan krijg je dit:

Verbreding van het onderwijs​

Als 30 juni geschrapt wordt, dan vallen de vijf deliberatiedagen in de week voordien en heeft de laatste examendag al plaats op 20 juni, rekent Duyck. In sommige scholen zelfs nog vroeger. “Dat is niet meer ernstig. Er wordt in het Vlaams onderwijs al 11 procent minder uren lesgegeven dan gemiddeld in Europa. Dat komt onder andere door die twee maal vijf deliberatiedagen aan het eind van elk semester, maar ook door de vele dagen met activiteiten in de loop van het schooljaar: uitstappen, projectweken... Die zijn er allemaal gekomen in het kader van de verbreding van het onderwijs, maar er moet opnieuw meer focus komen op lesgeven.”

Die maandag maakt dus meer verschil dan louter één dag.

En ik zou zelfs zo ver durven gaan politie-agenten/inspecteurs uit te sturen naar de Belgische luchthavens en daar een aantal ouders aan te spreken op hun spijbelgedrag (yep, de ouders, niet de kinderen).

Plus waar je, meer nog in het secundair dan in het basis rekening mee moet houden is dat er naast die laatste schooldag ook nog deliberaties en voor de leerlingen lesvrije dagen zijn en dan krijg je dit:

Die maandag maakt dus meer verschil dan louter één dag.

En ik zou zelfs zo ver durven gaan politie-agenten/inspecteurs uit te sturen naar de Belgische luchthavens en daar een aantal ouders aan te spreken op hun spijbelgedrag (yep, de ouders, niet de kinderen).
Ik kan dat artikel niet lezen, maar tellen zaterdag en zondag dan nu als deliberatiedag?

Ik heb eigenlijk nooit begrepen wat het probleem is met dat luxeverzuim @KnightOfCydonia . Die laatste dag, of zelfs twee dagen na de examens, wat wint een kind daar nog mee op school.

Terug
Bovenaan