Hoeveel overhouden na schenking

Wannez

Well-known member
Mijn ma stelde voor om (een groot deel van) haar eigendom te schenken aan de kinderen, met de bedoeling om de “verdachte periode” te vermijden (in geval van overlijden binnen 3 jaar na schenking). Bij het plots overlijden van mijn pa gaf successierechten namelijk nog een extra wrange nasmaak die ze nu wil voorkomen. Hoewel ik nog altijd aanneem dat mijn ma nog minstens 30 jaar leeft, maar dat dachten we van mijn pa ook.

Nu vraagt ze zich af hoeveel ze dan best schenkt of eigenlijk m.a.w. hoeveel ze na schenking nog best kan overhouden. Elke situatie is uiteraard anders maar misschien dat iemand daar al ervaring mee heeft en enige leidraad kan geven?
Ze woont momenteel in haar eigen huis waarvan dak net vernieuwd is en ze komt naar eigen zeggen ruim toe met haar pensioen zonder aan spaarcenten te moeten zitten.

Conceptueel zou ik geneigd zijn om (behalve een spaarbuffer waar ze zich comfortabel in voelt) zowat al de rest (roerend en onroerend) al te schenken. In geval van extra uitgaven (genre verwarmingsketel of kosten WZC) wij dat dragen onder de kinderen. Lijkt me in de huidige verstandhouding geen discussiepunt onder de kinderen maar dat zou ik dan sowieso ook wel op papier zetten om toekomstige discussies te voorkomen.

Alvast bedankt voor ervaringen te delen of andere inzichten aan te brengen 👊
 
Ze kan eigendommen schenken met vruchtgebruik (https://www.notaris.be/schenken/sch...chenken-met-behoud-van-zekerheid-en-inkomsten), en indien het over roerende goederen gaat zou ik aanraden om ervoor te zorgen dat de erfgenamen in de laagste schijf van 3% successierechten blijven (€50000 in rechte lijn). Zo houdt ze bv €50000 per kind over, en van de eventuele eigendom(men) behoudt ze de opbrengsten of kan ze er in blijven wonen. Maar ben zeker geen expert dus ben benieuwd wat anderen hiervan denken.
 
Schenkingen doen als het over cash gaat?
En idd vruchtgebruik over eigendom.
Grootvader heeft hier paar jaar geleden een deel schenkingen gedaan naar de drie dochters voor dezelfde reden.
 
Ze kan eigendommen schenken met vruchtgebruik (https://www.notaris.be/schenken/sch...chenken-met-behoud-van-zekerheid-en-inkomsten), en indien het over roerende goederen gaat zou ik aanraden om ervoor te zorgen dat de erfgenamen in de laagste schijf van 3% successierechten blijven (€50000 in rechte lijn). Zo houdt ze bv €50000 per kind over, en van de eventuele eigendom(men) behoudt ze de opbrengsten of kan ze er in blijven wonen. Maar ben zeker geen expert dus ben benieuwd wat anderen hiervan denken.
Zijn roerende schenkingen niet ofwel vrijgesteld (handgift, mits 3 jaar verder leven), ofwel 3% in rechte lijn (50000 grens is iets nieuws?) ofwel 7% aan alle andere personen?
 
Heb jij/de andere begunstigden al een eigen eigendom of niet? Want opgelet, als je (deels) eigenaar bent van je ouderlijke huis, zelf al heb je het vruchtgebruik niet, zal je bij aankoop van een eigen woning geen 3% registratierechten betalen maar 12% (gesteld dat je in Vlaanderen koopt).
 
Zijn roerende schenkingen niet ofwel vrijgesteld (handgift, mits 3 jaar verder leven), ofwel 3% in rechte lijn (50000 grens is iets nieuws?) ofwel 7% aan alle andere personen?
Klopt hoor wat je zegt, de grens van €50000 per persoon was als antwoord op de vraag hoeveel zijn moeder dient over te houden na het schenken. Indien je minder dan €50000 per erfgenaam overhoudt is het toch ook maar 3% indien je dan erft dus heeft het niet veel zin om meer te gaan wegschenken. Aangezien dit ook aan 3% zou zijn. Of dit is toch hoe ik dit zie, maar kan ook fout zijn natuurlijk.
 
Ze kan ook, als de kinderen het geld nu niet nodig hebben, haar roerend vermogen schenken met vruchtgebruik.
 
Heb jij/de andere begunstigden al een eigen eigendom of niet? Want opgelet, als je (deels) eigenaar bent van je ouderlijke huis, zelf al heb je het vruchtgebruik niet, zal je bij aankoop van een eigen woning geen 3% registratierechten betalen maar 12% (gesteld dat je in Vlaanderen koopt).
Nee, om van 3 naar 12 te gaan moet je volle en enige eigenaar zijn van een woning.
 
Telt dit eveneens als je geen vruchtgebruik hebt? IE appartement gekregen van ouders, maar zij behouden het vruchtgebruik (verhuur).

De wetgeving die geldt vanaf 1/1/22 moet nog volledig uitgeschreven worden, maar hier staat het imho toch duidelijk genoeg: je mag geen VOLLE eigenaar zijn. Als je dus een appartement hebt waarvan je enkel de blote eigendom hebt (je ouders het vruchtgebruik), dan ben je geen volle eigenaar.
 
Heb jij/de andere begunstigden al een eigen eigendom of niet? Want opgelet, als je (deels) eigenaar bent van je ouderlijke huis, zelf al heb je het vruchtgebruik niet, zal je bij aankoop van een eigen woning geen 3% registratierechten betalen maar 12% (gesteld dat je in Vlaanderen koopt).
Dat klopt niet, een gedeelte van een woning in blote eigendom belet het 3% tarief niet. Enkel volledige volle eigendom is een probleem.

Edit: had thread niet volledig gelezen en zie dat jpv mij voor was (y)
 
Beperken tot 50k roerend per kind is inderdaad slim. Je kan aan de schenking een last toevoegen voor de begiftigden om de medische kosten/kosten rusthuis te betalen als je mama ooit geld tekort zou komen.

Dat zijn de meest voorkomende onverwachte uitgaven, en zo kan je mama ook op juridisch vlak gerust zijn dat ze niets tekort zal komen.
 
Nee, om van 3 naar 12 te gaan moet je volle en enige eigenaar zijn van een woning.
I stand corrected.
Stel volgende situatie: mijn vrouw en ik kopen een tweede huis. Betalen we dan 3 of 12? Want geen van ons is volle en enige eigenaar van onze eerste woning, we hebben elk de helft. I.e. kan je als koppel dus een oneindig aantal stukken vastgoed blijven verwerven aan 3% omdat het blote eigendom altijd verdeeld is onder ons twee?
 
Enige is fouteif verwoord. Ik bedoelde dat je maar 3% betaalt als het je enige woning is, én je nog geen volle eigenaar bent zie link.
 
I stand corrected.
Stel volgende situatie: mijn vrouw en ik kopen een tweede huis. Betalen we dan 3 of 12? Want geen van ons is volle en enige eigenaar van onze eerste woning, we hebben elk de helft. I.e. kan je als koppel dus een oneindig aantal stukken vastgoed blijven verwerven aan 3% omdat het blote eigendom altijd verdeeld is onder ons twee?
Waarschijnlijk heb je samen met je vrouw de woning geheel in volle eigendom (dus niet blote eigendom zoals de laatste zin?).

Dan kunnen jullie niet samen iets aan 3% aankopen, omdat er dan ook gekeken wordt of jullie samen al een woning in volle eigendom hebben.
 
Terug
Bovenaan