Hoeveel mistlampen achter zijn verplicht in Belgie?

Herman De Croo

Well-known member
Mijn (oude) bestelwagen is vandaag afgekeurd omdat 1 van de mistlampen (links) niet werkt. Alleen weet ik dus niet zeker of het ooit gewerkt heeft. De zekering is oké, de lamp heb ik al gewisseld en is ook oké.

Is het wel verplicht om 2 mistlampen te hebben?

Klopt idd wat hier boven staat. Ook al is er maar 1 verplicht, ze moeten wel beide werken als er twee voorzien zijn.
Moest het de rechter zijn die kapot was, gingen ze er mss nog niet op letten, maar als de linker niet werkt valt dat extra op omdat het net links of centraal is dat een enkel mistlicht wordt voorzien.

Voor zover ik weet bestaat een licht niet voor de keuring als het afgeplakt is. Ik had vroeger extra lampen op m'n auto (mocht niet van de keuring) en ik plakte die af met tape voor de keuring en geraakte er zo door. Geen idee of hetzelfde principe telt voor lichten die standaard op een wagen zitten. Zolang je 1 achtermistlicht hebt ben je in principe in orde (als je auto maar 1 mistlicht heeft that is), dus kan me wel inbeelden dat als er maar 1 van de 2 stuk is en je kleeft die af, er geen probleem is voor de keuring. Maar ben dus niet 100% zeker.

ZIjn dat de regels van de keuring? Waaraan je moet voldoen? Kan je de hele handboek ergens vinden? Ik zocht dat een tijd geleden maar vond die niet.

Ben er langs hier opgekomen:

Daar staat ook de link naar dit handboek, dat er volledig uitziet. Staat er wel bij dat dit niet de regels zijn waar je aan moet voldoen maar de procedure voor controles. Semantiek, I know, maar ze specifiëren het wel:
Dit is een handboek over de inhoud van een technische controle en geen naslagwerk voor de van toepassing zijnde reglementering op voertuigen (homologatievoorschriften). Het handboek dient louter ter beschrijving van de controleprocedures tijdens de periodieke technische controle en mag niet worden gebruikt als basis voor de verbouwing van voertuigen. Enkel en alleen de controlepunten die zijn aangegeven in het handboek worden gecontroleerd en eventueel gesanctioneerd. Als de bevoegde overheid een schriftelijke afwijking toekent, kan afgeweken worden van de controlepunten in het handboek. Vereisten die in homologatiewetgeving of andere documentatie zijn beschreven, maar niet zijn opgenomen in het handboek, worden NIET gecontroleerd/gesanctioneerd.

Mistachterlicht links ( enkel)of links en rechts (dubbel)is verplicht.

Rechts alleen wordt afgekeurd. Links achter moet altijd werken, rechts is optioneel.

Ik mocht indertijd niet aan mijn rijexamen beginnen omdat ons derde remlicht (zo één boven de achterruit) niet werkte. We hadden voor vertrek nog gecontroleerd of alles werkte en er totaal niet meer bij stilgestaan dat dat er ook nog zat. En zelfs al hadden we het gezien, zouden we nog gedacht hebben van 'kan geen kwaad, da's toch optioneel'. Niet dus :wallbash:

Ik mocht indertijd niet aan mijn rijexamen beginnen omdat ons derde remlicht (zo één boven de achterruit) niet werkte. We hadden voor vertrek nog gecontroleerd of alles werkte en er totaal niet meer bij stilgestaan dat dat er ook nog zat. En zelfs al hadden we het gezien, zouden we nog gedacht hebben van 'kan geen kwaad, da's toch optioneel'. Niet dus :wallbash:
In welk jaar was dat? Sinds 2001 is dat verplicht.
En idd, al altijd zo geweest, 1 kapotte lamp = geen examen afleggen.

Terug
Bovenaan