Hoe ziet jouw boekenkast eruit?

Ooh leuk 😍

Wat vond je trouwens van Jonathan Strange and Mr Norrell? Ik heb die al jaren in mijn kast staan maar hij is zo dik en ik durf er niet zo goed aan beginnen.
Ik heb Jonathan Strange & Mr. Norrell zeer lang geleden gelezen dus het ligt niet meer zo vers in het geheugen. Ik vond het toen alvast goed maar mijn verwachtingen lagen toen misschien wat te hoog omdat het boek indertijd heel populair was en uitsluitend goede commentaren kreeg. Je moet je niet laten afschrikken door de dikte omdat het heel goed geschreven is en daardoor wel vlot las, ik heb er toen een dikke week ofzo over gedaan. Maar tegelijk was het bij momenten wel een beetje langdradig en komt het traag op gang. De setting was alvast heel tof, het alternatieve, "realistisch" magische 19de-eeuwse Engeland.
Dat is ook een droom van mij, een op maat gemaakte gigantische boekenkast.
Hier is dat ook een droom maar ik woon nu op een appartement en ik heb een beetje schrik om nu iets op maat te laten maken voor deze ruimte als ik later misschien nog eens zou verhuizen. Daarom dat ik misschien toch eerder voor iets modulair zou gaan dat later nog kan aangepast worden. Een Vitsœ wandsysteem heb ik altijd interessant gevonden maar dat past ook wel niet in elke ruimte en een mooie houten boekenkast heeft toch nog altijd meer charme, vind ik.

1920.jpg
 
Ik heb Jonathan Strange & Mr. Norrell zeer lang geleden gelezen dus het ligt niet meer zo vers in het geheugen. Ik vond het toen alvast goed maar mijn verwachtingen lagen toen misschien wat te hoog omdat het boek indertijd heel populair was en uitsluitend goede commentaren kreeg. Je moet je niet laten afschrikken door de dikte omdat het heel goed geschreven is en daardoor wel vlot las, ik heb er toen een dikke week ofzo over gedaan. Maar tegelijk was het bij momenten wel een beetje langdradig en komt het traag op gang. De setting was alvast heel tof, het alternatieve, "realistisch" magische 19de-eeuwse Engeland.

Hier is dat ook een droom maar ik woon nu op een appartement en ik heb een beetje schrik om nu iets op maat te laten maken voor deze ruimte als ik later misschien nog eens zou verhuizen. Daarom dat ik misschien toch eerder voor iets modulair zou gaan dat later nog kan aangepast worden. Een Vitsœ wandsysteem heb ik altijd interessant gevonden maar dat past ook wel niet in elke ruimte en een mooie houten boekenkast heeft toch nog altijd meer charme, vind ik.

1920.jpg
Da's eigenlijk ook slechte reclame voor dat wandsysteem want in een huis met zo'n trap, die deurstijlen en dat plafond past nu eens echt VEEL beter een echte authentieke houten boekenkast.

Zoals al gezegd toen ik onze kast heb gepost, hier ook het idee om ooit voor die volledige wand een op maat gemaakte boekenkast te hebben, maar da's geen prioriteit en vooral zeer duur.
 
Ik dacht eens plaats te maken in mijn boekenkast en gewoon als oefening de boeken waar ik zonder moeite afstand van kan nemen opzij te leggen.

Ik kom na al die jaren uit op 7 boeken die ik van de hand wil doen. Dit wordt een ramp tegen dat ik gepensioneerd ben.
 
Ik dacht eens plaats te maken in mijn boekenkast en gewoon als oefening de boeken waar ik zonder moeite afstand van kan nemen opzij te leggen.

Ik kom na al die jaren uit op 7 boeken die ik van de hand wil doen. Dit wordt een ramp tegen dat ik gepensioneerd ben.
Voor sommige vrouwen is een walk-in closet het Walhalla. Voor anderen is dat een eigen bibliotheek 🤷‍♂️
 
Ik kan ook maar moeilijk boeken weg doen... Zelfs boeken van 10 jaar geleden die ik nooit een tweede keer zal lezen :shutup:. Ik heb een grote collectie thrillers bijvoorbeeld, terwijl ik dat genre totaal niet interessant meer vind.
Daarnaast heb ik ook nog heel wat jeugdboeken van Marc De Bel bijvoorbeeld bijgehouden.

Bij de bouw van mijn huis heb ik gelukkig een mooie ingebouwde boekenkast gekozen in mijn living, maar deze zit ondertussen goed vol. Toch ook stilletjes aan beginnen nadenken over een losse kast.
 
Met pijn in het hart begonnen aan een grote opkuis en verkoop. Ik had 200 boeken in bezit en heb er daarvan 25 geselecteerd die ik wil bijhouden. De rest wordt verkocht en/of weggegeven aan instellingen in de buurt.

We gaan namelijk (weer) verhuizen, hopelijk de voorlaatste maal (hierna nog eenmaal, naar een huis dat we uiteindelijk kopen) en we zullen een kleiner appartement gaan betrekken met minder plaats. Bovendien heb ik in de afgelopen 2 jaar geen enkel papieren boek meer geleden, alles op de Kindle. Het heeft echt geen zin om 100+ kg aan boeken mee te zeulen elke keer. De opbrengst gebruik ik dan om mijn e-boeken collectie uit te breiden.
Wel confronterend om in mijn Amazon geschiedenis te zien dat ik die boeken destijds voor 10-15 euro per stuk kocht zonder problemen en nu geen boeken koop die duurder zijn dan 3 euro :laugh:

En ja, daar horen ook mijn Robert Jordans bij... Mijn compleet versleten zwarte paperback versie... En de hardcovers van Towers of Midnight en A Memory of Light, boeken die ik al 10 jaar of langer in bezit heb en meegezeuld heb van Ierland naar Belgie naar Polen (en daar ondertussen 10x verhuisd :laugh:).
 
Ik heb ook al overwogen om een groot deel van mijn boeken weg te doen zodat we kleiner zouden kunnen wonen maar mijn man (die amper leest) wil daar niets van horen.
Ik denk als ik het echt zou moeten dat ik het daar toch wel moeilijk mee zou hebben. Terwijl ik voor de rest helemaal niet materialistisch ben.
 
Ik heb een jaar of 4-5 geleden een paar 100 boeken verkocht en een deel ook weg gegeven. Ik denk dat ik er nog een twintigtal gehouden heb. Dat zijn er dan vooral die ik owv de mooie kaft niet wou weg doen, of omdat ze een bepaalde emotionele waarde hebben. Zo is er een boek bij dat mijn grootvader jaren geleden mee geschreven heeft over de beurs.

Hierbij alsnog een foto van mijn boekenkast:
09-01-2024-19-08-41.png


Ik lees op mijn Kindle :)
 
Hmmmz, als ik de foto's hier zowat zie... *thinks we might have a small problem* :biglaugh:

Te lui om alles te gaan fotograferen en online te zetten maar:
  • In de bureau 3,5 hoge Billy boekenkasten, mix van wetenschappelijk (alfa & beta) materiaal en fictie (non-fantasy) en wellicht 1,5-2 planken met admin
  • Man-cave: een Kallax-kast met 8 vakken, enkel strips
  • Bitch-dungeon ( :oi22: ) 2 hoge Billy boekenkasten waarvan minstens 75% gevuld met allerlei fictie/non-fictie
  • Keuken: 2 planken met kookboeken
  • Living: equivalent van 1 hoge Billy met fantasy
  • Salon 2: equivalent van 2 hoge Billy's met strips, fantasy en wat fotografie boeken

Verhuizen was NOT fun, lezen wel...
 
Ik zou eens een inventaris moeten maken van al mijn boeken. Ooit eens geteld en ik kwam aan 700+ stuks, maar dat is ook alweer even geleden. Drie hoge brede Billy's, twee smallere Billy's, een "pronkkast" in de living en dan nog wat verspreid hier en daar en in dozen.
 
Hoofdzakelijk non-fictie (geschiedenis) wat de herleesbaarheid wel ten goede komt.
Maar ondanks dat ik mezelf dwing een boek te herlezen voor ik weer een nieuw koop is de kast toch sneller vol geraakt dan verwacht...

P2240364.jpg
Ik heb ook al gedacht om boeken bovenop de de kast horizontaal te stapelen, maar ik kan daar niet goed aan bij het poetsen en heb schrik dat die dan stoffig worden. :p
 
De laatste jaarlijkse update van de huidige opstelling. De 3 Billy boekenkasten staan nu weer (over)vol, dat zal opnieuw een rem zetten op het kopen van boeken. De volgende stap is misschien een op maat gemaakte boekenkast want ik kan niet echt meer in de breedte uitbreiden.
Bekijk bijlage 28528
E N H A N C E
N
H
A
N
C
E

Allé dan. Ik zal u er een paar dozijn van de hand doen. 😌
 
Terug
Bovenaan