Hoe ziet jouw boekenkast eruit?

Ik ga eens beginnen rondkijken voor een mooie kast op maat gemaakt, om beneden in de woonkamer te zetten.

De laatste jaarlijkse update van de huidige opstelling. De 3 Billy boekenkasten staan nu weer (over)vol, dat zal opnieuw een rem zetten op het kopen van boeken. De volgende stap is misschien een op maat gemaakte boekenkast want ik kan niet echt meer in de breedte uitbreiden.
Bekijk bijlage 28528

Hier ook aan het kijken voor een boekenkast op maat. Voor wat voor iets zouden jullie gaan?

Iets licht van kleur, tot aan het plafond, met een verschuifbaar laddertje. :3

Maar ik heb ooit eens ruwe prijzen ervan bekeken: ik ga het bij de billykasten houden en het resterende geld in boeken investeren, denk ik. :unsure:
Haha, ik heb daar ook ooit eens naar gezocht. Ik zit dan wel op BG, maar dat zit helaas niet in de begroting.

Ik vind het soms wel een beetje lastig dat we in onze living (U-vorm dat eindigt in een open keuken) héél veel raampartijen hebben. Dat maakt dat we eigenlijk maar één hoek maar kunnen gebruiken als leeshoek. Daar staat nu een enkele kast en mijn geliefde Chesterfield wing chair. Ik hoop daar ooit wel een hoekkast te zetten waar ik toch enkele honderden boeken een thuis kan geven. Nu staat er een selectie boeken in die enkele kast en ook in ons TV-meubel (want die stelt nu nog DVD's tentoon?).

Hier ook aan het kijken voor een boekenkast op maat. Voor wat voor iets zouden jullie gaan?
Ik heb een paar jaar geleden een offerte laten maken bij een lokale schrijnwerker voor een boekenkast en tv-meubel. Ken de prijzen niet meer vanbuiten maar dat was een paar duizend euro. Ik woon ondertussen bijna 10 jaar op hetzelfde appartement en dacht vroeger dat ik hier ook gewoon altijd ging blijven wonen maar ondertussen is de situatie veranderd en is de kans groter dat ik binnen een paar jaar nog eens ga verhuizen. Dan is het een beetje dwaas om nu nog mooie op maat gemaakte meubels specifiek voor deze ruimte te laten maken. De kast die ik had laten uittekenen was een klein beetje breder dan mijn huidige opstelling maar liep door tot aan het plafond. Ik heb ook gemerkt dat het vooral over de hoeveelheid boeken gaat en niet over de kast wanneer mensen me complimenteren over mijn boekenkast. Dus dan gaat een maatkast van een paar duizend euro niet zoveel uitmaken ten opzichte van mijn Billy kasten van een paar honderd euro.

De meeste mensen zouden waarschijnlijk opteren voor een mooie houten boekenkast, iets dat ik uiteraard ook heel mooi vind, maar ik ben een fan van minimalistisch design dus mijn droom is een modulair Vitsœ systeem ontworpen door Dieter Rams. Ook heel erg duur maar daar kan je zelf nog de opstelling aanpassen en de kast makkelijk uitbreiden. In de leefruimte van mijn appartement vind ik dat wel iets minder passen omdat ik al witte muren en een lichtgrijze vloer heb, ik vind het leuk dat de houten Billy kasten nu wat meer warmte geven. Moest ik later een houten vloer hebben, zou ik het mogelijk wel overwegen.

AD0622_OBJECT_LESSON_4%2520copy.jpg

Mijn boekenkast staat trouwens ook weer volledig vol wat nu wel een rem is op nieuwe aankopen en me hopelijk gaat dwingen om mijn backlog van boeken wat weg te werken. Ik ben alweer bezig met nieuwe boeken op volle rijen boeken te leggen.

Ik verhuis normaal begin volgend jaar en ik weet nog totaal niet wat ik met mijn boekenkasten ga doen. Toen de zoektocht begon was ik bang dat ik boeken ging moeten weg doen om dat het erg moeilijk was om in budget een ruimer apartment te vinden. Nu dat wel gelukt is, weet ik niet zeker of ik alles wil bij houden. Ik wil namelijk wat meer ruimte maken voor klim gelegenheden voor de katten.

Wat ook niet help is dat de billykasten in de specifieke kleur die ik heb blijkbaar niet meer gemaakt worden.

Waarschijnlijk heb jij dan een donkerbruine kleur? IKEA.de eens proberen, mogelijk wel 100km rijden maar daar hebben ze veel meer kleuren

Hier komt de eerste stap richting boekenkast dichterbij!
We hebben een zolder boven de keuken en de berging. Er is plek in de berging voor een vaste trap richting die zolder. Bedoeling is om daar een bib en boardgame plek te installeren. Gezien de schuine kant zal boardgame plek eerder storage worden maar een wand voor een boekenkast en plek voor ne zetel is er wel.

Deze maand komen ze het dak van die zolder vernieuwen. Volgende stappen: kamer afwerken, trap installeren en boekenkast zetten.
't zal nog niet voor binnen het jaar zijn maar de eerste stap is in ieder geval gezet!

Ik ben eindelijk begonnen aan de inventarisatie van mijn collectie. Was een beetje zoeken naar de kolommen die ik wou toevoegen, maar de eerste 13 boeken zitten er al in. Zal wel een werk van lange adem worden, want enkele jaren geleden kwam ik al aan 800+ boeken.

Volgende hebbeding is een boekenstempel - nog te zien of ik een klassieke met inkt wil of zo'n fancy reliëfstempel. Eerst wel eens heel goed nadenken welke symboliek ik erop zet.

Ik ben eindelijk begonnen aan de inventarisatie van mijn collectie. Was een beetje zoeken naar de kolommen die ik wou toevoegen, maar de eerste 13 boeken zitten er al in. Zal wel een werk van lange adem worden, want enkele jaren geleden kwam ik al aan 800+ boeken.

Volgende hebbeding is een boekenstempel - nog te zien of ik een klassieke met inkt wil of zo'n fancy reliëfstempel. Eerst wel eens heel goed nadenken welke symboliek ik erop zet.

Awel, paar weken terug ook begonnen met een Excel file bij te houden van mijn boeken. Volgens mij zit ik bijna aan 1250 eboeken ondertussen.
Maar dat voelt zo nietszeggend aan, want die staan allemaal niet in de kast.

Awel, paar weken terug ook begonnen met een Excel file bij te houden van mijn boeken. Volgens mij zit ik bijna aan 1250 eboeken ondertussen.
Maar dat voelt zo nietszeggend aan, want die staan allemaal niet in de kast.
Awel, bij mij dus wel, haha. Ik ga de discussie over e-books en fysieke boeken hier niet de zoveelste keer willen voeren, maar ik vind het persoonlijk wel een genot om zoveel boeken te hebben staan. Het is een vorm van rijkdom dat ik moeilijk zou missen. Ik vind het gewoon heel fijn om naar mijn boekenkast te staren en er af en toe eentje uit te nemen, te doorbladeren en dan terug te steken. Soms valt er dan een blaadje uit met een notitie van meer dan 10 jaar geleden, bijvoorbeeld. Of kom ik net op een passage dat me het boek wil doen herlezen.

De twee pronkkasten in de living net afgewerkt met 38 boeken, nu begint het échte werk.

Hieronder eentje van 2021, al is de kast wel opgeschoven naar een andere plaats in de living (waar vroeger het IKEA-keukentje stond van mijn dochter). En ik heb het TV-meubel intussen ook voorzien van mijn bescheiden Privé-domeincollectie (14 stuks waaronder de moeilijk te vinden Parijse dagboeken van Jünger).

De kast in de living met de "pronkboeken". We hebben een living met zeer veel raampartijen, dus niet veel muur om een grote kast tegen te zetten. Dat was voor mij bijna het argument om niet voor het huis te gaan omdat ik op mijn appartement mijn hele verzameling in de living had staan, maar ik ben dan toch gezwicht. :p
Boek-1.jpg

Deze kast staat dan in onze bureau. Momenteel een beetje rommelig, maar ik ben blij dat die zo gevuld is. Altijd leuk om langs te lopen.
Boek.jpg

Opdeling is thematisch: daar wat reisboeken, daar scifi, een Russisch schap, een schap met Ernst Jünger, daar de Vlaamse en Nederlandse auteurs, een Frans gedeelte, kunst, poëzie, geschiedenis, filosofie, Engelstalige literatuur, ...

Wie zijn boekenkast op kleur rangschikt leest volgens mij geen boeken. :p

Awel, bij mij dus wel, haha. Ik ga de discussie over e-books en fysieke boeken hier niet de zoveelste keer willen voeren, maar ik vind het persoonlijk wel een genot om zoveel boeken te hebben staan. Het is een vorm van rijkdom dat ik moeilijk zou missen. Ik vind het gewoon heel fijn om naar mijn boekenkast te staren en er af en toe eentje uit te nemen, te doorbladeren en dan terug te steken. Soms valt er dan een blaadje uit met een notitie van meer dan 10 jaar geleden, bijvoorbeeld. Of kom ik net op een passage dat me het boek wil doen herlezen.

Awel dit heb ik ook. Alleen ik woon op een appartement en heb dus maar beperkt plaats 😅. Om de paar jaar hou ik eens grote kuis en doe ik de boeken die ik toch niet zo goed vind weg.

Terug
Bovenaan