Hoe ziet jouw boekenkast eruit?

Général Zantas

Well-known member
Misschien interessant om je boekenkast te delen met de rest, opdat je enkele leuke complimentjes kan krijgen over de grootte of over de goede keuze van literatuur in je boekenkast.

Ik stel voor om de foto's d.m.v. een spoilertag te plaatsen, ik weet niet of het forum automatisch foto's resized etc

R2oyxZ5.jpg

Wegens plaatsgebrek al mijn boeken in 1 kast gepropt. Onderin de stripverzameling, mijn Asterixen en mijn Robbedoezen zijn allemaal mee naar Polen gekomen. Daar neem ik geen afscheid van. Ik probeer nog de verzameling Robert & Bertrands van mijn moeder te pakken te krijgen, maar voorlopig verkiest ze om die in haar zolder stof te laten vergaren omwille van "jeugdherinneringen" ipv die aan mij te schenken.

Mijn boeken zijn voornamelijk Fantasy, met een dozijn historische romans en een twee dozijn non-fictie, voornamelijk historisch gericht.

Ik hoop binnen 2 jaar naar een eigen huis te verkassen, waarin ik dan van plan ben een twee- a drietal muren te bezetten met boekenrekken/kasten. A man can dream...
 
De kast in de living met de "pronkboeken". We hebben een living met zeer veel raampartijen, dus niet veel muur om een grote kast tegen te zetten. Dat was voor mij bijna het argument om niet voor het huis te gaan omdat ik op mijn appartement mijn hele verzameling in de living had staan, maar ik ben dan toch gezwicht. :p
Boek-1.jpg


Deze kast staat dan in onze bureau. Momenteel een beetje rommelig, maar ik ben blij dat die zo gevuld is. Altijd leuk om langs te lopen.
Boek.jpg


Opdeling is thematisch: daar wat reisboeken, daar scifi, een Russisch schap, een schap met Ernst Jünger, daar de Vlaamse en Nederlandse auteurs, een Frans gedeelte, kunst, poëzie, geschiedenis, filosofie, Engelstalige literatuur, ...

Wie zijn boekenkast op kleur rangschikt leest volgens mij geen boeken. :p
 
De meeste staan in de wintertuin:

Links als je binnenkomt, met twee tot drie rijen boeken achter elkaar. Vooral Engelstalige, maar ook vertaalde thrillers en detectives (reeksen) en kunst, cultuur en geschiedenis.

BKG1.jpg

Rechts, maar meer in functie van schrijver dan van aard (King, Cussler, Mankell, Kadrey)

BKR.jpg

Nog een deel in de slaapkamer, zo goed als allemaal Engelstalig.

BKSK.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat er nog niet zoveel reactie op dit topic is, want ik vind het wel tof om andere mensen hun boekenkast te zien. Vandaar dat ik zelf ook maar eens de mijne zal posten.

20210623-130342-kopie.jpg

Dit is al van een tijdje terug, voor ik begon met dubbel te stapelen. Hierop is alles min of meer alfabetisch gerangschikt. Denk dat op deze foto ongeveer 80% van mijn boeken staan, ik heb op elk moment in elke kamer wel een stapeltje rondslingeren. En nog een paar boeken in een klein kastje in een andere kamer. Het middelste stuk met een klein deel van mijn oude cd-collectie is uit noodzaak omdat erachter een vervelend geplaatste gasaansluiting uit de vloer omhoog komt.

De bedoeling is om dit jaar nog deze Ikea kast te upgraden en iets op maat te laten maken, maar ik weet nog niet goed hoe en wat. Zwevende planken vind ik ergens ook wel tof, maar dan moet ik nog een oplossing voor die irritante aansluiting onderaan vinden.
 
Momenteel geen boekenkast, maar wel stuk of vier - vijf bananendozen vol met boeken. Moet eens een plek bedenken voor een goede kast.
 
Momenteel geen boekenkast, maar wel stuk of vier - vijf bananendozen vol met boeken. Moet eens een plek bedenken voor een goede kast.

Omgekeerd probleem hier: prachtige boekenkast, maar grotendeels gevuld met brol die ik nooit ofte nimmer ga lezen. :tongue:
 
Ik heb mijn pronk-kast (niet de boekenkast die ik hierboven vermeld heb, dit is namelijk technisch gesproken een buffetkast) snel eens ingericht met mijn belangrijkste boeken, omdat ik er nu eenmaal graag mee pronk (en om @Avondland de loef af te steken):

203902976-2845246909139098-7401429244410363228-n.jpg

Heerlijk onscherp blijkbaar, ach ja.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb mijn pronk-kast (niet de boekenkast die ik hierboven vermeld heb, dit is namelijk technisch gesproken een buffetkast) snel eens ingericht met mijn belangrijkste boeken, omdat ik er nu eenmaal graag mee pronk (en om @Avondland de loef af te steken):

203902976-2845246909139098-7401429244410363228-n.jpg

Heerlijk onscherp blijkbaar, ach ja.
Fijne kast! Welke archeologische parels etaleer je daar?
 
Fijne kast! Welke archeologische parels etaleer je daar?
Het stelt nog niet zo veel voor helaas. :tongue:

Bovenaan dus de schedel, geen idee hoe oud die is (ik ging een mopje maken dat het mijn eerste kill op pol&actua was, maar @coldplayke was mij min of meer voor). Daaronder links twee afdrukken van Mesopotamische rolzegels uit de collectie van het KMKG (een Assyrische en een Babylonische) + een 3D print en afdruk van een speciale zegel die we in Cyprus hebben gevonden, centraal een Cambodjaanse Khmer-vaas, 14e-15e eeuw, dan wat silex werktuigen waaronder een paleolithische vuistbijl, wat neolithische klingen en een wolventand. Het schap daaronder een stuk amethyst en een stuk malachiet, een Romeinse crematie-urne (met nog wat asresten!), wat scherven Romeins glas, een extreem gecorrodeerde munt, een paar mozaïeksteentjes, een 16e-eeuws tabakspijpje, en een laat middeleeuws stuk aardewerk dat ik nog niet heb kunnen dateren. De boeken links op het onderste schap zijn een Franse medische encyclopedie uit de vroege 20e eeuw, met uitvouwbare anatomische modellen van man en vrouw, die heb ik ook altijd een leuke curiositeit gevonden.

Work in progress dus, maar wel blij met de esthetiek tot nu toe.
 
Het stelt nog niet zo veel voor helaas. :tongue:

Bovenaan dus de schedel, geen idee hoe oud die is (ik ging een mopje maken dat het mijn eerste kill op pol&actua was, maar @coldplayke was mij min of meer voor). Daaronder links twee afdrukken van Mesopotamische rolzegels uit de collectie van het KMKG (een Assyrische en een Babylonische) + een 3D print en afdruk van een speciale zegel die we in Cyprus hebben gevonden, centraal een Cambodjaanse Khmer-vaas, 14e-15e eeuw, dan wat silex werktuigen waaronder een paleolithische vuistbijl, wat neolithische klingen en een wolventand. Het schap daaronder een stuk amethyst en een stuk malachiet, een Romeinse crematie-urne (met nog wat asresten!), wat scherven Romeins glas, een extreem gecorrodeerde munt, een paar mozaïeksteentjes, een 16e-eeuws tabakspijpje, en een laat middeleeuws stuk aardewerk dat ik nog niet heb kunnen dateren. De boeken links op het onderste schap zijn een Franse medische encyclopedie uit de vroege 20e eeuw, met uitvouwbare anatomische modellen van man en vrouw, die heb ik ook altijd een leuke curiositeit gevonden.

Work in progress dus, maar wel blij met de esthetiek tot nu toe.
Niet alleen de esthetiek, maar ook de historische beladenheid. Vind ik heerlijk. Mocht ik de lotto winnen stond mijn huis vol historische curiosa.
 
Ah, een boekenkast kan toch zo mooi zijn :love:
Momenteel nog kast hier. Er staat een Ikea kast in m'n bureau met een paar boeken in maar de meerderheid zit nog in verhuisdozen. Plan is om onze tweede zolder nog af te maken en die in te richten als boardgame en boeken ruimte. Hopelijk bestaat BG nog over een jaar 2, dan kan ik ze eens showen :)
 
Ik heb in de living een bescheiden boekenkast, maar is geen foto waard. Er staan niet veel boeken in, de meeste zitten in dozen op zolder. De boekenkast is momenteel maar half gevuld, want onze 1,5 jarige peuter 'speelt' heel graag met papa zijn boeken.:oink:
 
Terug
Bovenaan