Hoe oud zou je willen worden later?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum Startdatum
Zolang het geestelijk & fysiek goed zit, laat mij maar zo oud worden als het kan. Maar vanaf het bergaf gaat, hoeft het voor mij niet meer. Zeker bv met dementie/parkinson/alzheimer, dan moogt ge mij euthanasitie geven.
Ik vind het heel raar om te zeggen, maar ik heb mensen vrolijker zien worden als ze dementie hadden. Ik kende een vrouw die altijd vrolijke liedjes aan het zingen was en mensen die hun levenszorgen en -vragen vergaten... die werden rustig. Hoewel de meeste dat niet werden natuurlijk.

Ik zal al blij zijn als ik gezond de 70 haal. 3 op de 4 grootouders hebben dat niet gehaald, de 4de is als tachtiger dan ook nog gestorven aan kanker.

Mentaal goed lopen is absoluut een vereiste, maar fysiek is de kans redelijk groot dat het geen kwalitatief leven zal zijn, zeker als ik naar mijn ouders kijk. Anderzijds laat ik me veel meer begeleiden dan hen om alles dragelijk te houden. Mijn pa loopt bvb al maandenlang met bijna dagelijkse hoofdpijn. Hij weigert naar de neuroloog te gaan "want het is leefbaar". 🙈 Mijn moeder rijdt rond met een invalidenkaart met een (fysieke) reden ook...

Kanker is een realistisch scenario maar afhankelijk van de kansen én de leeftijd van de dochter is de kans realistisch dat ik ervoor kies om niet te vechten en de euthanasiekaart zal trekken, zoals 3 nonkels me al voor deden. Nuja, jaarlijkse bloedafname, naar de huisarts bij nieuwe problemen etc zullen wel voor veel betere kansen zorgen op vroege detectie dan bij mijn familieleden het geval was. 🤞

Ik zou 't alvast in m'n testament willen laten opnemen dat vanaf ik geestelijk niet meer functioneer me gerust de pijp mag afnemen en aan Maarten mag geven. Liefst op m'n 100ste nog vitaal genoeg om een berg op te wandelen ergens in bergen met achteraf een halve liter in Oostenrijk en slowke met Maria van de stube.

Ik heb wel angst om jong te sterven, dus voor m'n 50ste. Ik probeer wel gezond te leven binnen de mate van 't mogelijke, al hou ik ook niet bij hoeveel vlees te veel is, alcohol etc..

Ik zou 't alvast in m'n testament willen laten opnemen dat vanaf ik geestelijk niet meer functioneer me gerust de pijp mag afnemen en aan Maarten mag geven.
In je testament dan nog? 🤪
Dat kan je dus niet, zodra je een diagnose krijgt van Alzheimer bvb, kan je wel de procedures starten tot euthanasie.

Via je huisarts kan je ook al je LEIF document vragen, invullen en terugbezorgen. Als je dan iets tegen zou komen kan je laten weten vooraf wat ze wel/niet mogen doen met jou.

In je testament dan nog? 🤪
Dat kan je dus niet, zodra je een diagnose krijgt van Alzheimer bvb, kan je wel de procedures starten tot euthanasie.

Via je huisarts kan je ook al je LEIF document vragen, invullen en terugbezorgen. Als je dan iets tegen zou komen kan je laten weten vooraf wat ze wel/niet mogen doen met jou.
Jup, heet dat niet 't testament? Dat papier voor de regeling van uw erfenis eigenlijk en ook hoe ge uw "levenseinde" wil regelen?
Edit: de LEIF dus voor dit soort zaken. Alweer wat bijgeleerd, thanks :clap:

Jup, heet dat niet 't testament? Dat papier voor de regeling van uw erfenis eigenlijk en ook hoe ge uw "levenseinde" wil regelen?
Edit: de LEIF dus voor dit soort zaken. Alweer wat bijgeleerd, thanks :clap:
Testament wordt vooral pas na de dood geraadpleegd. 😁

Ik zou 't alvast in m'n testament willen laten opnemen dat vanaf ik geestelijk niet meer functioneer me gerust de pijp mag afnemen en aan Maarten mag geven. Liefst op m'n 100ste nog vitaal genoeg om een berg op te wandelen ergens in bergen met achteraf een halve liter in Oostenrijk en slowke met Maria van de stube.

Ik heb wel angst om jong te sterven, dus voor m'n 50ste. Ik probeer wel gezond te leven binnen de mate van 't mogelijke, al hou ik ook niet bij hoeveel vlees te veel is, alcohol etc..
Je moet een wilsverklaring euthanasie invullen. https://leif.be/voorafgaande-zorgplanning/wilsverklaring-euthanasie/

Ik ben dat toevallig 2 weken geleden tegengekomen en heb dat ook gedaan. Hopelijk de eerste paar decennia niet nodig, maar toch.

Terug
Bovenaan