Hoe kleren écht proper houden?

Wat is snel? We wassen voorlopig meestal 's nachts met uitgesteld programma om nachttarief te gebruiken, dus soms kan het er wel nog een paar uur inliggen.
Maar veel van die kleding is ervoor ook gewoon gewassen geweest overdag en er meteen uitgehaald. Daar merk ik eigenlijk geen verschil in.
Hoe natter de kleren, hoe minder lang je die kan laten liggen voor het muf begint te worden.
Als je die 24u kan laten liggen zonder dat ze gaan ruiken waren ze wellicht al heel droog.
 
Ik heb vooral een probleem met donkere kleding waarin de muffe geur blijft gangen :( Al alles aan de kant van de wasmachine gedaan (alle filters gekuist, 90 graden met azijn, 90 graden met soda, rubber zoveel mogelijk uitgekuist,... Maar de geur blijft wel duidelijk in de kleding hangen. Iemand daar tips voor?

Ik vind vooral verklaring ervoor (te lage temperatuur, te veel of te weinig wasmiddel (......),...), door de vezels in donkere kleding,...), maar niet meteen hoe je het achteraf nog kan herstellen. De geur blijft er ook inhangen na het drogen (wasrek).
Kleur heeft nougabollen te zien met geurtjes.
Het zal afhangen van het materiaal en de dikte hiervan.

Natuurlijke vezels zoals katoen en wol zullen het minst geurtjes ophouden of kweken.
Polyester en allerhande performance fabrics zijn dan weer gedroomde voedingsbodems voor bacteriën die voor de muffe geurtjes zullen zorgen.

Gaat het hier enkel om dikkere kleren die muf blijven ruiken of ook pakweg een donkere t-shirt?

Maar zoals ze hierboven al gezegd hebben: als uw kleren proper zijn gaat het probleem liggen aan het feit dat uw kleren er te lang over doen om te drogen wat de geur niet ten goede zal komen.

Misschien ook er voor zorgen dat uw machine genoeg ruimte heeft om alles al beter droog te zwieren voordat de was eruit komt?
 
Hier ook heel veel donkere kleding ( :coolbrows: ), en ik heb daarvoor een vloeibaar wasmiddel voor donkere was. Nooit last van geurtjes, maar ik haal mijn was wel altijd meteen uit.
Dat uitgesteld wassen 's nachts heb ik een paar keer geprobeerd, maar omdat die dan nog uren in de machine moest blijven liggen rook die uiteindelijk muf idd. Daarom programmeer ik de was sindsdien zo dat hij klaar is tegen wanneer ik opsta (als er geen regen wordt voorspeld de volgende dag natuurlijk, zoals de laatste tijd...).

Ik was wel zo goed als alle "normale" donkere en gekleurde kleding op kreukherstellend programma 30° (ook de katoenen exemplaren!), dan mag je je wasmachine maar halfvol doen zodat het zijn effect zou hebben. Kleding wordt zo ook beter gecentrifugeerd, dus iets droger en minder kans op geurtjes, zoals hierboven al wordt gezegd. (De kwaliteit en kleur van je kleding blijven ook langer goed, want het is een milder programma dan katoen.)
Als je maar met 2 bent zoals wij, krijg je je wasmachine sowieso vaak met moeite vol kleding.
 
Gebruik je vloeibaar wasproduct? Eventueel speciaal voor donkere kleding proberen? 🤷‍♀️
Op dit moment Ecover Universal, maar die kleren zullen allicht al verschillende soorten wasmiddel hebben gezien. Wel altijd vloeibaar.
Een paar uurtjes zou niets uit moeten maken. Ik weet dat sommige mensen het bijna 24 uur laten liggen en dan kan je het wel eens merken.
Dat is nog nooit gebeurd in ieder geval.
Hoe natter de kleren, hoe minder lang je die kan laten liggen voor het muf begint te worden.
Als je die 24u kan laten liggen zonder dat ze gaan ruiken waren ze wellicht al heel droog.
Centrifugeert meestal op 1200, dus echt nat is het niet meer.
Kleur heeft nougabollen te zien met geurtjes.
Het zal afhangen van het materiaal en de dikte hiervan.

Natuurlijke vezels zoals katoen en wol zullen het minst geurtjes ophouden of kweken.
Polyester en allerhande performance fabrics zijn dan weer gedroomde voedingsbodems voor bacteriën die voor de muffe geurtjes zullen zorgen.

Gaat het hier enkel om dikkere kleren die muf blijven ruiken of ook pakweg een donkere t-shirt?

Maar zoals ze hierboven al gezegd hebben: als uw kleren proper zijn gaat het probleem liggen aan het feit dat uw kleren er te lang over doen om te drogen wat de geur niet ten goede zal komen.

Misschien ook er voor zorgen dat uw machine genoeg ruimte heeft om alles al beter droog te zwieren voordat de was eruit komt?
Ik kwam nochtans tig artikels tegen over donkere kleuren omdat die vaker meer synthetische vezels hebben dan wit/lichtere kleuren.

Het zijn gewone t-shirts, vooral donker blauw. En grootste boosdoeners waren 2 shorts, zo eerder sweatpants achtige stof, die ik heb weggedaan omdat het te erg was geworden.

Maar ze ruiken dus ook al zo als je meteen het wasmachine opendoet, dus nog voor het drogen. Het lijkt dat er in sommige stukken iets ingekropen is en ik krijg het er niet meer uit...
Hier ook heel veel donkere kleding ( :coolbrows: ), en ik heb daarvoor een vloeibaar wasmiddel voor donkere was. Nooit last van geurtjes, maar ik haal mijn was wel altijd meteen uit.
Dat uitgesteld wassen 's nachts heb ik een paar keer geprobeerd, maar omdat die dan nog uren in de machine moest blijven liggen rook die uiteindelijk muf idd. Daarom programmeer ik de was sindsdien zo dat hij klaar is tegen wanneer ik opsta (als er geen regen wordt voorspeld de volgende dag natuurlijk, zoals de laatste tijd...).

Ik was wel zo goed als alle "normale" donkere en gekleurde kleding op kreukherstellend programma 30° (ook de katoenen exemplaren!), dan mag je je wasmachine maar halfvol doen zodat het zijn effect zou hebben. Kleding wordt zo ook beter gecentrifugeerd, dus iets droger en minder kans op geurtjes, zoals hierboven al wordt gezegd. (De kwaliteit en kleur van je kleding blijven ook langer goed, want het is een milder programma dan katoen.)
Als je maar met 2 bent zoals wij, krijg je je wasmachine sowieso vaak met moeite vol kleding.
Ik kan wel eens proberen de timing wat verder in de nacht te schuiven inderdaad.
 
Maar ze ruiken dus ook al zo als je meteen het wasmachine opendoet, dus nog voor het drogen. Het lijkt dat er in sommige stukken iets ingekropen is en ik krijg het er niet meer uit...
Heb je een bad? Ik zou dat half vullen met warm water en veel sodakristallen in opgelost en daar alle donkere kleren in laten weken. Dat zou ontgeurend moeten werken.

Zweetlucht tegengaan met soda
Als je veel zweet blijft die lucht vaak langer in kleding hangen. Ook al heb je het gewassen, als je dan een uur je gewassen shirt weer aanhebt kun je de zweetlucht soms alweer ruiken. Niet om vrolijk van te worden. In vervolg kun je beter deze shirts beter een uurtje in Sodawater laten inweken en daarna wassen. Let op, soda kan de kleur wel aantasten, dus absoluut niet te lang laten staan. Witte was daarentegen kun je lekker even een nacht laten inweken.
 
Heb je een bad? Ik zou dat half vullen met warm water en veel sodakristallen in opgelost en daar alle donkere kleren in laten weken. Dat zou ontgeurend moeten werken.

Zweetlucht tegengaan met soda
Als je veel zweet blijft die lucht vaak langer in kleding hangen. Ook al heb je het gewassen, als je dan een uur je gewassen shirt weer aanhebt kun je de zweetlucht soms alweer ruiken. Niet om vrolijk van te worden. In vervolg kun je beter deze shirts beter een uurtje in Sodawater laten inweken en daarna wassen. Let op, soda kan de kleur wel aantasten, dus absoluut niet te lang laten staan. Witte was daarentegen kun je lekker even een nacht laten inweken.
Het is geen zweetgeur, maar wel het proberen waard, thanks!
 
Bedankt voor de vele tips. Ik ben al meteen aan de slag gegaan door de wasmachine eens grondig uit te kuisen en op 90 graden te laten draaien (en dat bleek dus nodig) :sarcastic:

Volgende acties: minder wasproduct gebruiken, de trommel niet volledig volproppen, op voorhand laten weken in soda, soda toevoegen tijdens het wassen

Twindos lijkt me inderdaad fantastisch maar is ineens wel een hele investering. Ik hoop dat het met de huidige machine ook kan lukken (basismodel van 2012).

Blij(?) om te horen dat er nog mensen zijn die het niet zo evident vinden om hun kleren helemaal proper te krijgen

Dat je een zweetwalm ruikt (waarschijnlijk vnl. onder de oksels) bij opwarming kan er ook op duiden dat het zweet gefixeerd is op bepaalde plaatsen.
Een praktisch voorbeeld hiervan is een duidelijk zichtbare deovlek. Het zweet en bacteriën zitten hier 'gevangen' in een harde laag waardoor je deze eerst moet 'breken' voordat je deze kan verwijderen.
Een combinatie azijn/oxy en schrobben met een klerenborstel + weken in oxy voor het wassen kan wonderen doen

Is het ook mogelijk om het azijn in de wasmachine toe te voegen?

Ook benieuwd welk wasproduct jullie gebruiken!
 
Bedankt voor de vele tips. Ik ben al meteen aan de slag gegaan door de wasmachine eens grondig uit te kuisen en op 90 graden te laten draaien (en dat bleek dus nodig) :sarcastic:

Volgende acties: minder wasproduct gebruiken, de trommel niet volledig volproppen, op voorhand laten weken in soda, soda toevoegen tijdens het wassen

Twindos lijkt me inderdaad fantastisch maar is ineens wel een hele investering. Ik hoop dat het met de huidige machine ook kan lukken (basismodel van 2012).

Blij(?) om te horen dat er nog mensen zijn die het niet zo evident vinden om hun kleren helemaal proper te krijgen



Is het ook mogelijk om het azijn in de wasmachine toe te voegen?

Ook benieuwd welk wasproduct jullie gebruiken!

Het is perfect mogelijk om azijn toe te voegen tijdens het wassen maar ik heb er geen ervaring mee (indien je dit als voorwas zou gebruiken - of alles er wel uitgespoeld is met de gewone wascyclus).
Zal waarschijnlijk wel geen probleem vormen.

Testen en laat het ons weten! :)
 
Ik blijf het toch raar vinden mijn donkere kleding. Er echt goed op gelet dat de machine niet te vol zat, meteen eruit, buiten drogen,... Bv. een t-shirt die muf rook als hij uit de machine kwam. Buiten gedroogd, niets meer te ruiken. Gaat de kast in, ik haal hem vandaag uit en ruikt terug wat muf. Nu ik hem een paar uur aan heb is de geur weer weg.
 
Terug
Bovenaan