Hoe bescherm jij jouw gegevens op internet.

Ik gebruik ook Bitwarden (sinds LastPass betalend geworden was).
Op de pc heb ik ook een prmium account voor MallwareBytes en gebruik ik de ingebouwde antivirus van Windows.
Verder zoveel mogelijk gezond verstand gebruiken en alles wat 'out of the ordinary' is als verdacht beschouwen.
 
Ik gebruik al 10 jaar een blad papier waar ik mijn paswoorden op noteer...
Voor accounts op fora en zaken die er niet echt toe doen gebruiken ik veel dezelfde paswoorden. Voor Gmail of brokers waar ik mijn aandelen heb staan gebruik ik uiteraard unieke paswoorden die ik Firefox ook niet laat opslaan in de browser.

En als ik mijn telefoonnummer moet ingeven typ ik standaard het laatste cijfer een 8 ipv een 7.
 
KeePass in Onedrive opgeslagen.

Op computer heb ik een browserplugin voor KeePass, naar een bekende inlogpagina surfen betekent dat ik maar moet klikken op de juiste account (zoals Auto Aanvullen).
Bij opstarten van de computer weliswaar 1x het database-wachtwoord ingeven.

Op de gsm Strongbox die dan dezelfde KeePass-database uit Onedrive gebruikt.
Hier ook volledig geïntegreerd met Safari.
Eventjes juiste account kiezen, pincode van. Strongbox ingeven (of Touchid) en ik ben ingelogd.

Ook 2FA waar het kan en creditcard sla ik nooit op.
Eenmalige registratie op websites waar je spam van zou kunnen krijgen doe ik met zo’n wegwerp-mail en dan vul ik ook shitgegevens in bij naam en toestanden.
Enige nadeel is als ik eens ergens op een “vreemde” pc/gsm wil inloggen, dan moet ik Strongbox openen op gsm en zo’n 128bit paswoord overtikken en hopen dat ik van de eerste keer juist tik :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Daar krijg ik echt het schijt van eerlijk gezegd. Je beseft toch dat je wellicht andermans nummer misbruikt?
Yup, van een iemand die zijn whatsapp in het Russisch staat.
Ik ga er niet van wakker liggen. De mensen die mij bestoken met telefoontjes en sms'n doen dat ook niet hoor.
 
Yup, van een iemand die zijn whatsapp in het Russisch staat.
Ik ga er niet van wakker liggen. De mensen die mij bestoken met telefoontjes en sms'n doen dat ook niet hoor.
Ik geef regelmatig mijn gsm nummer in (waar het enig nut kan hebben) en krijg nochtans nauwelijks oproepen van 'vreemde' nummers.

Of dat ander gsm nummer nu in het Russisch zou zijn of niet, maakt niks uit, die persoon wordt wel door jou mogelijks geambeteerd.
 
Laatst bewerkt:
Is het een goed idee om online te.zeggen.waar je je paswoorden bewaard?
Tjah, zoals veel online zaken waarschijnlijk niet maar als we zo redeneren trekken we best de de stekker uit onze pc en gaan terug volledig offline, dat is imo de enige manier om met zekerheid te zeggen dat je nooit online in de problemen komt.
 
Ik geef regelmatig mijn gsm nummer in (waar het enig nut kan hebben) en krijg nochtans nauwelijks oproepen van 'vreemde' nummers.

Of dat ander gsm nummer nu in het Russisch zou zijn of niet, maakt niks uit, die persoon wordt wel door jou mogelijks geambeteerd.
Prijs je gelukkig. Ik heb het even geteld en in 2022 hebben 28 verschillende nummers mij gebeld (die ik allen geblokkeerd heb), plus een tiental sms'en. Plezant ze.
 
Keychain van Apple, random paswoord dat gegenereerd wordt elke keer en Hidden E-mail functie van iCloud als het een site is waar ik eenmalig eens iets wil bekijken of testen..
 
hmmm al die verschillende zaken hier.... ik ken daar helemaal niets van.

Enkel de google chrome wachtwoord onthouder... vind ik wel handig .

Nadeel is natuurlijk wel, als ik ooit mijn google account om één of andere manier zou kwijt spelen, dat ik dan meteen alles kwijt ben ja..
 
Ik maak wel eens een e-mail alias aan als ik twijfel aan de site of de spam die ik zou kunnen krijgen. Als je er achteraf last van hebt, kan je die weer deleten en verder geen werk meer insteken.

Algemeen ben ik zeer spaarzaam met privédetails en heb geen logins voor sociale netwerken.

Qua paswoorden hebben wij Lastpass family + 2FA in het gezin. Uitgezonderd een handvol sites zijn alle paswoorden random gegenereerd en voldoende lang. Lastpass zal hier wel buiten gaan, maar geen zin om nu een vers jaarabonnement weg te gooien aan het minieme risico dat iemand genoeg moeite steekt om het masterpaswoord van mijn account te kraken.
 
maar geen zin om nu een vers jaarabonnement weg te gooien aan het minieme risico dat iemand genoeg moeite steekt om het masterpaswoord van mijn account te kraken.
De klucht van heel die Lastpass hack is dat iedereen die vroeger op LastPass zat (ik ken het tijdsbestek nu niet, maar het gaat over jaaaaren) ook gescheten is als je een zwak masterpassword had. Veel zijn overgestapt naar Bitwarden toen LastPass betalend werd maar uw data is daarmee niet weg van Lastpass. Als je een deftig masterpassword had is het risico wel laag IMHO.

Ik heb na mijn overstap alles manueel gewist uit LastPass. Geen idee welke data ze hebben van mij, maar mijn masterpassword was meer dan lang genoeg om safe te zitten. Plus 2FA op de belangrijke accounts, Authy is daar een handige voor.
 
Momenteel Keepass maar ga overschakelen naar 1Password.
Gebruiken we op't werk ook: werkt handig voor meerdere vaults, MFA, goeie cross platform ondersteuning, goeie client en browser plugin.
 
Terug
Bovenaan