Hobby's en sporten organiseren rond een pasgeboren kind door hulp van familie

En omdat jij toevallig zo'n speciale gevallen kent, scheren we meteen iedereen over dezelfde kam?

Wij hebben het geluk dat onze ouders niet meer werken. Mijn kinderen gaan bv niet naar de voor- of naschoolse opvang. Onze ouders hebben zelf aangeboden om hier bij te helpen. Door onze jobs gaan ze ook regelmatig bij mijn ouders slapen, ook op vraag van mijn ouders. De keuze was er tussen de kinderen elke ochtend om 6u uit hun bed halen of ze kunnen laten slapen tot 7u30. Onze keuze was snel gemaakt. Ik heb mijn verantwoordelijkheid als ouder genomen 😉.

En ja, als we in het weekend samen plannen hebben, gaan ze soms nog eens ergens slapen. Mijn kinderen vinden dat totaal niet erg. Als het te lang geleden is dat dat gebeurd is, vragen ze er zelf achter 🤷. Ze gaan zelfs soms ergens slapen zonder dat wij weg moeten. Gewoon omdat ze het zelf willen. Hoe durven we zeg.

Leef en laat leven en stop met oordelen over hoe andere hun leven indelen.

Je zegt hier nu weer een hele hoop dingen alsof ik het omgekeerde gezegd heb en beweer. Maar proficiat dat anderen zich moeten aanpassen zodat jullie jullie jobs kunnen doen. (y)

Ik stel voor dat je jezelf eens volgende vragen stelt:

Wanneer hebben mijn ouders laten weten dat ze wel mee willen helpen oppassen?
Wanneer heb ik de laatste keer echt gecheckt met hen of ze dat effectief nog willen en kunnen doen? Intussen zijn die mensen ook ouder geworden. Want het is precies een vanzelfsprekendheid "ze hebben gezegd dat ze willen helpen". Ja, maar dat is ook eindig.
Ben je zeker dat ze niet gewoon nee durven zeggen? Assertiviteit, of eerder het gebrek eraan, bij grootouders is een ding.
Wanneer heb ik hen nog eens uitvoerig bedankt voor alle zorgen die ze opnemen voor mijn kind(eren)? Niet gewoon salut en merci.
Of wanneer heb ik eens voor hen gezorgd, door eens uitgebreid en specifiek voor hun te koken of hun een weekendje cadeau te doen?
Uw ouders moeten maar constant inspringen, maar wat doe je terug voor hen?

Je zegt hier nu weer een hele hoop dingen alsof ik het omgekeerde gezegd heb en beweer. Maar proficiat dat anderen zich moeten aanpassen zodat jullie jullie jobs kunnen doen. (y)

Wanneer heb ik de laatste keer echt gecheckt met hen of ze dat effectief nog willen en kunnen doen? Intussen zijn die mensen ook ouder geworden. Want het is precies een vanzelfsprekendheid "ze hebben gezegd dat ze willen helpen". Ja, maar dat is ook eindig.
Ben je zeker dat ze niet gewoon nee durven zeggen? Assertiviteit, of eerder het gebrek eraan, bij grootouders is een ding.
Wanneer heb ik hen nog eens uitvoerig bedankt voor alle zorgen die ze opnemen voor mijn kind(eren)? Niet gewoon salut en merci.
Of wanneer heb ik eens voor hen gezorgd, door eens uitgebreid en specifiek voor hun te koken of hun een weekendje cadeau te doen?
Anderen moeten zich niet aanpassen zodat wij onze job kunnen doen. Ze hebben dat aangeboden en we hebben dat goed doorgesproken. Indien ze dat niet hadden gedaan, hadden we wel aanpassingen gedaan hoor, wees gerust.

En nee, wij zien dat niet als vanzelfsprekend. Wij toetsen inderdaad regelmatig af of het nog okee is. We schenken hen elk jaar een weekendje en nemen eens een bosje bloemen mee. We nemen mijn mama regelmatig eens mee naar een musical, want zij doet dat graag en mijn papa niet. Dankbaarheid wordt echt wel regelmatig geuit.
Ze nemen de kinderen ook elk jaar mee voor een weekend of midweek aan zee. Niet op onze vraag, maar omdat ze dat zelf graag willen. Moet ik dan zeggen: nee, dat mag niet?

Jij gaat er gewoon al vanuit dat dat niet gebeurd en mensen maar profiteren van hun netwerk. Ik heb vooral moeite met de aannames die jij maakt.

Dit is dan inderdaad één extreem voorbeeld dat ge kent, waar waarschijnlijk iedereen het mee eens is dat het niet oké is. Maar het ging over ouders die af en toe hun vangnet inschakelen, niet over extreme gevallen die systematisch elk weekend uitgaan en hun kinderen tegen wil en dank bij overwerkte grootouders droppen.
Overwerkte grootouders? De meeste zijn op pensioen, vervelen zich en doen niets liever dan optrekken met de kleinkinderen. Dat staat gewoon bovenaan op 1 als favoriete bezigheid.

Ik ken er ook die uitgaan en dan met een kater hun kind gaan halen. Het rare is dat die niet marginaal zijn, wel jong (misschien daarom) en heilig overtuigt dat ze hun leven niet gaan veranderen door hun kind.

Overwerkte grootouders? De meeste zijn op pensioen, vervelen zich en doen niets liever dan optrekken met de kleinkinderen. Dat staat gewoon bovenaan op 1 als favoriete bezigheid.

Ik ken er ook die uitgaan en dan met een kater hun kind gaan halen. Het rare is dat die niet marginaal zijn, wel jong (misschien daarom) en heilig overtuigt dat ze hun leven niet gaan veranderen door hun kind.
Het is niet omdat ze op pensioen zijn dat op een kleinkind passen fysiek niet lastig is. Ons mama doet ook niet liever, die geniet van elke second. Ik mocht ons dochter niet 5 dagen per week in de crèche inschrijven, ze wou absoluut 1 dag per week op haar passen, ze ziet dat als een gunst naar haar toe ipv dat zij ons helpt. Zij is zo fier dat zij tijd mag doorbrengen met haar kleinkind. Maar zij moet wel toegeven dat zij niet meer zelf die jonge ouder is van 30 jaar en dat na een dag oppassen ze s’avonds uitgeput is. Ze wil dat ons dochter tijdens haar uren op eenzelfde verdiep blijft: op het gelijkvloers of boven, de trap doen met een baby durft ze begrijpelijk niet meer.
De grootmoeder van mijn metekindje zal eveneens 1 dag per week op mijn metekindje passen. Die ziet dat kind doodgraag en loopt daar de deur plat om haar kleinkind te zien maar ze had mijn mama toegefluisterd dat ze er tegenop ziet om alleen op haar kleindochter te passen omdat haar knie niet meer mee wil. Ze heeft dat sowieso nog niet uitgesproken tegen haar dochter, die durft dat sowieso niet.

Genoeg grootouders die zelf nog een job hebben hoor, ze zijn verre van allemaal met pensioen. En wie met pensioen is heeft niet altijd zin om crèche te spelen als nieuwe job.

Wie (groot)ouders heeft die op pensioen zijn én fysiek nog voldoende mee kunnen én het allemaal zien zitten én waar er geen praktische bezwaren zijn mag zijn pollekes kussen hoor.

Mijn ouders wonen op 4 km en zijn op pensioen maar hebben 12 kleinkinderen en mijn moeder is fysiek absoluut niet meer in orde. Het is gewoon niet meer aan de orde om dan systematisch voor kleinkinderen te zorgen. Swat, mijn jongste is intussen 10, die nood aan opvang is stilaan voorbij.

Mijn moeder werkt nog, mijn vader is enkele jaren op pensioen maar verveelt zich alleszinds niet en heeft zijn eigen leven. Mijn schoonouders zijn gescheiden. Schoonvader moet nog serieus wat jaren werken en mijn schoonmoeder woont in Normandië op 400 km van hier... Verbaas me ook altijd als ik dezelfde grootouders de kleinkinderen aan de schoolpoort zie ophalen...

Mijn mama past 1x per week een dag op de kinderen. Ze doet dit heel consistent en de kinderen zijn zot van haar. Als ze zou willen afhaken is dat haar goed recht maar ze moet het dan wel zelf aan de kinderen uitleggen waarom ze niet meer komt :p. De oppas zelf kunnen we wel rond, maar de kinderen gaan wel teleurgesteld zijn als ze zou stoppen met komen.

Als ze een keertje niet kan omdat ze op vakantie zijn dan legt ze dat ook zo uit aan mijn kinderen.

Wat ik wil zeggen dat hun relatie tussen oma en kleinkinderen is. Dat is nu iets persoonlijks zelfs buiten ons (de ouders) om. En als ze dat plots zou verbreken op een 'brute' manier zou ik dat op dit niet 100% oke vinden. Ze heeft er zelf voor gekozen om zich zo in hun leven te plaatsen, dus dan moet ze nu eenmaal ook rekening houden met de emoties die dat creëert.

Bij mijn oudste toen was dat makkelijk als ik ging trainen moest ik hem maar afzetten bij mijn ouders ze woonden in zelfde straat,en mijn vader was altijd thuis.

Terug
Bovenaan