Hobby: elektronische muziek maken

Horse

Well-known member
  • Welk gratis programma raden jullie aan om zelf elektronische muziek te maken?
  • Is Ableton moeilijk om te leren? Zijn er andere programma's die makkelijker zijn in gebruik?
  • Kan je de basics leren via een of ander youtube kanaal?
  • Ik heb ooit een website gekend waar je muziek kon aankopen, en waarmee je alles apart kon filteren: de stem, de bassgitaar, de drums, ... Weet er iemand over welke site ik het heb? Zo kon je bv de melodie van een liedje filteren (zodat er niets anders overbleef) en die dan gebruiken als basis om een remix te maken.
  • Kan je ergens 1000 drums pf basslines aankopen in 1 module? Die je dan eventueel nadien wel kan editen naar eigen voorkeur...
Voor alle duidelijkheid: het betreft hier een hobby die tot niets meer zal leiden dan een waste of time :D
 
Kheb vroeger nog gebroddeld met het gratis Magix music maker en op gsm G-stomper.

Voor magix waren er regelmatig samples te koop via HumbleBundle
 
  • Welk gratis programma raden jullie aan om zelf elektronische muziek te maken?
Aanraden kan ik niet doen, want geen ervaring mee. Maar Ardour is een gratis DAW.
  • Is Ableton moeilijk om te leren? Zijn er andere programma's die makkelijker zijn in gebruik?
Elk programma is naar mijn ervaring even moeilijk of makkelijk, eens je in iets kan werken is de workflow in een ander vaak hetzelfde.

Sommige programma's lijken wat meer op elkaar. Ableton en Logic Pro zijn iets meer user friendly, een Cubase is al iets ingewikkelder. Daarnaast heb je nog FL Studio, want bij heel wat startende bedroom producers enorm populair is, maar zij hebben een redelijk eigenzinnige user interface die je niet gaat terug vinden in de andere DAW's. Dat kan wel moeilijk zijn als je moet switchen.

Laat u vooral niet al te veel leiden door wie welk programma gebruikt. (Nicky Romero gebruikt Logic Pro, Armin van Buren, David Guetta en Deadmau5 gebruiken Ableton, Avicii en Martin Garrix zijn FL Studio gebruikers, ...) Maar allemaal kunnen ze met alle andere DAW's werken en afhankelijk van met wie ze samen werken gebruiken ze een andere tool.
  • Kan je de basics leren via een of ander youtube kanaal?
Ableton Live 11 Tutorial | FREE COURSE | Ableton Live 11 Beginner Tutorial (Hebben ook een full course op Udemy staan, kan je soms voor 5 euro al aankopen.)
Ableton All Audio Effects Explained
EDM Tips

Ik geef nu maar wat voorbeelden van Ableton tutorials, maar er zijn 101 kanalen die alles van muziek theorie tot specifieke tricks en tips in jouw DAW naar keuze uitleggen. Voor FL Studio heb je bijvoorbeeld In The Mix en Busy Works Beats.

Weet ook dat er om iets te doen vaak meerdere opties zijn, maar dikwijls is het ene niet noodzakelijk beter dan het andere. Soms zit er ook wel gewoon foute informatie ergens tussen, daar moet je wat voor opletten. (EDM pro tip: tune your kick :unsure:)

Als je echt eens veel tijd hebt, hier is een paar uur aan Deadmau5 die op een stream het nummer Imaginary Friends maakte. Best wel interessant om eens naar zijn workflow te kijken.
  • Kan je ergens 1000 drums pf basslines aankopen in 1 module? Die je dan eventueel nadien wel kan editen naar eigen voorkeur...
Heel wat DAW's hebben aan boord al heel wat samples, of kan je extra packs voor komen met extra samples. Afhankelijk van welke versie van een bepaald pakket je koopt zitten er al meer of minder samples in van waar je kan vertrekken. Kijk bijvoorbeeld ook eens op Splice - Sounds of KSHMR Vol. 1.

Daarnaast werken de meeste DAW's ook met VST's, die kan je apart aankopen, en er zijn er natuurlijk ook gratis te vinden, maar die werken op zowat elke DAW. Dus als je iets aankoopt kan je dat later in andere DAW's ook gebruiken.
 
Terug
Bovenaan