Het teken topic (teek on me)

4 jaar geleden in het ziekenhuis beland wat uiteindelijk een bacteriële hersenvliesontsteking bleek te zijn, door de ziekte van Lyme na een tekenbeet.

Om het in zijn perspectief te zetten heb ik gewoon dikke pech gehad.

Een minderheid van de teken is drager van de bacterie die de ziekte van Lyme kan veroorzaken. Ook al heeft de teek die u heeft gebeten die bacterie, wilt dit nog niet zeggen dat ze deze overdraagt, en nog meer uitzonderlijk is, is dat de bacterie dan in uw hersenen geraakt.

Het heeft me 1 week ziekenhuis gekost (vooral doordat het lang geduurd had eer ze door hadden wat ik had), dan 15 dagen dagelijks antibiotica via een baxter. Heb in totaal 6 maanden thuis gezeten eer ik terug kon gaan werken.
 
Ben zelf een fervente wandelaar (als in elke week meerdere keren gaan wandelen in de natuur als het weer het toelaat) en heb nog maar 1x een teek gehad (op mijn hand) en die had volgens mij zelfs nog geen bloed kunnen zuigen want die teek was met het blote oog amper te zien. Ook als kind heb ik nooit een teek gehad, terwijl ik constant in weilanden speelde, in bomen klom, door struiken kroop, ... Ik vraag mij echt af waar mensen al die teken oplopen. :p
 
Ook als kind heb ik nooit een teek gehad, terwijl ik constant in weilanden speelde, in bomen klom, door struiken kroop, ...
Ik weet niet hoe oud je bent, maar is de populatie aan teken niet toegenomen de laatste 10 jaar?

Vind het vooral vervelend dat je er één kan hebben opgelopen, maar dat je die misschien niet ziet? Gaan mensen echt in elkaars bilspleet gaan inspecteren?
 
Ik weet niet hoe oud je bent, maar is de populatie aan teken niet toegenomen de laatste 10 jaar?

Vind het vooral vervelend dat je er één kan hebben opgelopen, maar dat je die misschien niet ziet? Gaan mensen echt in elkaars bilspleet gaan inspecteren?
Als ik over mijn kindertijd spreek, is dat een 20 jaar geleden. Geen idee of er nu echt zo gigantisch veel meer teken zijn, maar heb nu nog steeds geen teken (buiten die ene keer). Ik ga nu niet door hoog gras liggen rollen, maar ik wandel er wel af en toe eens door en kom regelmatig in bossen. Ik werk ook regelmatig in de tuin. Ik zou dus in principe een hoog risico op teken moeten hebben als ik de media mag geloven.

Een teek merk je wel op als die zich wat volgezogen heeft lijkt mij. Een teek wordt een bolletje en als je je wast zal je dat bolletje normaal wel voelen. Als ik onze kat streel en die heeft een teek, voel ik dat meteen. Die heeft trouwens wel af en toe teken, maar ik denk dat teken veel makkelijker in vacht blijven hangen dan op blote huid. Sowieso weet ik niet waar onze kat overal uithangt, maar dat zullen ongetwijfeld dikwijls plaatsen zijn waar amper/nooit mensen komen. :p

Als ik en mijn vriendin gaan wandelen controleren wij elkaar nooit op teken. Gewoon omdat de kans zo klein is dat je er één hebt en door het feit dat je dat normaal zelf wel zal voelen als je je wast.
 
Er zijn zeer veel teken. Mijn vader heeft er bijna elke week last van in zijn eigen tuin. Draagt sokken over broekspijpen en dan krijgt hij er nog last van. Aantal beten is niet meer te tellen. Herten zitten vol onder de teken en die komen soms tot bij de tuin. Had dat 10 jaar geleden nog nooit gezien
 
Ik heb ooit gehoord dat als je veel last hebt van muggenbeten dat je dan minder last hebt van teken.
Of dat waar is weet ik niet maar bij mij klopt dit wel. Nog nooit een teek gehad en zit toch regelmatig in het groen (tuinieren/lopen/wandelen).
Mijn vader trouwens ook niet en hij zit constant in zijn tuin te werken. Hangt misschien ook wel sterk af van de regio.
 
Er zijn zeer veel teken. Mijn vader heeft er bijna elke week last van in zijn eigen tuin. Draagt sokken over broekspijpen en dan krijgt hij er nog last van. Aantal beten is niet meer te tellen. Herten zitten vol onder de teken en die komen soms tot bij de tuin. Had dat 10 jaar geleden nog nooit gezien
Daar haal je een belangrijk punt aan: teken zitten daar waar ze gastheren vinden, en dan met name grotere zoogdieren.
 
Ik heb ook nog nooit een teek op mijzelf gezien, ga toch zeer regelmatig fietsen (offroad) / wandelen in het bos of tussen hoge grassen. Op trektocht in Zweden in 2011 hadden vrienden van mij veel last van teken, zelfs wanneer ze hun kledij aanpasten naar lange broek/lange mouwen. Ik liep rond in korte broek en korte mouwen en geen enkele teek gezien. Ik vraag me toch af hoe dat komt..
 
Ik heb de indruk dat er bij ons op't moment wat minder zitten. In juni/begin juli had onze hond er echt elke dag eentje in z'n vacht zitten na het wandelen. Maar sinds augustus heb ik er geen enkele meer gezien.
 
De tuin van mijn ouders had vaak aanloopkatjes en eentje daarvan kwam op een morgen en dat beestje zat van ‘s avonds op die ochtend echt vol teken op haar achterzijde. Ze moet bijna vol in een nest of zo beland zijn. Ze moet serieus mottig geweest zijn want ze liet mijn vader toe om er een hele hoop te verwijderen maar toch nog een paar dagen moeten mikken met een speciale spray (eens grootste ongemak weg, was ze weer heel schuw). Onze hond net deze zomer een eerste keer ene gehad, vlak boven zijn oog. Mr S heeft er na het verwijderen de bunsenbrander opgezet (op de teek, niet de hond).
 
Ik heb ook nog nooit een teek op mijzelf gezien, ga toch zeer regelmatig fietsen (offroad) / wandelen in het bos of tussen hoge grassen. Op trektocht in Zweden in 2011 hadden vrienden van mij veel last van teken, zelfs wanneer ze hun kledij aanpasten naar lange broek/lange mouwen. Ik liep rond in korte broek en korte mouwen en geen enkele teek gezien. Ik vraag me toch af hoe dat komt..
Mss zie je gewoon veel slechter dan uw vrienden?

Paar jaar terug een aantal teken bij de kinderen, in frankrijk. Miniscule beestjes. Familielid die bij Natuurpunt werkt, heeft bijna elk jaar prijs door snoei- en beheerswerken in de natuur.
 
Ik heb ook nog nooit een teek op mijzelf gezien, ga toch zeer regelmatig fietsen (offroad) / wandelen in het bos of tussen hoge grassen. Op trektocht in Zweden in 2011 hadden vrienden van mij veel last van teken, zelfs wanneer ze hun kledij aanpasten naar lange broek/lange mouwen. Ik liep rond in korte broek en korte mouwen en geen enkele teek gezien. Ik vraag me toch af hoe dat komt..
Luck? Ik heb 1 keer een teek gehad in Slovenie op mijn borstkas.
Mijn vriendin heeft er al een aantal keer één gehad. Paar weken terug nog op verlof hebben we er tijdens een wandeling één verwijderd maar die moet er nog niet lang gezeten hebben want die was echt mini. Wij hebben we altijd een tekentangetje in onze EHBO set zitten.

Ik denk dat het ook te maken heeft met alertheid misschien? Mijn vriendin is nogal hypochonder en is mega alert op al die dingen, ik ben daar allemaal veel lakser in.
 
Maar de kans is toch altijd groot dat je die niet ziet?
In hoofdhaar, bilspleet, oksel, ... is zo een zwart puntje haast onzichtbaar, niet?
Welk hoofdhaar? :unsure: :tongue:

Nee serieus, op bepaalde plaatsen ga je het inderdaad niet weten. Ik weet gewoon niet hoe snel zo'n beestjes bewegen en hoe gemotiveerd ze zijn van door te kruipen naar die plaatsen die jij noemt als ze ook gewoon in u knieholte een goed plekje vinden... De meest realistische manier dat je teek op u krijgt is mijns inziens toch via u onderbenen door langs hoog gras of begroeing te lopen? En misschien wil ik dat ook liever allemaal niet weten.
 
Mss zie je gewoon veel slechter dan uw vrienden?

Paar jaar terug een aantal teken bij de kinderen, in frankrijk. Miniscule beestjes. Familielid die bij Natuurpunt werkt, heeft bijna elk jaar prijs door snoei- en beheerswerken in de natuur.

Luck? Ik heb 1 keer een teek gehad in Slovenie op mijn borstkas.
Mijn vriendin heeft er al een aantal keer één gehad. Paar weken terug nog op verlof hebben we er tijdens een wandeling één verwijderd maar die moet er nog niet lang gezeten hebben want die was echt mini. Wij hebben we altijd een tekentangetje in onze EHBO set zitten.

Ik denk dat het ook te maken heeft met alertheid misschien? Mijn vriendin is nogal hypochonder en is mega alert op al die dingen, ik ben daar allemaal veel lakser in.
Bij die reis in Zweden hebben we nochtans zeer straf gecontroleerd nadat 2 van mijn vrienden er verschillende hadden, op verschillende dagen.

Zelfs al zijn het miniscule beestjes, na verloop van tijd worden ze toch ook groter? Zelfs al ben je laks moet dat op een bepaald moment toch opvallen?
 
Zelfs al zijn het miniscule beestjes, na verloop van tijd worden ze toch ook groter? Zelfs al ben je laks moet dat op een bepaald moment toch opvallen?
Het hangt er van af waar ze zitten hé. Ik denk bv niet dat ik vaak onder mijn oksels kijk... :unsure:
Mijn vriendin zei bij de laatste teek een paar weken terug wel dat ze een steek had gevoeld en dan de teek zag. Ik weet niet in hoeverre je ze effectief voelt steken. Also: als ik iets voel steken is mijn eerste reactie kloppen niet kijken van "ah tjiens, ik denk dat het een teek is". :tongue:
 
Ik heb voor de eerste keer in mijn leven juist een teek op de bovenkant van mijn voet gehaald.
Was nog heel klein en lichaam was nog niet rood.

Zat al een Lichte rode uitslag rond de teek.

Kunnen volledig uithalen en ontsmet,hopelijk had ie geen ziekte mee🫤

Hij was leefde precies niet meer,ofwel is het een wegloper v d hond die er pilletjes voor krijgt.
 
Ik heb voor de eerste keer in mijn leven juist een teek op de bovenkant van mijn voet gehaald.
Was nog heel klein en lichaam was nog niet rood.

Zat al een Lichte rode uitslag rond de teek.

Kunnen volledig uithalen en ontsmet,hopelijk had ie geen ziekte mee🫤

Hij was leefde precies niet meer,ofwel is het een wegloper v d hond die er pilletjes voor krijgt.
Wat de rode uitslag betreft, best in het oog houden of er geen rode cirkelvorming optreedt.
 
Paar jaar terug een aantal teken bij de kinderen, in frankrijk. Miniscule beestjes. Familielid die bij Natuurpunt werkt, heeft bijna elk jaar prijs door snoei- en beheerswerken in de natuur.
Zoon had het dit jaar ook weer vlaggen in Frankrijk. 2 teken.
 
Terug
Bovenaan