Het probleem met sport(-bonden) in België

BigBear

Member
Ik plaats dit onderwerp naar aanleiding van de kritiek van onze drievoudige Olympische kampioene Nafi op de Belgische Atletiekbond, maar je moet echt niet ver zoeken naar andere problemen die recent aan de oppervlakte kwamen bij andere sportbonden.
Ik heb zelf van veraf wat te maken gehad met een kleinere sportbond, en kreeg daardoor een vrij goed zicht op de werking van zo'n sportbond. En daar gaat mijn inziens een groot probleem mee gepaard...

De sportbonden vertegenwoordigen de clubs. De ledenclubs hebben stemrecht in de algemene vergadering. Zij kiezen bestuursleden en de top van de bond (voorzitter, raad van bestuur) komt meestal voort uit die clubvertegenwoordigers. Op clubniveau, provinciaal niveau (en zelfs op nationaal niveau) zijn die vertegenwoordigers allemaal onbetaald. Clubbestuurders zijn dus typisch de meest toegewijde personen aan de clubs, die zeldzame mensen die al hun tijd in de club steken. Het is tegenwoordig niet makkelijk om een bestuur bij elkaar te krijgen voor een sportclub (of eender welke vereniging). Maar bestuurders op hoger niveau zijn dus politiek gekozen uit die poel van vrijwilligers en dat zijn vaak verre van professionele managers, die dan meestal ook nog eens eigenlijk alleen hun eigen clubbelang willen dienen. Vrijwillige bestuurders beschikken vaak over veel sportieve passie, maar zelden over ervaring met bestuur, financiën of strategisch management. In mijn ervaring hebben ze vaak ook nog een soort van tunnelvisie waarbij ze jarenlang koppig dezelfde koers blijven (en dat héél lang kunnen volhouden omdat er geen limiet staat op hun termijn).
Het gevolg is zichtbaar: terwijl sport op hoog niveau steeds professioneler wordt, blijven de organisaties die onze clubs en atleten ondersteunen vaak amateuristisch.
Voorbeelden genoeg:
* Atletiekbond: zie de recente kritiek van diverse atleten op het WK
* Gymfed: bij het misbruikschandaal bleek dat meldingen niet goed werden opgevolgd, mede door interne cultuur en gebrekkige governance.
* Volley Vlaanderen: zware financiële problemen waarbij het management onder curatele werd geplaatst.
* KBVB: Ook financieel in zwaar water, interne verdeeldheid,...
* Cycling Vlaanderen: onderzoek door inspectie van financiën, recent werd de CEO ontslagen,
....

Allemaal voorbeelden van systemen die te weinig professioneel bestuur hebben. Ikzelf ben er van overtuigd dat dit zal blijven gebeuren zolang er niets gewijzigd wordt hieraan... Uiteraard is het belangrijk dat de achterban, de clubs, vertegenwoordigd worden in het bestuur, maar het mag niet alleen maar een afspiegeling zijn daarvan. Professionele bestuurders zijn geen luxe, maar een basisvoorwaarde om sportbonden geloofwaardig en toekomstbestendig te maken.
Wat mij betreft moeten sportbonden meer worden zoals bedrijven, waarbij de clubs vertegenwoordigd worden in de Raad van Bestuur, maar de dagelijkse leiding moet gebeuren door een professioneel management.

Er is wel een verschil in Vlaanderen vs Wallonië qua beleid

Topsportbeleid in Vlaanderen is nochtans succesvoller dan in Wallonië waarbij vooral Vlaanderen qua prestaties is verbeterd

Topsportbeleid in Vlaanderen is nochtans succesvoller dan in Wallonië waarbij vooral Vlaanderen qua prestaties is verbeterd
Dat klopt, maar ik heb toch de neiging om de Waalse atletiekbond te geloven als zij beweren dat sommigen (= Vlaamse atletiekbond) Nafi liever niet op het WK wilden.
Want zoals ik hierboven al beweer, denkt de Vlaamse atletiekbond alleen aan hun clubs, en dus regeert de gedachte "al het geld dat niet naar Nafi gaat, kan wel naar ons gaan".

Dat klopt, maar ik heb toch de neiging om de Waalse atletiekbond te geloven als zij beweren dat sommigen (= Vlaamse atletiekbond) Nafi liever niet op het WK wilden.
Daar is een artikel over in de Knack
Want zoals ik hierboven al beweer, denkt de Vlaamse atletiekbond alleen aan hun clubs, en dus regeert de gedachte "al het geld dat niet naar Nafi gaat, kan wel naar ons gaan".
Nee zo werkt het niet (en ze hebben schuldenput) want de clubs betalen aan de bond. Zoals je kan lezen compleet omgekeerde dus van wat jij beweert

Laatst bewerkt:
Het probleem met Nafi is dat quasi al haar inkomsten komen van haar 'eigen' sponsors, maar dat ze dan wel in de pas moet lopen van de federatie/bonden. Elke normale mens zou dan vroeg of laat een welgemeende fuck you richten.

Go Nafi, fuck de rest.

Het is wel degelijk een steekspel tussen de Vlaamse en Waalse bond:
Beide bonden willen hun eigen achterban bedienen (kan je hen niet eens kwalijk nemen), maar dan ontbreekt er dus iemand die het grotere plaatje overziet en dit soort zaken voorkomt.

Ik kan alleen met veel kennis qua inhoud spreken over de Vlaamse en Belgische volleybalbond, kort samengevat hebben die de afgelopen jaren er een enorme grote soep van gemaakt. Naast dat ze de federatie financieel volledig de grond hebben ingereden door wanbeleid falen ze op vele manieren in onder ander promotie voor de sport, samenwerking met clubs, inspraak van clubs, enz. Het was/is echt een schande.

Nee zo werkt het niet (en ze hebben schuldenput) want de clubs betalen aan de bond. Zoals je kan lezen compleet omgekeerde dus van wat jij beweert
Er is ondertussen al wat meer naar boven gekomen, en het is Rutger Smidt, topsportcoördinator van Atletiek Vlaanderen, die heeft voorgesteld om Nafi thuis te laten. En dat is zoals Nafi het zelf verwoordt om financiële redenen : "Een atleet zijn broodwinning ontzeggen om daar als federatie zelf garen bij te spinnen" .

Nafi spreekt ook van intimidatie en toxisch leiderschap...

Voor mij dus de zoveelste gefaalde sportbond.

Ik kan alleen met veel kennis qua inhoud spreken over de Vlaamse en Belgische volleybalbond, kort samengevat hebben die de afgelopen jaren er een enorme grote soep van gemaakt. Naast dat ze de federatie financieel volledig de grond hebben ingereden door wanbeleid falen ze op vele manieren in onder ander promotie voor de sport, samenwerking met clubs, inspraak van clubs, enz. Het was/is echt een schande.
Tja, het is een systeemfalen: door de manier waarop sportorganisaties werken, komen systematisch de verkeerde mensen aan de top. Dit zal blijven gebeuren zolang dat systeem niet verandert.

Er is ondertussen al wat meer naar boven gekomen, en het is Rutger Smidt, topsportcoördinator van Atletiek Vlaanderen, die heeft voorgesteld om Nafi thuis te laten. En dat is zoals Nafi het zelf verwoordt om financiële redenen : "Een atleet zijn broodwinning ontzeggen om daar als federatie zelf garen bij te spinnen" .

Nafi spreekt ook van intimidatie en toxisch leiderschap...

Voor mij dus de zoveelste gefaalde sportbond.
Uit mailverkeer zou blijken dat iedereen akkoord was dat er moest getekend worden om mee te mogen, ook de Waalse vertegenwoordigers

De rest is ook maar enkel haar versie

Terug
Bovenaan