Het pijnlijke aften topic!

Als we de andere BG topics volgen, moet er een verband zijn met vroeger sterven :p

Ik zou nu ook niet overwegen om te roken om minder last te hebben van aften... Maar ook geen idee wat de verklaring zou zijn!
Minder aften zorgt ervoor dat je vroeger sterft! :D

Het vreemde is dat een aft uiteindelijk een beschadiging van uw mondslijmvlies is... En dat is exact wat roken ook doet. De logica zou zijn dat het het erger maakt (ik vermoed wel dat het het genezingsproces vertraagt). Maar raar genoeg is het dus niet zo.

Vroeger heel vaak (elke maand of elke 2 maand), maar sinds enkele jaren eigenlijk geen enkele meer gehad. Kan me zelfs niet meer herinneren wanneer de laatste was.

Als het een troost mag wezen: ik denk ook dat dit automatisch afneemt met ouder te worden.

Mijn moeder had er vroeger ook erg veel last van (in haar 30er jaren, net zoals ik), en nu heeft zij ook nooit geen meer, net zoals ik.

Ik heb er ook nog af en toe last van. Afhankelijk van de plaats is het soms echt een pijnlijke bedoeling. wat bij mij helpt is een wattenstaafje eens in de pure alcohol te doppen en dit er tegen te duwen (dit ga je wel eens voelen😅). Daarna ben je er eigenlijk zo goed als zeker vanaf. Soms is 2 keer nodig als het echt een grote is!

Ik had er vorige week 3, waarvan één op de tong die enorm pijnlijk was bij eten en spreken.
Aften kunnen je helemaal onderuit halen, fysiek en mentaal.

Preventief zou ik nergens op focussen, af en toe heb je gewoon de pech om met aften te maken te hebben.

Wat mij er nu wel door gekregen heeft is dat ik voor het eten mijn aften telkens verdoofd heb met xylocaïne. Dat is wat ook ingespoten wordt in de huid vooraleer er gehecht wordt.
Ik duwde een wattenstaafje in die vloeistof en vervolgens tegen de aft. 1 a 2 u pijnvrij nadien. Er is ook wel een lidocaine gel beschikbaar om aan te brengen.

In genezende producten geloof ik niet voor een aft.
Tijd uitzitten en met tijd en stond eens verdoven…

Regelmatig last en ik gebruik dan Hextril. Paar keer de mond spoelen per dag en de aft is dan vrij snel weg. Hoe snel weet ik niet, maar de pijn is dan doorgaans wel weg na een dag (of twee).

Al de rest al geprobeerd, vind Hextril veruit het effectiefst en doet geen pijn bij het gebruik.

Dat is effectief een gedocumenteerd effect. Rokers hebben minder last van aften. No idea why.
Moh. Ik was mij net bij dit topic aan het afvragen waarom ik er vroeger, als puber en kind, zoveel meer last van had. Vaker en meer pijn. Nu af en toe een kleintje, op puntje van m'n tong, doet een avondje ambetant maar niet pijnlijk en dan is het weg.

Oh.

Ik heb een paar jaar ontzettend veel last gehad van hardnekkige aften. Om de paar weken had ik wel prijs en mijn hele mond zat ook vol. Wat ik ook deed niks leek te helpen. Mijn huisarts heeft mij dan uiteindelijk na veel trial en error een gel voorgeschreven die hydrocortisone en lidocaïne bevat en ook aangeraden om over te schakelen naar een zachtere tandenborstel. Sindsdien geen last meer van gehad. Al 4 jaar aften vrij. Misschien kan je daar is achter vragen? De gel wordt in de apotheek zelf gemaakt en heeft dus geen naam. De exacte percentages van de lidocaïne en hydrocortisone ken ik niet uit mijn hoofd, maar ik kan er altijd is achter vragen als je wil.
B12 tekorten kunnen trouwens ook aften veroorzaken, dus misschien helpt het om dat is te checken.

Laatst bewerkt:
Ik heb een paar jaar ontzettend veel last gehad van hardnekkige aften. Om de paar weken had ik wel prijs en mijn hele mond zat ook vol. Wat ik ook deed niks leek te helpen. Mijn huisarts heeft mij dan uiteindelijk na veel trial en error een gel voorgeschreven die hydrocortisone en lidocaïne bevat en ook aangeraden om over te schakelen naar een zachtere tandenborstel. Sindsdien geen last meer van gehad. Al 4 jaar aften vrij. Misschien kan je daar is achter vragen? De gel wordt in de apotheek zelf gemaakt en heeft dus geen naam. De exacte percentages van de lidocaïne en hydrocortisone ken ik niet uit mijn hoofd, maar ik kan er altijd is achter vragen als je wil.
B12 tekorten kunnen trouwens ook aften veroorzaken, dus misschien helpt het om dat is te checken.
Dat is misschien nog een idee. Dat is op voorschrift zeker? Mijn schoonouders zijn apothekers, dus kan altijd eens polsen bij hun.

Wij hebben zo'n Oral B tandenborstel, heb niet echt het idee dat het daar aan ligt eerlijk gezegd.

Ik had er vorige week 3, waarvan één op de tong die enorm pijnlijk was bij eten en spreken.
Aften kunnen je helemaal onderuit halen, fysiek en mentaal.

Preventief zou ik nergens op focussen, af en toe heb je gewoon de pech om met aften te maken te hebben.

Wat mij er nu wel door gekregen heeft is dat ik voor het eten mijn aften telkens verdoofd heb met xylocaïne. Dat is wat ook ingespoten wordt in de huid vooraleer er gehecht wordt.
Ik duwde een wattenstaafje in die vloeistof en vervolgens tegen de aft. 1 a 2 u pijnvrij nadien. Er is ook wel een lidocaine gel beschikbaar om aan te brengen.

In genezende producten geloof ik niet voor een aft.
Tijd uitzitten en met tijd en stond eens verdoven…
Ik begrijp het helemaal. Heb er nu 2 op mijn tong. Langs elkaar, maar eentje aan de bovenkant en de andere aan de onderkant. Een gevolg van op mijn tong te bijten. Het is echt een helse pijn. Eten is enorm moeilijk en ik slaap er zelfs slecht van. Soms zelfs hoofd- en tandpijn door uitstraling. Mijn vrouw zal wel vinden dat ik overdrijf (omdat ik een man ben :unsure: ), maar dit put echt uit.

Heb ooit eens eentje op mijn bovenlip gehad. De tandarts had daar geprikt met haar gereedschap bij een wortelkanaalbehandeling. Toen het verdoofd was natuurlijk geen pijn, maar erna was het een hel. Tranen in mijn ogen bij het eten van de pijn. Nog nooit meegemaakt.

Ik spoel momenteel met Betadine, dat lijkt wel te helpen en Urgo filmgel voor het te verdoven. Vooral die Urgo is een helse pijn wanneer je het erop smeert.

Mensen die nooit aften hebben, kunnen ook echt niet inschatten hoeveel pijn dat eigenlijk doet. Mijn vrouw heeft "ooit eens een aft gehad" en was er dan 3 dagen later van af. Ik zit daar dan 3 weken af te zien :P

Dat is misschien nog een idee. Dat is op voorschrift zeker? Mijn schoonouders zijn apothekers, dus kan altijd eens polsen bij hun.

Wij hebben zo'n Oral B tandenborstel, heb niet echt het idee dat het daar aan ligt eerlijk gezegd.
Als ik het mij goed herinner kan je dat ook zonder voorschrift halen, maar het is wel vrij duur zonder (althans toch in mijn apotheek).

Ik denk dat ik door ruw te poetsen wondjes creëerde waar aften uit voortkwamen. Nu ieders lichaam is anders natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Ik heb er zowat mijn hele leven last van gehad tot 32 jaar.

In mijn jeugd begon het al, maar het begon pas heel hard uit de hand te lopen toen ik ging werken, namelijk: in ploegsysteem.
Constant moe zijn, onregelmatig uren om te eten, onregelmatig leven...
Dat moet het gewoon geweest zijn.
Soms had ik er zelfs 2 tegelijk in mijn mond, tot zelfs in mijn keel !

En dan, toen ik 32 jaar werd, een normalere uren job, met perfect getimed bioritme, nooit meer moe, heb ik GEEN ENKELE meer gehad. (ben er nu 40)

(ook allerhande middeltjes geprobeerd, niets hielp)

Ge kunt proberen met vitamine kuur (vooral D dacht ik, en ijzer). Schijnt te helpen... maar bij mij dus niet.
klopt!
Ik heb ook schiften en nachtshiften, vooral tijdens de omwisseling van nacht naar dag heb ik er vaak last van.

Maar vitamine D kuur hielp bij mij wel merkbaar, alsook meer verplicht zonlicht in de winter.

Wat hier al eens voor aften durfde te zorgen waren versleten borsteltjes van de elektrische tandenborstel.

Naar het schijnt lokt parmezaanse kaas aften uit, fabel of feit? Ik heb per kwartaal wel eens een aft, zeer vervelend. Er is niks dat echt helpt, die urgofilm maakt de aft soms nog groter merk ik. Medrol in een stootkuur zou helpen volgens de huisarts, al is dat misschien overkill voor één aft.

Spoelen met zoutwater. Dan trekken ze zeer snel weg. Het is écht pijnlijk de eerste minuut maar daarna snel verlichting. Zo vaak spoelen als je aankan 🙃

Wat hier al eens voor aften durfde te zorgen waren versleten borsteltjes van de elektrische tandenborstel.
Best mogelijk.

Aften zijn zeker vaak het gevolg van kleine wondjes in je mond. Dus als je met een versleten tandenborstel uitschuift en je maat een krasje op je wang of dergelijke.... Kan dit zeker voor een aft zorgen.

Terug
Bovenaan