Het pijnlijke aften topic!

Wilcao

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik ben één van de gelukkigen die met regelmaat één of meerdere aften mag verwelkomen. Ook al vanalles geprobeerd, maar niks lijkt te werken. Nog mensen die hier veel last van hebben en misschien wel een wondermiddel gevonden hebben?
 
Ik ben één van de gelukkigen die met regelmaat één of meerdere aften mag verwelkomen. Ook al vanalles geprobeerd, maar niks lijkt te werken. Nog mensen die hier veel last van hebben en misschien wel een wondermiddel gevonden hebben?
Ik heb er zowat mijn hele leven last van gehad tot 32 jaar.

In mijn jeugd begon het al, maar het begon pas heel hard uit de hand te lopen toen ik ging werken, namelijk: in ploegsysteem.
Constant moe zijn, onregelmatig uren om te eten, onregelmatig leven...
Dat moet het gewoon geweest zijn.
Soms had ik er zelfs 2 tegelijk in mijn mond, tot zelfs in mijn keel !

En dan, toen ik 32 jaar werd, een normalere uren job, met perfect getimed bioritme, nooit meer moe, heb ik GEEN ENKELE meer gehad. (ben er nu 40)

(ook allerhande middeltjes geprobeerd, niets hielp)

Ge kunt proberen met vitamine kuur (vooral D dacht ik, en ijzer). Schijnt te helpen... maar bij mij dus niet.
 
Ik heb er zowat mijn hele leven last van gehad tot 32 jaar.

In mijn jeugd begon het al, maar het begon pas heel hard uit de hand te lopen toen ik ging werken, namelijk: in ploegsysteem.
Constant moe zijn, onregelmatig uren om te eten, onregelmatig leven...
Dat moet het gewoon geweest zijn.
Soms had ik er zelfs 2 tegelijk in mijn mond, tot zelfs in mijn keel !

En dan, toen ik 32 jaar werd, een normalere uren job, met perfect getimed bioritme, nooit meer moe, heb ik GEEN ENKELE meer gehad. (ben er nu 40)

(ook allerhande middeltjes geprobeerd, niets hielp)
Heb er nu 2 op mijn tong naast elkaar. Echt een hel. Heb er zo vaak dat de gewone pijnlijke mij niks meer doen, maar soms zitten er echt pijnlijke tussen waarbij eten een hel is. Meestal inderdaad bij wat slaapgebrek of een verkoudheid (lager immuunsysteem).
 
Heb er nu 2 op mijn tong naast elkaar. Echt een hel. Heb er zo vaak dat de gewone pijnlijke mij niks meer doen, maar soms zitten er echt pijnlijke tussen waarbij eten een hel is. Meestal inderdaad bij wat slaapgebrek of een verkoudheid (lager immuunsysteem).
Van tandpasta wisselen? Sinds ik Paradontax gebruik heb ik er een pak minder last van.
 
Heel af en toe heb ik er eens last van maar weet er ook niks aan te doen. Het is zo random en maar heel af en toe dus dat ik er geen oorzaak kan op plakken.

Collega van mij vroeger had er geen last van als hij Colgate tandpasta gebruikte. Vanaf dat hij een ander merk gebruikte, had hij er last van. 🤷‍♂️
 
Hier ook enorm vaak last van aften.
Ik ben sinds een tweetal maand begonnen met een tandpasta zonder natriumlaurylsulfaat (ook gekend als sodium lauryl sulphate of SLS). Heb wel al één aft gehad ondertussen, maar het lijkt verminderd. Het is moeilijk te zeggen hoeveel het statistisch beter is. Eigenlijk zou ik daarvoor een soort aftenlogboek moeten bijhouden. Het is jammer genoeg een homeopatische tandpasta, dus ook geen fluor. Wat wel meteen opvalt is hoeveel gewone tandpasta 'prikt' in uwe mond als je enkele weken zo'n zachte homeopathische tandpaste gebruikt. Kan me wel inbeelden dat dat prikkend gevoel gepaard gaat met irritatie van de mond dat aften in de hand kan werken. Volgende keer eens een tandpasta met fluor en zonder sls kopen. Al gaan de twee precies bijna altijd samen.

Er is ooit één wondermiddel op de markt geweest dat aften instant dichtbrandt, genaamd 'Oralmedic', maar ik weet niet wat ermee gebeurd is, want het is nergens nog beschikbaar bij apothekers. Ook extreem duur, 4 euro voor één aft. En het resultaat was ook niet 100% gegarandeerd. Ik denk dat het ongeveer 70% van de aften direct volledig onschadelijk maakte (als in: pijn volledig weg na één applicatie), maar in 30% van de gevallen kon de aft toch nog 'doorbreken'. Wel nog online beschikbaar blijkbaar.

Ik gebruik nu weer gewoon goeie ouwe pyralvex om mijn aften te behandelen. De pijn vermindert toch wel veel als ik eens een momentje veel last heb. Jammer genoeg is het alleen maar pijnbestrijdend, helpt totaal niet om de aften sneller weg te doen.
 
Laatst bewerkt:
Vers stuk gember tegen de aft houden, is pijnlijk blijkbaar maar zou wel binnen een paar uur moeten helpen.

Ook maar van horen zeggen dus geen idee of het effectief werkt.
 
Aluin helpt ook maar het doet wel eerst mega veel pijn. Ik had er vroeger ook last van maar dat is geminderd, waarom geen idee.
Vroeger ooit eens mondwater gehad met lidocaine as bestanddeel en dat hielp enorm maar dat krijg je niet zomaar.
 
Er is ooit één wondermiddel op de markt geweest dat aften instant dichtbrandt, genaamd 'Oralmedic', maar ik weet niet wat ermee gebeurd is, want het is nergens nog beschikbaar bij apothekers. Ook extreem duur, 4 euro voor één aft. En het resultaat was ook niet 100% gegarandeerd. Ik denk dat het ongeveer 70% van de aften direct volledig onschadelijk maakte (als in: pijn volledig weg na één applicatie), maar in 30% van de gevallen kon de aft toch nog 'doorbreken'. Wel nog online beschikbaar blijkbaar.
Oralmedic is inderdaad een wondermiddel. Dat doet 1 minuut bijtend pijn bij het aanbrengen en nadien heb je een soort filmlaagje over je aft die een dag of 3 beschermd. En inderdaad soms moet je een 2de x proberen tot je pijnvrij bent.

Hier heb ik ook jaren enorm veel last gehad ervan en sinds ik meer let op mijn vermoeidheid en dus vroeger ga slapen en minder fysiek werk doe dan vroeger heb ik nog zelden aften.
 
Geen wondermiddel maar wel minder last van sinds ik Parodontax gebruik (niet voor die reden overgeschakeld trouwens) en vooral veel minder last sinds ik probeer meer te slapen, dat heeft volgens mij het grootste effect gehad.

- Wat gedeeltelijk hielp: Urgo Filmogel, klinkt gelijkaardig aan Oralmedic maar minder doeltreffend... Ook een middel dat de plaatselijke apotheek zelf maakt, zou moeten kijken of ik daar nog een verpakking van heb, maar dat was ook maar gedeeltelijk doeltreffend.
- Wat totaal niet hielp: Mercurochrome
 
Vers stuk gember tegen de aft houden, is pijnlijk blijkbaar maar zou wel binnen een paar uur moeten helpen.

Ook maar van horen zeggen dus geen idee of het effectief werkt.
Ook al geprobeerd, maar ook dat hielp niet :cry:
 
Heb zo'n bruine vloeistof (in een flesje met geel etiket) thuis liggen, maar dat maakt het precies erger. Die producten die een film erover leggen, werken wel tegen de pijn. Helaas genezen ze niet echt.
 
Propolis tinctuur van de imker (propolis opgelost in alcohol). Dat legt er een laagje over en vaak zijn ze 1 à 2 dagen later weg, maar niet altijd, het is geen wondermiddel.

Hier met perioden last van, vooral stressgerelateerd.
 
Heb zo'n bruine vloeistof (in een flesje met geel etiket) thuis liggen, maar dat maakt het precies erger. Die producten die een film erover leggen, werken wel tegen de pijn. Helaas genezen ze niet echt.
Ik heb er ook heel lang last van gehad.
Dat flesje (pyralvex) werkt wel, alleen pikt het initieel enorm, en de smaak is ook vrij degoutant. Daarna ook overschakeld naar zo'n film, en dat helpt wel echt goed tegen de pijn. Maar, echt een oplossing voor snellere genezing heb ik ook nooit gevonden.

Ondertussen is het een tijd geleden dat ik er nog 1 gehad heb, geen idee wat ik veranderd heb...
 
Heb zo'n bruine vloeistof (in een flesje met geel etiket) thuis liggen, maar dat maakt het precies erger. Die producten die een film erover leggen, werken wel tegen de pijn. Helaas genezen ze niet echt.
Je bedoelt Pyralvex.

Meh, nooit geholpen bij mij.
 
Zijn hier onder de slachtoffers ook rokers?
Ik had vroeger massa's aften, tot ik begonnen ben met roken ergens rond mn 20 jaar. Toen had ik er geen enkele meer.
Aan 26 jaar ben ik toen 2 jaar cold turkey gestopt , aften kwamen terug.
Ondertussen rook ik terug (stuk minder, gecombineerd met vape). Guess what ...
:)

legal disclaimer: ik wil niemand aanzetten tot roken dmv bovenstaande post
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt Pyralvex.

Meh, nooit geholpen bij mij.
Dat is het idd.

Zijn hier onder de slachtoffers ook rokers?
Ik had vroeger massa's aften, tot ik begonnen ben met roken ergens rond mn 20 jaar. Toen had ik er geen enkele meer.
Aan 26 jaar ben ik toen 2 jaar cold turkey gestopt , aften kwamen terug.
Ondertussen rook ik terug (stuk minder, gecombineerd met vape). Guess what ...
:)
Geen roker. Overweeg het nu ook wel niet om van de aften af te geraken :unsure: .
 
Zijn hier onder de slachtoffers ook rokers?
Ik had vroeger massa's aften, tot ik begonnen ben met roken ergens rond mn 20 jaar. Toen had ik er geen enkele meer.
Aan 26 jaar ben ik toen 2 jaar cold turkey gestopt , aften kwamen terug.
Ondertussen rook ik terug (stuk minder, gecombineerd met vape). Guess what ...
:)

legal disclaimer: ik wil niemand aanzetten tot roken dmv bovenstaande post
Dat is effectief een gedocumenteerd effect. Rokers hebben minder last van aften. No idea why.
 
Dat is effectief een gedocumenteerd effect. Rokers hebben minder last van aften. No idea why.

Als we de andere BG topics volgen, moet er een verband zijn met vroeger sterven :p

Ik zou nu ook niet overwegen om te roken om minder last te hebben van aften... Maar ook geen idee wat de verklaring zou zijn!
 
Terug
Bovenaan