Het Flightsim-topic

Thin Liz

Well-known member
Crowdfunder FE
Mijn initieel gedacht was om een DCS-topic op te starten, maar omwille van het serieuze niche-gehalte zal ik het toch wat breder nemen :)

Post hier je ervaringen en tips/trics, van vroeger of nu, over flightsims allerhande: Microsoft FS, DCS, Falcon (BMS), X-plane...LHX Attack Chopper ( :D )

Serieus benieuwd of hier nog fans zijn.

Ik ben al enige tijd bezig met DCS in VR omgeving te draaien, wat IMO fantastisch is. Ik raak zelfs geen flightsim meer aan zonder VR. De leercurve is gigantisch, maar je krijgt zoveel terug. Momenteel bezig met de F18-module, wat algemeen aanzien wordt als één van de beste in de reeks.

Ik betwijfel het, het MSFS2020 is een doodse bedoening :confused:

DCS speel ik zelf niet dus daar kan ik weinig over zeggen.

Vlieg wel vaak even in MSFS2020. Zalig na een vermoeiende dag wat rondvliegen maar een serieuze flightsimmer zal ik mij ook niet noemen. :D

Ben wel op zoek naar een HOTAS om de ervaring wat beter te maken maar dat is blijkbaar niet alles om aan te geraken.

YESSS, fervent simmer hier. Jaaaren met een x360 controller rondgevlogen, wat bij een airliner wel ok is.
Aangezien mijn pijlen het laatste jaar vooral op DCS gericht zijn mij toch eens in de kosten gestoken en een TM Warthog Hotas gekocht.
Valt nog onder de instap als je kijkt wat je allemaal kan kopen maar wel heel erg tevreden. Direct een compleet andere ervaring.
Rudderpedals zijn ook een must voor Flightsim. Voorlopig doe ik het met dat instapsetje van TM. Werkt wel maar daar stopt het ook.

Kort na mijn HOTAS een off-brand Track-ir 5 gekocht op Amazon. Identiek aan de Originele maar 80 EUR goedkoper. Is voor mij een echte game-changer. VR kan ik echt niet verdragen. Het blijft onmogelijk om Gate-Gate te vliegen zonder die bril te moeten afzetten.

UIteindelijk ook een G9 odyssey gekocht..... 49" Super ultra widescreen plezier. Echt de max, zeker in combinatie met die Track-ir.

Wat betreft games blijft Fs2020 voor de semi-serieuze simmer een beetje achter. Begrijp mij niet verkeerd, de game ziet er magnifiek uit en zal de komende decade zoiezo de Go2 worden wat betreft commercial airliners en kleiner. VFR vanuit EBKT naar mijn huis vliegen is iets waar we niet van durfden dromen. Helaas nog geen enkele study-level airliner. Als PMDG zijn 737,747 en 777 reeks ooit in FS2020 krijgt ben ik een tevreden man.
En voor ECHT study-level ga ik snel terug DCS starten, ongeloofelijk hoeveel je krijgt voor 45EUR (na discount)met een A10, F/A-18, F-16.
En met een 10EUR campaign ben je soms echt 100 uur zoet.
Ook de community voor DCS is super. De meeste DCS spelers zijn ook redelijk gedreven en gaan echt next-level op hun airframe. Learning curve op High-fidelity is brutaal maar het loont. Geen enkele game heeft mij ooit de rush kunnen bezorgen als een DCS multiplayer sessie. Blijft wel een beperkt publiek aanspreken, maar de blijvers hebben de tijd van hun leven.

Hier ook fan van vooral militaire filightsims en specifiek nog het meest van helicopters. In periodes bengel ik tussen race-sim en flight-sim... ik koop van beide niche genres meestal (bijna) alle producten, kwestie van deze ontwikkelaars met een relatief kleine afzetmarkt toch maximaal te steunen. MS Flightsim 2020 heb ik dus nog niet geprobeerd....

Alles tussen Microprose strike fighter 3 en DCS is hier wel in meer of mindere mate de revue gepasseerd en staat hier nog steeds in de kast. Naast DCS vind ik IL2-Battle of Stalingrad (WW2) ook wel een topper. VTOL VR vond ik ook iets speciaal maar 't is wel geen sim als DCS....

Qua hardware heb ik ook al een hele hoop "versleten", van FCLS/TQS/RCS naar saitek x52 (bah) en nu modded warthog en MFG crosswind.

Ik heb ook lange tijd een Track IR gebruikt, ondertussen ben ik aan m'n derde VR headset: HP Reverb. In DCS: mindblowing!

Kersjes op de taart: Gametrix Jetseat en Realteus Forcefeel. Verder nog leuke software-uitbreidingen voor DCS: Tacview (vlieganalyse), ook Voiceattack/viacom pro (communicatie met stem) zijn zeker de moeite eens je het gewoon bent en verhogen enorm het realiteitsgevoel. (Ik moet eigenlijk alles weer opnieuw installeren en instellen na een recente systeemcrash...aargh)

Eigenlijk niks te kort behalve.....tijd. Zeker vermits ik de laatste jaren m'n vrije tijd vooral passeer met het onder de knie krijgen van het muziekinstrument dat ook in jouw (@Thin Liz) avatar staat...🤘

TIP: Zet DCS op een M.2 NVME SSD met genoeg vrije ruimte. Iedereen weet wel dat je veel RAM en een vlugge CPU en GPU nodig hebt maar dit wordt soms over het hoofd gezien...

TIP: Zet DCS op een M.2 NVME SSD met genoeg vrije ruimte. Iedereen weet wel dat je veel RAM en een vlugge CPU en GPU nodig hebt maar dit wordt soms over het hoofd gezien...
Met DCS in VR blijft het altijd wat bang afwachten wat de volgende patch doet. Nu met die wolken...knap, maar dat wolkendek danst in zijn geheel alle kanten op. Op zich valt het wat betreft prestaties nog mee op mijn GTX1070. Maar je merkt dat het maar net gepast is. Toch zou ik niet meer willen wisselen voor een gewoon scherm.
Die X52 is mijn huidige setup. Niet ideaal, maar ik speel er ook nog Star Citizen mee. Je kan niet alles hebben en het is op zich al een dure hobby :)

Is er nu al wat nieuws ivm die gecapte downloadsnelheid in msfs?
Op Tweakers ook een hoop telenet klanten die dit melden.

Wat ik nog kunnen testen heb is dat het enkel bij residentiële producten is. Telenet Business producten hebben er geen last van als ook Proximus niet.

Alle IP's die MSFS aandpreekt zijn IP's die ook voor Azure gebruikt worden dus een beetje vreemd dat dit gelimiteerd wordt.

Bij Telenet support horen ze het natuurlijk in Keulen donderen maar bon de problematiek overstijgt dan ook eerste lijn support vrees ik.

Ik heb 2 weken geleden flight simulator voor de eerste keer geinstalleerd.
Heb 4 dagen over gedaan om die update van 200gb te downloaden...

Terug
Bovenaan