Herstellingen aan bedrijfswagen: hoe wordt dit geregeld?

Ik krijg altijd een gratis stepje. Zoef naar huis op 10min. Zoef terug naar de garage op 10min. Is dat geen optie ?

Nog nooit een garage geweten dat niet anal deed over vervangwagens... Ofwel moet je hem voor 7 (!) smorgens ophalen. Ofwel moet je hem minstens 2 d houden. Ofwel moet je ... Weet ik veel wat.
Het is definitief afgekeurd door de Lease (Categorie wagen hebben ze aanvaard maar omdat ik de vervangwagen < 24 uur in mijn bezit had ..) en ik moet de vervangwagen voor mijn 2 jaarlijks wagenonderhoud dus zelf betalen. Het bedrag: 55 eurokes. Meh. Een stepje bleek sowieso geen optie te zijn (de garage heeft er geen).

Dus of te wel moest ik ne halve dag verlof nemen. Of te wel had ik de wagen moeten droppen en zien dat ik terug naar huis geraakte.
Of te wel moest ik zelf een vouwfietsje voorzien om een half uur heen en nog eens een half uur terug te rijden.

Ik ga dit dan gewoon inboeken als werk gerelateerde onkosten.

Laatst bewerkt:
Het is definitief afgekeurd door de Lease (Categorie wagen hebben ze aanvaard maar omdat ik de vervangwagen < 24 uur in mijn bezit had ..) en ik moet de vervangwagen voor mijn 2 jaarlijks wagenonderhoud dus zelf betalen. Het bedrag: 55 eurokes. Meh. Een stepje bleek sowieso geen optie te zijn (de garage heeft er geen).

Dus of te wel moest ik ne halve dag verlof nemen. Of te wel had ik de wagen moeten droppen en zien dat ik terug naar huis geraakte.
Of te wel moest ik zelf een vouwfietsje voorzien om een half uur heen en nog eens een half uur terug te rijden.

Ik ga dit dan gewoon inboeken als werk gerelateerde onkosten.

Dat zou bij ons dan weer een "nogo" zijn. Geen enkele onkost voor transport wordt betaald als je een auto hebt.

Trein omdat je in brussel moet zijn, nop, pak je auto maar.
AdBlue tanken in een garage en niet een tankstation met je kaart, nop.
Elke andere kost die niet via een onderhouds, banden, of schadefactuur komt, nop.

(Kunnen ze dat niet gewoon bij de onderhoudsfactuur erbij lappen en fingers crossed dat ze het niet zien ?)

(Kunnen ze dat niet gewoon bij de onderhoudsfactuur erbij lappen en fingers crossed dat ze het niet zien ?)
Dat is te laat. De garage had dit kunnen voorstellen (ze weten beter als ikzelf hoe de regels in elkaar steken) maar ze hebben dat niet gedaan.

Dat zou bij ons dan weer een "nogo" zijn. Geen enkele onkost voor transport wordt betaald als je een auto hebt.
Dat was bij de firma's waar ik voordien werkte het geval. Letterlijk niks werd extra terugbetaald.
Klant in Sint Gillis en daardoor dagelijks 4u met de wagen in de file? Pech!
Dan moest je maar om 5u in de ochtend vertrekken wilde je maar 3u in de file staan.

Thuiswerk? Nope! Dat kon je ook vergeten. 5 dagen naar Brussel en klaar.

Maar bij mijn huidige werkgever zijn ze flexibeler.
Het voordeel van werkervaring en switchen van werkgever.

Ik weet niet of het in dit geval aanvaard wordt maar ik ga het proberen. Ik zeg er gewoon niks van. Ik plaats het gewoon bij op de onkostennota en we zien wel of het afgekeurd wordt of niet.

Worst case vraag ik straks gewoon achter extra opslag. ;)

Laatst bewerkt:
Dat is te laat. De garage had dit kunnen voorstellen (ze weten beter als ikzelf hoe de regels in elkaar steken) maar ze hebben dat niet gedaan.

Dat was bij de firma's waar ik voordien werkte het geval. Letterlijk niks werd extra terugbetaald.
Klant in Sint Gillis en daardoor dagelijks 4u met de wagen in de file? Pech!
Dan moest je maar om 5u in de ochtend vertrekken wilde je maar 3u in de file staan.

Thuiswerk? Nope! Dat kon je ook vergeten. 5 dagen naar Brussel en klaar.

Maar bij mijn huidige werkgever zijn ze flexibeler.
Het voordeel van werkervaring en switchen van werkgever.

Ik weet niet of het in dit geval aanvaard wordt maar ik ga het proberen. Ik zeg er gewoon niks van. Ik plaats het gewoon bij op de onkostennota en we zien wel of het afgekeurd wordt of niet.

Worst case vraag ik straks gewoon achter extra opslag. ;)
Moet eerlijk zijn, 55 EUR... Dat is dan de tijd en frustratie dat je erin steekt niet waard lijkt me, les geleerd en volgende keer weet je beter? (alé, goed dat je probeert hé, maar om opslag te gaan vragen omdat er een rond een bepaalde onkost nu eenmaal een afspraak is dat deze niet wordt terugbetaald... Gekke reden om opslag te vragen)

Moet eerlijk zijn, 55 EUR... Dat is dan de tijd en frustratie dat je erin steekt niet waard lijkt me, les geleerd en volgende keer weet je beter? (alé, goed dat je probeert hé, maar om opslag te gaan vragen omdat er een rond een bepaalde onkost nu eenmaal een afspraak is dat deze niet wordt terugbetaald... Gekke reden om opslag te vragen)
Tijd en frustratie om dat gewoon in een onkostennota te steken?

Mij lijkt dat het perfect waard.

Voor 1€ zou ik nog zeggen van meh.
Maar er zijn mensen die 4/5de werken om met een flexijob meer netto over te houden dan als ze op hun job gewoon voltijds werken. Of mensen die met flexijobs een zaterdag in de horeca een paar uur extra gaan werken om 50€ extra te verdienen op die week.

Het is geen reden om opslag te gaan vragen. Maar ik kan mij wel inbeelden dat als dat de geldende regels zijn. Dat je zelf mag opdraaien voor bepaalde kosten. En dit anders is dan zoals je het initieel had verwacht. Dat je dat wel gaat proberen te compenseren. En dan is het wel weer logisch dat je het probeert.

Maar puur op zijn eigen heb je gelijk dat het geen justifiërende reden is.

Een vervangwagen is inbegrepen in mijn contract voor wagenonderhoud.
Ik krijg toch de factuur gepresenteerd.

Ik bel met de lease:
Leaseplan: Ah ja maar alleen als het onderhoud langer duurt dan 24u. :unsure:
Ik: Heu nooit aldus?
Leaseplan: Ah ja maar alleen wagens van cat A. Je hebt ene genomen van cat B.
Ik: Ik vraag gewoon ne vervangwagen. Ze geven mij er dan gewoon ene hé.
Leaseplan: Heu ja sorry meneer u moet het dan toch zelf betalen hoor! *klik!*

**** this. Ik boek het dan wel in als onkostennota. Ik hou mij niet bezig met deze ****.
Na 15 jaar dienst en 15 jaar via dezelfde Lease erger ik mij hier wel in.

Het gaat trouwens over amper 55€. Ze gaan failliet als ze deze factuur betalen zeker? Cynisch.
Ik wacht gewoon in de garage op mijn wagen en kan van daar perfect verder werken.
Bonus: gratis (lekkere) koffie!

Ik verbaas me er altijd over dat er zoveel bedrijven dat hele gegeven van vervangwagen (of alternatieven zoals kunnen werken vanuit de garage) niet beter regelen - de kost van €55 (of minder) op een jaar voor een vervangwagen is niets vergeleken met de kost van een leasecontract.

Bij een vorige werkgever hadden ze rechtstreeks met een aantal grote garages onderhandeld over het terbeschikking stellen van en de kost van een vervangwagen tijdens jaarlijks onderhoud, dat was een zeer duidelijk systeem: je wist op voorhand bij welke garages je wel recht had op een vervangwagen, zolang je dat aangaf bij het inplannen van onderhoud.

Tijd en frustratie om dat gewoon in een onkostennota te steken?

Mij lijkt dat het perfect waard.

Voor 1€ zou ik nog zeggen van meh.
Maar er zijn mensen die 4/5de werken om met een flexijob meer netto over te houden dan als ze op hun job gewoon voltijds werken. Of mensen die met flexijobs een zaterdag in de horeca een paar uur extra gaan werken om 50€ extra te verdienen op die week.

Het is geen reden om opslag te gaan vragen. Maar ik kan mij wel inbeelden dat als dat de geldende regels zijn. Dat je zelf mag opdraaien voor bepaalde kosten. En dit anders is dan zoals je het initieel had verwacht. Dat je dat wel gaat proberen te compenseren. En dan is het wel weer logisch dat je het probeert.

Maar puur op zijn eigen heb je gelijk dat het geen justifiërende reden is.
De onkostennota ingeven vind ik uiteraard normaal dat hij het probeert. Maar de frustratie die er van komt en het opboeien enkele dagen en het loonsopslag gaan vragen omwille daarvan... Dat snap ik niet.

Maar ik begrijp inmiddels dat het allemaal niet zo eenvoudig is :)

Bij een vorige werkgever hadden ze rechtstreeks met een aantal grote garages onderhandeld over het terbeschikking stellen van en de kost van een vervangwagen tijdens jaarlijks onderhoud, dat was een zeer duidelijk systeem: je wist op voorhand bij welke garages je wel recht had op een vervangwagen, zolang je dat aangaf bij het inplannen van onderhoud.
Zo is dat bij ons.
Maar ik mag er wel 1h30 voor rijden naar Wilrijk :sarcastic:

Nu ga ik bij Volvo Geel en daar kan ik een uurtje wachten op onderhoud ipv 'De eerst mogelijke afspraak is over 2 maanden, lever hem 'sochtends maar in. U bent nummer driemiljoen in de rij.'

Ik verbaas me er altijd over dat er zoveel bedrijven dat hele gegeven van vervangwagen (of alternatieven zoals kunnen werken vanuit de garage) niet beter regelen - de kost van €55 (of minder) op een jaar voor een vervangwagen is niets vergeleken met de kost van een leasecontract.

Zo is dat bij ons.
Maar ik mag er wel 1h30 voor rijden naar Wilrijk :sarcastic:

Nu ga ik bij Volvo Geel en daar kan ik een uurtje wachten op onderhoud ipv 'De eerst mogelijke afspraak is over 2 maanden, lever hem 'sochtends maar in. U bent nummer driemiljoen in de rij.'
Dat ter plaatse wachten en daar kunnen werken is bij de grotere garages toch gewoon de normaalste zaak?

Bij mijn vorige werkgever hadden we recht een op vervangwagen, maar inderdaad ook enkel bij bepaalde garages, die dan zeer ver weg waren, dan is een garage in de buurt, met WIFI en koffie gewoon veel handiger.

Dat ter plaatse wachten en daar kunnen werken is bij de grotere garages toch gewoon de normaalste zaak?
In mijn ervaring is dat net niet het geval bij grotere garages (VW over Kinepolis Antwerpen en Volvo Wilrijk).
'Sochtends staat er een hele rij klaar om hun wagen binnen te brengen. De garage werkt er dan ergens tijdens de dag aan, maar met wat pech is het pas morgen.

Bij mijn vorige werkgever hadden we recht een op vervangwagen, maar inderdaad ook enkel bij bepaalde garages, die dan zeer ver weg waren, dan is een garage in de buurt, met WIFI en koffie gewoon veel handiger.

Ja, ter plaatse kunnen werken heb ik ook al vaker kunnen doen bij grotere garages, daar is dat goed geregeld.

Alleen beslist sinds een 2-tal jaar de leasemaatschappij zelf bij welke garage het onderhoud moet gebeuren, kiezen ze een kleine onafhankelijke garage uit waar je met veel geluk nog een vrije stoel hebt om op te zitten, geen tafel of zo om je laptop op te zetten = geen praktische werkplek voor een halve of hele dag. Als dat voor 1 à 2 uur is, lukt dat wel nog.

Er is een héél klein hoekje van het glas afgebroken van mijn buitenspiegel (kant bestuurder). Heel vreemd. Ik vermoed van een steentje toen de wagen vorige week langs de baan geparkeerd stond.

Net gevraagd aan de garage, en ze vragen daar € 160 voor, excl. BTW. Zelf te betalen dus, gezien lager dan da franchise. Online kan zo'n spiegelglas kopen voor € 20-30. Volgens Youtube ook niet zo moeilijk om dat zelf te doen (glas losklikken, bedrading loskoppelen, nieuw glas bedrading er op klikken en spiegelglas er weer in klikken).

Iemand die hier evaring mee heeft? De wagen moet binnen een tweetal maanden ingeleverd worden, dus zou het graag vóór het inspectiemoment doen.
Heb ik bij m'n bedrijfswagen indertijd ook zelf vervangen. Heel simpel en kost inderdaad niet zo veel.

Ik wacht ook gewoon in de garage tot hem klaar is .
Enkel toen hem binnen moest voor de adblue sproeier heb ik een vervangwagen besteld gehad via de leasing maar dat zit bij ons in het contract dus heb niets moeten betalen eenheid de vervangwagen 4 dagen gebruikt gehad .
Was gewoon omdat ik niet verder wilde rijden met die foutmelding en de garage wist niet wanneer ze eraan konden beginnen dus gewoon daar gedropt en trek uw plan ermee . ;)

Ja, ter plaatse kunnen werken heb ik ook al vaker kunnen doen bij grotere garages, daar is dat goed geregeld.

Alleen beslist sinds een 2-tal jaar de leasemaatschappij zelf bij welke garage het onderhoud moet gebeuren, kiezen ze een kleine onafhankelijke garage uit waar je met veel geluk nog een vrije stoel hebt om op te zitten, geen tafel of zo om je laptop op te zetten = geen praktische werkplek voor een halve of hele dag. Als dat voor 1 à 2 uur is, lukt dat wel nog.
Dan zijn de zetels van het Tesla SeC Brugge of Gent best wel comfortabel :cool:

Anyway, vandaag weer niet gedaan gekregen wat ik wou doen. Zwaar irritant om telkens onderbroken te worden.
Maar gelukkig een hotelreservatie die we enkele maanden geleden hadden gedaan voor onze verhuis gratis kunnen annuleren.

Ik verbaas me er altijd over dat er zoveel bedrijven dat hele gegeven van vervangwagen (of alternatieven zoals kunnen werken vanuit de garage) niet beter regelen
Dit dus. De factuur voor onderhoud was net geen 500€ (ze hadden deze per ongeluk doorgestuurd). De factuur voor de vervangwagen 54,99€

Een kost die in verhouding tot het gehele onderhoud net iets meer is dan een 10de van het totaal (en tov het hele leasecontract mss een 100ste of nog minder?): Over dat bedrag gaan ze dan zagen. Allé begrijp mij niet verkeerd ik begrijp waarom. Maar als je er echt over nadenkt ..

Laatst bewerkt:
Je zou net her omgekeerde kunnen redeneren.

Krijgt een onderhoud van 500 euro en zit te neuten over 1/10e van die prijs...

Je zou net her omgekeerde kunnen redeneren.

Krijgt een onderhoud van 500 euro en zit te neuten over 1/10e van die prijs...
Dat is helemaal correct. Echter je moet als werkgever er rekening mee houden dat de mogelijkheid bestaat dat er vroeg of laat ne pipo ala Makila (there I said it :D) voor jou werkt die effectief constant ligt te neuten over naar uw mening 'pietluttigheden'.

Denken dat zo'n mensen niet bestaan of ik een uitzondering ben / de enige ben die zo is? Dat is pas naïef wezen ;)

Je mag dan nog denken: Godverdomme is hij daar weer! Heu ja c'est la vie als 'baas'. :tongue:

Anyway, vandaag weer niet gedaan gekregen wat ik wou doen.
Ik ben in een goeie mood. Ik ben eindelijk terug bijgewerkt met mijn werk. Een zalig Pasen gewenst :)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan