Herstellingen aan bedrijfswagen: hoe wordt dit geregeld?

Ja idd. Wat is het volgende? “Mijn maaltijdcheques worden door mijn werkgever betaalt dus ik mag boodschappen doen tijdens mijn uren?”.
Doet dat iedereen niet? Het gaat toch ook geen verlof pakken voor naar de dokter, oudercontact, een herstelling door een vakman aan huis. Het is toch niet mijn fout dat mijn werkgever mijn werktijd inplant op hetzelfde moment als heel de wereld, waardoor ik niets geregeld krijg.

Verlof is verlof he mannen.😉

Werkgever gehad die uitdrukkelijk zei: alles rond bedrijfswagen is eigen tijd. Dus iedereen pakte de garage in hun buurt waar ze remote konden werken. Dat lijkt me logisch en win-win. Werkgever draait niet op voor die uren, en de werknemer rekent dat gewoon als woon-werkverkeer voor die dag.

Maar als uw leasing/fleet u naar een garage uur of meer ver stuurt, dan zou ik beginnen boeken op een interne/nonbillable code hoor. Dan moet werkgever maar zien met fleet/leasing dat ze hun coverage wat betreft garagisten breder nemen.

Meeste garages hebben een business center waar je rustig kan werken. Als thuiswerk mag, waarom dan niet werken vanuit de garage? Heb nog nooit iemand daar moeilijk over horen doen, zelf toen thuiswerk nog niet zo ingeburgerd was als vandaag.
Vervangwagen zit zelden in de leasingcontracten.

De betere garages hebben vaak ook een pick-up dienst waarbij ze uw wagen op kantoor ophalen en terugbrengen. Heb dat bij mijn eerste werkgever geweten en bij mijn huidige opdrachtgever past de hoofdleverancier BMW Tanghe dit nog steeds toe.

Misschien moeilijk voor je om te geloven, maar er zijn ook mensen met een bedrijfswagen die geen premium merk is of waar de garage geen premium service heeft.

Niemand zegt dat het niet mag eh, als je werkgever er mee akkoord gaat is het uiteraard geen probleem. Het is gewoon die standaard veronderstelling hier dat dit allemaal maar gewoon moet kunnen.

Met je eigen wagen moet je toch ook gewoon in je vrije tijd op onderhoud? Ik zie niet waarom dat bij een bedrijfswagen anders is gewoon omdat die kost grotendeels door de werkgever gedragen wordt? Zeker als je die ook gewoon privé mag gebruiken.
sorry, dat is gewoon een tool om naar mijn klanten te geraken. Dit gaat gewoon tussen mijn bedrijfsuren.
Ik kom mijn bureau ook niet op een zaterdag of zondag kuisen of upgraden of herstellen.

sorry, dat is gewoon een tool om naar mijn klanten te geraken. Dit gaat gewoon tussen mijn bedrijfsuren.
Ik kom mijn bureau ook niet op een zaterdag of zondag kuisen of upgraden of herstellen.
Als je die wagen enkel professioneel mag gebruiken is het natuurlijk een ander verhaal. Maar als je die wagen ook privé mag gebruiken heb je geen poot om op te staan op dat vlak.

Dat gejank op leasewagens altijd is zo triestig. We krijgen dan al aan schandalige voorwaarden een deftige auto ter beschikking met alle bijhorende negatieve externaliteiten, en dan nog zo janken wanneer iets niet 100% loopt zoals je zou willen. Toch echt wel symbool van de vadsigheid die aanwezig is in onze samenleving.

On the other hand is er ook zoiets als glijdende werkuren. Ik maak er geen spel van dat ik geregeld eens langer dan 8u voor mijn werkgever bezig ben en mijn overuren (die tijdens piekperiodes er zijn a volonte) onbezoldigd zijn, dan verwacht ik ook dat mijn werkgever er geen spel van maakt dat ik eens een uur vroeger doorga om mijn wagen van de garage te gaan halen of mijn banden laat wisselen

't is inderdaad niet dat dat elke week gebeurt...

Met je eigen wagen moet je toch ook gewoon in je vrije tijd op onderhoud? Ik zie niet waarom dat bij een bedrijfswagen anders is gewoon omdat die kost grotendeels door de werkgever gedragen wordt? Zeker als je die ook gewoon privé mag gebruiken.
Met als verschil natuurlijk dat je eigen wagen net dat is: je eigen wagen. Waar je zelf instaat voor al die dingen.

Hangt natuurlijk af van het leasecontract, maar afgaand op originele post zijn het dingen die de verantwoordelijkheid zijn van de eigenaar en waar de eigenaar ook de kosten draagt; namelijk de lease firma.
Als je die wagen enkel professioneel mag gebruiken is het natuurlijk een ander verhaal. Maar als je die wagen ook privé mag gebruiken heb je geen poot om op te staan op dat vlak.
Dus als je een laptop van het werk hebt waar je VAA op betaalt, vind je ook dat men maar in privé-tijd deze moet binnensteken als er iets niet werkt?

Mag mijne auto ook privé gebruiken maar als deze naar de garage moet voor onderhoud is dat tijdens de uren en dat wordt zelfs opgenomen in de planning zodat daar rekening mee gehouden kan worden (ze rekenen daar gewoonlijk 2 uren voor ) .
Probeer het altijd ‘s morgens te doen en dan blijf ik gewoon daar ter plaatse wachten ook al heb ik recht op vervangwagen (is gewoon via leasing op voorhand aanvragen en dan staat die daar klaar ) .
Ook omwisselen van zomer naar winterbanden gebeurt tijdens de uren (maar ben zelf al eens in mijne verlof gegaan en heb dan dat uurtje niet gerekend maar dat is dan uit vrije wil ) , verleden keer heb ik daar toch een uurtje moeten staan wachten omdat ze onderbemand waren wegens de feestdagen (ook met afspraak ) .
Heb zelfs eens gevraagd of ik mijn uren mag doorgeven als ik die was tijdens de werk uren en blijkbaar zou dat mogen , enkel wanneer ik naar de carwash zou gaan betalen ze dat niet terug . (De carwash héé , de uren zijn betaald )

Als ik met de privé wagen op onderhoud ga geef ik dat door aan onze planning en zetten die dat gewoon in de planning zodat ze daar rekening mee kunnen houden en dan begin ik gewoon later . (Kunnen ze ook eventueel de klant verwittigen maar das gewoonlijk geen probleem )
Als het niet lang duurt blijf ik wachten , duurt het iets langer dan vraag ik een huur auto e rij naar huis om over te stappen in de bedrijfswagen en ga gewoon werken en nadien haal ik hem op .Als ik dit nu in mijn uren doe zijn die gewoon betaald (bediende ) en daar word niet echt veel spel van gemaakt .
Zolang ik maar mijn uren haal en genoeg omzet maak en de klanten geen klachten hebben …

Binnen een maand of 7 moet de auto omgewisseld worden en ik heb nu foto’s gemaakt van alle schade die ik zie en ga deze gewoon aangeven bij de leasing zodat ze dat kunnen regelen met de verzekering (is toch waar een omnium voor dient en ook eigen schade is gedekt dus waarom zouden ze daar moeilijk over doen zolang je het maar niet expres gedaan hebt ) .
Heb ik met de vorige ook gedaan en heb daar niets op moeten betalen ondanks 6 schade dossiers en nu ga ik er ook weer zeker 4 misschien 5 hebben (de auto staat op bouwwerven en geparkeerd hier in de straat ) …Achterbumper beschadigd (kan mijn schuld zijn geweest ) , krassen in de bijrijders deur (weet niet van waar of hoe ) , en dan met het wassen lak weg op 2 deuren en op een derde deur staat nog een blaas (aan de binnenkant van de deur dus ) …ze gaan daar weer lachen bij de verzekering .

Ook hebben wij blijkbaar een regeling dat de gebruiker van dat voertuig (ik dus ) in geval dat er wel schade betaald zou moeten worden dat dit dan maar max €250 gaat zijn en het bedrijf legt de rest bij .

Je hebt dan wel die miserie met winter- en zomerbanden niet, ik verving dat vroeg nooit aan mijn privéwagen en nooit last mee gehad. Met een bedrijfswagen mag je elke 6 maanden naar een bandencentrale gaan om het daar te laten vervangen. Ik ben daar in Brussel ooit 3 uur mee kwijt geweest, dat was een bandencentrale waar alles in het honderd liep. En ik merk nihil verschil tussen die banden op.

Ook hebben wij blijkbaar een regeling dat de gebruiker van dat voertuig (ik dus ) in geval dat er wel schade betaald zou moeten worden dat dit dan maar max €250 gaat zijn en het bedrijf legt de rest bij .
Haha, die regeling hebben wij ook...PER schadedossier. Dus 2 krasjes zonder tegenpartij aangeven: 500eur. :)

Edit: niet bij inleveren he, bij aangeven van schades tijdens lease. Schades bij inleveren die niet aangegeven waren is volle kost (niet de franchise).

Haha, die regeling hebben wij ook...PER schadedossier. Dus 2 krasjes zonder tegenpartij aangeven: 500eur. :)

Edit: niet bij inleveren he, bij aangeven van schades tijdens lease. Schades bij inleveren die niet aangegeven waren is volle kost (niet de franchise).
Weet niet of dit per schade dossier is bij ons maar op de vorige heb ik niks moeten betalen en daar waren wel een paar krassen bij waar ze die moesten herlakken (een een zwarte auto dan nog ook ) een paar dingen hebben ze kunnen weg polieren denk ik maar echt niet alles . ;)

Bij mijn vorige werkgever was het alleen toegestaan dat de werknemer zelf de bedrijfswagen gebruikte voor woon-werkverkeer. Omdat ik voornamelijk thuiswerkte, bleef de wagen vaak ongebruikt. Af en toe wilde mijn vriendin ermee naar haar school rijden, maar dat was niet toegestaan door mijn werkgever. Dit was de druppel om op zoek te gaan naar een volledig remote job en zelf een wagen aan te schaffen.

Je hebt dan wel die miserie met winter- en zomerbanden niet, ik verving dat vroeg nooit aan mijn privéwagen en nooit last mee gehad. Met een bedrijfswagen mag je elke 6 maanden naar een bandencentrale gaan om het daar te laten vervangen. Ik ben daar in Brussel ooit 3 uur mee kwijt geweest, dat was een bandencentrale waar alles in het honderd liep. En ik merk nihil verschil tussen die banden op.
Oh neen zeg, één keer om de 6 maanden uw banden laten wisselen! Dan ben ik idd zeer blij dat ik geen bedrijfswagen heb. Stel je voor dat je elke 6 maanden de horror moet meemaken om uw banden te laten wisselen en ge zelf niet meer moet betalen voor een auto, inschrijvingsgeld, kosten/slijtage/schade, dure brandstof, banden, onderhoud, verzekeringen, wegentaks, keuring, etc. En dan vaak ook nog winterbanden/4-seizoenbanden omdat mensen nu eenmaal wat verder gaan dan België. En dan nog om de 4 jaar een nieuwe auto. Neen, stel je voor dat ik dat allemaal moet missen zeg!

Oh neen zeg, één keer om de 6 maanden uw banden laten wisselen! Dan ben ik idd zeer blij dat ik geen bedrijfswagen heb. Stel je voor dat je elke 6 maanden de horror moet meemaken om uw banden te laten wisselen en ge zelf niet meer moet betalen voor een auto, inschrijvingsgeld, kosten/slijtage/schade, dure brandstof, banden, onderhoud, verzekeringen, wegentaks, keuring, etc. En dan vaak ook nog winterbanden/4-seizoenbanden omdat mensen nu eenmaal wat verder gaan dan België. En dan nog om de 4 jaar een nieuwe auto. Neen, stel je voor dat ik dat allemaal moet missen zeg!
Dat zeg ik toch nergens? Uiteraard is een bedrijfswagen een luxe vs geen bedrijfswagen, dat lijkt me evident.
Hier in Zwitserland doen ze daar gelukkig niet aan mee, hier zijn bedrijfswagens een rariteit.

Ik moet wel zeggen dat ik met winterbanden wel al gemerkt heb dat ik meer grip had tijdens zware regenval of tijdens sneeuw. Dat is ook maar eens om de zoveel jaar voorgevallen dat ik dat verschil merkte, maar met goeie winterbanden is er effectief een serieus verschil.

Bij die afstanden van @mac-bc kijk ik ook wel raar op, dat heb ik op al die jaren met leasewagens nog nooit gehad. De eerste fleetmanager die voorstelt dat ik >100 km moet rijden omdat er enkel daar een officiële dealer te vinden is, zou ik toch leren om google maps te gebruiken. Of het zou wel een heel obscuur merk moeten zijn?

Al is het wel een feit dat een aantal leasemaatschappijen hun lijst van officiële adressen aan het inkorten zijn (meer volume-korting of concentreren waar ze de laagste prijs krijgen?) en auto's vaker naar niet-merkgarages sturen voor onderhoud.
Trouwens recent nog gemerkt dat de lijst die wij als leaseklant zien voor bv. bandencentrales, veel beperkter is dan de werkelijke lijst waar onze leasing mee samenwerkt. Dankzij VAB die de uitgebreide lijst had, toch een bandencentrale op 5 km kunnen gebruiken in plaats van 30 km te moeten rijden met een band die slechts tijdelijk kon hersteld worden en waarvan VAB twijfelde dat die plug de volle 30 km zou overleven.

Ter info: het hoofdkwartier van mijn bedrijf ligt ook aan de andere kant van het land, dus ook de officiële verdeler enzo.

Ter info: het hoofdkwartier van mijn bedrijf ligt ook aan de andere kant van het land, dus ook de officiële verdeler enzo.
Punt blijft relevant, hoe kunt ge u daar zo makkelijk bij neerleggen laat staan er gewoon in meegaan. Zijn zo een dingen die onverklaarbaar zijn. Ge zijt toch een volwassen man en niet de schrik van Bilzen?

Bij mijn vorige werkgever was het alleen toegestaan dat de werknemer zelf de bedrijfswagen gebruikte voor woon-werkverkeer. Omdat ik voornamelijk thuiswerkte, bleef de wagen vaak ongebruikt. Af en toe wilde mijn vriendin ermee naar haar school rijden, maar dat was niet toegestaan door mijn werkgever. Dit was de druppel om op zoek te gaan naar een volledig remote job en zelf een wagen aan te schaffen.

Woonwerk verkeer zijn privé km.
Dan heb je geen firmawagen. Dat is het voorbeeld van een salariswagen.

Dat zeg ik toch nergens? Uiteraard is een bedrijfswagen een luxe vs geen bedrijfswagen, dat lijkt me evident.
Hier in Zwitserland doen ze daar gelukkig niet aan mee, hier zijn bedrijfswagens een rariteit.
Goh, als je veel km's doet en/of per sé een luxewagen moet hebben.
Of je verdient al genoeg dat het gewoon allemaal niet uitmaakt.

Ene krijgen is het zelden. 'krijgen' Voor de meesten een redelijk stuk brutoloon inleveren. (Ook invloed op pensioen tot een bepaald loon.)
Dan nog VAA. (Bij onderhandelen naar overgang bedrijfswagen wordt dit al eens 'vergeten'. )

En de EV wordt nu opgedrongen. De huidige basismodellen hebben maar een beperkt bereik.

Als ze u een aanbod voorschotelen, waarbij je toch richting 500 netto de maand gaat mogen inleveren, er zijn alternatieven als je blij bent met een gewone wagen die je oprijdt en niet veel km's maakt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan