Heroriëntering studies

Ik heb niet de minste ervaring met die richting, of met die hogescholen an sich. Maar belangrijk is dat je weet dat de opleiding volgen in Howest of EhB redelijk triviaal is. Maak voor u de afweging welke hogeschool het beste is qua bereikbaarheid, etc. en dat zal veel meer waard zijn dan welke je precies kiest.

Ik weet niet of er overlap is van vakken in farmacie en biomedische laboratoriumtechnologie, maar je zou desnoods nog voor één of meerdere vakken uit farmacie kunnen slagen dit academiejaar die je dan kan inzetten om een vrijstelling te krijgen.
Probeer voor de rest uw batterijen op te laden, wat te werken, etc. zodat je met volle goesting kan beginnen volgend jaar in september.

In ieder geval succes.

Als je de lat op de grond legt om aan *een* diploma te raken, zal schakelen lachen worden. Niet dus, want de content is wat ze is. Ga je een schakelprogramma farma doen met 0 wiskunde en fysica achtergrond? Dat zal lachen worden.

Uitstel van executie. Er is geen shortcut om moeilijkheden te vermijden.

Een richting kiezen ifv 2 of 3 vakken heb ik nooit gesnapt. It's just a title. Ik kan voor 1 cursus 10 Namen verzinnen of voor 1 title 10 cursussen schrijven.

En "inzetten op labotechnieken", what does that mean? Je kunt als beginner toch niks inschatten? Ik had 20h labo in mijn 1e jaar, wist ik veel wat ik deed. Achteraf gezien was het gewoon bezighouding apenwerk hoor.

Ik ben alle motivatie verloren door de te grote hoeveelheid leerstof = ik heb geen goesting om al die leerstof te verwerken / ik heb de capaciteiten niet om al die leerstof te verwerken. Op zich bij beide verklaringen geen probleem, maar dit toont nogmaals aan waarom er een verplichte toelatingsproef voor alle universitaire richtingen moet komen. Hoeveel tijd en geld we hierdoor wegsmijten als maatschappij (maar ook de studenten zelf) hierdoor is ongelofelijk.

Ik heb niet de minste ervaring met die richting, of met die hogescholen an sich. Maar belangrijk is dat je weet dat de opleiding volgen in Howest of EhB redelijk triviaal is. Maak voor u de afweging welke hogeschool het beste is qua bereikbaarheid, etc. en dat zal veel meer waard zijn dan welke je precies kiest.

Ik weet niet of er overlap is van vakken in farmacie en biomedische laboratoriumtechnologie, maar je zou desnoods nog voor één of meerdere vakken uit farmacie kunnen slagen dit academiejaar die je dan kan inzetten om een vrijstelling te krijgen.
Probeer voor de rest uw batterijen op te laden, wat te werken, etc. zodat je met volle goesting kan beginnen volgend jaar in september.

In ieder geval succes.
Bedankt voor het antwoord, ben inderdaad van plan om wat te gaan werken in tussentijd en mijn motivatie proberen op te krikken tegen september.

Ik ben alle motivatie verloren door de te grote hoeveelheid leerstof = ik heb geen goesting om al die leerstof te verwerken / ik heb de capaciteiten niet om al die leerstof te verwerken. Op zich bij beide verklaringen geen probleem, maar dit toont nogmaals aan waarom er een verplichte toelatingsproef voor alle universitaire richtingen moet komen. Hoeveel tijd en geld we hierdoor wegsmijten als maatschappij (maar ook de studenten zelf) hierdoor is ongelofelijk.
Het is natuurlijk jammer om je verhaal te horen, maar zo'n studenten vinden we terug in elke richting van elk jaar. En dat is van alle tijden. Het is net onderdeel van het student zijn, jong-volwassen zijn, dat je je weg tracht te vinden. En bij A duurt dat langer als bij B. Ik wist nog niet wat ik ging studeren in juli toen ik net afstudeerde van het 6de middelbaar. Ergens blijft dat een gok: ga ik het kunnen, wat ga ik doen, etc...De stap van het middelbaar naar sommige richtingen is zodanig groot dat een aanpassingsperiode een normaliteit is. Bij de éne duurt dat 2 maand, bij mij was dat 1 jaar. Een verplichte toelatingsproef is dan eerder een straf. Ik had die grandioos gefaald. Op het einde van mijn eerste jaar unief buisde ik op alles. Nadien heb ik nog één keer tweede zit gehad...Met een toelatingsproef ontloop je spijtig genoeg ook goede studenten. Je heb nu ook een meer divers publiek dat het kan halen (in de zin van: 'anders' denken). De 'dieselstudent' is minstens even interessant als de 'typestudent' om later op de arbeidsmarkt te smijten.

Dus neen: verplichte toelatingsexamens zijn niet mijn ding. Alhoewel ik besef dat dit geld kost hoor...het heeft ook nadelen en dat mag alleen maar de laatste optie zijn.

Het is natuurlijk jammer om je verhaal te horen, maar zo'n studenten vinden we terug in elke richting van elk jaar. En dat is van alle tijden. Het is net onderdeel van het student zijn, jong-volwassen zijn, dat je je weg tracht te vinden. En bij A duurt dat langer als bij B. Ik wist nog niet wat ik ging studeren in juli toen ik net afstudeerde van het 6de middelbaar. Ergens blijft dat een gok: ga ik het kunnen, wat ga ik doen, etc...De stap van het middelbaar naar sommige richtingen is zodanig groot dat een aanpassingsperiode een normaliteit is. Bij de éne duurt dat 2 maand, bij mij was dat 1 jaar. Een verplichte toelatingsproef is dan eerder een straf. Ik had die grandioos gefaald. Op het einde van mijn eerste jaar unief buisde ik op alles. Nadien heb ik nog één keer tweede zit gehad...Met een toelatingsproef ontloop je spijtig genoeg ook goede studenten. Je heb nu ook een meer divers publiek dat het kan halen (in de zin van: 'anders' denken). De 'dieselstudent' is minstens even interessant als de 'typestudent' om later op de arbeidsmarkt te smijten.

Dus neen: verplichte toelatingsexamens zijn niet mijn ding. Alhoewel ik besef dat dit geld kost hoor...het heeft ook nadelen en dat mag alleen maar de laatste optie zijn.
Goh het ingangsexamen hadden we dit jaar wel verplicht maar niet bindend. Hier was ik ook mooi op geslaagd, dus zelfs deze testen blijken niet altijd nuttig te zijn. Ik denk niet perse dat ik het niet zou aankunnen, maar eerder dat er andere factoren (zoals bv faalangst, stress enzo) zijn waardoor ik er nu voorlopig er moeite mee heb.

Je kan ook wel nu beginnen zodat je als het toch niet je ding is in september nog kan switchen. Maar hoe vaak wil je nog wisselen natuurlijk.

Goh het ingangsexamen hadden we dit jaar wel verplicht maar niet bindend. Hier was ik ook mooi op geslaagd, dus zelfs deze testen blijken niet altijd nuttig te zijn. Ik denk niet perse dat ik het niet zou aankunnen, maar eerder dat er andere factoren (zoals bv faalangst, stress enzo) zijn waardoor ik er nu voorlopig er moeite mee heb.
Niet bindende tests kunnen wat mij betreft zeker, zelfs al kunnen het voor bepaalde studenten ook motivatiekillers zijn. Ik weet niet of ik nog had verder gedaan als ik de resultaten van dergelijke test voor mijn neus zou geschoven krijgen.
Stress, faalangst...is waarschijnlijk het enige 'examen' dat niet wordt geëvalueerd door een lesgever. je krijgt er ook geen punten op. Het komt elk jaar terug en er mee omgaan is niet altijd even makkelijk. Ik heb medestudenten zien kraken onder stress, zien flippen bijna. De kunst is dan om door te doen en zeker te zijn van je kunnen. Volgens mij is dat niet iets wat per sé beter zal worden op hogeschool.

Ik zie daar staan: 'vaak in de les zonder iets te begrijpen'. Dat hoeft ook geen probleem te zijn. Is zeer herkenbaar wat mij betreft. Dikwijls dien je de leerstof thuis op eigen houtje onder de knie te krijgen. Een leslokaal is niet de ideale plek daarvoor: de prof gaat meestal te snel en stil kan je het soms bezwaarlijk noemen.

De grote hoeveelheid...tja. Dat hoort er gewoon bij. Ik herinner me dat ik voor een kleine 1000 bladzijden plantkunde 3 weken studie had uitgetrokken in mijn blok. Elke dag tot 18u. Dat was wel het meest extreme. Maar dat zijn zaken waar je achteraf met extreme voldoening kan op terugkijken. Let op: de proffen weten dat ook en op zo'n moment is een mondeling examen net een zegen. Ja, een zegen. Die zien direct of je gestudeerd heb of niet en kunnen hun examenvragen bijsturen ter plekke.

Ik weet niet of het zo'n groot probleem is dat je vaak in de les zit zonder het te snappen. Het is een universitaire richting; als alle concepten en ideeën makkelijk te volgen waren op het bord zat je misschien te laag. Of had je een hele goede prof. Probeer het eens omgekeerd? Het is nu zaterdagavond, spendeer de rest van je weekend in de boeken en lees wat van de materie van volgende week begrijpend. Je moet het niet 'kunnen' tegen dat je in de les komt; de bedoeling is om je prof beter te snappen door de leerstof al eens bekeken te hebben als hij op het bord schrijft.

Verder kan je het ook volgend jaar op een andere universiteit proberen. Waar zit je nu? De VUB heeft een reputatie om schoolser te zijn met kleinere lokalen en betere kansen om vragen te stellen. Dit kan een oplossing zijn?

De grote hoeveelheid leerstof is niet verwonderlijk hé. Het is Farmacie, en een apotheker moet nu eenmaal veel weten om consistent veilig medicijnen te maken. Er wordt vaak gelachen dat farmacie de richting is voor wie niet slaagde in de toelatingsproef voor Geneeskunde. Dat komt dan ook vaak van mensen die zelf gebuisd waren op hun chemie in het middelbaar. Het is zwaar, en moeilijk, en veel, en cognitief selectief, en het is juist daarom dat je op de universiteit zit. Geef niet te snel op en laat je boeken in de eerste examenperiode eens zien wat slijtage is voordat je afzakt.

Sorry, maar "vaak in de les zitten zonder IETS te begrijpen" lijkt me toch een teken dat je ergens tekort schiet. Of dat dan komt door gebrek aan begrip of omdat je de leerstof niet hebt bijgehouden, dat laat ik in het midden, maar het lijkt me echt niet normaal voor eender welke studie dat je niets begrijpt van wat er verteld wordt.

Ik ben dan ook niet helemaal overtuigd van de goedbedoelde raad om het gewoon te blijven proberen, misschien aan een andere universiteit. Met een bachelor is niets mis hé.

Laatst bewerkt:
Sorry, maar "vaak in de les zitten zonder IETS te begrijpen" lijkt me toch een teken dat je ergens tekort schiet. Of dat dan komt door gebrek aan begrip of omdat je de leerstof niet hebt bijgehouden, dat laat ik in het midden, maar het lijkt me echt niet normaal voor eender welke studie dat je niets begrijpt van wat er verteld wordt.

Ik ben dan ook niet helemaal overtuigd van de goedbedoelde raad om het gewoon te blijven proberen, misschien aan een andere universiteit. Met een bachelor is niets mis hé.
Misschien heb ik het verkeerd verwoord. Meeste vakken zijn begrijpbaar behalve fysica omwille van die wiskunde die er wordt toegepast en niet begrepen is.

Dat is al een serieus verschil met wat er in uw eerste post staat hé. Ik dacht wel dat het zoiets zou zijn.

Kijk eens op je studiefiche naar informatie over hoe het examen fysica georganiseerd wordt, of vraag het aan de prof. Veel kans dat je een blad met formules mag meenemen of vlakaf open boek. Bereid je hierop al voor, maak behulpzame notities in het boek of begin aan je (A1 :p) blad met kleingeschreven tekst en heb vooral geen schrik omdat je de formules na zoveel keer nog niet vanbuiten kent. Oefeningen oefeningen oefeningen.

Laatst bewerkt:

Ik begrijp wel waar je vandaan komt. In tegenstelling tot wat velen denken is er echt wel een cognitieve scheidingslijn tussen iemand die kan en iemand die niet kan. Motivatie is belangrijk maar zeker niet alles.
Maar ik denk niet dat dat het geval van TS is. Hij zegt enkel dat hij moeilijkheden ondervindt in zijn eerste jaar. Als hij in het middelbaar in het beroepsonderwijs zat of in een andere richting waar een vervolgstudie Farmacie een slaagcijfer van zo goed als 0 voorspelt, dan zou hij dat vermoed ik ook wel gemeld hebben. Aangezien dat niet zo is neem ik aan dat hij in zijn middelbaar ook wel iets gedaan heeft dat getuigt dat hij wel wat in zijn mars zal hebben. Maar dat zijn natuurlijk maar aannames, gebaseerd op vroegere posts als deze en de eerder zelfverzekerende toon waarop de OP geschreven is.

Kan je niet gewoon proberen voor alles te slagen en fysica als herexamen doen ofzo? Desnoods een jaar extra studeren? Heroriënteren vanwege 1 vak lijkt me wel extreem tenzij het helemaal hopeloos is. Wat heb je voordien gedaan voor je aan farmacie begon?

Maakt niet zozeer uit op welke hogeschool je zit on eerlijk ze zijn. Neem die dat het dichtste is en/of het vlotst bereikbaar is. Het is enkel doorslaggevend vind ik als ze bvb. een afstudeerrichting aanbieden dat jouw enorm interesseert. Als je gaat veranderen kun je ook proberen voor wat vrijstellingen te gaan. Hier volg ik Muñoz volledig in.

Of het te vroeg is om te heroriënteren? Ik ken er die de keuze na een semester gemaakt hebben, wat top was. Niet veel tijd verloren, vlot hun prof bach. gehaald. Ik ken er ook waarmee ik op de unief zat die het bij het eerste teken van tegenslag op de unief opgaven, terwijl ze minstens even slim waren als mij. Wat bij hen ontrbak was veerkracht en doorzettingsvermogen, er zin er duizenden dat een shitty eerste semester hadden, maar wél konden zeggen "oké ik moet en zal dit diploma halen, wat kan ik doen om het toch te kunnen" en stelselmatig beter werden. Je moet zelf aanvoelen als je slim genoeg bent om het te kunnen. Voorlopig geef je impliciet aan van niet.

Je kan toch pas na Januari of in het slechtste geval in September starten. Drop fysica, laat dat voor de zomer of later zelf. Focus je op een subset van de vakken, ga nu niet in vakantiemodus, niet gamen of wat dan ook. Geef alles, al is dat maar voor 1 tot 3 vakken.

Kan je niet gewoon proberen voor alles te slagen en fysica als herexamen doen ofzo? Desnoods een jaar extra studeren? Heroriënteren vanwege 1 vak lijkt me wel extreem tenzij het helemaal hopeloos is. Wat heb je voordien gedaan voor je aan farmacie begon?

Je zou eens moeten weten hoeveel mensen er richtingen dodgen enkel en alleen omwille van de wiskunde, statistiek, etc. die er in die richtingen gegeven wordt...

Ik heb in het middelbaar moderne talen gedaan, en had geregeld buiten voor wiskunde en fysica. Mijn toenmalige wiskunde-leerkracht heeft mij quasi uitgelachen dat ik geen handelsingenieur zou aankunnen. Na bijna 5 jaar ben ik nu aan m'n thesis bezig en is econometrie veruit mijn lievelingsdomein. Altijd geprofiteerd van het studentenleven (enfin ja afgezien van die coronaperiode) en amper herexamens.
Dat mensen op hun 18 al beslissen dat ze bepaalde richtingen zeker niet gaan doen heb ik nooit begrepen. Iedereen doet alsof je op je 18 al het summum van intellect bent en alles wat daarna komt dan al bepaald is. Afgezien van de mensen die subjectief echt te lomp zijn om te helpen donderen kan je echt nog (quasi) alles aan na uw 18. Maarja, je moet willen en u geen faalangst laten inpraten.

Hier ook een MT-gast. Ook quasi uitgelachen door leerkrachten toen ik farmacie ging doen. Nu ja: mijn punten waren ook zeer gemiddeld, soms letterlijk de helft. Laatste van heel het ASO afgestudeerd...Taken tijdens de speeltijd maken, toetsen 's morgens nog rap even instuderen en een examen studeerde ik steevast de dag voordien in. Dat je dan in je eerste jaar na het middelbaar door de mand valt, dat is nogal wiedes. Die 'klik' maken is niet voor iedereen weggelegd, dat besef ik ook, maar zo snel opgeven zou ik toch niet doen.

Terug
Bovenaan