Hebben jongeren het financieel zwaarder in vergelijking met vroeger?

De lichtblauwe lijn he. Die zit op 3%. Niet echt wat we 'systematisch stijgen' noemen...

Tss 1980 en 1984 was er een vastgoedcrisis in België, prijzen daalden dus. Logisch dus dat 1980 hoog staat en het daarna daalde.
Tss 1985 en 2007(vermoed ik?) hebben de kopers een goede deal gedaan....want daarna daalt het niet meer. Jammer dat de prijzen van na de pandemie er niet staat, zal niet bepaald positief geweest zijn.

Ik zie die lichtblauwe op en neer gaan rond 0. Die donkerblauwe gaat naar boven omdat de rente al forever daalt.

Ik wil niet mierenneuken, maar de algemene stelling(de nieuwe generatie is meer gejost dan vorige generatie) is toch bewezen, zowel "price-to-income ratio and interest-adjusted affordability"

Een abonnement van spotify annuleren of uw bezoekje aan starbucks skippen gaat deze generatie niet meer redden hoor. Er is een reden waarom de banken afkomen met een lening van 40 jaar.

Omdat de regulator het toelaat en er mensen zo dom zijn om op 40y af te betalen ? Er zijn toch heel weinig scenario's waar dat echt zinvol is. Die verlengde looptijd en zakkende kapitaalaflossing wordt toch bijna volledig opgefret door de stijgende rentecurve.

Ik heb met opzet 25y genomen ipv 20. Ik had de keuze tussen 1.10 op 20y en 1.12 op 25y. Dat was een no brainer. Maar als je van 2 % naar 3% voor 25 vs 40, dan ben je de helft van je winst kwijt aan verhoogde rente tarief. Crappy deal.

Eigenlijk zouden we mediaanlonen tegenover mediaanprijzen moeten zetten.

Rente ok, maar who cares over de wooneisen? Hebben de jongeren makkelijker of een moeilijker een huis/appartement tegenover hun ouders, ja of neen?

Auto's van nu zijn ook meer high tech in vergelijking met een auto uit 1990. Kunnen we ene kopen, ja of neen? Zo simpel is het.

Je kunt de cijferfetish uithangen, maar de algemene stelling is voor mij bewezen.
OK, Donald.

"je kunt zeggen dat 1+1=2, maar ik ben van mening dat het 3 is". ...

Science is not an opinion

Eigenlijk zouden we mediaanlonen tegenover mediaanprijzen moeten zetten.

Rente ok, maar who cares over de wooneisen? Hebben de jongeren makkelijker of een moeilijker een huis/appartement tegenover hun ouders, ja of neen?

Auto's van nu zijn ook meer high tech in vergelijking met een auto uit 1990. Kunnen we ene kopen, ja of neen? Zo simpel is het.

Je kunt de cijferfetish uithangen, maar de algemene stelling is voor mij bewezen.
Maar zo is het natuurlijk wel makkelijk. Als je met oogkleppen naar 1 ding kijkt en ook geen rekening houdt met alle variabelen, want "who cares", dan kan je alles voor jezelf natuurlijk makkelijk bewijzen :p Als het zo simpel is als ene kunnen kopen, moet je ook niet naar gemiddelden of mediaan kijken hé. Noch nu, noch in het verleden. Want de gemiddelde/mediaan woning is niet de starterswoning voor jongeren...

Ik zie die lichtblauwe op en neer gaan rond 0. Die donkerblauwe gaat naar boven omdat de rente al forever daalt.
Jij neemt de uitzonderlijke en éénmalige vastgoedcirisjaren(1980-1984) als "standaard". Ik niet. Daarin verschillen we. Sinds 1984 zijn de woningprijzen nooit meer gedaald. Mijn grootvader kocht in 1985(zal ook geen toeval geweest zijn he als ik de grafieken zie) En sindsdien is het nooit meer hetzelfde geweest. De jongeren zouden dus moeten hopen op een vastgoedcrisis zoals in de jaren 80 precies? Ok dan.

Maar zo is het natuurlijk wel makkelijk. Als je met oogkleppen naar 1 ding kijkt en ook geen rekening houdt met alle variabelen, want "who cares", dan kan je alles voor jezelf natuurlijk makkelijk bewijzen :p Als het zo simpel is als ene kunnen kopen, moet je ook niet naar gemiddelden of mediaan kijken hé. Noch nu, noch in het verleden. Want de gemiddelde/mediaan woning is niet de starterswoning voor jongeren...
De stelling is algemeen. Je kunt gemiddelde, medianen nemen. Brussel/Vlaanderen. Verschillende soorten woning(rijhuis, villa's). Per stad zelfs? Je kunt ook uw eigen lonen gebruiken ipv te werken met de gemiddeldes. Go nuts hé. Maar ik hou het liever algemeen. Je kunt met 1001 zaken corrigeren, het zal alsnog altijd appels met peren vergelijken zijn.

De stelling is algemeen. Je kunt gemiddelde, medianen nemen. Brussel/Vlaanderen. Verschillende soorten woning(rijhuis, villa's). Per stad zelfs? Je kunt ook uw eigen lonen gebruiken ipv te werken met de gemiddeldes. Go nuts hé. Maar ik hou het liever algemeen. Je kunt met 1001 zaken corrigeren, het zal alsnog altijd appels met peren vergelijken zijn.
Ik ben dan ook niet degene die de vergelijking maakt en er conclusies uit gaat trekken en hier komt verkondigen dat het voor mij bewezen is...

Mijn allereerste post in deze thread op p1 was al om aan te kaarten dat je huizen over de jaren heen niet kunt vergelijken...

het gaat ook over tegenover 1990 ofzo.

Gezin 1990: Blijft 5000bef over na alle kosten voor voeding, komen toe.
Gezin 2024: Blijft 500€ over, je komt totaal niet toe.
Ik ben 42 jaar, maar ik herinner mij echt de volle karren voor 25 euro.
Een volle kar met basisvoedingsmiddelen is nu echt wel 100euro
Mijn loon is sindsdien niet x 4 gegaan (wel x 2)

Ik deed midden de jaren 90 in de vakantie altijd de boodschappen in de Colruyt, we hadden altijd zo'n 2000 BEF boodschappen, dus zo'n 50 euro. Die volle karren voor 25 euro in de jaren 90 zullen het alvast niet zijn, zie de link.

Jammer dat de prijzen van na de pandemie er niet staat, zal niet bepaald positief geweest zijn.
er is meer dan huizenprijzen alleen.huizenprijzen lijken me de laatste jaren effectief wat gestegen in prijs/waarde, maar je moet de totale uitgaven bekijken
Ik wil niet mierenneuken, maar de algemene stelling(de nieuwe generatie is meer gejost dan vorige generatie) is toch bewezen, zowel "price-to-income ratio and interest-adjusted affordability"
woningcomfort meegerekend? En wat zegt dat pct in je grafiek? Verandering tov vorig jaar of iets anders? Price to income, is dat netto inclusief EXTRAlegale voordelen? Of gewoon bruto (en dus zwaar vertekend)?
Een abonnement van spotify annuleren of uw bezoekje aan starbucks skippen gaat deze generatie niet meer redden hoor. Er is een reden waarom de banken afkomen met een lening van 40 jaar.
dit toont aan wat vaak in discussies fout gaat: één verzekeraar, geen bank, komt af met een lening op 40 jaar. Een nicheproduct verkocht via de hypotheekwinkel.
Wordt vervormd tot: 'de banken komen af met een lening van 40 jaar'.

Dat je meer krijgt qua woningcomfort is toch op geen enkele manier een argument OF dat woningen al dan niet duurder geworden zijn. Dat is een verklaring WAAROM dat mogelijk het geval is.

Misschien zijn woningen, gecorrigeerd voor wooncomfort, zelfs goedkoper geworden. Als je dat allemaal op één manier zou kunnen uitdrukken.

Maar de persoon onderaan de ladder heeft weinig aan die verklaring als die daardoor niets meer kan kopen.

Op zich is het inderdaad een moeilijke discussie. Gevoelsmatig is het duurder. Cijfers lijken iets anders aan te geven. Gegeven het stabiele huiseigenaarschap, hoger wooncomfort en dalende oppervlakte per woning, kunnen we vooral stellen dat huidige kopers vooral comfortabeler, maar kleiner wonen dan de vorige generaties lijkt me.

In welke mate dat problematisch is, is iets anders.

Electrisch voor 8000 euro.

Gewoon een Dacia benzine voor iets van een 13000 euro? Gezien de inflatie lijkt me de kostprijs van auto's vooral gestegen door extra verplichte voorzieningen in het kader van veiligheid. Want eenvoudige auto's zoals die Dacia zijn nog betaalbaar.

Mijn Renault modus uit 2008 had immers een catalogusprijs van zo'n 13000 dacht ik. Die was iets comfortabeler, maar zeker niet enorm veel.

Dat je meer krijgt qua woningcomfort is toch op geen enkele manier een argument OF dat woningen al dan niet duurder geworden zijn. Dat is een verklaring WAAROM dat mogelijk het geval is.

Misschien zijn woningen, gecorrigeerd voor wooncomfort, zelfs goedkoper geworden. Als je dat allemaal op één manier zou kunnen uitdrukken.

Maar de persoon onderaan de ladder heeft weinig aan die verklaring als die daardoor niets meer kan kopen.
Maar dat klopt weer alleen maar als je naar gemiddelden kijkt. Er zijn ook nog genoeg woningen heden ten dage op de markt met minder (naar hedendaagse normen) comfort die wel betaalbaar zijn...

Is het niet gewoon veel moeilijker om rond te komen door de gestegen voedingsprijs? is die niet veel hoger dan de inflatie?
Blijkbaar zou dit niet waar zijn want onze grootouders gaven 1/3 van hun loon uit aan eten & drinken.

Dat zou voor iemand die €2100 netto heeft €700 betekenen. Dat is toch écht wel veel geld als je daarmee iedere maand naar de Colruyt gaat. Als koppel mag je dan €1400 spenderen aan eten & drinken... Dat klopt dus niet.

Blijkbaar zou dit niet waar zijn want onze grootouders gaven 1/3 van hun loon uit aan eten & drinken.

Dat zou voor iemand die €2100 netto heeft €700 betekenen. Dat is toch écht wel veel geld als je daarmee iedere maand naar de Colruyt gaat. Als koppel mag je dan €1400 spenderen aan eten & drinken... Dat klopt dus niet.
Het is zelfs een economische "wet" die al heel lang opgaat: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Engel

Het is zelfs een economische "wet" die al heel lang opgaat: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Engel
of grafisch, weliswaar voor amerika, maar je zal dat hier in een licht andere vorm ook hebben:

1730380219425.png

België, enkel 2000-nu:

Uiteindelijk is er ook een mentaliteitswijziging wat betreft werken. En dan bedoel ik niet puur de jongeren maar in heel de samenleving, van minder werken. Kijk naar dokters of tandartspraktijken die (quasi) allemaal groepspraktijken zijn geworden. Waarom nog 38u per week werken als je ook met 4/5e rond zou komen?
Op mijn eigen werkplek merk je het verschil wel met 20 jaar geleden. Toen in de drukkere periodes iedereen een tandje bijstak en geregeld aan 45u per week kwam. Tegenwoordig zijn de 38 uren toch heilig, overuren bestaan niet meer. Ze zijn ook niet geïnteresseerd in meer verantwoordelijkheid en zich een beetje opwerken en uiteindelijk meer verdienen. (nogmaals, op mijn werkplek)
Ik ben hier in het verleden al verhit over aangesproken toen ik dergelijke claims maakte.

Ik merk een giga shift in mentaliteit bij jonge mensen tegenover pre-covid. Het is allemaal rechten dat de klok slaat, echter over plichten hoort men weinig. Uitgavepatronen zijn ook enorm veranderd natuurlijk tegenover onze ouders.

Nu willen ze allemaal meerdere malen per jaar op reis, altijd de laatste generaties iphones etc maar daarnaast wel klagen over hoe duur het leven geworden is, ze niet kunnen sparen en over een zogenaamde hoge werkdruk. Overuur is vaak niet mogelijk maar wel altijd de eerste om opslag te vragen, maximaal thuiswerk en flexibiliteit voor last minute verlofdagen in te plannen. Dit is niet voor iedereen zo, zou ook intellectueel oneerlijk zijn iedereen over dezelfde kam te scheren, maar er is toch wel een opmerkelijke shift aan de gang de laatste jaren.

Elke generatie heeft zijn uitdagingen. Het is inderdaad moeilijker om als jong gezin een huis te kopen door uitgestelde erfenis of geen mogelijkheid tot giften. Banken vereisen nu hogere inbreng voor woningkredieten (dank aan de hebzucht van wallstreet in 2008) dus moet je als jongere maar aanpassingen doen. Dit wil zeggen, meer sparen. Langer thuiswonen, minder inpulsuitgaves,… Ik heb vrienden die langer thuis hebben gewoond en zonder hulp van de ouders voor hun 30 eigen woning gekocht hebben. Gewoon verstandig zijn en wat minder ‘den onnozelaar’ uithangen doet al veel denk ik.
Ik was ook een onnozelaar in mijn twintiger jaren. Ik verdiende best veel geld, alles opgeleefd. Achteraf toch vaak spijt over gehad :)

Laatst bewerkt:
Ik was ook een onnozelaar in mijn twintiger jaren. Ik verdiende best veel geld, alles opgeleefd. Achteraf toch vaak spijt over gehad :)
Nooit spijt hebben over de onbezorgde jeugdjaren. Wat een tijd!

Ps: onlangs merkte ik op dat wij ooit 12% groot beschrijf betaald hebben vroeger, tegenwoordig is dat maar 2% meer
uiteraard zijn de huizen duurder geworden, maar vroeger deed 12% groot beschrijf sowieso pijn bij aankoop van een woning

Terug
Bovenaan