Hebben jongeren het financieel zwaarder in vergelijking met vroeger?

Van waar haal je die cijfers? Zal mss van toepassing zijn op hol van pluto, maar niet voor Gent.
Ik ga ze niet blijven herposten. Scroll wat paginas terug.

En misschien dat ze in gent anders/slechter zijn. Dan zal het ergens beter zijn. De gemiddeldes zijn de gemiddeldes.

Je kunt altijd verhuizen uit Gent als het je niet aanstaat. Die verketterde boomers moesten ook soms verhuizen, en er was geen gsm of teams. Telefoneren via de vaste lijn met 3 sec vertraging naar usa. Of 2 brieven per jaar uit congo.

Al een geluk dat het topic enkel over het financiële gaat, werkdag van mijn vader zijn eerste job:
  • opstaan om 04h30
  • 2km met de fiets
  • eerste bus om 05h00 naar Brussel, dan nog 15min te voet
  • jong en werklustig, overuren in het zwart betaald en de inkomsten van overuren mocht hij zelf houden van ouders: terug thuis om 18h00
Financieel: welke jongere die nog thuis woont en gaat werken moet vandaag zijn volledige loon afgeven?

Is het niet gewoon veel moeilijker om rond te komen door de gestegen voedingsprijs? is die niet veel hoger dan de inflatie?

En iets anders is goedkoper...

Gasten, inflatie is gewoon de prijsstijging van een gemiddeld gezin. Moeilijk discussiëren als basic concepten niet gesnapt worden.

Overigens is de inflatie voor voeding in 2024 een welgetelde 0%. Nog niet opgevallen dat de melk weer 70 cent is iv 1 euro zoals 1 of 2y geleden?

Al een geluk dat het topic enkel over het financiële gaat, werkdag van mijn vader zijn eerste job:
  • opstaan om 04h30
  • 2km met de fiets
  • eerste bus om 05h00 naar Brussel, dan nog 15min te voet
  • jong en werklustig, overuren in het zwart betaald en de inkomsten van overuren mocht hij zelf houden van ouders: terug thuis om 18h00
Financieel: welke jongere die nog thuis woont en gaat werken moet vandaag zijn volledige loon afgeven?
Mijn pa heeft tot zijn 60 elke dag de trein van 5.35 naar brussel genomen.

Ala je tegenwoordig een werkbrunch in brussel doet om 10 op een thuiswerk dag, zie je 3 man. "Te vroeg" :laugh:

En iets anders is goedkoper...

Gasten, inflatie is gewoon de prijsstijging van een gemiddeld gezin. Moeilijk discussiëren als basic concepten niet gesnapt worden.

Overigens is de inflatie voor voeding in 2024 een welgetelde 0%. Nog niet opgevallen dat de melk weer 70 cent is iv 1 euro zoals 1 of 2y geleden?
het gaat ook over tegenover 1990 ofzo.

Gezin 1990: Blijft 5000bef over na alle kosten voor voeding, komen toe.
Gezin 2024: Blijft 500€ over, je komt totaal niet toe.
Ik ben 42 jaar, maar ik herinner mij echt de volle karren voor 25 euro.
Een volle kar met basisvoedingsmiddelen is nu echt wel 100euro
Mijn loon is sindsdien niet x 4 gegaan (wel x 2)

Loan to income stable--> huizen zijn niet moeilijker of gemakkelijk dan vroeger.
Goh, dat wil ik niet betwisten. De grootte van de leningen (of beter gezegd, de verhouding tov het nettoloon) is vermoedelijk niet veel veranderd. Ik vermoed dat mensen 20j geleden maximaal leenden (ook nav woonbonus), net zoals ze nu doen.
Verschli is dat je nu, zonder grote eigen inbreng, niets meer kunt kopen met je standaard lening.
Survivorship-bias.svg%2520Blog%2520Margot.png

Het is een beetje zoals die afbeelding van vliegtuigen met kogelgaten en dan zeggen dat er weinig veranderd is. De mensen die niet meer kunnen kopen zitten niet in je statistiek.

Van waar haal je die cijfers? Zal mss van toepassing zijn op hol van pluto, maar niet voor Gent.
Gezien Gent een eiland is zal de situatie daar misschien wel anders zijn. :unsure: Die cijfers zijn misschien ook opgemaakt voor gans belgie en niet voor de persoonlijke situatie van jacky uit gent.

Is het niet gewoon veel moeilijker om rond te komen door de gestegen voedingsprijs? is die niet veel hoger dan de inflatie?
Hoezo gestegen voedingsprijs?

het gaat ook over tegenover 1990 ofzo.

Gezin 1990: Blijft 5000bef over na alle kosten voor voeding, komen toe.
Gezin 2024: Blijft 500€ over, je komt totaal niet toe.
Ik ben 42 jaar, maar ik herinner mij echt de volle karren voor 25 euro.
Een volle kar met basisvoedingsmiddelen is nu echt wel 100euro
Mijn loon is sindsdien niet x 4 gegaan (wel x 2)
Het maakt niet uit wat jij jouw herinnert. Inflatie is letterlijk de gemiddelde kostprijs van het leven. Dat is gewoon data die beschikbaar is hoor.

Hoezo gestegen voedingsprijs?
thx, ik dacht eerlijk gezegd het tegenovergestelde.

thx, ik dacht eerlijk gezegd het tegenovergestelde.
Ik denk dat we allemaal een nogal selectief geheugen hebben als het over zo'n zaken gaat. Je ziet dat wel in meer zaken, weer is ook zoiets, als we ons geheugen geloven sneeuwde het 3 maanden aan een stuk in onze kindertijd.

Goh, dat wil ik niet betwisten. De grootte van de leningen (of beter gezegd, de verhouding tov het nettoloon) is vermoedelijk niet veel veranderd. Ik vermoed dat mensen 20j geleden maximaal leenden (ook nav woonbonus), net zoals ze nu doen.
Verschli is dat je nu, zonder grote eigen inbreng, niets meer kunt kopen met je standaard lening.
Survivorship-bias.svg%2520Blog%2520Margot.png

Het is een beetje zoals die afbeelding van vliegtuigen met kogelgaten en dan zeggen dat er weinig veranderd is. De mensen die niet meer kunnen kopen zitten niet in je statistiek.

Wel, het % van de bevolking met een eigen woning is ook al 50y stabiel, of zelfs gestegen. Dus dat argument kan ook van tafel.

Ik citeer een random NBB report.

72% van de Belgische huishoudens zijn eigenaar van hun woning, blijkt uit de eerste resultaten van de enquête van de NBB. Dat percentage, dat verwijst naar de periode 2020-2021, betekent een stijging van 3 punten ten opzichte van de vorige enquête die in 2017 gerealiseerd werd. Bovendien beschikken 18% van de huishoudens over minstens één eigendom dat ze niet gebruiken als hoofdverblijfplaats. In de meeste gevallen gaat het om een tweede verblijf.

Meer details in "Is home ownership still affordable in Belgium?, NBB Economic Review2022 / #12". De aandachtige lezer ziet dat dat al 20+ jaren rond de 70% flappert.

We citeren de conclusie daaruit, die overeenkomt met wat hier eerder gezegd is.

<snip Covid bladiebla>

These developments have fuelled the debate on housing affordability. ...

The estimated average mortgage repayment burden for a full-time working couple has also risen slightly inrecent years, but overall remains at levels that can be considered healthy. However, the proportion of householdincome that has to be spent on mortgage repayments is much higher in less favourable financial situations,as in the case of single-income households, those who earn less than the average income, or those withoutsufficient own funds. Furthermore, the average repayment burden may take up much larger shares of income insome major urban centres, including Brussels, Ghent, Leuven and Bruges. If there is no upfront personal input,the mortgage debt service for an average home represents 40% to 50% in these locations.

Ivm de problemen in de grootsteden.

In grootsteden is het comfort/kwaliteit meest gestegen. Dus dar verklaart een groot deel van de 'disproportionele stijging'. Zie o.a. "- Lieve Vanderstraeten & Kristof Heylen, Wonen in Vlaanderen in cijfers". Citaatje: In de centrumsteden gaatde woonkwaliteit er hetsterkst op vooruit. 1981: 49% heeft middelmatig comfort of beter, in 2018: 88%.

Ben jij altijd zo agressief tov mensen die niet akkoord zijn met jouw mening? Of alleen maar tov mij? Want over de post van Arkaine heb je blijkbaar geen enkel mening of reactie.
Arkaine geeft zelf aan dat losse voorbeelden niets betekenen, terwijl jij maar blijft doorbomen over de prijs steak. Wat is steak in de index? Cijfers na de komma. Dat is geen mening maar een feit. Het is intussen denk ik al op elke pagina van deze thread al minstens eenmaal aangehaald. Helaas, dan voel ik mij genoodzaakt dat eens in grote letters aan te halen in de hoop dat de "steak", "winkelkar" (al beter, want een mandje van goederen, but not quite), "huizen" is allemaal duurder geworden dan mijn loon gestegen is!!!! cherry pickers het misschien wel eens lezen?

Hoeveel mensen hier hebben een betrouwbaar zicht op de kost van het leven voor 2002 vraag ik me af? Buiten veel geklaag van de generatie van mijn ouders, waar ook compleet voorbij werd gegaan aan het concept van inflatie, lijkt me dat geen wereldschokkende prijsstijging geweest.

Verder vind ik dat de cumulatieve inflatie sinds 2002 68.17% is, oftewel wat toen 100 EUR kostte moet nu al 168 EUR kosten om even duur te blijven. Als je dan naar een geheel van uitgaven kijkt, in plaats van letterlijk "ik ging toen 10x naar de cinema en nu ook", vraag ik me af hoeveel dat nog wil zeggen.
Mjah das in mijn studententijd en ik meen me toch te herinneren dat ik rondkwam met 25 euro per week aan eten en drank. (5 dagen ontbijt, middageten en avond eten) Daar zat wel studentenrestaurant soms bij. Allezins veel kans om mij lazarus te zuipen heb ik niet gehad toen ik op kot zat :D (damn ouders zijn toch lepe slimme mensen :p)

Tja. Maar daar vergelijk je het natuurlijk fout. Als je gemiddelde stijging van het vastgoed bekijkt, moet je dat ook vergelijken met de gemiddelde maandlonen en niet anekdotisch met jouw loon. Die cijfers zijn bekend tot en met 2022 en de laatste 5j stijging daar was +12.4%.
K5bvyET.png

Ok de gemiddelde brutomaandlonen hebben we van 2018-2022..
Zet daartegenover de gemiddelde 2/3 gevelwoning van 2018-2022 via onderstaande link(grijze lijn grafiek)

Conclusie: In 2018 kost uw woning 62 maandlonen, in 2022 kost dezelfde woning bijna 70 maandlonen.
Ondanks uw automatische index, verlies je koopkracht. De woningprijzen stijgen sneller dan uw index. Die haal je niet meer in.
Haal de cijfers van 1980 tot 2024 en het verschil zal nog erger zijn.

@cege: waar zijn uw cijfers? Gezocht in deze topic, maar niet direct gevonden?

Zet daartegenover de gemiddelde 2/3 gevelwoning van 2018-2022 via onderstaande link(grijze lijn grafiek)

Conclusie: In 2018 kost uw woning 62 maandlonen, in 2022 kost dezelfde woning bijna 70 maandlonen.
Ondanks uw automatische index, verlies je koopkracht. De woningprijzen stijgen sneller dan uw index. Die haal je niet meer in.

Je hebt ongetwijfeld gecorrigeerd voor rente ?

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat men hier enigszins naast elkaar praat. Het antwoord op de vraag: "kan men even "gemakkelijk" een eigen woonst bekomen als de vorige generaties" mag dan misschien "ja" luiden. Al zou ik dat -kijkend naar mijn eigen kinderen en diens leeftijdsgenoten- durven betwisten.

Echter, het antwoord op de vraag "kan men even "gemakkelijk" een eigen woonst bekomen die gelijkstaat qua comfort, grootte, en dergelijke als de vorige generaties," daarop lijkt het antwoord mij toch een zeer droge "neen".

Geen enkele persoon/generatie gaat graag achteruit (en grasduin eens door bepaalde topics op dit forum en je zal zien dat de luxepoezen van BeyondGaming ook voor geen geld ter wereld hun open bebouwing zouden verlaten om pakweg in een apartement te gaan wonen). Zodus lijkt het mij in zekere zin logisch dat men "reclameert". Temeer omdat men toch een tijdlang met bedenkelijke maatregelen -op dat vlak- is gekomen; ik denk aan de woonbonus voor tweede woonsten, renovatieplicht, ...

Toen ik en mijn leeftijdsgenoten onze eerste stappen zetten op de vastgoedmarkt konden wij vrij makkelijk een bescheiden huis met tuin en alle "moderne comfort" (van toen) kopen of bouwen. Mijn kinderen kunnen vandaag de dag -met een gelijkaardig opleidingsniveau en naar inflatie gekeken gelijkaardig loon- als startershuis zeker niet iets van hetzelfde niveau kopen als mijn vrouw en ik destijds.

Men vergelijkt hier met bescheiden keukens en buitentoiletten van weleer om aan te tonen dat men destijds veel soberder leefde en de hedendaagse kopers verwend zijn: echter was dat vaak in die tijd "de norm". Kasteelheren en nobelen leefden in vochtige, tochtige gebouwen alwaar men zijn of haar gevoeg deed in een plank met een gat in en men verwarmde met hout. Doch waren die hun woonsten het toonbeeld van luxe en extravagantie in die tijd.

Vandaag de dag gooit men zulke gebouwen plat (tenzij historisch erfgoed; andere discussie) wegens onbewoonbaar. Doch gaat men nu toch niet zeggen dat mensen die graag een functionerend toilet hebben "luxepoezen" zijn of dat "de huidige generatie te veel wil"? Wat gisteren luxe was, is vandaag de dag standaard.

Ik refereer graag terug naar de woonst van mijn ouders: een qua grootte zeer deftig huis, met een tuin waar men meerder voetbalwedstrijden tegelijkertijd kan in organiseren. Dat werd dan gezet en aangekocht door eenvoudige arbeiders die net hun eerste kind op de wereld hadden gezet. Ik zeg het nogmaals: dat huis met die tuin, dat moet zelfs niet in de dromen van hedendaagse arbeidersgezinnen voorkomen. Akkoord, nu spreek ik al van een halve eeuw geleden, maar goed.

Dan rest de vraag: is het noodzakelijk dat de huidige generatie woonsten van dezelfde grootte en kwaliteit kan aankopen als startershuis? Wellicht niet. We zijn ook steeds met meer, en zeer ecologisch is die lintbebouwing zeer zeker ook allemaal niet. Maar men kan toch echt moeilijk ontkennen dat -op vlak van wonen- de huidige generatie het inderdaad wel moeilijker heeft. Om aan te kopen misschien niet; echter om 'equivalent' aan te kopen wel.

En dan vloekt men algauw op "de verwende jeugd van tegenwoordig" maar men zit hier al reeds op het paard wanneer er plannen zijn voor wettelijke hervormingen die zijdelings een kleine invloed zouden kunnen hebben op het comfort/levensgemak van de BeyondGamer. Meer betalen voor poetshulp? Ho maar! Maar uiteraard is het enkel "de jeugd" die verwend is en niet wil inleveren. Socrates zei het 2400 jaar geleden ook reeds.
Ik vind het nogal een tegenstrijdig verhaal. Eerst zeg je zelf dat de normen veranderen in de tijd, maar daarna lijk je er vanuit te gaan dat de huidige norm om kleiner te wonen niet mag gelden voor de huidige generatie.

De huidige norm is energiezuiniger en luxueuzer, maar kleiner dan vroeger. Ik zie toch overal rond mij jonge mensen die volgens de huidige norm kunnen kopen of bouwen.

Je hebt ongetwijfeld gecorrigeerd voor rente ?

Dat is toch ook gestegen? https://wcmassets.kbc.be/content/da...dified/1672991264696/cq5dam.web.680.9999.jpeg

Tss 1980 en 1984 was er een vastgoedcrisis in België, prijzen daalden dus. Logisch dus dat 1980 hoog staat en het daarna daalde.
Tss 1985 en 2007(vermoed ik?) hebben de kopers een goede deal gedaan....want daarna daalt het niet meer. Jammer dat de prijzen van na de pandemie er niet staat, zal niet bepaald positief geweest zijn.

Ik wil niet mierenneuken, maar de algemene stelling(de nieuwe generatie is meer gejost dan vorige generatie) is toch bewezen, zowel "price-to-income ratio and interest-adjusted affordability"

Een abonnement van spotify annuleren of uw bezoekje aan starbucks skippen gaat deze generatie niet meer redden hoor. Er is een reden waarom de banken afkomen met een lening van 40 jaar.

Om te beginnen is je link mediaan, niet gemiddelde. Dus uw vergelijking is al scheef van de start.
Dan vergeet je natuurlijk tal van externe factoren. Cege haalt de rente al aan. En hou je hier ook rekening met de gemiddelde stijging door strengere eisen voor nieuwbouw? Ook moeilijk in kaart te brengen sinds de EPB eisen gekoppeld zijn aan vergunningsaanvraag en de akte pas opgesteld wordt na oplevering. Dus daar kan ook al een discrepantie op zitten. Zelfde met de cijfers, nieuwbouwcijfers zijn op vergunningjaar terwijl verkopen op datum akte zijn. Maar toch kan je ze iets of wat vergelijken:

In 2023 werden in Vlaanderen 36.716 nieuwbouw woningen vergund.
In 2023 werden in Vlaanderen 81.117 residentiële vastgoedtransacties uitgevoerd.

Zelfs als de cijfers niet exact en vergelijkbaar zijn, kan je je wel inbeelden dat nieuwbouw een serieuze impact heeft op de gemiddelde en mediaan woningprijs. Of dit nu 40% of 50% van de woningen is, maakt zelfs niet uit.

Eigenlijk zouden we mediaanlonen tegenover mediaanprijzen moeten zetten.

Rente ok, maar who cares over de wooneisen? Hebben de jongeren makkelijker of een moeilijker een huis/appartement tegenover hun ouders, ja of neen?

Auto's van nu zijn ook meer high tech in vergelijking met een auto uit 1990. Kunnen we ene kopen, ja of neen? Zo simpel is het.

Je kunt de cijferfetish uithangen, maar de algemene stelling is voor mij bewezen.

Terug
Bovenaan