Grond gemeente onderhoudsvriendelijk

cooLopke

Active member
Beste,

Langs ons huis is er struik klimop aanwezig. Dit is grond van 1-1,5m breed en 20meter lang. Dit loopt echt tegen ons huis. Aangezien dat echt zorgt voor veel ongedierte wespen/muizen hebben we aan de gemeente gevraagd wat we hiermee mochten doen. We mogen dit helaas niet verharden of zelfs halfhard maken met worteldoek mag niet. Dit mag wel vervangen worden door gras/bodembedekker of een andere struik. Ik heb zelf de voorkeur om hier gras in te plaatsen aangezien dat het mooiste is lijkt me. Ook kan ik met de grasmaaier erover gaan als er onkruid tussen komt en moet ik niet manueel onkruid gaan uittrekken. Ook dient het iets te zijn dat laag bij de grond blijft, want ik wil een ladder kunnen plaatsen om het raam te wassen en/of te kunnen verven.

Mijn vraag is wat is de meest onderhoudsvriendelijke oplossing? Bedankt.

Laatst bewerkt:
Beste,

Langs ons huis is er struik klimop aanwezig. Dit is grond van 1-1,5m breed en 20meter lang. Dit loopt echt tegen ons huis. Aangezien dat echt zorgt voor veel ongedierte wespen/muizen hebben we aan de gemeente gevraagd wat we hiermee mochten doen. We mogen dit helaas niet verharden of zelfs halfhard maken met worteldoek mag niet. Dit mag wel vervangen worden door gras/bodembedekker of een andere struik. Ik heb zelf de voorkeur om hier gras in te plaatsen aangezien dat het mooiste is lijkt me. Ook kan ik met de grasmaaier erover gaan als er onkruid tussen komt en moet ik niet manueel onkruid gaan uittrekken. Ook dient het iets te zijn dat laag bij de grond blijft, want ik wil een ladder kunnen plaatsen om het raam te wassen en/of te kunnen verven.

Mijn vraag is wat is de meest onderhoudsvriendelijke oplossing? Bedankt.
Als dat struikklimop is en niet de klimmende variant: who cares? Muizen eten die bessen daarvan niet, dus die hun voedsel komt van elders. De vraag lijkt me dan toch vooral of zeer nuttige struiken weghalen daartegen wat gaat helpen. Insecten komen in het najaar op die bloemen af omdat op dat moment er weinig anders nog nectar levert, ook niet echt het grootste probleem IMO dat je in september/oktober wespen ziet.

Zaai er bloemen, plant er een waardevolle bodembedekker zoals een geranium of zenegroen (maagdenpalm is minder interessant), maar best van al: leer leven met het beetje natuur dat nog overblijft.

Laatst bewerkt:
Als dat struikklimop is en niet de klimmende variant: who cares? Muizen eten die bessen daarvan niet, dus die hun voedsel komt van elders. De vraag lijkt me dan toch vooral of zeer nuttige struiken weghalen daartegen wat gaat helpen. Insecten komen in het najaar op die bloemen af omdat op dat moment er weinig anders nog nectar levert, ook niet echt het grootste probleem IMO dat je in september/oktober wespen ziet.

Zaai er bloemen, plant er een waardevolle bodembedekker zoals een geranium of zenegroem (maagdenpalm is minder interessant), maar best van al: leer leven met het beetje natuur dat nog overblijft.

Uit interesse: waarom is maagdenpalm minder interessant?

Bodembedekker lijkt me ook meer onderhoudsvriendelijk dan gras.

Uit interesse: waarom is maagdenpalm minder interessant?

Bodembedekker lijkt me ook meer onderhoudsvriendelijk dan gras.
Zover ik weet is die gewoon minder aantrekkelijk voor bijen, minder nectar of stuifmeel. Ik dacht dat het ook iets met de vorm was, dat niet alle bijen die als voedselbron kunnen gebruiken. Blijft nog altijd veel beter dan gras natuurlijk.

Dank voor jullie antwoorden. Maagdenpalm hebben we idd al vooraan. En ik moet zeggen die doet wel zijn werk en was snel toe gegroeid, maar er komt alsnog onkruid tussen door. Maar idd gras afrijden elke week is misschien toch niet de meest onderhoudsvriendelijke keuze. Het is wel de goedkoopste oplossing.

Ik heb ook nog een dwergmispel gezien. Is dat ook iets?

Overigens er is echt een reden waarom ik die struik klimop weg wil. Het is vervelend, want ik kan mijn raam niet wassen + verven omdat de ladder niet geplaatst kan worden. Er zitten daar echt veel muizen in ondanks dat ze de bessen niet eten. Dus het moet echt wel iets laag bij de grond zijn.

Dank voor jullie antwoorden. Maagdenpalm hebben we idd al vooraan. En ik moet zeggen die doet wel zijn werk en was snel toe gegroeid, maar er komt alsnog onkruid tussen door. Maar idd gras afrijden elke week is misschien toch niet de meest onderhoudsvriendelijke keuze. Het is wel de goedkoopste oplossing.

Ik heb ook nog een dwergmispel gezien. Is dat ook iets?

Overigens er is echt een reden waarom ik die struik klimop weg wil. Het is vervelend, want ik kan mijn raam niet wassen + verven omdat de ladder niet geplaatst kan worden. Er zitten daar echt veel muizen in ondanks dat ze de bessen niet eten. Dus het moet echt wel iets laag bij de grond zijn.
Iets laag gaat geen muizenplaag oplossen, die leven niet in die struik he.

Waarom mag worteldoek niet eigenlijk. En hoe is de gemeente hier zelfs in verwikkeld geraakt.

Waarom mag worteldoek niet eigenlijk. En hoe is de gemeente hier zelfs in verwikkeld geraakt.
Die goedkope worteldoek die je overal vindt is polypropyleen. Lijkt me een mooie bron van microplastics, al zal de gemeente daar (nog) niet van wakker liggen. Misschien is dat hinderlijk voor de groendienst.

Verder klinkt het als een lap grond van de gemeente, een soort berm. Voor je daar wat aan doet vraag je dat toch best eens na denk ik, voor de groendienst het komt snoeien en heraanleggen op jouw kosten. Of tenminste, zo zie ik dat.

Als dat grond is van de gemeente, moeten zij instaan voor aanleg en beheer (voor voortuinstroken is daar vaak een uitzondering op, hier bv moeten wij zelf maaien voorbij de rooilijn). Als je echt hinder hebt door ongedierte, dan zou ik er bij de gemeente op aandringen om die strook te onderhouden of anders in te richten. Ik zou daar zelf weinig kosten in maken (want een strook van 1,5m op 20m beplanten gaat wel in de cijfers lopen).

Terug
Bovenaan