[Groep E] Duitsland, Curaçao, Ivoorkust, Ecuador

Ecuador en Ivoorkust vond ik één van de leukste wedstrijden die ik al gezien had. Veel sfeer ook. Zeer intens. Veel kansen, moeten wel wat werken aan die kansen ook afwerken.

Ivoorkust kan echt wel ver raken volgens mij. Maar veel zal afhangen van de lotingen. Ik denk dat Duitsland veel moeite zal hebben met die twee.

De misplaatste minachting ("alleen grote landen uit Europa en Z Amerika kunnen voetballen") druipt er weer vanaf.

We gaan echt nog wel leuke verrassingen krijgen. Qatar was al de eerste.

Met Qatar - Zwitserland, Turkije - Australië en in mindere mate Brazilië - Marokko hebben we toch al enkele verrassingen gehad.
Ik had het dan ook over de groepsfase, waarin een topland uitgeschakeld kan worden zoals bv. Frankrijk in 2010, Spanje in 2014, Duitsland in 2018 of zelfs België in 2022 het geval was (en uiteraard nog tal van andere voorbeelden). Een misstap kon toen direct fataal zijn, dat lijkt me nu toch heel erg klein geworden en zeker gezien de beste derdes ook nog door kunnen. Al is de kans er natuurlijk nog wel, weliswaar heel klein zoals ik al zei.

Vandaar dat ik zeg dat de groepsfase quasi een veredelde voorbereiding is geworden voor bepaalde toplanden.

Terug
Bovenaan