Grenscontroles binnen de EU: komt de bewegingsvrijheid binnen de Schengenzone in gevaar?

150.000 op een bevolking van 447 miljoen is 0,03%. Serieuze omvolking dat er aan de gang is, amai.
Dat is natuurlijk niet het enige waarop die omvolkingstheorie is gebaseerd.

iets meer dan 530.000 inwoners.

• Ongeveer de helft is van niet-Belgische herkomst.
  • 14.621 van de 37.633 Antwerpse leerlingen in het Antwerps secundair onderwijs spreken thuis geen Nederlands.
Het zijn zo’n cijfers, die je waarschijnlijk voor elke middelgrote stad in West-Europa kan terugvinden die een deel van de voedingsbodem van extreem rechts zijn vrees ik.

Het zijn zo’n cijfers, die je waarschijnlijk voor elke middelgrote stad in West-Europa kan terugvinden die een deel van de voedingsbodem van extreem rechts zijn vrees ik.
Damn das 37% van de leerlingen die thuis geen nederlands praat. Zal wel een deel van de PISA score verklaren?

En waarop is de omvolkingstheorie wel gebaseerd? Want als we dat als volwaardige theorie gaan poneren, dan horen daar ook alle toeters en bellen van kanttekeningen bij, toch? Craniologie is ook een theorie, maar daar valt ook één en ander over te zeggen.

Damn das 37% van de leerlingen die thuis geen nederlands praat. Zal wel een deel van de PISA score verklaren?

daar ging het in dit topic ook al over, en daar stelde je net het omgekeerde.

daar ging het in dit topic ook al over, en daar stelde je net het omgekeerde.
Jij interpreteert toch soms wel heel raar he :unsure: Hoe haal je uit onderstaande tekst dat ik het omgekeerde stel?
Het enigste wa tik hier aanhaal is dat het mss opportuun is om de 'basis basis' op school in de moedertaal te geven zodat ze later wanneer ze het nederlands wat meer machtig zijn vlotter kunnen meedraaien. Pisa approves!
Akkoord maar ik denk dat het traject Nederlands leren en ondertussen andere vakken die in het Nederlands krijgen iets is dat niet simultaan kan verlopen. Daar zit volgens mij een offset in. Dus kan je inderdaad inzetten op vroeger Nederlands leren maar ik vrees dat dit niet zo efficiënt is als de kinderen thuis geen Nederlands praten en onderhouden. Moest een deel van de basisvakken in een thuistaal kunnen onderwezen worden gaan die kinderen daar meer profijt uit halen dan met een beperkte kennis van een taal les gaan volgen in die taal.
Dit natuurlijk wel om finaal naar totaal nederlandse/franse lessen te evolueren maar wel met een theoretische basis (kleuterklas tot pakweg 4e leerjaar) die ze degelijk onder de knie hebben zodat ze vlotter in het middelbaar meekunnen.

Ook akkoord dat het een logistieke ramp is maar ik doel wel enkel op grootstedelijk niveau (antwerpen, brussel, gent) en ook in de bovengenoemde periode van kleuterklas tot halverwege lager onderwijs. De leerstof is niet zo moeilijk om door soort hulpleerkrachten/assistenten gegeven te worden. Op lokaal en landelijk niveau lijkt me dat ook organisatorisch onmogelijk.

Kijk ik zit nu in een groot bedrijf met mensen die allemaal een pak slimmer zijn dan ondergetekende. Het bedrijf organiseert soms van die weekends voor de jongere collegas om het groepsgevoel te versterken. De grootte van het bedrijf is representatief om te kunnen stellen dat de bevolking statistisch gerepresenteerd zou moeten zijn. Die weekends halen vlot 50-100 jongeren. Er passeren dan wat fotos op ons intern platform van dat weekend en je ziet daar letterlijk geen enkele kleurling op. Ik vind dat spijtig dat dit na enkele decennia migratie blijkbaar nog niet aan de orde is?

En waarop is de omvolkingstheorie wel gebaseerd? Want als we dat als volwaardige theorie gaan poneren, dan horen daar ook alle toeters en bellen van kanttekeningen bij, toch? Craniologie is ook een theorie, maar daar valt ook één en ander over te zeggen.
Ik zeg toch net dat het probleem voor extreem rechts niet enkel de 150.000 ofzo vluchtelingen per jaar zijn maar bv in Antwerpen dat de helft van de bevolking van niet-Belgische afkomst is. Zit daar een groot links complot achter, natuurlijk niet. In die zin is de omvolkingstheorie grote onzin, maar je kan niet ontkennen dat in grote delen van West-Europa het vertrouwde beeld de laatste decennia veranderd is. En wat is nu exact jouw argument dat dat geen omvolking is?

Terug
Bovenaan