Grenscontroles binnen de EU: komt de bewegingsvrijheid binnen de Schengenzone in gevaar?

Ik weet het niet echt zo. Smokkelaars, dat zijn dan vooral zaken zoals meer sterke drank dan toegelaten wellicht. Niet?

Degenen waar een arrestatiebevel naar uitstaan, dat staat los van grenscontroles, als je dat wilt bereiken zou je misschien beter vaker meer willekeurige controles op willekeurige plaatsen moeten doen?

Qua vluchtelingen, 'teruggestuurd', helpt dat dan? Gaan die dan niet gewoon terug om dan elders of op een ander moment opnieuw te proberen?

Ofja, ik vraag me gewoon af wat dit concreet bereikt tov. de investering. Vooral als we over migratie spreken, heb ik dus toch mijn twijfels over 'nut hebben'.

Waarom zou het goedkoper zijn om willekeurig controles te doen ipv aan de grens?
Daar kruipen evenveel manuren aan voor gezochte criminelen die het echt bont maken de grens over nu eenmaal vaak het eerste waar ze aan denken dus lijkt me de kans dat je ze daar oppakt stukken groter dan random over heel het land wat mensen staande te houden.

Waarom zou het goedkoper zijn om willekeurig controles te doen ipv aan de grens?
Daar kruipen evenveel manuren aan voor gezochte criminelen die het echt bont maken de grens over nu eenmaal vaak het eerste waar ze aan denken dus lijkt me de kans dat je ze daar oppakt stukken groter dan random over heel het land wat mensen staande te houden.
Ter combineren met alcohol & andere controles die sowieso al gebeuren?

Maar goed, dat was maar een bedenking, niet de kern van de boodschap.

Lijkt toch zijn nut te hebben.
damn dat zijn een kleine 200 niet toegelaten reizen per dag.

De meeste mensen worden toch gewoon teruggestuurd naar het EU land waar ze vandaan komen en kunnen van daaruit weer verder reizen? Gaat alleen maar meer bijdragen aan de "ieder voor zich" mentaliteit die momenteel Europa in haar greep heeft. 8 v.d. 27 deelstaten hebben blijkbaar zulke grenscontroles momenteel.

Enerzijds zien we meer en meer politici hun eigen falende beleid op Europa afschuiven en anderzijds blijven landen zich verzetten tegen meer centralisatie en Europese bevoegdheden. Zeer spijtig allemaal.

Hebben we nu eigenlijk wel al een manier gevonden om met illegale massamigratie om te gaan die de mensenrechtentoets overleeft en je ook verkocht krijgt in de democratische rechtsstaten? Wir schaffen das is zo populair niet meer
Lijkt me nu toch niet zo moeilijk:

Stop met geven van geldelijk steun (ocmw etc), zorg enkel voor onderdak en eten, niets meer (overleven dus). Als het kan in andere landen kan waarom dan niet in België. Sociale zekerheidssystemen enkel toegankelijk voor mensen met Belgische nationaliteit. Verwerven van Belgische nationaliteit enkel na min 5 jaar effectieve arbeid hier (met werkvergunning uiteraard). Is toch perfect verdedigbaar vanuit het gevegeven niet bijgedragen (geen lasten gedragen) is geen opening/toegang tot rechten.
Instroom stopt vanzelf, kijk maar naar de Oost-Europese landen.

De cijfers zijn wel indrukwekkend natuurlijk maar de vraag blijft of dit echt helpt tegen migratie (want dat is wel de insteek van de opzet). 28000 man moet dus rechtsomkeer maken maar wat gebeurd er daarna, gaan die dan terug naar land van herkomst? Of doen die gewoon een nieuwe poging? Als we migratie willen tegen gaan start dat volgens mij toch aan onze buitengrenzen en ik vraag me echt af of we de kosten voor deze controles beter niet investeren in een deftige grenscontrole aan de Europese grenzen en een ontrading/ verbetering in land van herkomst.

De cijfers zijn wel indrukwekkend natuurlijk maar de vraag blijft of dit echt helpt tegen migratie (want dat is wel de insteek van de opzet). 28000 man moet dus rechtsomkeer maken maar wat gebeurd er daarna, gaan die dan terug naar land van herkomst? Of doen die gewoon een nieuwe poging? Als we migratie willen tegen gaan start dat volgens mij toch aan onze buitengrenzen en ik vraag me echt af of we de kosten voor deze controles beter niet investeren in een deftige grenscontrole aan de Europese grenzen en een ontrading/ verbetering in land van herkomst.
Het helpt natuurlijk wel dat je smokkelaars kan oppakken...

Stop met geven van geldelijk steun (ocmw etc), zorg enkel voor onderdak en eten, niets meer (overleven dus). Als het kan in andere landen kan waarom dan niet in België. Sociale zekerheidssystemen enkel toegankelijk voor mensen met Belgische nationaliteit. Verwerven van Belgische nationaliteit enkel na min 5 jaar effectieve arbeid hier (met werkvergunning uiteraard). Is toch perfect verdedigbaar vanuit het gevegeven niet bijgedragen (geen lasten gedragen) is geen opening/toegang tot rechten.
Is er ooit instroom geweest naar de Oost-Europese landen die hierdoor gestopt is of was die er gewoon nooit.

Moet je wel waterdichte wetgeving schrijven anders krijg je (activistische) rechters die regels gaan interpreteren naar eigen goeddunken. Zo zijn we gekomen waar we momenteel staan

Daarnaast kan je onder de huidige EU-regels afaik ook sowieso geen onderscheid maken tussen Belgen en andere EU-burgers (maar dat zou geen probleem mogen zijn). Hoe de regels staan tegenover alle OCMW-steun via bed,bad,brood te doen voor niet-EU burgers, geen idee.

Er komen er minder en minder aan. Illegale migratiecrisis is sinds de crisis met de Syrische vluchtelingen eigenlijk onder controle.
Maar in de hoofden van de mensen in West-Europa duidelijk nog niet.

Nog steeds +/- 150.000 mensen die illegaal Europa binnen komen. Daarbij is dit nog een onderschatting aangezien dit nummer enkel de 'gedecteerde' illegalen omvat.

Onder controle kan je dit toch moeilijk noemen.

Daarnaast kan je onder de huidige EU-regels afaik ook sowieso geen onderscheid maken tussen Belgen en andere EU-burgers (maar dat zou geen probleem mogen zijn). Hoe de regels staan tegenover alle OCMW-steun via bed,bad,brood te doen voor niet-EU burgers, geen idee.
Tuurlijk wel, het verschil is er al, andere EU burgers zijn hier quasi nooit illegaal. Er is immers vrij verkeer van goederen en personen binnen Europa.
Niet EU burgers die hier aankomen zonder het nodige papierwerk zijn hier per definitie illegaal. Illegaliteit is tevens een misdrijf, zou per definitie nooit aanleiding mogen geven tot het openen van rechten binnen sociale zekerheid.
Als men in sommige andere EU landen de geldelijke steun niet moet geven waarom in de West Europese dan wel ?

Is er ooit instroom geweest naar de Oost-Europese landen die hierdoor gestopt is of was die er gewoon nooit.
Neen geen instroom net daarom. Er zijn daar wel opvangcentra, maar deze blijven zo goed als leeg. Iedereen reist immers door naar die landen waar er wel iets te rapen valt (meer dan brood&bed).

Ik moet zeggen dat ik Europese "ocmw" immigratie ook problematisch vind.
vorige week kwam ik dit artikel tegen https://www.hln.be/genk/kunnen-we-n...-vijf-kinderen-in-onbewoonbaar-krot~ac0a2cc3/
Paywall waarschijnlijk maar de samenvatting is:
- Spaanse vrouw met 5 kinderen die in 2019 naar België is gekomen omdat het hier economisch beter is.
- Krot gehuurd dat na een tijd onbewoonbaar is verklaard.
- In een opvangcentrum terecht gekomen.
- Terug in een krot terecht gekomen.

Nu is het OCM bezig om het onbewoonbaar te verklaren opdat ze haar een sociale woning kunnen aanbieden.
Wtf?
Is er iemand dat dit de normale gang van zaken vindt?

Nog steeds +/- 150.000 mensen die illegaal Europa binnen komen. Daarbij is dit nog een onderschatting aangezien dit nummer enkel de 'gedecteerde' illegalen omvat.

Onder controle kan je dit toch moeilijk noemen.
150.000 op een bevolking van 447 miljoen is 0,03%. Serieuze omvolking dat er aan de gang is, amai.

150.000 op een bevolking van 447 miljoen is 0,03%. Serieuze omvolking dat er aan de gang is, amai.
Makkelijk politiek onderwerp, waar mensen die niet geinteresseerd zijn over cijfers hun ongefundeerde ongenoegen over kunnen uiten, maar eingelijk er absoluut niets over weten.

Propaganda gebasseerd op lucht > feiten en cijfers.

Illegale immigratie verklaart dan ook maar een klein deel van de omvolking. De meeste immigratie gebeurt nog altijd via legale kanalen. Ik heb dan ook helemaal niets over omvolking gezegd, in tegenstelling tot jou.

Verder is het wel absurd om te concluderen dat illegaliteit geen probleem is omdat het percentueel gezien slechts een klein percentage is van de totale bevolking. Elk jaar 150.000 mensen erbij die hier geen enkele toekomst hebben. Als je daar het probleem niet van inziet dwaal je.

Doen we niet beiden?

De effectieve grenscontrole botst ook weer op de problemen dat pushbacks illegaal zijn, etc.
Als een land zijn grenzen bewaakt door bv bootjes terug te sturen staat ook veel volk weer te klagen. Of als we deals maken met landen om onze immigranten te 'hosten'.

Dus ja als Europa daar faalt/te soft is, dan nemen landen het heft in eigen handen.

Ook 'legale refugees' zijn een probleem.

Half uur file om Frankrijk binnen te rijden vanuit Duitsland. Aan de grensovergang: een half dozijn rokende agenten op een parking, twee ongeinteresseerde agenten naast de weg die aan het praten zijn en zelfs niet naar de wagens kijken, waardoor iedereen nog eens extra vertraagt omdat ze niet weten of ze nu doormogen of niet, waarna een van de agenten geirriteerd met zijn hand 'rij maar door ja' doet.

Als je er al mensensmokkelaars mee hebt kunnen vangen zal er ondertussen geen enkele meer via de autostrade gaan, die zullen wel via de duizenden boerenbaantjes ondertussen. Idem met illegalen.

Terug
Bovenaan