GPU Fans zeer luid

Cyaankali

Member
Beste forumgangers,

De fans van mijn Gigabyte RTX 2070 maken zeer veel lawaai vanaf het moment dat ik in een spel zit. Het maakt niet uit of het een AAA - AA of een Indietitel is, er is geen ontkomen aan. Ik heb de volgende zaken reeds uitgeprobeerd maar tot op heden zonder doeltreffend resultaat.

1. De kaart eens uitgeblazen met perslucht.
2. Oude Nvidia drivers verwijderd en geinstalleerd met de laatste nieuwe versie.
3. Een fan curve ingesteld bij MSI Afterburner.
4. De power limiet van de kaart aangepast in MSI Afterburner en undervolten.

Het is een kaart van 7 jaar oud en het zou me verbazen mocht die ten dode opgeschreven zijn. De laatste optie zou eventueel het vervangen van de thermal pads zijn op de kaart maar dat durf ik niet aan. Is dit een gekend probleem onder RTX 2xxxx gebruikers of meerbepaald bij Gigabyte kaarten of is er iets anders aan de hand? Ik ben een beetje ten einde raad.

Greetz Cyaankali

Zou eventueel al aanraden om je koelpasta te vervangen, eventueel de thermalpads ook ineens.

Kan zijn dat de hotspot temps te hoog zijn en daarom dat die fans naar 100% gaan onder load.

Je kan eventueel een Furmark laten draaien om de temps van de chip en hotspot te zien onder load.

Na 7 jaar kan het wel eens tijd zijn om beide te vervangen.

De fans op de kaart zouden ook aan vervanging toe kunnen zijn? Als er andere casefans op de kaart gericht staan, kan er ook een samenspel ontstaan waardoor de kaartfans gaan vibreren bij bepaalde toerentallen.

De fans op de kaart zouden ook aan vervanging toe kunnen zijn? Als er andere casefans op de kaart gericht staan, kan er ook een samenspel ontstaan waardoor de kaartfans gaan vibreren bij bepaalde toerentallen.
Heeft niet echt iets te maken met heel hoge temps en de koelpasta die nog nooit vervangen is geweest.

Die fans draaien op 90-100% (waar het lawaai dus van komt) omdat de hotspot temps te hoog gaan en de kaart probeert die af te koelen wat dus niet lukt.

Loskomen van de pads was ook mijn eerste gedacht (maar zou dan misschien ook at random al eens moeten gebeuren?), maar als de fans niet goed draaien, gaan ze ook niet genoeg koelen en dan wordt dat een 'feedback loop' met oplopende temps.

Heeft volgens mij ook weinig te maken met het loskomen van de thermal pads. Deze zitten geperst tussen de chips en het koelblok van de kaart.
Is eerder het opdrogen van de koelpasta en thermal pads. Zeker na 7 jaar intensief gebruik.

De thermische geleiding van beide is dan onbestaande waardoor chip en hotspot temps de hoogte in gaan en de kaart dan de fan snelheid automatisch instelt om deze toch nog te proberen af te koelen om schade te vermijden.

Heb dat een paar jaar terug met mijn 2080 ook gedaan en de temps zakte nog eens 10-15°C van 55°C naar 40-45°C. Idem voor de hotspot.

Al een paar keer tegengekomen.
Kans bestaat wel dat de fans mss vervangen moeten worden, maar dat lijkt mij in dit geval niet zo te zijn.

Na 7 jaar is die thermal paste waarschijnlijk 1 opgedroogd boeltje geworden en dringend aan vervanging toe. Al genoeg kaarten van die leeftijd met dat probleem gezien.

Heeft volgens mij ook weinig te maken met het loskomen van de thermal pads. Deze zitten geperst tussen de chips en het koelblok van de kaart.
Is eerder het opdrogen van de koelpasta en thermal pads. Zeker na 7 jaar intensief gebruik.

De thermische geleiding van beide is dan onbestaande waardoor chip en hotspot temps de hoogte in gaan en de kaart dan de fan snelheid automatisch instelt om deze toch nog te proberen af te koelen om schade te vermijden.

Heb dat een paar jaar terug met mijn 2080 ook gedaan en de temps zakte nog eens 10-15°C van 55°C naar 40-45°C. Idem voor de hotspot.

Al een paar keer tegengekomen.
Kans bestaat wel dat de fans mss vervangen moeten worden, maar dat lijkt mij in dit geval niet zo te zijn.
Koelpasta kan uitdrogen, en pads ook. Als je de koeler van je GPU haalt zal je zien dat pads ook 'zweten'. Ik zou zeker overwegen om de koeler er af te halen en alles te vervangen.
Ik zie dat YouTube een video heeft voor jouw specifieke kaart (of toch een Gigabyte 2070):

Voor de dikte van de pads zie ik geen guide helaas, enkel iemand die zei 'just wing it'. Ik zou dat ook doen in jouw geval.
Koop u een assortiment, bv hier: https://www.arctic.de/en/products/cooling/thermal-pastes-pads/
Arctic heeft zeer goeie producten. Koop een assortiment en meet ze terwijl de kaart open is en knip op maat.

Kleine update

Het bleek inderdaad de koelpasta te zijn. Was helemaal opgedroogd en steenhard geworden.

Thermalpads waren al bij al nog goed.

Maar heb voor de zekerheid de pads van de VRM's vervangen en ook van de VRAM chips. Die laatste heb ik met Thermal Grizzly Thermal Putty Advance moeten vervangen want had geen 0.5mm pads meer liggen (wist ook niet dat die 0.5mm waren tot dat de kaart al open lag).

Temps zijn perfect binnen marge.

Hotspot Temp: 83°C (van 108°C)
Gpu Temp: 65°C (van 86°C)

Terug
Bovenaan